یادداشت: محمدجواد مهرشاد

تصحیح نقدها

کد خبر: 307090
|
23:33 - 1400/05/01
نسخه چاپی
تصحیح نقدها
محمدجواد مهرشاد در یادداشت تصحیح نقدها به دو مولفه اساسی مدل جمهوری اسلامی پرداخته است.

به گزارش اسلام آباد خبر ، محمدجواد مهرشاد تحلیل گر ارشد مسائل راهبردی در یادداشتی تحت عنوان تصحیح نقدها به دو مولفه اساسی مدل جمهوری اسلامی پرداخته است.

 

مدل جمهوری اسلامی دو مولفه اساسی دارد؛

جمهوریت

جمهوریت یعنی به معنای حقیقی کلمه خواست و اراده مردم به طور مستقیم و غیر مستقیم تعیین کننده شبکه مدیریت کشور است .

در حالی که در سنوات قبل از انقلاب هیچ شانی از مردم سالاری وجود نداشت و نوع مدل حکمرانی کشور سلطنتی بود و مردم در واقع نقشی جزء رعیت در نظام سیاسی کشور نداشتند.

 

اسلامیت

دین همان سرمایه الهی است که خداوند متعال آنرا در اختیار بشر قرار داده که سعادت خود را با آن محقق سازد و چهارچوب بی بدیل اسلام برای تکامل فرد و جامعه حیاتی است.

 

بالاخره هر کشوری باید یک نوع مدل حکومتی برای خود برگزیند

آیا مدل عقب مانده #سلطنتی را باید انتخاب نمود که در آن اراده مردم و عقل جمعی معنایی ندارد و فلان شخص به اعتبار معیارهای نسبی صاحب اختیار یک ملت میشود در حالی که این مدل در نگاه سیاسی جهان مدلی منسوخ شده و متحجر است.

 

آیا مدل #کمونیستی شرقی یا #لیبرالیستی غربی را باید برگزید که خود را از برکت دین به بهانه الحاد یا سکولاریسم محروم کرده اند و با عقل گرایی و علم زدی ناقص بشر جهانی را ساخته اند که نابودی نظام های اجتماعی ، بنیان خانواده ، ۳۰۰ تریلیون دلار بدهی جهانی ، فقر ، گرسنگی و... محصول آن است.

 

جمهوری اسلامی یک مدل است نه یک‌ شبکه مدیر

مدلی که ظرفیت عقل ملی و وحی الهی را توامان در خود دارد و با اهدافی خلقت شمول و اخروی سعادت انسان را میخواهد اما اینکه در چنین بستر حاصل خیزی چرا هنوز رضایتمندی های کافی بوجود نیامده قطعاً بخاطر جامعیت آن نیست بلکه دلایل مختلفی دارد:

 

الف- اینکه جامعه پیشرفت ها را نمیبیند چون مهارت قیاس زمان حال با زمان گذشته را ندارد و عمدتاً جامعه به طور مطلق وضعیت کشور را با نقطه ایده آل مقایسه میکند و این سبب میشود جامعه همیشه فکر کند که پیشرفتی تحقق نیفتاده و انگار این کشور ۴۰ سال است در جا زده بلکه پسرفت هم داشته است.

 

ب -  رشد عقل اجتماعی برای برگزیدن مسئولان اصلح در انتخابات بسیار مهم است که رویکردهای قبلی برای این ایجاد  رشد باید اثربخش تر باشد و توانایی برقراری ارتباط و تاثیرگذاری را در انگاره های ذهنی لایه های جامعه داشته باشد.

 

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد