واکنش نمایندگان کرمانشاه به طرح استیضاح ظریف برای سهل انگاری در پیگیری فاجعه منا

نمایندگان ملت به عملکرد وزارت خارجه بعد از جان باختن 500 ایرانی رسیدگی می کنند/ از تاکید بر استیضاح ظریف تا مناسب ندانستن شرایط کنونی برای پرسش از وزیر

کد خبر: 293485
|
15:42 - 1394/07/11
نسخه چاپی
نمایندگان ملت به عملکرد وزارت خارجه بعد از جان باختن 500 ایرانی رسیدگی می کنند/ از تاکید بر استیضاح ظریف تا مناسب ندانستن شرایط کنونی برای پرسش از وزیر
نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در خصوص مطرح شدن احتمال استیضاح وزیر خارجه دولت یازدهم در پی سهل انگاری از پیگیری فاجعه منا و کشته شون 500 حاجی ایرانی اظهار نظر کردند.

به گزارشاسلام آباد خبربه نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد،  فاجعه عظیم حج امسال و کشته شدن هزاران زائر بیت الله الحرام و در میان آن ها شهادت 465 حاجی ایرانی موجی از اندوه عمومی در میان ایرانیان را برانگیخت.

 

در این میان ملت ایران پس از شهادت حاجیان ایرانی چشم انتظار پیگیری جدی از سوی دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم بودند اما متاسفانه با توجه به ضعف شدید در عملکرد این بخش از دولت یازدهم، اقدام قابل توجهی از سوی شخص جواد ظریف وزیر امور خارجه دولت یازدهم صورت نگرفت.

 

سهل انگاری دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم به اندازه ای ادامه داشت که مسئولان عربستان اجازه شناسایی اجساد ایرانی را نیز نمی دادند و حتی وزیر امور خارجه سعودی پس از فاجعه منا، اظهار نظری توهین آمیز به ایرانیان داشت.

 

چنین ضعف عملکرد شدیدی در دیپلماسی دولت موجب شد انتقادات وسیعی در جامعه در خصوص عملکرد جواد ظریف شکل بگیرد. این انتقادات در میان نمایندگان ملت ایران به عنوان افرادی که وظیفه پیگیری خواسته مردم را بر عهده دارند نیز به صورت گسترده ای مشاهده می شود.

 

نمایندگان مردم استان کرمانشاه نیز در گفتگوهایی که با شبکه اطلاع رسانی مرصاد داشتند، از این ضعف شدید عملکرد وزیر امور خارجه دولت یازدهم انتقاد کردند و در مواردی نیز موضوع استیضاح وی را در صورت عدم ارائه پاسخ قانع کننده از سوی ظریف، مطرح کردند.

برخی از نمایندگان نیز البته قصوری را متوجه دستگاه دیپلماسی کشور نمی دانستند.

 

در صورت قانع کننده نبودن دلایل وزیر امور خارجه، استیضاح مطرح می شود

 

نعمت الله منوچهری در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: نمایندگان مجلس، منتظر شنیدن دلائل وزیر امور خارجه در برخورد با فاجعه منا هستند.

 

وی افزود: وزیر امور خارجه باید در رابطه با اقدامات اخیر خود درباره فاجعه منا مورد بازخواست قرار گیرد و دلائل خود را به مجلس ارائه دهد که در صورت عدم اقناع نمایندگان مقوله استیضاح مطرح می شود.

 

نماینده مردم اورامانات با اشاره به خواسته مردم در خصوص پیگیری کم کاری در خصوص رسیدگی به فاجعه حج امسال، بیان کرد: نمایندگان مجلس و به ویژه مردم اورامانات، ولایتمداری را افتخار خود می دانند و بر همین مبنا نیز فرمایشات مقام معظم رهبری فصل الخطاب است.

 

منوچهری خاطر نشان کرد: هر آنچه در راستای تحقق فرمایشات معظم له باشد ملاک عمل قرار می گیرد زیرا ملت ایران به بصیرت مقام معظم رهبری اعتقاد کامل دارند.

 

وزیر خارجه خود را با سیاستهای کلان نظام تطابق دهد

 

محمد ابراهیم محبی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، با اشاره به اینکه یک سیاست کلی برای اداره نظام انقلاب اسلامی وجود دارد که مقام معظم رهبری در راس آن قرار گرفته اظهار داشت: حفظ عزت، حکمت و مصلحت در سیاستهای خارجی باید به طور جدی مد نظر قرار داده شود.

 

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همه رجال سیاسی از جمله وزیر امور خارجه نیز باید بر همین مبنا حرکت کنند در غیر این صورت باید نسبت به مجلس و ملت پاسخگو باشند.

 

محبی با انتقاد از عملکرد وزیر امور خارجه ایران در برخورد با فاجعه منا گفت: وی در آن هنگام که در روزنامه شارلی ابدو به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) اهانت شده بود بدون واکنش به کشور فرانسه سفر کرد که البته مجلس نیز در این راستا اغماض کرد.

 

وی افزود: وزیر امور خارجه باید خود را با سیاستهای کلان نظام جمهوری اسلامی ایران تطابق دهد چه اینکه وی وزیر امور خارجه این کشور است و مملکت ما نیز بر اساس یک خط مشی اعتقادی اداره می شود.

 

محبی فاجعه منا را نتیجه جنایات آمریکا و حکام خود سپرده عربستان دانست و گفت: نباید از این فاجعه خون بار که منجر به قتل هزاران مسلمان شد، گذشت.

 

دبیر مجمع نمایندگان استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال روزنه ای برای رخنه به این کشور و در نتیجه استحاله درونی انقلاب هستند و برجام را نیز مستمسکی برای ایجاد رخنه می دانند.

 

وزیر خارجه باید در مجلس پاسخگو باشد

 

حجت‌الاسلام وحید احمدی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: اکنون بحث استیضاح وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران مطرح نیست و آقای ظریف باید در کمیسیون مجلس پاسخگو باشد.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی افزود: صورت ساده و خوشبینانه آنچه در منا اتفاق افتاد بی کفایتی مسئولان امر و مسئولان سعودی بود اما با توجه به عمق فاجعه و اتفاقات بعد از آن و نوع برخوردهای مسئولان به نظر می رسد موضوع فراتر از یک حادثه معمولی باشد.

 

وی درباره فاجعه منا افزود:  بخشی از آن را می‌توان مسائل درون حاکمیتی عربستان تحلیل کرد زیرا آنان از این اتفاقات ناخرسند نیستند حتی دست خارجی‌ها در این واقعه با برنامه‌ریزی‌های غیر مستقیم قابل تحلیل است.

 

نماینده کنگاور، صحنه و هرسین خواستار تشکیل گروه حقیقت یاب از سوی کشورهای اسلامی و به ویژه جمهوری اسلامی ایران برای بررسی فاجعه منا شد و گفت: کشورهای اسلامی باید نسبت به آینده مدیریت حرمین شریفین دخالت کنند و این وضعیت بهترین استدلال برای بی‌کفایتی آنان است.

 

وی با بیان اینکه ایران تنها در حوزه هسته‌ای با آمریکا مذاکره کرده است اما این مسئله به معنای عادی سازی روابط با آمریکا نیست، گفت: نه آمریکا به عنوان نماد استکبار در مقابل جمهوری اسلامی ایران عقب نشینی می‌کند و نه ایران از آن چارچوبی که امام(ره) برایش تعیین کرده کوتاه می‌آید؛ در این سال‌ها هم ملت ما به پای ارزش‌ها ایستادند بنابراین این دو وضعیت با هم تقابل دارند و باید مراقب باشیم.

 

حجت الاسلام احمدی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص دیدار ظریف و رئیس جمهور آمریکا گفت:  آقاق ظریف دیپلماتی کارکشته و توانمند است اما این اتفاق مصافحه نباید می‌افتاد. آقای ظریف باید در بدو بازگشتش مسئله را توضیح دهد و باید دید کیفیت کار چطور بوده و آیا راه گریزی وجود داشته یا خیر.

 

وی در ادامه افزود: الان بحث استیضاح آقای ظریف مطرح نیست آنچه مطرح است بحث سوال است او باید در کمیسیون و در مجلس نسبت به این مسئله پاسخ دهد.

 

حجت الاسلام احمدی بیان کرد: در ماجرای فاجعه منا آقای ظریف مسئله را در سطح بین‌الملل دنبال کرده چراکه اگر در تهران بررسی می‌شد به عنوان یک ایده مطرح بود اما چون بحث طرح موضوع با دیگر کشورها مطرح می‌باشد آنجا موقعیت مناسبی بود.

 

وی درباره عملکرد وزیر امور خارجه ایران در رابطه با فاجعه منا گفت:  این ادعا که اقدامات آقای ظریف کافی نبوده  نیازمند این است که وی در بازگشتش توضیح دهد اما در نحوه کار بخشی از آن اتفاق منعکس شده برخی نشده است.

 

سعودی ها تا پیش از سخنرانی رهبری همکاری نمی کردند

 

حجت الاسلام احمدی ادامه داد: خباثت سعودی‌ها در همه زمینه‌ها ذاتی است و اگر بعد از  این 2 روز اخیر کنار آمدند نتیجه تشر رهبری بود که رعایت کنند و گرنه پیش از بیانات مقام معظم رهبری حقیقتا کوچکترین همراهی نشان ندادند.

 

وی وزیر خارجه عربستان را کوتوله سیاسی سعودی‌ها خطاب کرد و گفت:  حتی عصبانیت آل سعود و کوتوله سیاسی آنان ناشی از شکست‌های آنان در عرصه بین الملل است.

 

حجت الاسلام احمدی موضع گیری وزیر خارجه سعودی را ناشی از شکست‌های پی در پی آنان دانست و گفت: این کوتوله تجربه سیاسی ندارد.

 

سهل انگاری آقای ظریف قابل اغماض است

 

سعید حیدری طیب در گفتگو با خبرنگار مرصاد با اشاره به حادثه حج امسال و شهادت حاجیان اظهار داشت: این فاجعه ناشی از سوء مدیریت و بی‌تدبیری حکام سعودی بود زیرا اگر آنان مسئولیت پذیر بودند و شعائر اسلامی برایشان اهمیت داشت جلوی این واقعه تلخ را می‌گرفتند.

 

وی با بیان اینکه این حادثه لکه ننگی برای سعودی‌ها بود، گفت: حکام عربستان یا به فکر عیاشی‌اند یا در اندیشه حمایت از داعش و تروریست پروری هستند.

 

به گفته این نماینده مجلس بر همگان روشن است که تمام تروریست‌ها از عربستان سعودی پرورش پیدا می‌کنند.

 

حیدری طیب خواستار سپرده شدن برگزاری حج به کشورهای اسلامی شد و گفت: سعودی‌ها عدم توانایی خود را ثابت کردند و مقام معظم رهبری با بیانات خود که به حق در میان مسلمین و احراب سیاسی فصل الخطاب است به سعودی ها فهماندند که ایران از آن کشورهایی نیست که تن به رذالت‌های سعودی‌ها بدهد.

 

وی در ادامه بیان کرد: اقدامات سعودی ها ادامه روش صدام کافر است و باید هر چه زودتر از این راه تغییر مسیر دهند و  خودشان را در برابر کشورهای اسلامی قرار ندهند.

 

حیدری طیب با اعلام حمایت از وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: بنده از آقای ظریف حمایت می‌کنم و لازم به توضیح است که بحث استیضاح وزیر منطقی نیست چراکه اکنون استضیحا کار را حل نمی‌کند و اثر مثبتی ندارد همچنانکه مقام معظم رهبری از ایشان حمایت کردند و ما نباید جلوتر از رهبری حرکت کنیم.

 

وی تاکید کرد: سهل انگاری آقای ظریف قابل اغماض بوده و نباید بزرگ‌نمایی کرد.

 

محمد رزم از خاموش بودن تلفن تا عدم پاسخگویی

 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی مطابق سیاق معمول دور از دسترس قرار داشت و بعد از خاموش بودن چند ساعته تلفن همراه؛ تماس های ورودی خود را پاسخ نمی داد.

 

طرح دو فوریتی بررسی حادثه منا و سامان دهی حج به استقبال نمایندگان مجلس بستگی دارد

 

عبدالرضا مصری در رابطه با رسیدگی مجلس به فجایع منا و سوال نمایندگان از وزیر امور خارجه اظهار داشت: طرح دو فوریتی پیگیری ابعاد حادثه منا و ساماندهی حج برای سالهای آتی از سوی برخی از نمایندگان امضا شده که به چگونگی استقبال مجلس از آن بستگی دارد.

 

نماینده مردم کرمانشاه تصریح کرد: خواست نمایندگان مجلس در این رابطه تعیین کننده است. وزارت خارجه در خصوص چگونگی پیگیری فاجعه منا بابد به مجلس پاسخگو باشد علی جلیلیان گفت: هر مدیری در نظام جمهوری اسلامی باید نسبت به وظایف خود پاسخگو باشد و این پاسخگویی باید به وظایف بزرگتر، دقیقتر و به روز تر باشد.

 

علی جلیلیان نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت: در خصوص حادثه اسفناک منا باید وزارت خارجه به نمایندگان مردم توضیح بدهد که چه اقداماتی انجام داده و تا چه اندازه مواضع دستگاه دیپلماسی با ابعاد حادثه تناسب داشته است.

 

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی پیگیری حقوقی این حادثه را در مراجع داخلی و بین المللی حق جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد.

 

در دسترس نبودن نماینده سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلان غرب

 

تلفن همراه فتح الله حسینی نماینده مردم شهرستانهای سرپل ذهاب گیلان غرب و فصرشیرین هم برای پرسیدن سوال ضرورت استیضاح یا عدم استیضاح وزیر امور خارجه در دسترس نبود.

 

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد