معضل فرسودگی لوله ها و هدر رفت آب؛

50 درصد شبکه توزیع آب اسلام آباد غرب فرسوده است/ لزوم تأمين اعتبار پروژه‌های آبی

کد خبر: 294119
|
09:57 - 1394/10/21
نسخه چاپی
 50 درصد شبکه توزیع آب اسلام آباد غرب فرسوده است/ لزوم تأمين اعتبار پروژه‌های آبی
اسلام آبادخبر: کمبود اعتبار و امکانات دو مشکل اساسی جهت رفع مشکل فرسودگی شبکه توزیع آب روستاهای سطح شهرستان اسلام آباد غرب است.

به گزارشاسلام آباد خبر،، مشکل شکستگی لوله های فرسوده آب بخش روستایی امروز به یک مشکل هفتگی و ماهانه تبدیل شده و این موضوع بعضا نارضایتی هایی را نیز در سطح روستاها به همراه داشته است.

 

شهرستان اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه نیز با جمعیت روستایی حدود 60 هزار نفر مشکل فرسودگی شبکه توزیع آب در روستاها را دارد و بویژه در بخش «حمیل» این مشکل بیشتر از سایر مناطق به چشم می خورد و به تعبیری برخی از روستاها در بخش حمیل جزو مناطق بحرانی در این زمینه محسوب می شوند.

 

رئیس شورای بخش حمیل در خصوص ترمیم خطوط آب و فاضلاب این بخش به خبرنگار اسلام آباد خبر، گفت: علی رغم مراجعات مکرر مردمی و نامه هایی که توسط شوراها و دهیاران به آبفار شهرستان ارائه شده و پیگیری های مکرر بخشدار و شورای بخش حمیل متاسفانه هنوز اقداماتی از جانب آبفار انجام نشده است.

 

هر هفته با شکستگی لوله ها مواجه هستیم

 

نیکزاد کریمی افزود: فرسودگی لوله ها باعث شده تا هر هفته با شکستگی لوله مواجه باشیم که اداره آبفار نیز در این خصوص اقدامی را انجام نمی دهد.

 

کریمی گفت: در روستای گردنگاه قوچمی حدود یک ماه است که از چند نقطه با شکستگی لوله مواجهیم اما علی رغم مکاتبات شورای بخش و بخشداری اقدامی از جانب آبفار انجام نشده است. همچنین در شهر حمیل نیز شکستگی لوله داشته ایم که این موضوع باعث آب گرفتگی زمین شده و در روستای «کندهر» نیز هدر رفت آب را داریم.

 

 

امکانات آبفار محدود است

 

بخشدار حمیل نیز در گفتگو با اسلام آباد خبر در خصوص مشکلات شبکه فرسوده توزیع روستاهای بخش حمیل گفت: امکانات آبفار کم و مشکلات آنها نیز زیاد است.

 

 

مسعود جابری اظهار داشت: هیچگونه کم کاری از جانب آبفار صورت نگرفته و ما نیز مذاکره ای در خصوص مشکلات آب و فاضلاب بخش حمیل با این اداره داشته ایم.

 

مسئول آبفار شهرستان اسلام آباد غرب نیز در این خصوص گفت: عمر شبکه بسیار بالاست و متاسفانه اعتبارات ما جوابگوی ترمیم کل شبکه نیست اما در روستای قوچمی نامدار حدود 400 متر لوله را اصلاح کردیم و در برای ترمیم خطوط روستای گردنگاه قوچمی نیز با کمبود امکانات مواجهیم.

 

جلیل حیدری با بیان اینکه روستای گردنگاه قوچمی یکی از نقاط بحرانی ما در این ارتباط محسوب می شود، گفت: چند نقطه بحرانی را شناسائی کرده ایم اما اعتبار ما در مجموع 650 میلیون تومان بوده است در صورتی که اصلاح خطوط آبفار بیش از 6 تا 7 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و علی رغم اینکه استان حمایت های خوبی از ما دارد اما در مجموع با مشکل اعتبارات مواجهیم.

 

وی تصریح کرد: بنده سه ماه است که مسئولیت آبفار شهرستان را تحویل گرفتم و در طول این مدت 1500 متر خط لوله با کمترین هزینه و با کمک بخشداران و معاون عمرانی فرمانداری تعویض شده است.

 

50 درصد خط شبکه لوله شهرستان فرسوده است

 

مسئول آبفار اسلام آباد غرب گفت: ما از مردم میخواهیم که صبوری بیشتری به خرج دهند و در برنامه های ما این امر دیده شده که در سال حدود 2 کیلومتر خط لوله تعویض شود و ما در حال حاضر در شبکه توزیع حدود 600 کیلومتر خط لوله داریم.

 

 

وی بیان کرد: 50 درصد شبکه 600 کیلومتری خط لوله فرسوده است و برای تعویض آن به بودجه کلان و حمایت مسئولین استانی نیاز داریم.

 

معاون عمرانی فرمانداری شهرستان اسلام آبادغرب نیز در گفتگو با خبرنگار اسلام آبادخبر، اظهار داشت: امسال اعتبارات بخش آب متمرکز شده و به صورت ملی و کلان اختصاص می یابد.

 

 

وی افزود: دولت به این نتیجه رسید که باید برای بخش آب اعتبار ویژه ای در نظر گرفته شود در نهایت 30 درصد از کل اعتبارات عمرانی کشور به بخش آب اختصاص یابد.

 

رفع مشکل کمبود آب روستاها در اولویت است

 

بابایی با بیان اینکه اولویت با روستاها و مکان های بدون آب است، گفت: کج دار و مریز در حال تعمیر شبکه های فرسوده هستیم هرچند که هرساله شبکه های فرسوده ترکیدگی دارند.

 

وی با اشاره به اینکه فرسودگی لوله های زیرزمینی آب فقط مختص روستا نیست و شبکه آبرسانی شهر اسلام آبادغرب نیز مربوط به 50 سال پیش است، خاطرنشان کرد: در سال 94 بیش از 2 میلیارد ریال برای تعمیر شبکه آب شهر اسلام آبادغرب هزینه شد در حالیکه این هزینه ها برای مردم ملموس نیست ولی در صورتی که این اقدامات و هزینه ها انجام نشود مردم با کمبود آب مواجه خواهند شد.

 

بابایی گفت: اولویت ما حل مشکل روستاهایی است که با کمبود آب مواجهند و بعد وارد تعمیر شبکه های فرسوده می شویم، هر چند سال گذشته در شیان یک میلیارد تومان برای شبکه های فرسوده آب اختصاص داده شد که براساس اولویت بندی روستاهای پرجمعیت در اولویت هستند.

 

 

وی با توجه به گستردگی شبکه زیر زمینی، در خصوص  شکستگی خطوط لوله کشی آب گفت: تا زمانی که اداره آب از طریق مردم خبردار می شود آب زیادی به هدر می رود و نهایتاً تعمیر و ترمیم شبکه صورت می گیرد.

 

بابایی افزود: شاید بتوان گفت جهت تعویض کل شبکه زیرزمینی آب، فقط در بخش حمیل اعتباری معادل کل اعتبار استان کرمانشاه مورد نیاز باشد تا شبکه های فرسوده اصلاح شود و فعلاً مجبوریم با این مشکل مدارا کنیم.

 

به گزارش اسلام آباد خبر، آنچه که از گفته مسئولین در مورد مشکل فرسودگی شبکه توزیع در روستاها و شهر برداشت می شود آن است که مهمترین مشکل در بخش آبفار کمبود اعتبار و امکانات است که این موضوع توجه ویژه مسئولین استان را می طلبد تا گره این مشکل باز شود.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد