یادداشت /

گام هایی برای تغییر سنت های غلط با تداوم امر به معروف و نهی از منکر

کد خبر: 293679
|
11:53 - 1394/08/04
نسخه چاپی
گام هایی برای تغییر سنت های غلط با تداوم امر به معروف و نهی از منکر
اسلام آبادخبر: بالاخره پس از یک سال ونیم تلاش مداوم امام جمعه اسلام آبادغرب سنت غلط نام بردن افراد درمجالس ختم تبدیل به سنت حسنه تلاوت قرآن شد.

به گزارشاسلام آبادخبر، حجت الاسلام سید امیر محمدی پور ، با تشکیل جلسات متعدد با مداحان ختم، امناء مساجد وائمه جماعات توانست فرهنگ غلط حضور وغیاب در مجالس عزا را از بین  ببرد.



امام جمعه شهرستان اسلام آبادغرب در دبدار با مداحان مجالس ختم باذکر این روایت که پیامبراکرم(ص)فرمودند:به صورت مداحان خاک بپاشید، بیان کردند: منظورازمداح کسانی هستند که پول میگیرند تاچاپلوسی کنند.

 

گفتنی است، مداحان مجالس ختم با اطاعت ازامام جمعه شهرستان ولایت پذیری خود را اثبات کردند که بدینوسیله ازآنان تشکروقدردانی میشود و امیداست این حرکت عظیم سرمشقی برای اصلاح سایر سنت های غلط باشد که در جامعه مرسوم شده اند.

 

ذکر این نکنه نیز ضروری است که از دید اسلام و در نگاه اسلامی آنچه که امروز در مراسم ختم در استان کرمانشاه و حتی سایر استان‌ها صورت می‌پذیرد نه تنها اسلامی نیست بلکه در تضاد با آموزه‌های دین اسلام نیز قرار دارد، وقتی که در آموزه‌های اسلامی و از لسان مبارک پیامبر اکرم(ص) وارد شده که در منازل صاحبان عزا تا سه روز غذا نخورید بلکه برای آنان نیز غذا بفرستید، تحمیل هزینه سنگین ولیمه دادن به صاحبان عزا که گاه در برخی از مناطق استان تا سه روز و در مناطقی هم تا 7 روز انجام می‌گیرد که بر هیچ یک از آموزه شیعی ـ اسلامی استوار نیست!

 

امام جمعه اسلام آباد غرب در این باره می گوید: "یکی از آداب سبک زندگی اسلامی، آداب مرگ و میر است و متاسفانه ما هر روز با این آداب بیشتر فاصله می‌گیریم، درباره اساس برگزاری مجلس ختم باید گفت نامگذاری مراسم ختم بنام "ختم" به سبب این است که پس از مراسم تدفین افراد دور هم جمع شده و هر یک جزئی از قرآن کریم را قرائت کرده تا یک ختم قرآن نثار روح میت شود اما این کار انجام نمی‌شود و در حالی که تلاوت قرآن به علاوه موعظه خلاصه مجلس ختم است.

 

حجت‌الاسلام محمدی‌پور امام جمعه اسلام آبادغرب با تاکید بر اینکه یکی از رسوم غلط ولیمه دادن در مراسم ختم است که هزینه‌های بسیاری را برای صاحبان عزا در پی دارد گفت: ولیمه دادن برای ختم مستحب نیست و هیچ ثوابی نیز ندارد و در کنار این مسئله نیز عده‌ای مرتکب گناهانی مثل اسراف نیز می‌شوند و میت فقط زجر می‌کشد زیرا که می‌بیند در مجلس او گناه می‌شود.

 

وی همچنین در مورد آداب سنگ قبر میت که بخشی از هزینه‌های گزاف مردن را تشکیل می‌دهد می‌گوید: کراهت دارد که قبر بیش از 4 انگشت بسته بلندتر ساخته شود ولی رسم شده که سنگ قبرهای آنچنانی بر روی قبر ساخته می‌شود.

 

حجت‌الاسلام محمدی‌پور در تبیین آداب تشییع جنازه بیان می‌کند: ادب تشییع جنازه آرامش آن است که متاسفانه این آرامش رعایت نمی‌شود و برای حرکت به سمت قبرستان بلندگوهای قوی روی ماشین نصب می‌کنند که این کار موجب آزار و اذیت دیگران می‌شود و همین موضوع کار حرامی را نثار میت می‌کند.

 

لازم به ذکر است از دیگر رسوم غلط مراسم ختم که هیچ خاصیتی نیز ندارد به علاوه هزینه زیادی را نیز در پی‌دارد می توان؛ تجمل‌گرایی، هزینه‌های ساخت سنگ قبرهای دو طبقه، طرح‌دار و شیب‌دار، تاج گل‌های آنچنانی با هزینه زیاد را نام برد.

 

از آنجایی که ما مسلمان و شیعه هستیم و باید بر اساس آموزه های اسلام زندگی کنیم اما مشاهده می کنیم که  در موضوع مراسم ختم متاسفانه بسیار رسم‌های نادرستی وجود دارد.

 

آداب و رسوم غلط در مراسم ختم و هزینه‌های غیرمنطقی که برای مردن یک فرد خرج می‌شود، به پای هزینه یکسال زندگی یک فرد نمی‌رسد و در این اوضاع نامناسب اقتصادی و در حالی که آمار ازدواج جوانان در حد قابل ملاحظه‌ای کاهش داشته، هزینه‌های گزافی برای مردن یک فرد خرج می‌شود که می‌تواند در راههای بهتری همچون ازدواج جوانان یا کمک به مستمندان هزینه شود.

 

آنچه که لازمه تغییر رسوم غلط در منطقه ما است، عزم مردم و بزرگان ایلات و طوایف است و اگر بزرگان اقوام خود پیشقدم برداشته شدن رسم‌های غلط و پیشروی به سمت آداب اسلامی باشند به هیچ عنوان هزینه‌های گزاف بر خانواده‌ها تحمیل نشده و در قبل آن نیز می‌توان شرایط ازدواج جوانان یا سایر نیازهای جامعه را فراهم ساخت که امیدواریم سنت‌های غلط امروز جامعه ما بویژه در استان کرمانشاه از بین رفته و در مسیر سبک زندگی اسلامی گام برداریم.

انتهای پیام /

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها