جمعه سیاه فوتبال اهواز؛

مسئولانی که فرهنگ مردم خوزستان را سنگ باران کردند+تصاویر

کد خبر: 294697
|
10:46 - 1395/02/05
نسخه چاپی
مسئولانی که فرهنگ مردم خوزستان را سنگ باران کردند+تصاویر
فقط سنگ می‌بارید، هر لحظه یک نفر نقش بر زمین می‌شد، نیروهای یگان ویژه وارد مستطیل سبز شدند تا تماشاگرنما‌ها را بازداشت کنند اما همه این حرکات ثمری نداشت.

به گزارشاسلام آباد خبربه نقل ازرهیاب نیوز؛ از هر طرف سنگ می‌بارید، هر لحظه یک نفر نقش بر زمین می‌شد. نیروهای یگان ویژه وارد مستطیل سبز شدند تا تماشاگرنما‌ها را بازداشت کنند اما همه این حرکات ثمری نداشت و تعدادی از تماشاگران دچار مصدومیت شدند. رئیس سازمان لیگ بلافاصله با رسانه‌ها گفتگو می‌کند و می‌گوید: ناظر بازی و مدیرکل حراست وزارت ورزش درباره برگزاری بازی در زمین تختی ابراز نگرانی کرده بودند و ما نامه‌ای به اهواز ارسال کردیم اما مسئولان شورای تأمین خوزستان برای تأمین امنیت این دیدار اعلام آمادگی کردند.

مهدی تاج فقط به این نکته بسنده می‌کند که دیگر اجازه برگزاری هیچ مسابقه‌ای در تختی را نمی‌دهیم تا به این شکل صورت مسئله این اتفاقات پاک شود. رئیس مرکز اورژانس خوزستان نیز از ارائه آمار درباره افراد آسیب دیده در جریان برگزاری مسابقه استقلال اهواز و پرسپولیس خودداری می‌کند چرا که معتقد است این آمار باید از طریق دیگر نهاد‌ها رسانه‌ای شود.

اتفاقات روز گذشته در اهواز برای نخستین بار نبود و چندین بار است که در یکی دو سال اخیر تکرار می‌شود. از اتفاقات بازی معروف فولاد و الهلال گرفته تا بازی فولاد خوزستان و استقلال تهران؛ بعد از هر بازی کارگروهی برای ریشه یابی این حوادث تشکیل می‌شود و اتفاقات را تحلیل و بررسی می‌کند اما این نشست‌ها هم بدون خروجی به پایان می‌رسد تا فقط بیلان کاری آن در رسانه‌ها منتشر شود.

خوزستان در لیگ بر‌تر

تیم‌های فولاد خوزستان، استقلال اهواز، استقلال خوزستان، صنعت نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان تاکنون ۳۲ بار به عنوان نماینده خوزستان در لیگ بر‌تر شرکت کردند که تیم‌های اهوازی با ۲۶ حضور بیشترین تجربه حضور در لیگ بر‌تر را دارند.

ورزشگاه تختی از سال ۸۰-۸۱ تا ۸۹-۹۰ میزبان تیم‌های اهوازی بود و بعد از آن بازی ۲ نماینده خوزستان یعنی استقلال و فولاد در  ورزشگاه غدیر انجام می‌شد اما با صعود استقلال اهواز به لیگ بر‌تر بازی‌های این تیم در ورزشگاه تختی برگزار شد.

نکته جالب اما مجهز نشدن این ورزشگاه‌ها به سیستم‌های امنیتی است. یک کار‌شناس سیستم‌های حفاظتی و امنیتی در این باره می‌گوید: با توجه به چالش‌هایی که در بحث بودجه وجود دارد باید دید که بهره بردار چه نیازهایی دارد به همین دلیل نمی‌توان گفت که نصب این سیستم هزینه زیاد یا کمی دارد.

مازیار نصیریان می‌افزاید: روز گذشته که بازی استقلال اهواز و پرسپولیس پخش می‌شد، پرتاب سنگ به داخل زمین فقط با سیستم نظارت تصویری که بتواند دیتیل را مشخص کند، قابل تشخیص است. اگر هدف فقط نصب دوربین باشد، نمی‌توان کارآمدی زیادی انتظار داشت اما همه این‌ها یک ضرایب امنیتی می‌طلبد که با نگاه دوربین باید زیرساخت‌ها، میزان بودجه، نیازهای بهره بردار و مکان را بررسی کرد. مثلاً اگر همین بازی در محیطی بزرگ‌تر برگزار می‌شد، میزان آسیب‌ها و خسارت به شکل چشمگیری کاهش پیدا می‌کرد.

این کار‌شناس عنوان می‌کند: دور ورزشگاه تختی نرده گذاشته‌اند که خود این نرده‌ها حفره امنیتی ایجاد می‌کند و تماشاگر وقت ورود به زمین پیدا می‌کند که نشان می‌دهد ما ضعف امنیتی در ورزشگاه داریم.

لزوم تکمیل فرآیند حفاظتی ورزشگاه

وی بیان می‌کند: نمی‌توان هزینه را به طور دقیق قبل از بررسی شرایط تعیین کرد اما می‌توان راهکارهایی ارائه داد که از این حوادث پیشگیری کند. مشکل فقط با نصب دوربین مدار بسته رفع نمی‌شود و باید برای مدیریت این تصاویر و تکمیل چرخه امنیت فیزیکی در ورزشگاه یک سیستم امنیتی کامل نصب کرد.

نصیریان می‌گوید: برای گسترش زیرساخت‌ها در حدود ۵۰۰ میلیون تا ۷۰۰ میلیون تومان نیاز است تا دیگر کسی نتواند خطایی مرتکب شود و اگر کسی تخلفی انجام دهد به سرعت شناسایی شود.

وی می‌افزاید: در این سیستم از دوربین‌های ویژه ورزشگاه به نام «اسپارت» استفاده می‌شود، این دوربین فولHDاست و با نصب ۶ دوربین می‌توان همه محدوده تماشاگران را به طور دقیق کنترل کرد.

این کار‌شناس سیستم‌های حفاظتی و امنیتی بیان می‌کند: سیستم‌های اکسس کنترل یا کنترل تردد باز هم می‌تواند با دوربین‌های حرارتی اجسام ممنوعه را شناسایی کند و از ورود افراد با نارنجک‌های دستی، سنگ و چاقو جلوگیری کند. لازم نیست همه این سیستم در یک مرحله نصب شود اما اگر نگاه درستی حاکم شود که بخواهد به این مشکلات پایان دهد، می‌توان این سیستم‌ها را در چند فاز فعال کرد.

تکمیل مرحله به مرحله

وی عنوان می‌کند: در این مرحله ما نمی‌خواهیم ورزشگاه تختی یا غدیر اهواز را مانند ورزشگاه نیوکمپ مجهز کنیم اما با مدیریت صحیح می‌توانیم سیستم‌هایی نصب کنیم که هزینه‌های بعدی را کاهش دهد. متأسفانه مسئولان برای تلطیف ماجرا رو به سمت کارهای نمایشی می‌برند که به حل مشکل منجر نمی‌شود. نیاز امروز ما تکمیل یک چرخه امنیتی و حفاظتی کامل در ورزشگاه است که تماشاگران به راحتی فوتبال خود را تماشا کنند.

نصیریان می‌گوید: برخی از سیستم‌های امنیتی توان تشخیص چهره را از در ورودی ورزشگاه دارند که می‌توانند تماشاگر را در نقاط مختلف ورزشگاه شناسایی کند.

وی می‌افزاید: گیت ورودی، سیستم هوشمند سازی مدیریت تصاویر، دوربین‌های مدار بسته، بخش پسیو و بخش اکتیو فرایند کامل مدیریت در ورزشگاه برای جلوگیری از حوادث است که هزینه این فرآیند کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان است.

کار‌شناس سیستم‌های حفاظتی و امنیتی تصریح می‌کند: روش‌های بومی دیگری هم باید در اهواز مانند نصب آب‌سردکن، نصب سایه‌بان برای تماشاگران، فروش الکترونیکی بلیت و ساخت چند بوفه در ورزشگاه استفاده شود.

معمولاً قشر جوان و نوجوان جامعه از برگزاری مسابقات فوتبال در ورزشگاه‌ها استقبال می‌کند که همین موضوع یکی از ظرفیت‌های موجود در خوزستان به شمار می‌آید. البته فرصت سوزی‌ها از‌‌ همان بدو ورود به ورزشگاه با برخورد بد مأموران آغاز می‌شود.

بعد از برخورد بد مأموران به هنگام ورود به ورزشگاه نتایج تیم میزبان است. استقلال اهواز در ۲۶ هفته گذشته نتوانسته نتیجه مورد دلخواه هواداران را کسب کند و بعد از این موضوع، رفتار تحریک آمیز تماشاگران تیم رقیب و بازیکنان حریف است که بر مشکلات ورزشگاه می‌افزاید.

مسئولان استان خوزستان برای پایان دادن به این مشکلات باید چرخه حفاظت از تماشاگران و کنترل تماشاگرنماها را کامل کنند تا بعد از این شاهد اتفاقات تلخ در اهواز نباشیم.

پیگیری‌های خبرنگار رهیاب برای اطلاع و توضیح درباره اتفاقات بازی روز گذشته نتیجه‌ای نداد و معاون اجتماعی نیروی انتظامی و معاون سیاسی – اجتماعی فرمانداری اهواز و استانداری خوزستان در این باره پاسخگو نبودند.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد