کابینه دولت سیزدهم در ایستگاه بهارستان/ بحث های داغ وزرای پیشنهادی در کمیسیون های پارلمان

کد خبر: 307171
|
23:43 - 1400/05/23
نسخه چاپی
کابینه دولت سیزدهم در ایستگاه بهارستان/ بحث های داغ وزرای پیشنهادی در کمیسیون های پارلمان
کابینه دولت سیزدهم در ایستگاه بهارستان/ بحث های داغ وزرای پیشنهادی در کمیسیون های پارلمان : کمیسیون های مجلس از امروز به مدت یک هفته باید صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را بررسی کنند و وزرای پیشنهادی با حضور در ۱۴ کمیسیون تخصصی و ۲ کمیسیون ویژه، برنامه های خود را ارائه می دهند تا رای اعتماد مجلس را جلب کنند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به گزارششبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز چهارشنبه 20 مرداد ماه، در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی فهرست وزرای دولت سیزدهم را جهت اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کرد.

اسامی وزیران پیشنهادی رئیس جمهور برای دولت سیزدهم به ترتیب حروف الفبا به این شرح است:

 

۱- دکتر عیسی زارع پور (ارتباطات و فناوری اطلاعات)

 

۲- حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب (اطلاعات)

 

۳- دکتر احسان خاندوزی (امور اقتصادی و دارایی)

 

۴- دکتر حسین باغگلی (آموزش و پرورش)

 

۵- دکتر بهرام عین اللهی (بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)

 

۶-  دکتر حجت‌الله عبدالملکی (تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

 

۷- دکتر سیدجواد ساداتی نژاد (جهاد کشاورزی)

 

۸- دکتر حسین‌امیر عبداللهیان ( امور خارجه)

 

۹- دکتر امین‌حسین رحیمی (دادگستری)

 

۱۰- امیر سرتیپ ستاد دکتر محمد رضا آشتیانی (دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح)

 

۱۱- مهندس رستم قاسمی  (راه و شهرسازی)

 

۱۲- دکتر سیدرضا فاطمی امین (صنعت ،معدن و تجارت)

 

۱۳- دکتر محمدعلی زلفی گل (علوم، تحقیقات و فناوری)

 

۱۴- دکتر محمدمهدی اسماعیلی (فرهنگ و ارشاد اسلامی)

 

۱۵  دکتر احمد وحیدی (کشور)

 

۱۶- مهندس سید عزت الله ضرغامی (میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)

 

۱۷- مهندس جواد اوجی (نفت)

 

۱۸- مهندس علی اکبر محرابیان (نیرو)

 

۱۹- دکتر سیدحمید سجادی هزاوه (ورزش و جوانان)

 

وزرای پیشنهادی در 270 جلسه کمیسیون شرکت می‌کنند/ 30 مرداد، روز رای اعتماد به وزرای پیشنهادی

 

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون های تخصصی از امروز به بررسی برنامه های وزرای پیشنهادی می پردازند، گفت که جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم از روز شنبه هفته آینده ( ۳۰ مرداد) آغاز می شود.

 

سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست علنی امروز (شنبه 23 مردادماه) مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: مطابق ماده 202 آیین نامه داخلی مجلس، پس از قرائت اعلام وصول اسامی وزرای پیشنهادی، کمیسیون ها به مدت یک هفته باید صلاحیت وزرا را بررسی کنند و وزرای پیشنهادی با حضور در 14 کمیسیون تخصصی و 2 کمیسیون ویژه، برنامه های خود را ارائه و به بحث و تبادل نظر با نمایندگان خواهند پرداخت.

موسوی تصریح کرد: 19 وزیر پیشنهادی دولت از امروز تا روز سه شنبه هفته جاری به صورت روزانه در کمیسیون های تخصصی و ویژه مجلس حضور پیدا کرده و تا آخر هفته 270 جلسه با حضور این وزرای پیشنهادی در کمیسیون ها برگزار خواهد شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نمایندگان در این جلسات؛ برنامه ها، سوابق و تجارب، مدارک تحصیلی و مدارک مرتبط با فعالیت های گذشته این وزرا را بررسی می کنند و وزرای پیشنهادی نیز تمامی اطلاعات مربوط به خود را در سامانه ای که مجلس برای بررسی ایشان در نظر گرفته است، بارگذاری کرده تا برای نمایندگان قابل دسترس باشد.

 

سوابق وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت «جهادکشاورزی»

 

سیدجواد ساداتی‌نژاد در نشست امروز کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به تشریح برنامه‌های خود پرداخت.

 

در سوابق تحصیلی ساداتی‌نژاد به مواردی همچون عضویت در اداره جهاد سازندگی به عنوان معاون اداره آبخیزداری و مجری چندین پروژه بخش سیلاب و آبخیزداری در شهرستان کاشان، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست صتدوق پژوهشگران و فناوران ریاست جمهوری، عضو شورای تحقیقات آب کشور، دبیر کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی شورای عالی عتف، عضو هیات ممیزه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، عضوهیات ممیزه سازمان ترویج، آموزش و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی، سردبیر نشریه علمی پژوهشی اکوهیدرولوژی دانشگاه تهران  و رئیس فراکسیون آب مجلس دهم اشاره کرد.

 

جلسه بررسی برنامه وزیر پیشنهادی اطلاعات به دلیل کسالت گزینه پیشنهادی برگزار نشد

محمود عباس زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در جمع با خبرنگاران گفت: طبق برنامه امروز قرار ‌بود حجت الاسلام والمسلمین خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات برای ارائه برنامه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور یابد اما به دلیل کسالت وی و مشکوک بودن به کرونا این برنامه امروز برگزار نشد و مقرر شد در اولین فرصت این نشست برگزار شود.

وی افزود: بر این اساس کمیسیون دستور کار مهم دیگری را با موضوع مسائل و تحولات افغانستان با حضور کارشناسان و طرح نمود و  مقامات مطلع به ارائه گزارش درباره این مسئله پرداختند.

 

نشست دو ساعته کمیسیون اجتماعی با وزیر پیشنهادی کار/ انتقاد عبدالملکی از بیکاری در کشور

 

مجید انصاری نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست دو ساعته کمیسیون اجتماعی مجلس با وزیر پیشنهاد‌ی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: وزیر پیشنهاد‌ی کار ضمن انتقاد از وضعیت بیکاری در کشور عنوان کرد که در شرایط فعلی می‌توان سالانه یک میلیون شغل در کشور ایجاد کرد.

وی افزود: در این جلسه حجت الله عبدالملکی عنوان کرد که من در زمانی که معاون اشتغال کمیته امداد بودم 89 درصد شغل پایدار ایجاد کرده‌ام.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: عبدالملکی گفت که رفع موانع تولید و ایجاد رونق در این زمینه و همچنین بهبود فضای کسب و کار می‌توان اقدامات لازم را در جهت افزایش اشتغال صورت داد.

انصاری خاطرنشان کرد: در این جلسه، اعضای کمیسیون ضمن طرح سؤالات خود نسبت به کلی بودن برنامه ارائه شده توسط وزیر پیشنهاد‌ی انتقاداتی را مطرح می‌کردند که وزیر پیشنهاد‌ی در پاسخ گفت به دلیل گستردگی حوزه کاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه برنامه به صورت جزئی‌تر میسر نبود و اگر بنا بود برنامه‌های خود را به صورت جزئی‌تر ارائه کنم نزدیک به 300 صفحه متن را باید ارائه می‌کردم.

 

ضرغامی: به دنبال توسعه صنعت گردشگری با حفظ هویت ایرانی اسلامی هستیم

 

بیژن نوباوه وطن نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در جلسه امروز که با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهاد‌ی گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، وزیر پیشنهاد‌ی برنامه‌های خود برای تصدی‌گیری از طریق این وزارتخانه را ارائه کرد.

وی افزود: در این جلسه وزیر پیشنهاد‌ی گردشگری با تاکید بر توسعه صنعت گردشگری عنوان کرد که ما به طور جدی به دنبال گسترش صنعت گردشگری با حفظ هویت ایرانی ـ اسلامی هستیم.

 

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: ضرغامی گفت که هدف ما از توسعه صنعت گردشگری ضمن درآمدزایی از این حوزه معرفی فرهنگ ایرانی ـ اسلامی به گردشگران کشورهای دیگر است و ما به دنبال درآمدزایی صرف از این حوزه نیستیم.

وی افزود: وزیر پیشنهاد‌ی گردشگری همچنین عنوان کرد که ما به دنبال حفظ میراث فرهنگی و بازسازی آنها برای حفظ هویت ایرانی ـ اسلامی خود هستیم و در این مسیر تلاش‌ها و برنامه‌های زیادی خواهیم داشت.

نوباوه وطن خاطرنشان کرد: در این جلسه نمایندگان نیز سوالاتی را مطرح کردند که از جمله آن در مورد برنامه وزیر برای اصلاح سیستم مدیریتی وزارت گردشگری بود.

وی افزود: واقعیت این است که ما در وزارت گردشگری با مدیرانی خسته و بی‌انگیزه و علاوه بر این رانت‌های گسترده در این وزارتخانه مواجهیم که باید اصلاحات لازم هرچه سریع‌تر در این حوزه انجام شود.

 

 

جزئیات نشست امروز کمیسیون بهداشت مجلس با وزیر پیشنهادی بهداشت

 

سید جلیل میرمحمدی نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه صبح امروز کمیسیون بهداشت و درمان برای بررسی برنامه‌ها و صلاحیت «بهرام عین‌اللهی» وزیر پیشنهاد‌ی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در این جلسه، وزیر پیشنهاد‌ی برنامه‌های خود را ارائه کرد و اعضای کمیسیون نیز نقطه نظرات و مطالبات خود را در حوزه‌های مختلف مطرح کردند.

وی افزود: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان به نکاتی همچون «عدالت درمانی و آموزشی، مدیریت جدی بیماری کرونا به ویژه در کوتاه مدت، اجرای اسناد بالادستی حوزه سلامت و قوانین مصوب مانند برنامه ششم توسعه، توجه ویژه از موضوع درمان به بهداشت و پیشگیری، گسترش خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت و به‌روزرسانی آنها» اشاره کردند.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: آقای عین‌اللهی نیز ضمن اعلام آمادگی برای هماهنگی و همکاری کامل با مجلس، رئوس برنامه‌های خود را ارائه کرد که از جمله آنها می‌توان به «گسترش واکسیناسیون علیه بیماری کرونا با استفاده از واکسن‌های تولید داخل و واکسن‌های وارداتی، پیگیری جدی در خصوص اجرای به موقع و دقیق محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اجتماعی در ستاد ملی مبارزه با کرونا، توجه ویژه به تجهیز خانه‌های بهداشت، اجرای احکام معطل مانده برنامه ششم توسعه در حوزه سلامت و به‌روزرسانی آنها در قانون برنامه هفتم توسعه» اشاره کرد.

میرمحمدی ادامه داد: وزیر پیشنهاد‌ی بهداشت همچنین «پیگیری سند آمایش آموزش عالی در حوزه علوم پزشکی» و نیز «اجرای دقیق برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع» را از دیگر برنامه‌های کاری خود اعلام کرد.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد اعضای کمیسیون بهداشت و درمان نظر مثبتی به گزینه پیشنهاد‌ی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته باشند، گفت: قرار شد در مدت باقیمانده تا زمان بررسی صلاحیت‌ وزرا در صحن مجلس، جلسات دیگری از سوی کمیسیون بهداشت با وزیر پیشنهاد‌ی بهداشت ولو به صورت دو یا چند نفره تشکیل شود تا شناخت دقیق‌تری نسبت به گزینه پیشنهاد‌ی این وزارتخانه به دست بیاید.

 

 

برنامه وزیر پیشنهادی «کشاورزی»: افزایش بهره‌وری آب و آبخیزداری با مشارکت مردم

 

سیدجواد ساداتی گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌های خود را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ارائه کرد.

در بخشی از برنامه‌های ساداتی ‌نژاد به طرح‌های ویژه و تحولی بخش کشاورزی اشاره شده است که بخشی از آنها در بخش زیر آمده‌ است:

افزایش بهره‌وری آب و آبخیزداری با مشارکت مردم،خود اتکایی در هسته‌های اولیه تولید (بذر، لاین)،افزایش سطح زیر کشت دیم و پایداری تولید آن،تثبیت و توسعه ذخایر ژنتیکی دام و طیور کشور،احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از مراتع کشور،پرورش ماهی در قفس و میگو در دریا و سواحل،مقابله با بیابان‌زایی، ریزگردها و تثبیت شن‌های روان، پرورش شتر در مناطق بیابانی و مستعد کشور،نوسازی باغات، توسعه کشت‌ گلخانه‏ای و گیاهان دارویی،توسعه زنبورداری و نوغانداری در مناطق مستعد،توسعه سیستم‌های نوین آبیاری شبکه‌ای و زهکشی،مدیریت و مقابله با خسارات تکراری بخش کشاورزی،البته ساداتی نژاد برنامه‌های پیشنهادی برای تحول بخش کشاورزی را نیز در این برنامه اشاره کرده است که در بخش زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

بهره‌برداری‌صیانتی از منابع طبیعی،توانمندسازی روستائیان و عشایر،تکمیل زنجیره ارزش بخش کشاورزی،تسهیل فرایند صدور مجوزها،افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی،ترسیم نقشه راه اقتصاد کشاورزی،حمایت از طرح‌های آبخیزداری،تقویت  تشکل‎های کشاورزی،خودکفائی در محصولات اساسی،تولید غذا و پروتئین بدون آب،توسعه کشاورزی دانش‌بنیان،مدیریت ریسک‌های کشاورزی با بیمه،توسعه صنعت دام، طیور و شیلات،حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی،توسعه دیپلماسی و بهبود تراز تجاری،مدیریت ریسک فساد با رگولاتوری،حمایت ‌از تولید  محصولات باغی،تأمین سلامت محصولات کشاورزی،راه‌ندازی سامانه‌های برخط اطلاعاتی،جهش تولید بخش کشاورزی،سنددار کردن اراضی کشاورزی.

 

 

بررسی برنامه های وحیدی در کمیسیون امور داخلی مجلس/تاکید وزیر پیشنهادی کشور بر رفع محرومیت‌ها در تمامی سطوح

 

روح الله نجابت سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست امروز این کمیسیون با وزیر پیشنهاد کشور اظهار داشت: در این جلسه احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور میهمان کمیسیون امور داخلی کشور بود و درباره رویکردها، اولویت‌ها و برنامه‌های خود سخن گفت. 

وی افزود: در ابتدای نشست، آقای وحیدی رویکردهای کلی خود برای وزارت کشور را تشریح کرد که اهم آن گفتگوهای ملی و سیاسی با همه جریان ها و اقناع همه دلسوزان کشور بود که بتوانند در اذهان مردم باورپذیری و اعتماد به خدمت صادقانه مسئولان را جا انداخت.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی کشور اعلام کرد که مسئولان در لایه های مختلف کشور به خصوص شخص وزیر، استانداران و فرمانداران باید از توانمندی اداره حوزه اتسحفاظی خود برخوردار باشند و در ادامه نیز از اولویت های فعالیت خود در این وزارتخانه سخن گفت.

نجابت در ادامه با اشاره به سوالات نمایندگان پیرامون مباحث مهم وزارت کشور، عنوان کرد: از جمله سوالات نمایندگان پیرامون برنامه برای تحول در وزارت کشور، برنامه درباره تقسیمات کشوری و لایحه جامعه تقسیمات کشوری، اولویت ها و دغدغه ها پیرامون عرصه های اجتماعی حوزه مسئولیتی وزارت کشور، بحث پیرامون قانون مدیریت بحران و اصلاحیه هایی که باید در آن صورت گیرد و موضوع آمایش سرزمین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

وی در ادامه با اشاره به پاسخ های وزیر پیشنهاد به سوالات اعضای کمیسیون اظهار داشت: از جمله اولویت های اصلی وزارت کشور از منظر احمد وحیدی رفع محرومیت ها در تمامی سطوح در کشور از جمله حوزه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بود که بحث های مفصلی پیرامون آن انجام شد.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه بعد از ظهر امروز نیز وزیر پیشنهادی اطلاعات باید حضور می یافت که به دلیل کسالت پیش آمده، حضور نیافت و در جلسه عصر امروز کمیسیون مهمان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برای دریافت برنامه های وی خواهیم بود.

 

تأکید رحیمی بر حمایت از مالکیت صنعتی و اجرای کاداستر

 

حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز کمیسیون قضائی مجلس با وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: در این جلسه وزی رپیشنهادی دادگستری حمایت از مالکیت صنعتی و اجرای کاداستر تأکید کرد و این موارد را جزو برنامه‌های مهم کاری خود برای دوران وزارت دانست. 

وی افزود: امین‌حسین رحیمی همچنین خاطرنشان کرد که عضویت در کنوانسیون‌های بین‌المللی و کمیسیون‌های دولت از برنامه‌های مهم وی خواهد بود. 

نائب رئیس کمیسیون قضائی مجلس اظهار داشت: وزیر پیشنهادی دادگستری علاوه بر این گفت که به دنبال هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر دولت، قوه قضائیه و کمیسیون قضائی مجلس و هماهنگی بیشتر بین این سه بخش است. 

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: نیازمند معلم متخصص هستیم

 

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست امروز این کمیسیون اظهار داشت: در این جلسه گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، توضیحاتی درباره سوابق مختلف خود ارائه کرده و به موضوع چالش‌های خاص حوزه آموزش و پرورش، ساختار متمرکز و کم‌بهره و تقلیل مشارکت والدین به بعد اقتصادی اشاره کرد. 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نیاز معیشتی معلمان را از مشکلات آموزش و پرورش دانست و با توجه به اینکه تعلیم و تربیت تخصصی، نیاز به معلمان متخصص دارد باید به آن توجه ویژه داشت.

وی گفت: در این جلسه اعضای کمیسیون آموزش به وزیر پیشنهادی تأکید کردند که آموزش و پرورش حوزه‌های بسیار وسیعی دارد که با مشکلات خاصی همراه است، با توجه به اهمیت بسیار زیاد وزارت آموزش و پرورش و اینکه آینده مملکت را آموزش و پرورش تعیین می‌کند، باید فردی وزیر شود که هم تجربه کافی در حوزه های مختلف داشته باشد.

 

بررسی برنامه وزیر پیشنهادی امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی مجلس

 

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح یکی از نشست‌های کمیسیون خود با دستور بررسی وزیر پیشنهادی امورخارجه اظهار داشت: امیر عبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه دولت آقای رئیسی با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به تشریح برنامه مختلف خود برای اداره دیپلماسی و روابط خارجی در ابعاد سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی پرداخت.

وی افزود: نمایندگان عضو این کمیسیون از جمله بنده به طرح دیدگاه‌های خود پیرامون برنامه‌های وزیر خارجه پیشنهادی پرداختیم.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: در این جلسه احیای نگرش های اقتصادی و فرهنگی در دیپلماسی جمهوری اسلامی، تقویت روابط ایران با همسایگان و استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی پارلمانی را خواستار شدم.

رحیمی جهان‌ابادی در ادامه بیان کرد: همچنین با اشاره به پیشینه کاری، تخصص و اشراف امیر عبداللهیان در امور خارجه و نیز تجربه ارتباط موثر با نمایندگان و شناخت از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی را نقاط قوت کار ایشان دانستم.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است برنامه جامع ارائه شده آقای امیر عبداللهیان به اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با استقبال اعضای کمیسیون مواجه شد.

 

برنامه‌‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد بررسی شد

 

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه امروز کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی  گفت: کمیسیون اقتصادی امروز برنامه‌های خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: اکثر نمایندگان نسبت به معیشت مردم دغدغه مند هستند و آقای خاندوزی بنا دارد طرحی را برای بهبود وضعیت اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم ارائه دهد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در نهایت ، نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی باید درباره وزیر پیشنهادی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سایر وزرا تصمیم گیری کنند.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نمایندگان کمیسیون اقتصادی برای آگاهی از امور اقتصادی و برنامه های پیشنهادی وزیر دارایی، نظرات کارشناسی و مطالبه گرانه خود را بیان کردند و در در زمینه مالیات ، مناطق آزاد ، گمرک ، بانک ، بیمه ، تقویت پول ملی و معیشت مردم مواردی مطرح شد.

 

 

«فاطمی امین» و «زارع‌پور» برنامه‌های خود را به کمیسیون صنایع مجلس ارائه کردند

 

سید جواد حسینی‌کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به حضور وزرای پیشنهاد‌ی صنعت و ارتباطات در جلسات صبح و عصر امروز این کمیسیون اظهار داشت: در جلسه نوبت صبح امروز کمیسیون، «سیدرضا فاطمی امین» وزیر پیشنهاد‌ی صنعت، معدن و تجارت حضور یافت و ضمن ارائه سوابق عملکرد خود، برنامه‌هایش را در حوزه ماموریت‌های این وزارتخانه ارائه کرد.

وی افزود: نمایندگان عضو کمیسیون نیز نقطه نظرات و سؤالات خود را از وزیر پیشنهاد‌ی در حوزه‌های مختلف از قبیل جهش تولید، ساماندهی و نظارت بر بازار و حوزه‌های سیمان، فولاد و خودرو مطرح کردند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مهم‌ترین رئوس برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت که در جلسه امروز مطرح شد، تصریح کرد: وزیر پیشنهادی به این نکته پرداخت که با اصلاح نحوه حکمرانی می‌توان مشکلات حوزه صنعت به ویژه صنعت خودرو را برطرف کرد و در این حوزه نظارت جدی نیز باید بر بازار برقرار باشد.

حسینی کیا افزود: علاوه بر این، وزیر پیشنهادی بر مسأله تثبیت منطقی قیمت‌ها و نظارت بر بازار تاکید کرد و در حوزه جهش تولید نیز معتقد است که مبارزه با قاچاق کالا بهترین راه تقویت و جهش تولید است.

وی تصریح کرد: کمیسیون صنایع و معادن فعلا نظر رسمی و نهایی در خصوص گزینه پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت نداده، اما برآورد ما این است که در مجموع نظر کمیسیون نسبت به وی مثبت خواهد بود؛ البته فردا بعد از ظهر نیز از ساعت 18 یک جلسه دیگر با حضور فاطمی امین در کمیسیون تشکیل خواهد شد.

 

وعده وزیر پیشنهادی ارتباطات برای راه‌اندازی «شبکه ملی اطلاعات» تا یک سال و نیم آینده

 

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین با اشاره به حضور «عیسی زارع‌پور» وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه بعدازظهر امروز کمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد: نمایندگان در این جلسه نقطه نظرات خود را مطرح کردند و آقای زارع‌پور نیز از برنامه‌های خود دفاع کرد و در مجموع نگاه کمیسیون به ایشان بسیار مثبت است.

حسینی‌ کیا اظهار داشت: از مهم‌ترین برنامه‌هایی که آقای زارع پور در این جلسه ارائه کرد، می‌توان به توسعه زیرساخت‌های شبکه ارتباطی، ساماندهی مخابرات و خروج آن از حالت زیان‌دهی، ارتقاء مجموعه پست کشور، ساماندهی اپراتورها و الزام آنها به ارائه خدمات بهتر در مناطق محروم اشاره کرد.

 

وی همچنین گفت: وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌های فضای مجازی امن برای جلب اعتماد مردم، اعلام کرد که در صورت به دست گرفتن مسئولیت، تا یک سال و نیم آینده شبکه ملی اطلاعات را به سرانجام می‌رساند.

 

اسماعیلی: وزارت ارشاد را به جای مجری به یک وزارتخانه سیاست‌گذار تبدیل می‌کنم

 

غلامرضا منتظری نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز عصر کمیسیون فرهنگی مجلس با وزرای پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان گفت: در این جلسه وزرا برنامه‌های خود را ارائه کردند و در پایان هم به سؤالات و ابهامات نمایندگان پاسخ دادند.

وی افزود: در این جلسه وزرای پیشنهادی در صورت امکان جلسه دیگری برگزار و گزارشات و برنامه‌های آنها استماع شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد که من وزارت ارشاد را حالت اجرایی فعلی که در آن قرار دارد تغییر داده و این وزارتخانه را به یک نهاد سیاست‌گذار تبدیل خواهم کرد.

منتظری خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان ضمن ارائه گزارش از برنامه‌های خود از توجه‌اش به ورزش همگانی و بخش جوانان خبر داد.

وی افزود: سجادی عنوان کرد که بنده یک شورای مشورتی از جوانان انقلابی تشکیل خواهم داد و با مشورت آنان معاون امور جوانان خود در وزارتخانه را انتخاب خواهم کرد.

 

 

نشست کمیسیون اجتماعی با وزرای گردشگری و نیرو

 

مجید انصاری نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست امروز عصر کمیسیون اجتماعی مجلس با وزرای پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و نیرو گفت: در این جلسه و در زمان بررسی برنامه کاری وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری اعضای کمیسیون بر پیوند بخش میراث فرهنگی با تعاون و نیز صنعت گردشگری با حوزه اشتغال تاکید کردند.

وی افزود: در این جلسه سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری بر گفته نمایندگان صحه گذاشت و او نیز بر پیوند این دو بخش تاکید کرد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: در ادامه جلسه سید علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو نیز مطالب خود را مطرح کرد که نمایندگان بر توجه به پیامدهای اجتماعی قطعی برق و نیز بحث انتقال آب از یک منطقه به یک منطقه دیگر را به وزیر گوشزد کردند و وزیر نیز بر اهمیت بعد اجتماعی کار در وزارت نیرو تاکید داشت.

انصاری خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون انتقاداتی را به وزیر پیشنهادی نیرو داشتند که از جمله آن می‌توان به انتقاد اعضای به عملکرد وی در دوران وزارتش در وزارت صمت اشاره کرد که وی در پاسخ گفت که کارهایی که در آن زمان انجام شده اولا بخشی از آن پیش از وزارت من انجام شده بود و به طور کل کارهایی هم در دوره من انجام شد به خاطر سیاست‌گذاری‌های انجام شده بود.

وی افزود: محرابیان در پاسخ به سوالی درباره پذیرش وزارت نیرو از سوی وی عنوان کرد که هم پایان‌نامه مقطع دکترای بنده مربوط به بخش نیرو است و همین که به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در انجام پروژه‌ها در این بخش نظارت و کنترل داشته‌ام.

 

پیشنهاد وزیر نیرو برای افزایش تولید ۴۰ هزار مگاواتی برق در کمیسیون انرژی

 

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ضمن تشریح جزئیات نشست امروز (شنبه ۲۳ مرداد) این کمیسیون اظهار داشت: در این جلسه علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو حضور داشت و برنامه‌های خود را برای اداره این وزارت نیرو ارائه کرد. 

وی افزود: موضوع جلوگیری از خاموشی‌های برق یکی از مواردی بود که وزیر پیشنهادی نیرو به آن پرداخت این در حالی است که خاموشی برق ناشی از ناترازی در تولید و مصرف برق است؛  تقریبا ۱۳ هزار مگاوات ناترازی در تولید و مصرف برق داریم. 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: عمده برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو در بحث تولید برق این بود که در بخش صنایع پرمصرف مقداری برق توسط خود این واحدها برای مصرف‌شان تولید شود؛ تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از دیگر برنامه‌های ایشان بود که جزئی از پروژه‌های بر زمین مانده است و باید تکمیل شود؛ تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت مصرف سوخت از دیگر برنامه‌های محرابیان بود.

وی گفت: وزیر پیشنهادی نیرو اعلام کرد که با این اقدامات می توان تا ۴۰ هزار مگاوات میزان تولید برق را افزایش داد.

نخعی اظهار داشت: در خصوص مدیریت مصرف آب و مدیریت آب‌های مرزی و افزایش راندمان نیروگاه، وزیر پیشنهادی نیرو برنامه‌های خود را ارائه کرد.

 

 

3 هزار  نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشور وجود دارد

 

محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسات امروز کمیسیون عمران مجلس با حضور وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی و کشور اظهار داشت: امروز در کمیسیون عمران میزبان دو وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و وزیر کشور بودیم.

وی افزود: به عنوان کمیسیون تخصصی این دو وزارتخانه هر کدام دو ساعت در کمیسیون حضور یافتند و برنامه های خود را ارائه کردند. ما نیز انتظارات و توقعات خود را مطرح کرده و به مواردی از قوانین بالادستی و برنامه ششم توسعه که این دو وزیر باید نسبت به اجرای آن اقدام کنند، اشاره داشتیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: بحث تفکیک وزارت راه و شهرسازی یکی از مواردی بود که در این نشست مطرح شد و خود وزیر راه نیز قبول کردند با این امر همراهی لازم را پس از تصویب در مجلس داشته باشند.

وی با اشاره به دیگر موارد مطرح شده در این نشست بیان کرد: در ادامه نیز به مشکلات موجود در بحث حمل نقل هوایی، ریلی و جاده ای اشاره شد. مخصوصا اینکه در بحث درآمدهای ترانزیتی که سهم ما بسیار ناچیز است در حالی که کشور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی می تواند گذرگاه عبور بار از چین و هند به سمت اروپا باشد اما به علت سهل انگاری در وزارت راه و شهرسازی و ضعف در دیپلماسی اقتصادی سهم ما از درآمدهای ترانزیتی بسیار ناچیز است.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از دیگر مواردی که در این جلسه مطرح شد بحث شبکه ریلی بود که حتی محل های تولید بار نیز به شبکه ریلی متصل نبوده در حالی که قرار بود بر اساس برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد حمل بار در کشوز توسط شبکه ریلی صورت گیرد، این رقم امروز کمتر از ۱۰ درصد بوده و ما در توسعه ریلی بسیار ضعیف عمل کردیم. بحث حمل و نقل هوایی از دیگر مواردی بود که مطرح شد.

رضایی کوچی خاطرنشان کرد: ناوگان ما واقعا فرسوده بوده و ۵۰ درصد هواپیما ما زمین گیر شده است. بلیت ها گران، نظارت ها ضعیف و تاخیر ها بالا است. این مشکلات به ضعف در مدیریت این حوزه باز می گردد که باید اصلاح شود.

این نماینده مجلس همچنین افزود: همچنین در این جلسه به وضعیت بنادر کشور اشاره شد که ما با وجود اینکه ۵۶۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم اما سهم ما از اقتصاد دریا بسیار ناچیز است.

 

رضایی کوچی یادآور شد: در نشست امروز به بحث فرسودگی جاده های شهری و روستایی و ۳۰۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده های کشور نیز اشاره شد. برای همه این مباحث راهکار و پیشنهاد ارائه دادیم. قرار شد در جلسات بعدی با وزیر راه و شهرسازی بیشتر در این زمینه بحث کارشناسی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: از نظر ما بحث درآمدهای ترانزیتی و نقدینگی که در اختیار مردم است می تواند به سمت پروژه های عمرانی کشور هدایت شود. بحث فاینانس داخلی و استفاده از منابع بانکی و در نهایت بحث افزایش اعتبارات دولتی از مواردی است که کمیسیون عمران تاکید دارد وزیر راه و شهرسازی با جدیت دنبال کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به حضور وزیر پیشنهادی کشور در جلسه امروز این کمیسیون نیز، مطرح کرد: در خصوص وزارت کشور نیز عمدتا بحث ما در خصوص شهرداری ها بود که به اندازه دولت کارعمراتی انجام می دهند اما شرایط استخدام نیروها بسیار نامناسب است که باید شرایط بهتری حاکم شود. در بحث مدیریت بحران نیز انصافا در بحث تامین اعتبارات برای مواجه با بحران ها ضعیف عمل شده است و در بحران استانداران و فرمانداران مدیریت بحران را در دست گرفته اما اعتباری نداشته و نهایتا باید سازمان برنامه و بودجه به آن ها اعتبار دهد.

وی اعلام کرد که امروز بحث ها مفصلی با حضور وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و کشور در کمیسیون عمران صورت گرفت. نهایتا هر دو وزیر توانستند اعتماد اکثر اعضای کمیسیون عمران را به دست آورند و در گزارش نهایی که در صحن مجلس قرائت خواهد شد، هر دو وزیر مورد حمایت اعضای کمیسیون عمران قرار خواهند گرفت.

وی افزود: عملا در مدیریت بحران وزیر کشور با وجود اینکه دبیر شورای عالی مدیریت بحران است اما از حداقل اختیارات برخوردار نیست.به بحث ترافیک و حمل و نقل درون شهری و فرسودگی تاکسی ها و اتوبوس های درون شهری نیز اشاره شد. قرار شد در جلسات کارشناسی آتی به این موضوعات بپردازیم. در کنار این ها بحث اعتبارات ناچیزی که در اختیار فرمانداران است نیز اشاره شد.

 

 

امیر سرتیپ آشتیانی: ارتقاء توان موشکی، پهپادی و سایبری کشور، اولویت وزارت دفاع خواهد بود

 

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دولت سیزدهم که برای حضور در فراکسیون دفاع مجلس شورای اسلامی، امروز به مجلس رفت، در بدو ورود، با حضور در مزار شهدای گمنام ضمن تجدید میثاق با آرمان های امام راحل، برای علو درجات شهدای گمنام مجلس شورای اسلامی قرائت فاتحه کرد.

امیر سرتیپ آشتیانی در این جلسه با اشاره به تدابیر و فرامین فرماندهی معظم کل قوا، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و قانون تشکیل وزارت دفاع و سند چشم انداز 20 ساله کشور و به خصوص سند چشم‌انداز نیروهای مسلح تصریح کرد: پویایی، پیچیدگی و تلاطم در روند معادلات نظم و امنیت منطقه‌ای و الگوی احتمالی بحران ها و منازعات و جنگ های آینده، در ادامه پیچ تاریخی و از جمله افزایش فشارهای استکبار جهانی و اذناب منطقه‌ای آنان در ابعاد مختلف سیاسی، روانی، فرهنگی و اقتصادی، ما را در ادامه مسیر ارتقاء قدرت بازدارندگی مصمم‌تر و قاطع‌تر می‌کند.

وی با تحلیل و تبیین محیط راهبردی جمهوری اسلامی ایران افزود: عمق راهبردی جمهوری اسلامی امروز نسبت به دو دهه گذشته تغییری شگرفی کرده و مسیر نویدبخشی را برای تولید و بازتولید قدرت برای ایفای نقش در منطقه و فرامنطقه پیش روی کشور قرار داده است.

وزیر دفاع پیشنهادی دولت سیزدهم خاطرنشان ساخت: حفظ و ارتقاء عوامل تولید فناورانه قدرت دفاعی برترساز با تاکید بر توان موشکی، پدافند هوایی، پهبادی، سایبری و رزم نوین، از اولویت‌های وزارت دفاع خواهد بود.

 

انتهای پیام/