فلاحت پیشه؛

طرح اقتصاد مقاومتی نشان‌دهنده ناراحتی و نگرانی مقام معظم رهبری از عدم تطابق عمل با حرف در زمینه توسعه کشور است

کد خبر: 294619
|
18:45 - 1395/01/21
نسخه چاپی
 طرح اقتصاد مقاومتی نشان‌دهنده ناراحتی و نگرانی مقام معظم رهبری از عدم تطابق عمل با حرف در زمینه توسعه کشور است
اسلام آبادخبر: منتخب مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس دهم گفت: دستگاه‌های نظارتی باید به جای اینکه در پایان سال و پس از فرصت‌سوزی به ارائه گزارش بپردازند به صورت ماهانه و یا حداکثر 6 ماه به ارائه گزارش بپردازند تا اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

به گزارشاسلام آباد خبر، حشمت‌اله فلاحت پیشه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری فارس، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی گفت: طرح اقتصاد مقاومتی به عنوان بخشی از سیاست‌های کلی توسط مقام معظم رهبری نشان‌دهنده ناراحتی و نگرانی ایشان از عدم تطابق عمل با حرف در زمینه توسعه کشور است.

 

وی افزود: واقعیت این است که دولت‌ها، مجالس و مسئولان اجرایی و تقنینی کشور حرف‌های خوبی در زمینه توسعه جمهوری اسلامی می‌زنند و در این زمینه چشم‌انداز 20 ساله خوبی نیز نوشته شده (که 10 سال آن نیز گذشته است) و قوانین برنامه خوبی نوشته شده و به تبع آن شعارهای زیادی داده شده است اما نقطه ضعف اصلی و نگرانی اصلی این است که «ضعف در عمل» در این برنامه‌ها وجود دارد. 

 

فلاحت‌ پیشه تصریح کرد: علاوه بر این معیار ارزیابی برای نوع عملکرد دستگاه‌های مختلف در خود این برنامه‌ها دیده نشده است. یکی از شاخص‌های برنامه خوب این است که در دل خود معیاری برای نظارت و ارزیابی داشته باشد. این معیارها در برنامه‌های موجود یا وجود ندارد و یا به کندی شکل می‌گیرد. به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در طول چند سال اخیر بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کند و امروز نیز این بحث را در قالب عمل دنبال می‌کنند. 

 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی از بسیاری از اهداف چشم‌انداز 20 ساله و قوانین برنامه توسعه عقب است گفت: طبق چشم‌انداز 20 ساله، ایران باید در افق 1404 در میان 26 کشور منطقه، قدرت اول باشد اما متاسفانه در حال حاضر در خیلی از شاخص‌ها نتوانسته به گونه‌ای رفتار کند که «سهم‌های سنواتی» از یک سمت و «سهم‌های 5 ساله‌ای» از سوی دیگر در پیمودن این مسیر تحقق پیدا کند.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: مشاهده می‌کنیم عمل به قانون برنامه (که احکام جزیی‌تر مطرح شده) نیز وجود ندارد. قرار بود در قانون برنامه پنجم توسعه رشد سالیانه اقتصاد کشور به صورت میانگین 8 درصد باشد، بیکاری به 7 درصد کاهش پیدا کند و در سایر حوزه‌ها نیز کشور به پیشرفت برسد که این امر تحقق پیدا نکرد.

 

وی اضافه کرد: در قالب قانون برنامه 5 ساله توسعه قرار بر این شد که تا پایان سال اول (یعنی تا 5 سال پیش با توجه به اینکه این برنامه یک سال تمدید شد)، اسناد زیربنایی مربوط به کشور مانند سند امنیت قضایی، کار شایسته، حقوق شهروندی و ... ارائه شود که متاسفانه این اسناد ارائه نشد و عملا جمهوری اسلامی در شاخص اجرای قانون برنامه توسط دولت‌ها عملکرد ضعیفی ارائه داد.

 

فلاحت‌پیشه تاکید کرد: بر همین اساس است که مقام معظم رهبری تحت این عنوان که باید شاخص‌ها در حوزه عمل باشد، سخن می‌گویند. بنده معتقدم باید دستگاه‌های نظارتی که متاسفانه نسبت به امور یا چشم‌پوشی می‌کنند و یا عدم دسترسی به اهداف برای آنان یک امر طبیعی و افشاگری به یک استثناء تبدیل شده، جدی‌تر وارد عمل شوند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: این دستگاه‌ها به جای اینکه پس از سوخته شدن فرصت‌های کشور برای توسعه، آیه یأس بخوانند و گزارش منفی بدهند، باید گزارش‌های بازرسی و محاسباتی ماهیانه دهند تا مشخص شود چه دستگاه‌هایی در عمل به اقتصاد مقاومتی عمل نمی‌کنند.

 

منتخب مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس دهم در پایان خاطرنشان کرد:در حقیقت این دستگاه‌ها باید به جای اینکه در پایان سال و پس از فرصت‌سوزی به ارائه گزارش بپردازند به صورت ماهانه و یا حداکثر 6 ماه به ارائه گزارش بپردازند تا اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد