یاداشت /حجت الاسلام سید امیر محمدی پور؛

ایران در آستانه تحول عظیم/آیا بازگشت به سنتها مقدور است ؟

کد خبر: 293807
|
20:37 - 1394/08/21
نسخه چاپی
ایران در آستانه تحول عظیم/آیا بازگشت به سنتها مقدور است ؟
اسلام آبادخبر: باید دقت، آداب زندگی، رفتار و گفتار ایرانی – اسلامی خود را حفظ کنیم و به پیشرفته ترین علوم روز از لحاظ هسته ای، پزشکی، نظامی مجهز باشیم.

“دنیا عوض شده”

این جمله ای است که شاید بارها و بارها از افراد مختلف شنیده ایم و آنرا در عمل مشاهده کرده ایم “دنیا عوض شده” تکنولوژی یعنی پیشرفت های شگرف علمی باعث این دگرگونی عظیم شده است.

آیا زندگی سنتی به دور از ماشین بهتر بود یا زندگی مدرن؟

آیا زندگی سنتی با اسلام سازگارتر است یا زندگی مدرن؟

آیا اینهمه دگرگونی در سبک زندگی خوب است یا نه؟

آیا باید به سنتها بازگشت؟ آیا بازگشت به سنتها مقدور است؟ یا باید با زندگی مدرن به جلو حرکت کرد؟

اقتصاد و فرهنگ رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند. خانواده هایی که از لحاظ اقتصادی زیر خط فقر یا در حد فقر هستند از لحاظ فرهنگ و آداب معاشرت بسیار تفاوت دارند با خانواده هایی متوسط بالا و خانواده های دارا اما اینکه آیا اقتصاد آنها باعث تغییر فرهنگ شده یا فرهنگ آنها را ساخته و اینکه کدامیک بر دیگری برتری دار محل بحث ما نیست ما فقط میخواهیم جایگاه خود را بهتر بشناسیم و وظیفه خود را بهتر بدانیم.

قبل از مشروطه گروهی از جوانان که جهت تحصیل به کشور های غربی رفته بودند معتقد بودند تنها راه پیشرفت کشور، “تقلید از غرب” است و در این عقیده چنان افراط کردند که فقط به تقلید در زمینه علم و تکنولوژی بسنده نکردند بلکه در مدل لباس و طرز گفتار و غیره نیز معتقد شدند که باید آداب ایرانی اسلامی را ترک و به تقلید از غرب پرداخته شود.

بالعکس، گروهی که غالباً متدین و مذهبی بودند معتقد شدند که بطور کلی تقلید از غرب مضر است و راه رستگاری بازگشت به سنتهای اصیل اسلامی است و نه تنها نباید در آداب معاشرت از غرب پیروی کرد بلکه پیشرفت های تکنولوژی هم با تبلیغات اسلامی سازگاری ندارد.

در مشروطه، روشنفکران بر متدینان پیروز شدند و تقلید از غرب بطور فزاینده در ایران اوج گرفت.

در انقلاب اسلامی سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ متدینان پیروز شدند و حکومت اسلامی تشکیل شد اما عقیده سومی در این بین توسط رهبر کبیر انقلاب ترویج شد و آن اینکه : برای پیشرفت باید تمامی علوم روز مجهز شد اما از نظر فرهنگ و آداب معاشرت، سنت های ایرانی اسلامی را با ایمان راسخ باید نگاه داشت.

به تعبیر دیگر، پیشرفت های اقتصادی، غرب قابل پیروی است اما نسخه های فرهنگی غرب قابل پیروی نیست.

ما باید دقت، آداب زندکی و رفتار و گفتار ایرانی – اسلامی خود را حفظ کنیم ولی به پیشرفته ترین علوم روز از لحاظ هسته ای، پزشکی، نظامی و غیره مجهز باشیم.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد