گزارش/

تهدیدی پرطرفدار در اسلام آبادغرب/ 300 واحد غیر مجاز و غیر بهداشتی فروش مرغ زنده

کد خبر: 293205
|
11:17 - 1394/05/11
نسخه چاپی
تهدیدی پرطرفدار در اسلام آبادغرب/ 300 واحد غیر مجاز و غیر بهداشتی فروش مرغ زنده
اسلام آباد خبر: فروش مرغ زنده غیربهداشتی ، زخمی کهنه بر پیکره این شهر است که بیکاری و پر طرفدار بودن مردم در خرید آن و عدم برخورد دستگاه های ذیربط از عوامل مهم در عدم درمان این زخم و مبارزه جدی با آن است.

به گزارشاسلام آباد خبر، بارها و بارها در جلسات متعدد از سوی مسئولین اعلام شده است که مراکز فروش مرغ زنده به دلیل تهدید کردن سلامت جامعه باید از سطح شهر جمع‌آوری شوند و مسئولان دستگاه‌های ذیربط  باید به طور جدی با فروشندگان مرغ زنده در سطح شهر برخورد کنند.

 

با وجود برخی اقدامات دستگاه‌های ذبربط در راستای کاهش فعالیت این‌گونه مشاغل کاذب که اقشار مختلف مردم را در معرض بیماری‌های مختلف قرار می‌دهد ولی همچنان برخی از این فروشندگان به این فعالیت ادامه می دهند.

 

بدون شک یکی از عوامل مهم اصرار بر ادامه غیر قانونی این شغل آمار بالای بیکاری در شهرستان اسلام آبادغرب است، چه بسا مشاهده می شود که در بین این فروشندگان مرغ زنده افرادی با تحصیلات دانشگاهی  وجود دارند که فقط و فقط بخاطر امرار معاش خانواده  به این کار روی آورده اند و با اجاره یک باب مغازه یا بصورت دوره گردی با خودروهای وانت به این کار می پردازند.

 

به گزارش خبرنگاراسلام آباد خبر، در جلسه کارگروه بهداشت  اسلام آباد غرب که در خرداد ماه سال جاری برگزار شد، فرماندار شهرستان گفت: فعالیت بیش از 300 واحد عرضه مرغ زنده غیر بهداشتی پذیرفتنی نیست و مدیران مربوطه باید تایک ماه آینده ضمن تذکر نسبت به تبدیل به احسن نمودن این واحدها و عرضه مرغ بهداشتی و کشتارگاهی به مردم اقدام نمایند.

 

وی افزود: امروز در سطح شهرستان بیش از 300 واحد غیر مجاز و غیر بهداشتی عرضه مرغ زنده  با کشتار خارج از چرخه بهداشتی  در حال فعالیت هستند که ادامه این روند موجب بروز بیماریها و خطراتی برای سلامت شهرون دان می شود.

 

افشین کریمی تصریح کرد:  ما مخالف تلاش این عزیزان برای کسب روزی حلال نیستیم ، اعلام می کنیم که  اصناف و دستگاههای متولی آمادگی این را دارند که در راستای تبدیل به احسن نمودن این واحدها و عرضه مرغ بهداشتی کشتارگاهی همکاری لازم را با این عزیزان داشته باشند و در غیر اینصورت  به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد روند عرضه مرغ زنده غیر بهداشتی به شهروندان ادامه داشته باشد.

 

 مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اسلام آباد غرب  در این خصوص به خبرنگاراسلام آباد خبرگفت: نظارت بر توزیع فرآورده های خام دامی، ماهی، مرغ و گوشت بر عهده دامپزشکی است.

 

وی  با بیان اینکه براساس مصوبه شورای سلامت مرغ زنده فروشی ممنوع است، افزود: بهداشت ناظر و محافظ سلامت انسان است و دامپزشکی هم به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد و لازم است علاوه برفرهنگ سازی و آموزش  به مردم در رفع این معضل که علاوه بر مخاطره انداختن سلامت شهروندان با ریختن خونابه در سطح  خیابان ها و معابر و بوی تعفن ، چهره نازیبایی را در گوشه و کنار شهر رقم زده است ، همه دستگاه ها جهت رفع این معضل تلاش نمایند.

 

در همین رابطه مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسلام آبادغرب  در گفتگو با خبرنگاراسلام آباد خبر اظهار کرد: در اسلام آبادغرب روزانه 7 تن گوشت مرغ مصرف می گردد که از این آمار بیش از 6 تن بصورت فروش مرغ زنده و کمتر از 1 تن بصورت عرضه مرغ بهداشتی از طریق مراکز توزیع کشتارگاه های صنعتی است.

 

لذا توجه به آمار بالا، نشان دهنده آن است که ساماندهی کشتارگاه های غیر بهداشتی توسط  دستگاه‌های متولی سلامت،  یک عزم جدی و داشتن برنامه ای مدون را می طلبد که لازم است مسئولین  اقدامات و هماهنگی های مختلفی را در راستای حل این معضل انجام دند.

 

بدیهی است علاوه بر عدم وجود کار مناسب (بیکاری) برای متصدیان این شغل کاذب، دلایل مضاعف دیگری بر افزایش روز افزون تعداد مراکز فروش مرغ زنده غیربهداشتی در این شهرستان تاثیر داشته است که یکی از آنها این است که؛ اکثرمردم و شهروندان ترجیح می دهند مرغ انتخابی خود را قبل از کشتار دیده و از سالم بودن آن مطمئن شوند، و در واقع گوشت آن را  نسبت به کشتارگاه صنعتی  سالمتر و تازه تر می پندارند، در حالی که نشانه هایی در مرغ زنده و ضایعاتی در لاشه مرغ کشتار شده هست که فقط کارشناس باتجربه می تواند تشخیص بدهد.

 

یکی دیگر از دلایلی که بخش عظیمی از مردم بدین خاطر به خرید مرغ زنده رغبت پیدا کرده اند، ارزان بودن آن نسبت به مرغ کشتارگاهی صنعتی است، درصورتیکه اگر بخش های زائد  همین مرغ ارزان قیمت را وزن نماییم تا وزن خالص گوشت قابل مصرف بدست آید ، خواهیم دید که یا قیمت آنها تفاوتی ندارد و حتی ممکن است برخی اوقات بخاطر چربی و ضایعات زیاد، گوشت خالص مرغ گرانتر از مرغ با کشتار صنعتی تمام شود.

 

به گزارش خبرنگاراسلام آباد خبر، با وجود معضل نا خوشایند بیکاری در شهرستان به معنای واقعی فاقد کار بودن یا کار در شغلی شناخته شده و در نظر گرفتن این نکته  که از محل این 300 مرکز فروش مرغ زنده بطور مستقیم و غیر مستقیم چندین هزار نفر در شهرستان امرار معاش می نمایند،  شکی نیست که این 300 واحد غیر مجاز و غیر بهداشتی فروش مرغ زنده دیر یا زود یا باید تبدیل به احسن شوند و با کسب استانداردها و مجوزهای لازم به مرکز توزیع مرغ کشتارگاهی تبدیل شوند و یا اینکه بطور کلی بساط آنها برچیده شود.

 

لذا  بازهم یادآوری این نکته  ضروری به نظر می رسد که درحال حاضر بیکاری در شهرستانی که  سرشار از  نیروی انسانی تحصیل کرده است به بحران تبدیل شده است،و این مهم بدین جهت یادآوری گردید  که بین امور  پلمب مکان های فروش مرغ زنده غیربهداشتی و فعالیت های تشویقی و ارائه تسهیلات برای تبدیل به احسن، هماهنگی و روابطه درست برقرار شود تا در آینده نه تنها این تهدید به یک فرصت برای اشتغالزایی قانونی تبدیل شود بلکه موجبات سلامت جامعه هم از نظر روانی و هم از نظر بهداشت فردی و عمومی فراهم گردد، چون عدم اجرای صحیح این سیاست باعث ایجاد کشتارگاه های مخفیانه و زیرزمینی مرغ زنده در محلات شهر خواهد شد که باعث به مخاطره افتادن بیشتر سلامت مردم خواهد شد.

 

گفتنی است مدیر اداره دامپزشکی شهرستان اسلام آبادغرب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری اسلام آبادخبر اظهار نمود به زودی گزارش کاملی در خصوص این مشکل ارائه خواهیم نمود.

 

گزارش از: علی احمدیان

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد