اصلاح طلبان با دولت آینده چه می کنند؟/ تلاش برای حیات سیاسی

کد خبر: 307042
|
16:19 - 1400/04/19
نسخه چاپی
اصلاح طلبان با دولت آینده چه می کنند؟/ تلاش برای حیات سیاسی
اصلاح طلبان با دولت آینده چه می کنند؟/ تلاش برای حیات سیاسی : حسن روحانی در تلاش برای حفظ حیات سیاسی خود بنای جلب حمایت طیفی از اصلاح طلبان را دارد که ضمن مرزبندی با کارگزاران سازندگی، به دعوت رئیس جمهور منتخب برای همکاری با دولت چراغ سبز نشان ندادند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از پایان سیزدهمین ماراتون ریاست جمهوری در ایران و انتخاب سیدابراهیم رئیسی، جریان اصلاح طلب و حامیان دولت میدان سیاست را واگذار کرد.

اگرچه ناکارآمدی این جریان در طول 8 سال گذشته موجب نارضایتی های بسیاری در بین مردم شده بود و براساس نظرسنجی ها روشن بود که این مورد اقبال مردم نیست و رایی نخواهد داشت با این حال جریان نزدیک به دولت و اصلاح طلبان از هیچ گونه سنگ اندازی در مسیر کاندیداهای رقیب دریغ نکردند تا از این طریق لااقل بر بخشی از عملکرد 8 ساله خود سرپوش بگذارند.

اما با پایان رقابت های انتخاباتی و روی کار آمدن سید ابراهیم رئیسی به عنوان منتخب مردم، طیف های مختلف در جریان اصلاحات و حامی دولت سناریوهای مختلفی را در دستور کار خود قرار داد.

چند روز پس از پایان اعلام نتایج انتخاباتی برخی چهره های اصلاح طلب به اظهارنظرهایی پرداخته و در آینده سیاسی دولت منتخب شبهه افکنی کردند.

تلاش برای شهبه افکنی در عملکرد دولت آینده

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب در اظهارنظری پس از انتخابات ریاست جمهوری گفت: «اولین و شاید مهم‌ترین موضوع در دستور کار دولت جدید، حتی از الان و پیش از ورود به پاستور، مساله برجام و گفت‌وگوی وین است...احتمالا دولت جدید هیچ تصور درستی از ماجرا ندارد که با این وضع مدیریت کشور غیرقابل تصور است. هیچ کدام از شعارهای داده شده را نه تنها نمی‌توانند محقق کنند، بلکه عقب‌گرد هم خواهند کرد».

علی تاجرنیا یکی دیگر از چهره های اصلاح طلب که در جریان انتخابات ریاست جمهوری سخنگوی ستاد مهرعلیزاده بود در اظهاراتی گفت: «اصلاح طلبان عادت دارند حتی اگر در رقابتی نابرابر رقیبشان برنده شد، کارشکنی نمی‌کنند، لذا بعد از این باید ببینیم آقای رئیسی و دوستان‌شان تا چه اندازه می‌توانند شعار‌های ایام تبلیغات را اجرا کنند.»

البته به نظر می رسد وی در حالی مدعی شده است که اصلاح طلبان عادت به کارشکنی ندارند که گویا کارشکنی های جریان متبوعش به بهانه تقلب در انتخابات 88 را به طور کلی به دست فراموشی سپرده است!

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی هم در واکنش به تماس تلفنی که از دفتر سید ابراهیم رئیسی با او گرفته شده بود گفت: این اقدامات معمولاً در اوایل دوره‌های ریاست‌جمهوری انجام می‌شود و جلساتی هم برگزار می‌کنند. امیدوار هستیم کار مفید و موثری و متداومی باشد.

سکوت اصلاح طلبان تندرو و احساس ناکامی

در این میان اما برخی چهره های اصلاح طلب همچون « مصطفی تاجزاده» که عمدا از اصلاح طلبان تندرو به شما می روند به دلیل احساس شکست در انتخابات سکوت را دستور کار خود قرار داده و هیچ اظهارنظر مثبت یا منفی نداشتند.

دسته ای دیگر از اصلاح طلبان که نزدیک به جریان کارگزاران هستند نیز سیاست حمایت مشفقانه و استقبال از منتخب مردم را در پیش گرفته و بنای رفاقت با دولت آینده را گذاشته اند.

اما در طرف دیگر جریان، حسن روحانی قرار دارد که چند روز پیش با کنایه به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در اظهاراتی قابل تامل گفت که در دولت آینده همه با هم هماهنگ هستند و انشاالله کار را پیش می برند!

اظهارات رئیس جمهور این فرضیه را تقویت کرد که حسن روحانی با نزدیک شدن به یکی از جریان های درون اصلاح طلبی که با کارگزارانی ها مرزبندی روشنی دارد حیات سیاسی خود را در دولت آینده حفظ خواهد کرد.

به نظر می رسد روحانی در پی یارگیری از بین اصلاح طلبانی است که به دعوت رئیسی برای همکاری با دولت حتی به صورت نمایشی هم لبیک نگفتند به طوری که پیش بینی می شود در ماه های پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد شکل گیری این جریان در بین اصلاح طلبان با حمایت شخص روحانی باشیم.

انتهای پیام/