معرفی دالاهو/

قلعه یزدگرد از جاذبه های تاریخی دالاهو وبا طبیعتی بکر پذیرای گردشگران است

کد خبر: 294525
|
13:43 - 1395/01/07
نسخه چاپی
قلعه یزدگرد از جاذبه های تاریخی دالاهو وبا طبیعتی بکر پذیرای گردشگران است
هنگامي‌ كه از شرق روستاي بان‌زرده در منطقه ريجاب استان كرمانشاه به سوي كوه‌هاي سر به فلك كشيده دالاهو پيش مي‌روي، پس از طي جنگل‌هاي سرسبز بلوط و قدري كوهپيمايي در هواي تازه و فرحبخش كوهستان و گذر از چند قله كوچك مجموعه قلعه يزدگرد را مي‌بيني كه مسلط و مقتدر، دشت ريجاب را زير پاي خود دارد.

به گزارشاسلام آباد خبر، به نقل ازکرند کرد،قلعه يزدگرد كه افسانه‌هاي بي‌شماري را در ذهن اهالي دالاهو نقش داده، از آنجا نامگذاري شد كه مردمان اين خطه باور كردند كه يزدگرد و دخترش شهربانو كه بنا به اعتقاداتي بعدها به همسري امام حسين(ع) درآمد پس از حمله اعراب در اين قلعه مأمن گرفته‌اند. بر اساس اولين تحقيقات و كاوش‌هاي باستان‌شناسي در اين منطقه، زمان ساخت اين مجموعه به دوره ساساني نسبت داده شده، اما كاوش‌هاي بعدي نشان داد كه بسياري از بناهاي اين محوطه دست‌ساخت اشكانيان است.
مجموعه قلعه يزدگرد كه از سمت شمال غرب با پرتگاه تندي به جلگه ذهاب و از طرف شمال و شرق به صخره‌هاي پلكاني دالاهو محدود مي‌شود با وسعت تقريبي 40 كيلومترمربع يكي از مستحكم‌ترين قلعه‌هاي ساخت شده در ايران است.حصاركشي اطراف آن، محصور بودن از 3 طرف توسط موقعيت طبيعي و ديده‌باني قوي قلعه، دسترسي دشمنان را به آن غيرممكن مي‌ساخته است. اين مجموعه تاريخي شامل محوطه‌هاي زير مي‌باشد: 1‌‌ـ‌ ديوار گچي (خطي از استحكامات به طول 5/2 كيلومتر و عرض 2 تا 4 متر كه با قلوه و لاشه سنگ همراه ملات گچ ساخته شده است. 2‌‌ـ‌ آشپزخانه (در انتهاي پايين ديوار مجموعه‌اي از استحكامات قرار دارد و به احتمال زياد محل استقرار سربازان مي‌باشد. 3‌‌ـ‌ دروازه 4‌‌ـ‌ جاي دار در حال حاضر بين باغ‌هاي روستاي زرده قرار دارد 5‌‌ـ‌ تپه رش كه در زبان كردي به معناي تپه سياه است و محل كشف مقدار زيادي سفال از دوره‌هاي مختلف مي‌باشد. 6‌‌ـ‌ قلعه يزدگرد (در بلندترين ارتفاعات دالاهو قرار دارد كه با حصاري از برج‌هاي نيم‌دايره كه با فاصله 6 تا 16 متر از يكديگر محصور شده است). 7‌‌ـ‌ گچ گنبد (اين محوطه به نام ميدان شناخته مي‌شود و وسعتي حدود 800 ×400 متر دارد. اطراف اين مجموعه را حصاري با برج‌هاي نيم‌دايره شكل در برگرفته كه در قسمت جنوبي آن پرديس و در قسمت شمالي آن كاخي به چشم مي‌خورد كه تزئينات گچي منحصر به فردي از داخل آن به دست آمده. 8‌‌ـ‌ قلعه داور (اين بنا در داخل روستاي بان گنبد قرار دارد و آتشكده‌اي از دوران ساساني بوده و در دوران اسلامي‌ به كارگاه شيشه‌گري تبديل شده است. 9‌‌ـ‌ نقاره‌خانه 10‌‌ـ ‌آسياب.
مجموعه قلعه يزدگرد با اين‌كه از نظر معماري و ارزش‌هاي تاريخي و طبيعت بكر منطقه از اهميت خاصي برخوردار است، اما آنچنان كه شايسته است معرفي نشده به طوري كه تعداد زيادي از كرمانشاهيان از وجود آن يا آگاه نيستند يا اطلاعات كمي ‌در مورد آن دارند. اين قلعه جزو بناهاي ملي ما قلمداد مي‌گردد و از اماكن كم‌نظير و جذاب براي علاقه‌مندان به تاريخ و فرهنگ اين مرز و بوم است.

تصاویر تکمیلی: 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها