پاستور در ایستگاه بهارستان/ بحث های داغ مخالفان و موافقان کلیت کابینه/ بررسی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات

کد خبر: 307186
|
23:13 - 1400/05/30
نسخه چاپی
پاستور در ایستگاه بهارستان/ بحث های داغ مخالفان و موافقان کلیت کابینه/ بررسی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات
پاستور در ایستگاه بهارستان/ بحث های داغ مخالفان و موافقان کلیت کابینه/ بررسی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات : نمایندگان مجلس در آخرین آزمون ورود به پاستور از صبح امروز صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت را بررسی و در پایان این بررسی ها رای اعتماد یا عدم اعتماد خواهند داد. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به گزارششبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بررسی صلاحیت وززرای پیشنهادی دولت و رای اعتماد به گزینه های مطرح شده از سوی رئیس جمهور از صیح امروز در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت.

 

حضور رئیس جمهور در مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی

آیت الله رئیسی رئیس جمهور امروز (شنبه 30 مرداد) به منظور دفاع از برنامه‌های وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت. 

وی  2.5 ساعت وقت دارد تا از صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی در برابر نمایندگان مجلس دفاع کند. 

رئیسی گفت: وقت بسیار خوبی را مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی گذاشت که باید از رئیس مجلس و نمایندگان تشکر کنم.

وی با اشاره به برنامه‌های کلان دولت سیزدهم ادامه داد: می دانیم فرصت خدمت کوتاه و رنج‌ها و مشکلات مردم بسیار است. کاهش نقش های تصدی گرایانه و افزایش نقش میدان ساز دولت برای بسیج ظرفیت مردمی به خصوص جوانان از دیگر حوزه های مورد تاکید در برنامه دولت است. 

رئیس جمهور با تاکید بر عدالت و پیشرفت گفت: تمامی برنامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شده که موجب عدالت و پیشرفت شود. عدالت محوری در شایسته سالاری و شکستن باندهای بسته قدرت است. 

وی در مورد مشکلات کشور بیان داشت: ما یک برنامه فوری با محوریت مشکلات کشور تدوین کرده‌ایم و یک برنامه میان مدت نیز تدوین خواهد شد. اولویت اول ما در دولت مهار کرونا و ارتقا وضعیت بهداشتی در کشور است. تسریع در واکسیناسیون عمومی و ارتقا سطح درمان را دولت دنبال می‌کنیم.اولویت بعدی تقویت معیشت مردم و تقویت فضای کسب و کار است.

رئیس جمهور بیان داشت: در کابینه تلاش شده ترکیبی از تجربه و جوان‌گرایی باشد. روش انتخابات همکاران به این شکل بوده که یک فراخوانی در سایت کردیم و مردم و نخبگان افراد بسیاری را معرفی کردند و این مشارکت مردم در معرفی نیروهای کارآمد برای دولت موثر بود.

وی ادامه داد: وزرای پیشنهادی غیر از دو وزیری که در این اواخر معرفی شدند بقیه ده‌ها بار نامشان در سایت آمده بود و بعد اسامی به ۹ کارگروه ارسال شد. بعد هم این افراد مصاحبه شدند و سپس خودم هم با عزیزان دیدار داشتم و از مراجعی مانند قوه قضائیه نیز استعلام شدند.

رئیسی اضافه کرد : ما سراغ بسیاری از افراد که نامشان در ذهن شما است رفتیم. برخی از دوستان ترجیحشان در مجلس بود مانند آقای نیکزاد و آقای امیرآبادی. مطلقا در انتخاب افراد سفارش فامیلی و نسب نبوده است. سعی کردیم افراد شایسته را معرفی کنیم. شاخص‌های رهبری برای انتخاب افراد برای شنیدن نیست و ما هم برای انتخابا به آن‌ها توجه کردیم. 

وی در مورد وزیر آموزش و پرورش گفت: مساله فرهنگ، آینده سازان ومعلمان مساله محوری ما است و طرح رتبه‌بندی مورد تاکید ما است. توجه به مساله شورای عالی آموزش و پرورش مهم است، بررسی کنید روسای جمهور قبلی چقدر در این جلسات حضور داشته‌اند، من خودم در این جلسات حداقل در مسائل مهم حضور خواهم داشت. 

رئیسی در مورد وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: من در آستان قدس از دانشگاه فردوسی خواستم تعدادی از اساتید را در آستان جذب کنیم. آقای باغ گلی جوان تحول‌گرایی است اما برای ایشان خیلی نامه می‌نوشتند و ما بررسی کردیم دیدیم ایشان به درستی دارند کار می‌کنند. حتی تولیت فعلی از تهران گروهی را برای ارزیابی بردند که می‌بینیم تا الان هم دارند کار می‌کنند.

وی در دفاع از آقای باغ‌گلی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: ایشان تجربه مدیریت بیش از هفت هزار دانش‌آموز و هزار معلم را دارند.  در هر حال تصمیم با مجلس شورای اسلامی است.

رئیس جمهور در مورد تجربه وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: آقای زارع پور توانایی اجرای برنامه‌ةای دولت را دارد.

وی در مورد آقای خطیب گفت: ایشان دانش امنیتی دارند و تجربه سال‌ها حضور در وزارت اطلاعات را دارند. نسبت به جریان مدیریتی در وزارت اطلاعات هم نگاه تحولی داشته باشند و پیشگیری از فساد و جلوگیری از نفوذ و صیانت از مردم را دنبال کنند.

رئیس در مورد وزیر پیشنهادی امور اقتصاد ودارایی اظهار داشت: ما یک چهره جوان می‌خواهیم نظام مالیاتی را تصحیح کند. شفافیت و مدیریت تعارض منافع را دنبال کند. ما چهره جوان فسادستیزی می‌خواهیم. معاون اول را مسئول هماهنگی تیم اقتصادی دولت گذاشتیم. 

رئیسی در مورد وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان داشت: آقای امیرعبدالهیان علم و دانش دارد و تمام مراحل وزارت خارجه را دنبال کرده است. 

وی در مرد وزارت بهداشت گفت: عزیزان زیادی در این موضوع بررسی شد، مثلا آقای قاضی زاده که اولویت ایشان بهداشت و درمان نبوده است. اما آقای عین‌اللهی چهره شناخته شده‌ای بودند. 

رئیس جمهور تصریح کرد: در مورد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ آقای عبدالملکی جوان و فساد ستیز بوده است و امین رهبری در تعاون هستند. ایشان دکترای اقتصاد دارند و تجربه مدیریتی دارند. من از بازرسانی که رفتند و عملکرد ایشان را بررسی کردند سوال کردم و گفتند ایشان از مبلغی که دستشان بوده برای ایجد شغل هزینه کرده‌اند. 

وی در مورد وزارت جهاد کشاورزی گفت: دانش و تخصص و شناخت به مساله کشاورزی مهم بود. آقای ساداتی نژاد نسبت به این حوزه تسلط دارد. ما باید جهاد را در وزارت کشاورزی فعال کنیم. در برخی وزارت‌خانه ها یک بخشش فعال است و باید بخش‌های دیگر را فعال کنیم.

رئیسی در مورد وزارت دادگستری گفت: آقای رحیمی آشنا به مسائل قضائی و آشنا به مسائل مجلس و به خاطر حضور در دیوان محاسبات آشنا به دولت است. 

وی در مورد امیر آشتیانی بیان داشت: ایشان هم از افراد خوشنام نیروهای مسلح و ارتش است. 

رئیس جمهور در مورد وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: من وقتی به مجلس آمدم در مورد نام‌هایی که مطرح بود مسائلی را نمایندگان به من گفتند. آقای قاسمی دارای برنامه است. 

وی در مورد وزارت صمت بیان داشت: آقای فاطمی امین را از آستان قدس رضوی می‌شناسم. ایشان وقتی من از آستان می‌خواستم بیایم شرکت‌‌های آستان را در ویترین گذاشتند.

رئیس جمهور در مورد وزیر پیشنهادی علوم گفت: ایشان ۷ سال رئیس یک دانشگاه بزرگی بوده است و روحیه بسیجی دارد. 

وی در مورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ یک موضوع پیشران است. از مجموع بررسی‌ها کسی که دارای دانش و تجربه است آقای اسماعیلی معرفی شد. من با آقای صفارهرندی هم صحبت کردم و ایشان گفتند من آقای اسماعیلی را بهتر می‌دانم. 

رئیسی ادامه داد: اصحاب فرهنگ و هنر بدانند آزادی را خدا به شما داده و ما تضمین کننده آن هستیم. 

وی در مورد آقای وحیدی برای وزارت کشور تصریح کرد: آقای وحیدی یک چهره راهبردی است. وزارت کشور نخ تسبیح بخش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور است. 

وی در مورد وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری گفت: همه با چهره آقای ضرغامی آشنا هستید. معرفی فرهنگ ایرانی و اقتصاد گردشگری مهم است. بنظرم یک کار تحولی باید انجام شود. با توانمندی ایشان اینکار دنبال شود. 

رئیس جمهور در مورد وزیر نفت گفت: در درون وزات نفت بررسی شد و چهره‌های خوشنام که در علم و دانش مسئولیت‌هایی داشتند آقای اوجی در تمامی ادوار یک چهره موفقی بوده است. در فروش نفت ما امکان و زمینه به لطف خداوند وجود دارد و نگرانی در این زمنیه نداشته باشید.

وی در مورد وزیر پیشنهادی نیرو بیان داشت: ما در این وزارت‌خانه دارای مشکلاتی هستیم و اگر برنامه ششم انجام می‌شد این مشکلات نبود. مدیریت اب در کشور بسیار مهم است و کمبود آب با کمک مردم می‌ـ‌توانیم این مشکل را حل کنیم.

رئیسی در مورد وزارت ورزش و جوانان بیان داشت: من جلساتی را با نامدارت ورزشی داشتیم که از من خواستند یک وزیر ورزشی بگذارم. آقای سجادی روی سکو رفته و دانش و علم در این زمینه را هم دارد. بخش جوانان این وزارت‌خانه باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی ادامه داد: تا زمانی که روحیه انقلابی، فساد ستیزی و مردم داری در میان وزرا باشد در خدمتشان خواهیم بود. این شرایط را رهبری به من در مراسم تنفیذ تاکید کردند. من این مجموعه را سالم و کارآمد می‌دانم. دوشرط وزیر شدن دارد یک پیشنهاد رئیس جمهو و بعد اعتماد مجلس.

رئیس جمهور تصریح کرد: پیشرفت در این میدان نیازمند حمایت مجلس محترم است. بررسی اینکه دولت یا مجلس در رونق تولید و رفع بیکاری موفق بوده‌اند یا نه بگویم مردم همه ما را با هم می‌بینند. ما کمیسیون‌های مجلس را بهترین مشاور می‌دانیم و نشان دهیم در عمل از اصحاب ما می‌تـ‌وانیم باشیم و گشایشی در زندگی مردم ایجاد شود.

 

قالیباف: حواشی کمترین تاثیر را در نظر نمایندگان بر وزرا خواهد داشت

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز(شنبه) مجلس شورای اسلامی با تسلیت شهادت امام چهارم شیعیان(ع) گفت: از همه ذاکرین، خطبا و خادمین هیئت‌های مذهبی تشکر می‌کنم چرا که عزاداری‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خوبی برگزار کردند. ضمن آرزوی قبولی عزاداری‌هایشان در پیشگاه حضرت حق از این عزیزان تشکر می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن عرض خیر مقدم به سید ابراهیم رئیسی و معاون اولش در  جلسه امروز مجلس گفت: ما در صحن مجلس در چند روز آینده، کارهای مهم و حساسی را به دوش داریم. وزراء پیشنهادی طبق آئین نامه مجلس در جلسات کمیسیون‌ها شرکت کردند، در برنامه‌ریزی که از پیش اجرا شده بود با شکل گیری یک سامانه این فرصت فراهم شد تا یکایک وزرای پیشنهادی در همه کمیسیون‌ها حضور پیدا کنند و همه نمایندگان چهره به چهره با وزراء صحبت کردند.

قالیباف با بیان اینکه بیش از ۲۷۰ جلسه در کمیسیون‌ها به صورت فشرده برگزار شد، گفت: نمایندگان و وزراء شناخت خوبی از یکدیگر پیدا کردند. وزراء پیشنهادی با نگاه‌ها و انتظارات نمایندگان آشنا شدند. این اتفاق خاص بود و باعث شد حواشی کمترین تأثیر را در نظر نمایندگان بگذارد. امیدوارم در این هفته این فرصت فراهم شود که با گفت و شنود به نتیجه نهایی برسیم.

 

مخالفان کلیات کابینه پیشنهادی

نوروزی: برنامه وزرای پیشنهادی کمی نیست

حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات برنامه های وزرای پیشنهادی دولت، گفت: برنامه های ارائه شده اغلب وزرا کیفی و توصیفی بود و بنده برنامه آنان را به صورت کمی ندیدم.

وی بیان کرد: از سوی دیگر در انتخاب وزرای کابینه به سابقه ایثارگری، جانبازی و حضور آنان در جبهه آن طور که باید و شاید توجه نشده است.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس تصریح کرد: رئیس جمهور و وزرای پیشنهادی باید بگویند که در این چهار سال می‌خواهند برای مبارزه با فساد چه کنند و همچنین چه برنامه ای برای ثبت اموال مسئولان و شفافیت در دارایی های آنان دارند.

نوروزی اظهار داشت: باید مشخص شود که در دولت جدید قرار است میزان ایجاد شغل و کاهش تورم در هر سال به چه مقدار برسد. باید پاسخ داده شود که آیا در دولت جدید قرار است بانک اسلامی بدون ربا داشته باشیم یا خیر و باید بدانیم که در این دوره، دولت می خواهد چگونه بر بازار نظارت کند.

وی تصریح کرد: همچنین مسئله دیگر در مورد خصوصی سازی شرکت های ایران خودرو و سایپا است و دولت باید پاسخ دهد که چه برنامه ای برای واگذاری این دو شرکت دارد و نباید این دو شرکت خودروسازی دولتی بمانند.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس تأکید کرد: بنده در برنامه وزرای پیشنهادی ندیدم که برنامه آنها در راستای سیاست های کلی نظام، فعال کردن اقتصاد و دارایی و حل فاصله طبقاتی باشد و به این جهت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت مخالف هستم.

 

ملک فاضلی:  همه وزارتخانه ها باید برنامه های اساسی برای مقابله با کرونا داشته باشند

ملک فاضلی در جلسه علنی امروز مجلس در مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت،گفت: جامعه اهل سنت همواره ولایت مداری خود را نشان داده اند اما در کابینه از آنان استفاده نشده و الان انتظار ما این است که در سطوح پایین تر دولت حتما از ظرفیت آنان استفاده شود.

وی بیان کرد: اولین مشکل جامعه ما شیوع بیماری کرونا است و این مسئله فقط مربوط به وزارت بهداشت و درمان نیست و همه کابینه باید در خدمت مقابله با کرونا باشند.

نماینده مردم سراوان در مجلس تصریح کرد: واکسیناسیون شرط اول پیشگیری از بیماری کرونا است و باید بسیار فوری و حداقل با دو دوز برای همه مردم کشور انجام شود و همه وزارتخانه ها باید برنامه های اساسی در این زمینه داشته باشند.

فاضلی بیان کرد: وزرای مختلف باید در خدمت معیشت جامعه باشند و برنامه هایی را جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشته باشند و از ابزارهای خود در این زمینه به خوبی استفاده کنند.

وی با اشاره به مشکلات سیستان و بلوچستان، گفت: مسائل سیستان و بلوچستان ملی است و اگر مشکل آب استان خوزستان مورد توجه قرار نگیرد و حل نشود، بسیاری از مردم این استان مجبور به مهاجرت می شوند و لازم است دولت تدبیری برای رفع این مشکل بیندیشد.

نماینده مردم سراوان در مجلس با تأکید بر ضرورت رفع مشکل بیکاری، اظهارداشت: ما باید ساختار اشتغال را اصلاح کنیم و برنامه های جدی برای مقابله با بیکاری داشته باشیم. وضعیت معلمان حتما باید بهبود پیدا کند چرا که بسیاری از آنان مشکلات اساسی به ویژه در زمینه معیشتی دارند و لازم است دولت جدید در این زمینه برنامه ریزی خوبی داشته باشد.

فاضلی گفت: ما باید بیش از گذشته به همسایگان توجه داشته باشیم و از ظرفیت آنان استفاده کنیم و وزرای مختلف باید در این زمینه هم برنامه های اساسی داشته باشند.

 

بابایی کارنامی: همه وزرا برای سفره کوچک شده مردم باید برنامه داشته باشند

علی بابایی کارنامی در جلسه علنی امروز شنبه (۳۰ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی و در مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت اظهار داشت: کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال موضوعی بااهمیت است اما متأسفانه‌برخی از وزرای پیشنهادی دولت برنامه جدی در این باره ارائه نکردند.

وی بیان کرد: مردم فقیر بدبخت شدند و سفره آنان بسیار کوچک شده و همه وزرای دولت باید برنامه‌ای در این زمینه ارائه دهند.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: صیانت از محیط‌ زیست و مدیریت شهری، مباحث مهمی است و وزرای دولت باید برنامه جدی در این زمینه داشته باشند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی گفت: بانک‌ها پدر ملت را درآورده‌اند و توقع ما این است که دولت سیزدهم برنامه عملیاتی و اجرایی جهت مقابله با این اقدامات بانک‌ها و ساماندهی آنها داشته باشد.

بابایی کارنامی ادامه داد: متأسفانه مافیای فولاد، دارو، خودرو و واردات مشکلات زیادی را برای کشور به وجود آورده‌اند و باید وزرای پیشنهادی برنامه‌هایی را برای مقابله با مافیا به مجلس ارائه می‌دادند اما برنامه‌ای در این زمینه ارائه نشده است.

وی اظهار داشت: صندوق‌های بازنشستگی به حیاط خلوت برای برخی از مدیران تبدیل شده، آنان بیش از ۵۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند و ظلم بسیار زیادی به کارگران می‌شود که لازم است دولت فکری به حال کارگران کند و برنامه‌ای در این زمینه داشته باشد.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم از ما می‌پرسند که دولت سیزدهم پس از شش ماه به صورت مشخص می‌خواهد چه اقداماتی انجام دهد که لازم است برنامه دولت در این زمینه کاملاً دقیق و شفاف باشد.

 

بحرینی: آقای رئیسی! باید مراقب باشید بانک‌ها شما را زمین نزنند

حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مخالفت با کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی کابینه آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: آیت‌الله رئیسی در سخنرانی خود در صحن علنی مجلس خطوط کلی دولت‌شان را با مردم در میان گذاشتند؛ در مهلت قانونی مقرر کابینه دولت آیت‌الله رئیسی به مجلس معرفی شد و ما نظراتمان را بیان کردیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس تصریح کرد: به دلیل حضور افراد جوان، مصمم، با نشاط، خوشفکر و  عالِم در کابینه آیت‌الله رئیسی از وی تشکر می‌کنم. این کابینه مورد قبول و حمایت ماست.

حسین زاده بحرینی گفت: آنچه امروز در اختیار ماست و از یک هفته قبل در کمیسیون‌ها در این باره صحبت کرده و جلسات متعدد با وزرا داشته و با آنها گفتگو کرده مشخص شد که مجموعه‌ای از برنامه‌های مجزا و متفرقه از سوی وزرا به مجلس ارائه شده که بسیاری از برنامه‌های وزرا و به ویژه برنامه‌های اقتصادی آن خوب است اما ترکیب این برنامه‌ها بایستی بررسی شود.

وی افزود: از دولت توقع داشتیم که یک برنامه جامع و منسجم ارائه می‌کرد که هر بخشی از آن توسط یک وزیر اجرایی می‌شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس اظهار داشت: بسیاری از مسائل در کشور برای ایران مهم است اما این مسائل فراوزارتخانه‌ای است و ما این موضوع را در برنامه وزرا نمی‌بینیم. در حالی که این موضوع مسأله اصلی اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس گفت: امروز با معضل و مسأله‌ای با عنوان دیوانی کشور مواجه هستیم که در حقیقت بروکراسی پنهان است؛ ما با حجم زیادی از کارمندان مواجه هستیم که قراردادهای متعدد شرکتی، قراردادی، قانون کار و... دارند و قرار است رئیس جمهور، کشور را با همین دیوان‌سالاری اداره کند.

حسین زاده بحرینی گفت: در یک دستگاه و یک اداره و یک اتاق ممکن است چند جور کارمند با قراردادهای مختلف حضور داشته باشند که دریافتی آنها متفاوت است و گاها حتی یک سوم کارمند هم‌اتاقی خود حقوق می‌گیرند.

وی افزود: توقع داشتیم که آیت‌الله رئیسی در باره مسائل فراوزارتخانه‌ای برنامه خود را به مجلس ارائه دهند.

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه بخشی از صندوق‌های بازنشستگی در وزارت رفاه است و بخشی دیگر در وزارتخانه‌های دیگر، خاطرنشان کرد: صندوق بازنشستگی کشور یک معضل بالفعل اقتصاد ایران است که هر سال در بودجه سنواتی اعتباری را برای ارائه مستمری به بازنشستگان دولت مصوب می‌کنیم.

حسین زاده بحرینی اضافه کرد: مشکل جدی کشور محیط زیست است؛ چراکه 80 درصد جنگل‌های ما در 40 سال اخیر نابود شده و رئیس جمهور باید درباره آلودگی‌های محیط زیستی و آلودگی‌های هوا به ویژه در شهرهای تهران، مشهد و... برنامه بدهد و بگویند که کدام وزارتخانه باید این آلودگی‌ها را رفع کند.

وی افزود: مسأله کسری بودجه بسیار جدی است و رهبر معظم انقلاب آن را ام‌الخبائث نامیدند که موضوعی فراوزارتخانه‌ای است.

نماینده مردم مشهد در مجلس با اشاره به مشکلاتی که بانک‌ها برای کشور به وجود آورده‌اند تصریح کرد: ریشه تورم در ایران ناشی از کسری بودجه و بی‌انضباطی بانک‌هاست این در حالی است که از دهه 80  که بانک‌های خصوصی در ایران ایجاد شدند به دلیل عدم رگلاتوری شاهد بی انضباطی پولی و مالی بانک‌ها در کشور هستیم که دود آن به چشم همه ملت رفته است.

حسین زاده بحرینی با تأکید بر اینکه بعد از 8 سال فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم باید بگویم که متأسفانه‌ بانک‌ها آن دولت‌ها را زمین زده‌‌اند گفت: آقای رئیسی! شما باید مراقب باشید بانک‌ها شما را زمین نزنند. این در حالی است که در این باره برنامه‌ای را از سوی وزرا ندیدیم و به نظر می‌رسد که بانک‌های خصوصی در حال زمین زدن دولت‌ها هستند.

وی در پایان گفت: مخالفت من مخالفت با وزرا نیست، بلکه مخالفت با برنامه‌های وزراست، وگرنه از کلیت کابینه دفاع می‌کنم.

 

محمودزاده: کابینه معرفی شده دولت یکدست و همگون نیستند

جلال محمودزاده در جلسه علنی امروز (شنبه ۳۰ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت، گفت: کشور ما دارای مشکلات زیادی است و مشکلاتی اعم از زباله‌گردی، کوله‌بری، تکدی‌گری، کودکان کار، فروش اعضای بدن برای امرار معاش، سرقت، اختلاف شدید طبقاتی و زورگویی، حاصل اقتصاد غلط و برنامه‌ریزی اشتباه دولت‌های گذشته است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در تحریم شدید اقتصادی و لیست سیاه به دلیل عدم تصویب FATF است، تصریح کرد: آقای رئیسی! شما تیم اقتصادی دولت را از بین دوستان خودتان انتخاب کردید و اغلب آنان افرادی هستند که در آستان قدس رضوی در کنار شما بودند و قطعاً با این افراد که سابقه اجرایی خوبی هم ندارند، نمی‌توانید به مقابله با جنگ اقتصادی بروید.

نماینده مردم مهاباد در مجلس تصریح کرد: شعارهای رئیس‌جمهور از جمله تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال و ایجاد یک میلیون شغل با این تیم اقتصادی معرفی شده به مجلس شورای اسلامی محقق نمی‌شود.

محمودزاده ادامه داد: با این شرایط کشور، رئیسی باید دولتی فراجناحی به مجلس معرفی می‌کرد و سوال ما از رئیس‌جمهور این است که در این کابینه پیشنهادی، چه کسی از جناح‌های سیاسی مقابل را مورد استفاده قرار داده تا ما اطمینان پیدا کنیم که دولت سیزدهم فراجناحی است.

وی افزود: یکی از ایرادات دولت‌های ما همواره این بوده که هر جناحی که دولت را به دست گرفته، افراد سایر جناح‌ها را از گردونه مدیریتی کشور خارج کرده؛ آیا درست است که ما چهار سال از توان مدیریتی و اجرایی مدیران سایر جناح‌ها بهره‌مند نشویم؟

نماینده مردم مهاباد در مجلس اظهار داشت: مقام معظم رهبری تأکید فرموده بودند که لیست کابینه پیشنهادی دولت به سرعت به مجلس ارائه شود اما رئیسی آنطور که باید و شاید این موضوع را محقق نکرد و لیست را دیر به مجلس ارائه داد. همچنین بهتر بود که از نمایندگان در کابینه استفاده نمی‌شد.

محمودزاده گفت: رئیسی همواره شعار می‌داد که کابینه جوان انقلابی تشکیل می‌دهد اما میانگین سن وزرای پیشنهادی دولت ۵۲ سال است. از سوی دیگر، کابینه معرفی شده دولت یکدست و همگون نیستند.

وی با اشاره به اینکه کابینه پیشنهادی رئیسی هماهنگ با شرایط موجود کشور نیست، گفت: باید از ظرفیت اهل سنت و زنان هم در کابینه استفاده می‌شد اما رئیس‌جمهور به این مسئله هم توجه نکرد.

 

محمدیاری: موضع ما در عرصه سیاست خارجی باید قاطعانه و مشخص باشد

حسن محمدیاری در جلسه علنی امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات کابینه پیشنهادی دولت، گفت: موضع ما در عرصه سیاست خارجی باید قاطعانه و مشخص باشد و حتماً باید این مسئله در برنامه وزرای پیشنهادی دولت مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: متأسفانه وضعیت فعلی یارانه‌ها جوابگوی مشکلات مردم نیست و باید یارانه‌ها به سمت تولید حرکت کند و به شکلی باشد که اقشار آسیب‌پذیر جامعه را پوشش دهد.

نماینده مردم تالش در مجلس تصریح کرد: متأسفانه می‌بینیم که گاهی اوقات و به صورت نمایشی ویلاهایی که بدون مجوز ساخته شده است، تخریب می‌شود که بهتر است به جای این کار جلوی ساخت و ساز این ویلاها گرفته شود و باید در دولت آینده به این مسئله توجه شود.

محمدیاری گفت: لازم بود در دولت سیزدهم از ظرفیت بانوان استفاده می‌شد اما متأسفانه در کابینه پیشنهادی، رئیس‌جمهور از ظرفیت زنان استفاده نکرده است.

 

سعیدی: دولت با این ساختار فاسد نظام بانکی می‌خواهد چه کند؟

معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار  در نشست علنی امروز پارلمان در مخالفت با کلیات برنامه‌های پیشنهادی کابینه دولت اظهار داشت: اگر کارشکنی‌های وزارت بهداشت وجود داشت باید اینها را به مردم صادقانه می‌گفتید.

وی افزود: آقای رئیسی! با این ساختار فاسد نظام بانکی چه می‌خواهید بکنید؟ فساد از هیچ دولتی پذیرفته نیست و به خصوص از شما که نماد مبارزه با فساد هستید، این پذیرفته نیست.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزرای محترم! امان از آقازادگان از آن بترسید که که هرکسی را به ذلت می‌کشاند. این حجم از محافظ برای چیست؟ از چه چیزهایی محافظت می‌کنیم آیا اینها در برابر مردم است؟ اگر واقعا معتقد به مولفه‌های دولت مردمی هستیم مانند رئیس جمهوری نباشیم که از ولنجک بیرون نیامد لذا مراقب باشیم از ارزش‌های ناب انقلاب فاصله نگیریم.

سیدی همچنین خاطرنشان کرد: آقای رئیسی! در برابر بدعهدی دولت‌های روسیه و چین و در بحث مقابله با کرونا انتظار حرکت انقلابی شما را داریم؛ وقتی سفیر روسیه را دیدیم رئیس انقلابی مجلس واکنش انقلابی نشان داد.

وی تصریح کرد: قدرت‌های غربی که فضاحت آنها در افغانستان به صدا درآمده است، اما پناه بردن از غرب به شرق هم خوب نیست، به فرموده رهبری مبنای سیاست ما منافع ملی با حفظ اصل عزت، حکمت و مصلحت است.

این نماینده مجلس خطاب به رئیس‌جمهور عنوان کرد: دولت سیزدهمین دولت مردمی و مستضعفین است و عدالت شعار محوری شعار شماست آنگونه که مجلس انقلابی برای مجلس بودجه‌های خاص مناطق محروم را مشخص کرد، از شما هم انتظار داریم که با تبعیض مثبت به نفع مناطق محروم این فاصله ها را کاهش دهید.

وی عنوان کرد: دیدن صف های طویل مردمان سرزمینم برای آوردن آب هر وجدان بیداری را آزار می‌دهد که مسبب آنان را نمی بخشیم و فراموش می‌کنیم.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی گفت: جناب آقای رئیسی! رویا را از فرزندان سرزمین من گرفتند، به جنوب استان سیستان و بلوچستان بروید و بپرسید که آرزوی آنها چیست که 9 نفر آنها به شما جواب نخواهند داد؛ تا کی باید عنوان محرومیت همه وجود مردم را آزار دهد؟ اینبار مردمان نقاط محروم با همه وجود پای کار آمدند و دولت انقلابی را انتخاب کردند و امیدواریم که این امید مردم را ناامید نکنید.

سعیدی ادامه داد: تنها یک نقطه از کشور همواره مقابله کرده و اجازه حضور حضور اجنبی را نداده است و آن مرز نشین ها بودند؛ مرکز نشین‌ها! مرزنشینان را دریابید.

وی در خاتمه بیان کرد: دشمنان ملت ایران بدانند که حجم مشکلات هرگز اراده پولادین ملت را در دفاع از ملت و کشور و نظام دچار خدشه نخواهد کرد و هرگز نمی توانید به پیوند امام و مردم و نظام خطری وارد کنید و باید بگوییم که در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی و در سایه سار ولایت مطلقه فقیه فقر را نمی‌پذیریم.

 

صباغیان: می‌گویند ما می‌خواهیم تمرکززدایی کنیم، اتفاقا دارد مرکزیت‌گرایی انجام می‌شود

محمدرضا صباغیان در جلسه علنی امروز (شنبه 30 مرداد) مجلس و در مخالفت با کلیات برنامه کابینه دولت سیزدهم گفت: آقای رئیسی! برنامه دولت شما برنامه خوبی است و روی آن کار شده، اما این مسأله این است که این برنامه‌ها را دولت‌های قبل هم ارائه کردند و در همین جا هم همین صحبت‌ها را کرده‌اند و همین وعده‌ها را دادند اما اکثرا در یک ایستگاه متوقف شدند؛ چون که به مسأله اصلی پرداخته نشده است.

نماینده مردم مهریز  اظهار داشت: آقای رئیسی! کشور و جامعه ما نیاز به یک جراحی عمیق و بزرگ دارد. اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد، تمام این برنامه‌ها مثل گذشته به نتیجه نخواهد رسید.

وی افزود: اصلاح ساختار بودجه، اصلاح نظام جامع مالیاتی، بانکی و... آقای رئیسی! مشکل کشور ما ساختار است، ساختار سیاسی و اداری کشور ما مشکل دارد. تا زمانی که به ساختار نپردازیم، همین طور که الان در برنامه‌های شما به آن توجه نشده امکان ندارد که ما بتوانیم رشد کنیم.

صباغیان خاطرنشان کرد: آقای رئیسی! چه شما، چه آقای روحانی و چه آقای احمدی‌نژاد و چه افراد دیگر، واقعیت این است که چرخ دنده‌ها سر جای خودش نیست. اگر بتوانید این چرخ‌دنده‌ها را میزان کنید، مشکل ما حل خواهد شد. ما معادن داریم، ظرفیت داریم، دستگاه‌های نظارتی متعددی داریم ولی نظارت نمی‌شود.

نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دستگاه‌های اقتصادی مختلفی از نهادها، بنیادها و وزارتخانه‌ها هست اما مشکل اقتصادی مردم حل نمی‌شود. آقای رئیسی! ما قانون‌گذاری داریم و مجلس داریم اما تا زمانی که این ساختار باشد، شما علی رغم همه دلسوزی و همه توانمندی و سلامت نفس نمی‌توانید موفق باشید مگر اینکه دست به اصلاح بزنید که آن هم شجاعت و جسارت می‌خواهد که با حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام این کار را انجام دهید.

وی افزود: امروز می‌گویند مجلس به کارهای فرعی می‌پردازد، چرا؟ چون ما مجلس ایالتی نداریم، شورای استانی ما سمبل و نمایشی است. شورای عالی استان نمایشی است. شورای شهر نمایشی است.

صباغیان خاطرنشان کرد: امروز دوستان می‌گویند ما می‌خواهیم تمرکززدایی کنیم، اتفاقا دارد مرکزیت‌گرایی انجام می‌شود. وقتی ما به استاندار قدرت می‌دهیم، استاندار هم 5-4 نفر در اطرافش هستند و این یعنی قدرت دست یک نفر باشد و او هر کار که می‌خواهد بکند. بیایید مجلس ایالتی ایجاد کنیم، شورای استان را قوی کنیم و قدرت را به شورا بدهیم. قدرت به استاندار دادن عین تمرکزگرایی است.

نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای رئیسی! باید شفافیت ایجاد کنید. شما و 20 نفری که دور هم نشسته‌اید اموالتان را اعلام کنید. کتبی و عمومی، حقوق دریافتی‌تان را اعلام کنید. شفافیت سراسر کشور را فرا خواهد گرفت، اما این کار را نمی‌کنید، من خودم می‌گویم شما هم این کار را نخواهید کرد. قبل هم قول داده بودید اما عمل نکردید.

وی افزود: قانون امروز اجازه می‌دهد که مسئولان 17 برابر از حداقل حقوق بیشتر بگیرند. در مجلس قبل این مصوبه گذرانده شد، پیش از آن 7 برابر بود. بیایید این قانون را اصلاح کنید. مردم تشنه عدالتند. مردم اینها را دارند می‌بینند، اینها درد مردم است.

صباغیان خاطرنشان کرد: آقای رئیسی! به تشکل‌ها بها دهید، کارگران پناه ندارند، فرهنگیان پناه ندارند.

 

موافقان کلیات کابینه پیشنهادی

حسینی: شاخصه کابینه پیشنهادی جوانگرایی و سلامت نفس است

سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز در موافقت با کلیات کابینه و برنامه‌های رئیس‌جمهور، گفت: امروز کشور نیاز به برنامه‌ریزی فوری و قوی برای کنترل بیماری کرونا، تثبیت قیمت‌ها، تنظیم بازار و اشتغال دارد.

وی افزود: نمایندگان مجلس هفته گذشته ۲۶۰ جلسه با وزرای پیشنهادی داشتند که نشان از حمایت جدی آنها از برنامه‌های رئیس‌جمهور است. وزرای پیشنهادی و برنامه‌های آنها از علم و درایت خوبی برخوردار هستند.

نماینده مردم اهواز در مجلس اظهار داشت: شاخص متبلور در کابینه رئیس‌جمهور، جوانگرایی، علم، تخصص و سلامت نفس است.

حسینی با بیان اینکه اختیار و تصمیم در مورد وزرا با مجلس است، گفت: مخالفت مجلس با برخی از وزرا، عینِ حمایت از دولت است.

وی از رئیس جمهور و وزرا خواست که در راستای تمرکززدایی و توجه به استان‌های محروم به ویژه خوزستان و سیستان و بلوچستان اقدام جدی انجام دهند.

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: زیبنده نظام نیست که استان خوزستان علی‌رغم برخورداری از نعمت‌های خدادادی، دچار مشکلات فراوان باشند.

حسینی خطاب به نمایندگان گفت: رأی بالا به کابینه حجت‌الاسلام رئیسی نشان‌دهنده قدرت و اقتدار نظام است. وزرای با تجربه و سوابق علمی در کابینه پیشنهادی وجود دارند که مایه افتخار نظام هستند.

 

مولوی: دولت گذشته کشور را با افزایش بی رویه قمیت ها تحویل داد

سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان در موافقت با کلیات کابینه، گفت: با مطالعه کارنامه وزرای پیشنهادی به این نتیجه می رسیم که رئیس‌جمهور در شناسایی و فرآیند بررسی وزرای پیشنهادی تلاش زیادی انجام داده است.

وی افزود: دولت گذشته، کشور را در شرایطی به دولت سیزدهم تحویل داد که قیمت کالاهای اساسی افزایش بی رویه داشته و اوضاع شیوع کرونا وخیم است.

نماینده مردم آبادان خاطرنشان کرد: معاونت مجلس در ابتکار عملی برنامه وزرا را با اسناد بالادستی و برنامه ششم مقایسه کرد و برنامه اکثر وزرا با قوانین بالادستی مطابقت داشت.

مولوی خطاب به رئیسی، اظهار داشت: معلمان سالهاست که منتظر رتبه بندی هستند.

نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: لایروبی اروند و ساماندهی مناطق آزاد، نیاز کشور است.

مولوی با تأکید بر لزوم یکپارچگی استان خوزستان، تأکید کرد: در سنوات گذشته عده ای تلاش کردند استان خوزستان شمالی و شرقی به صورت مستقل ایجاد شود اما مردم مخالف بودند. جنوب خوزستان هم نمی خواهد مستقل شود و خوزستان باید یکپارچه باشد.

وی خطاب به رئیس جمهور،گفت: خوزستان باید استانداری ویژه داشته باشد و استاندار خوزستان باید معاون رئیس جمهور باشد.

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اظهارات نماینده مردم آبادان انتقاد کردند.

محمد باقر قالیباف در واکنش به اعتراض نمایندگان، گفت: موافقان و مخالفان کابینه باید در دستور صحبت کنند و نباید مسائل منطقه ای و استانی را مطرح نمایند.

 

ایزدپناه: برآیند برنامه‌های دولت حمایت از تولید داخلی است

عبدالله ایزدپناه نماینده مردم ایذه در موافقت با کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی کابینه طی سخنانی اظهار داشت: دولت سیزدهم که به نام دولت مردمی نام گرفت و شعارهای انقلاب اسلامی را زنده نگهداشت، برنامه‌های خوبی ارائه کرده است.

وی افزود: دولت در حالی پا به عرصه خدمت گذاشته است که تحریم‌های ظالمانه و سوءمدیریت گذشته عرصه را بر مردم تنگ نموده و مردم با شرایط بد اقتصادی، تورم و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز شرایط به گونه‌ای است که مجلس انقلابی و همه ما باید در تحقق اهداف ایران اسلامی گام برداریم.

ایزدپناه در ادامه عنوان کرد: مشکلات کشور بسیار زیاد است و مدت خدمت بسیار کوتاه؛ امیدواریم که با کمک برنامه‌های دولت از مشکلات مردم بکاهیم.

وی ادامه داد: اینجانب به عنوان موافق با کلیات برنامه دولت سیزدهم باید بگویم که با بررسی دقیق برنامه دولت مشخص می‌شود که رویکرد اصلی دولت اعتدال سند تحول بنیادین است که در بیانیه گام دوم اسلامی نیز به آن اشاره شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: رشد فرهنگ ایرانی اسلامی، اقتصاد مقاومتی، تامین و حل مشکلات معیشتی افراد کم درآمد جامعه و سه اصل عزت، حکمت و مصلحت می‌تواند به ایرانی قوی کمک کرده و می‌توان به آن امیدوار بود.

وی ابراز امیدواری کرد که که همه ما بتوانیم در راستای تحقق شعار دولت کمک کنیم.

ایزدپناه همچنین یادآور شد: برآیند این برنامه‌های دولت حمایت از تولید داخلی خواهد بود و نکته اساسی در برنامه دولت این است که اساس برنامه‌های بر مبنای تحلیل واقع‌بینانه تهیه و برای آینده‌ای مطلوب تدوین شده است.

وی ادامه داد:‌ با بررسی برنامه وزرای پیشنهادی به نکات برجسته و مهمی رسیدیم که انسجام مجموعه هیئت دولت و تحقق اهداف را نشان می‌دهد.

نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی مبارزه با فساد، تحول‌گرایی، اقدام جدی برای حل مشکلات کشور، کاهش تصدی گری، به صحنه آوردن طیف گسترده مردمی و توجه ویژه به توسعه علم و مراکز دانش بنیان را از جمله برنامه‌های اساسی دولت برشمرد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های دولت به گونه‌ای است که دل‌های ناامید را امیدوار می‌کند، گفت: اجرای این برنامه‌ها توسط دولت نیاز به حضور وزرایی توانمند، متعهد و متخصص دارد که با مطالعه کارنامه سیاسی و اجرایی وزیران پیشنهادی مشخص می‌شود که رئیس جمهور برای گزینش افراد متخصص به منظور پیشبرد اهداف تلاش فراوانی انجام داده است.

ایزدپناه یادآور شد: بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که در گذشته به عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد می‌شدند شاید نمی‌توانستند رای اعتماد را از مجلس کسب کنند اما فهرست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم متشکل از افرادی توانمندی هستند که با اجرای قوانین می‌توانند به حل مشکلات کشور کمک کنند لذا می‌توان امیدوار بود.

وی ادامه داد: تورم ۴۰ درصدی و نقدینگی موجود، بدهی شرکت‌ها و کسری بودجه سالانه و ضریب جینی ۴۰ درصدی، نرخ بالای بیکاری، همه‌گیری بیماری منحوس کرونا، گرانی و ده‌ها مشکل دیگر کشور را در شرایط سختی قرار داده است که می‌توان با همکاری همه قوا و استفاده از نیروی مردمی به آینده امیدوار بود و با برنامه‌ریزی مشکلات را کاهش داد.

نماینده مردم ایذه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید با عنایت به برنامه‌های وزرای پیشنهادی از جمله استفاده از سرمایه انسانی، نخبگان، شایسته سالاری و شفافیت، مبارزه با فساد اشتغالزایی و بهبود معیشت مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر و همچنین ساخت یک میلیون مسکن در سال و کاهش هزینه‌های دولت به وزرای پیشنهادی رای دهیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه وزرای پیشنهادی را در فراکسیون توسعه متوازن و مجمع نمایندگان خوزستان بررسی کردیم،‌گفت: جناب آیت‌الله رئیسی! بر اساس برنامه‌های وزرای پیشنهادی شما متوجه شدیم که رویکرد اصلی شما اقدام و عمل است لذا ایجاد توازن منطقه‌ای و تحقق نیازهای مناطق محروم باید در برنامه های شما قرار بگیرد و بیکاری جوانان رفع شود چرا که بسیار مهم است.

 

سلیمی: کابینه آیت‌الله رئیسی نسبت به دولت قبل جوانتر است

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در موافقت با کلیات برنامه‌های وزرای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم اظهار داشت: درباره اصل کابینه مخالفت جدی صورت نگرفته است.

وی افزود: همه می‌دانند که ما اسیر چنگال مدیریت یک عده خاص در کشور بودیم لذا باید این فضا شکسته شود و به نظر می‌رسد که این حلقه بسته شکسته شده است.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه جوانگرایی یک واهمه‌ای در کشور وجود داشت که خوشبختانه کابینه آیت‌الله رئیسی نسبت به این موضوع اهتمام ورزیده و نسبت به دولت قبل جوانتر است.

سلیمی همچنین خاطرنشان کرد: موضوع ویژه‌ای در کابینه استفاده شده است و آن هم استفاده از تخصص افراد است، در کلیت کابینه تخصص‌گرایی مورد توجه قرار گرفته است و امیدوارم وزرا در موارد سخت قدرت تصمیم گیری داشته باشند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: با نگاه بر اصول کلی حاکم بر رویکرد کابینه نیز به نظر می‌رسد ایراد جدی وجود ندارد و بین برنامه‌ها و اصول کلی و خط مشی کلی باید حتماً تفاوت قائل شویم؛ این خط مشی کلی و اصل کلی برنامه‌های در کابینه وجود داشت که قابل تقدیر است.

وی تصریح کرد: در برنامه ها و مواردی که در حوزه برنامه بیان شده است حوزه تخصصی محیط زیست، صندوق‌های بازنشستگی و همچنین تبدیل وضعیت نیروها از مواد درستی است که به آنها پرداخته شده اما نکته‌ مهم این است که آنچه که توسط برنامه‌های وزرا ارائه شده است به صورت جدی و آن پرداخته شده و اتفاقاً در برخی موارد به صورت جدی به آنها پرداخته شده است، به عنوان مثال در حوزه محیط زیست در برنامه ساداتی نژاد به صورت جدی به آن پرداخته شده است که  آیت الله رئیسی در مراسم تنفیذ این موضوع به طور مبسوط اشاره کرد.

عضو هیأت رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: یکی از مخالفان در حوزه هماهنگی گفت بالاخره چه کسی می‌خواهد برنامه‌های کلان را اجرایی کند اتفاقاً آقای رئیسی هم اشاره کردند که تیم اقتصادی توسط آقای مخبر اداره می‌شود، اتفاقاً در این حوزه آیت‌الله رئیسی مباحث جدی را بیان کردند.

سلیمی خاطرنشان کرد: شرایط کشور به گونه ای نیست که معطل شویم لذا در این حوزه نباید معطل ماند و رهبری هم به سرعت در این حوزه اشاره فرمودند.

وی بیان کرد: مجلس رویکرد خاص و مشخص خود را دارد آیت الله رئیسی هم فرمودند که هر وزیری تخطی کند با آنها تعارف نداریم بنابراین حساسیت ویژه‌ای در این بخش وجود دارد.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در خاتمه عنوان کرد:  ما دیدیم که دولت قبل چه برای سر کشور آورد بنابراین نمی‌توانیم کشور را معطل کنیم و در حوزه بروکراسی، فساد خیزی از جمله برنامه‌های آیت الله رئیسی است که توجه ویژهای به آن شده است لذا ما اصول کلی دولت سیزدهم موافقیم چراکه می‌تواند از این برهه تاریخی عبور کند.

 

سیاهکلی: مبارزه با رانت و فساد در برنامه های رئیس جمهور با کیفیت بالا وجود دارد

لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین در موافقت با کلیات برنامه‌های رئیس جمهور، گفت: مبارزه با فساد، رانت و تحقق عدالت جزو خواسته های مردم است که این سه مطالبه در برنامه های رئیس جمهور با کیفیت بالا وجود دارد.

وی ادامه داد: تحول خواهی، عدالت محوری در راستای حل مشکلات مردم، توجه به سند گام دوم، اقتصاد مقاومتی، جایگاه ویژه همسایگان از رئوس برنامه های رئیس جمهور است.

نماینده مردم قزوین در مجلس اظهار داشت: مردمی سازی اقتصاد و فرهنگ به صورت پررنگ در برنامه های دولت سیزدهم دیده می شود. بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از نادیده گرفتن نقش مردم است.

سیاهکلی گفت: رئیس جمهور نگاه ویژه ای به خانواده دارد تا از ظرفیت این نهاد اجتماعی برای توسعه کشور استفاده کند. تمرکززدایی و آمایش سرزمینی اقدامی ضروری است که باید در این راستا به استانداران اختیار ویژه ای داد. دولت سیزدهم برای تحقق این اهداف برنامه دقیقی ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر با ورود غیرمسئولانه به اقتصاد، سرمایه های مردم را از بین برد، گفت: عدم مداخله در امور سرمایه ای، کاهش تصدی گری دولت، اصلاح ساختار بودجه از برنامه های دولت در این راستا است.

نماینده مردم قزوین در مجلس با اشاره به اقدامات دولت برای تسریع در واکسیناسیون عمومی مقابله با کرونا گفت: تنها راهکار فوری مهار کرونا واکسیناسیون است که دولت با فهم دقیق این موضوع در این راستا اقدامات جدی انجام داده است.

سیاهکلی خطاب به رئیس جمهور گفت: مردم از تورم افسار گسیخته خسته هستند، بیمه درمانی کارگران را ساماندهی کنید به وظایف دولت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان عمل کنید.

وی خطاب به رئیسی تاکید کرد: دولت شما انقلابی، جهادی و در راستای مبارزه با رانت است، تا زمانی که در این مسیر هستید مجلس همراهی می کند اما اگر خدایی نکرده از این مسیر منحرف شوید مجلس از اختیارات قانونی خود استفاده خواهد کرد.

 

میرتاج الدینی: دولت رئیسی براساس فسادستیزی و جوان گرایی شکل گرفت

محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز در موافقت با کلیات کابینه دولت سیزدهم گفت: دولت در شرایط سختی کار خود را آغاز کرده است. شیوع کرونا، افزایش تورم، افزایش ۱.۵ برابری بدهی های دولت و کسری بودجه مشکلات زیادی را برای کشور ایجاد کرده است. برای برون رفت از این وضعیت باید حرکتی شجاعانه و عالمانه انجام داد.

وی با اشاره به اظهارات جلال محمود زاده در مخالفت با کلیات کابینه اظهار داشت: می خواهم گلایه ای از همکار مخالفم داشته باشم. نباید در مجلس صحبتی مطرح شود که رسانه های بیگانه سوءاستفاده کنند. نباید خدمات نظام اسلامی را نادیده گرفته و در مورد قبرخوابی و تن فروشی صحبت کنیم.

میرتاج الدینی تصریح کرد: دولت رئیسی براساس پاکدستی، فسادستیزی، جوان گرایی، استفاده از نیروهای صاحب تجربه و ارزشمند شکل گرفت.

نماینده مردم تبریز گفت: اشتغال زایی، رونق تولید، خودکفایی در تولید کالاهای اساسی، اصلاح نظام بانکی از برنامه های مهم دولت است. دولت باید در راستای حل مشکل حاشیه نشینی، ساخت ۱.۵ میلیون مسکن و مشکل شغل برنامه ریزی دقیقی انجام دهد.

وی افزود: رفع تحریم های ظالمانه باید در اولویت کار وزارت امور خارجه قرار گیرد. با تغییر رویکرد انفعالی به رویکرد اقتدار، دولت می‌تواند چک وصول نشده برجام را وصول کند و تحریم ها را بردارد.

 

زارع: برنامه های دولت سیزدهم بحران کرونا را به خوبی دیده است

رحیم زارع نماینده مردم آباده در موافقت با کلیت کابینه پیشنهادی رئیس‌جمهور و برنامه‌های وی اظهار داشت: تعجب می‌کنم از همکارانی که جوانگرایی در چینش کابینه را نقد می‌کنند ما امروز داریم نتیجه عملکرد پیران با تجربه را می‌بینیم، بنابراین اجازه دهیم حرف‌های جدید و نظریات نو اجازه بروز و ظهور یابد.

وی ادامه داد: جناب آقای رئیسی دولت را در زمانی تحویل می‌گیرد که وضعیت بحرانی صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ها، کرونا، بورس، تورم بیش از 40 درصد و تورم تجمیعی بیش از چند درصدی دیده می‌شود و لذا برای حل این وضعیت نیازمند عزم ملی هستیم.

 نماینده مردم آباده در مجلس ادامه داد: در برنامه‌های آقای رئیسی موضوع مهم و بحرانی کشور که سلامت مردم و کرونا است، به خوبی دیده می‌شود. 

زارع افزود: برنامه‌ریزی در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی مردم، عدم وابستگی به واردات محصولات کشاورزی، تیم اقتصادی همراه و هماهنگ و توجه به میادین مشترک نفتی و گازی در برنامه‌های رئیس‌جمهور و کابینه پیشنهادی دیده می‌شود.

وی تصریح کرد:‌برخی وزرای معرفی شده امتحان خود را پس داده‌اند و افرادی عملیاتی هستند.

 نماینده مردم آباده در مجلس تأکید کرد: در مجموع کابینه‌ای بسیار خوب و باتجربه چیده شده و از همکاران‌مان در مجلس درخواست داریم که کمال همکاری را داشته باشند تا دولت زودتر مستقر شود.

 

ورناصری: دولت سیزدهم به وعده هایی که دیگران شعارش را داده‌اند، عمل کند

علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجد سلیمان در موافقت با کلیات کابینه و برنامه‌های دولت سیزدهم گفت: نگاه عدالت محور شخص رئیس‌جمهور و برنامه‌های وزرا علت اصلی موافقت بنده با کابینه پیشنهادی است. امروز مسائل کشور و مشکلات ناشی از تحریم و نداشتن برنامه و منابع نیست. ۶ برنامه توسعه را در ۴۰ سال گذشته پشت سر گذاشته ایم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصرح کرد: نقطه مغفول برنامه های توسعه کشور عملکرد دولت های پیشین است. بخش اعظم توانمندی های کشور نادیده گرفته شده است و همین امر موجب شده در حوزه اقتصاد با پیچیدگی های عجیب و غریب و تورم ۵۰ درصدی روبرو باشیم.

ورناصری تأکید کرد: اگر مسئولان اجرایی به ظرفیت های کشور توجه نکنند، این مشکلات ادامه خواهد داشت.

نماینده مردم مسجد سلیمان گفت: به عملگرا بودن خاندوزی اعتماد می‌کنیم. باید به نظام بودجه ریزی شرکت‌های دولتی توجه ویژه شود و در حوزه اقتصاد تمرکز ایجاد شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مشکلات حوزه راه و شهرسازی و مسکن اظهار داشت: قاسمی وزیر پیشنهادی راه مرد میدان های سخت در نظام جمهوری اسلامی است که با انتخاب وی خیالمان از بابت حل مشکلات این حوزه راحت شد.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی، خام فروشی را یکی از مشکلات کشور خواند و تأکید کرد: وزرای پیشنهادی صنعت و نفت، قول داده‌اند با گسترش صنایع پائین دستی این مشکلات را حل کنند.

وی خطاب به رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تشکر می کنم در حوزه ارتباطات به جوانی مثل زارع پور اعتماد کردید. مشکلات قوه قضائیه با ابتکار وی حل شد. امروز سه میلیون دانش آموز به دلیل مشکلات زیرساختی از نعمت آموزش محروم هستند. امیدواریم دولت هرچه سریعتر برای حل مشکلات آنها چاره اندیشی کند.

ورناصری با بیان اینکه انتظار می‌رود دولت سیزدهم به وعده هایی که دیگران شعارش را داده‌اند، عمل کند، بیان کرد: ضرغامی وزیر پیشنهادی گردشگری مرد میدان عمل است. امیدواریم از ظرفیت های گردشگری استفاده شود. ظرفیت های زیادی در ۱۵ کشور همسایه وجود دارد. باید دیپلماسی در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی فعال شود و آنچه در کشورهای همسایه وجود دارد در بیکران ها دنبال نکنیم. این تئوری امتحان خود را پس داده و شکست خورده است.

وی اظهار داشت: نخبگان زیادی در بین بانوان وجود دارند که می توانند در حکمرانی کمک کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه باید تمرکز مدیریتی از تهران خارج شود، گفت: افراد توانمندی در استانها وجود دارند که باید برای حل مشکلات به کار گرفته شوند.

وی توجه ویژه به استان خوزستان را ضروری خواند و بیان کرد: استان خوزستان پیشران امنیت و اقتصاد ایران است و نباید در مشکلات غرق شود. سیاست های غلط وزارت نیرو باید اصلاح شود. خوزستان در تأمین آب شرب، کشاورزی و محیط زیست دچار مشکلات فراوانی است.

ورناصری در پایان خطاب به رئیسی تأکید کرد: تا زمانی که در عمل به منویات رهبری ثابت قدم باشید و انقلابی بمانید و عمل کنید، در خدمت شما هستیم.

 

رئیس جمهور: کسی تصور نکند وعده های دولت برای دوران انتخابات بوده است

 آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور بعد از ظهر امروز(شنبه) در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم و پس از نطق نمایندگان موافق و مخالف کلیات کابینه پیشنهادی، اظهار کرد: امروز اعتماد در جامعه ما آسیب دیده است و باید بازسازی شود و بازسازی این اعتماد در گرو عمل به وعده‌ها است.

رئیسی با بیان اینکه بنای من این است که به وعده‌هایی که داده‌ام عمل کنم، گفت: نمایندگان در مجلس هم مساعدت کنند تا دولت در عمل به وعده‌هایش موفق شود.

وی افزود: کسی تصور نکند این وعده‌ها تنها برای دوران انتخابات بوده تا هیجان کنیم؛ سخن ما باید بر مبنای عمل باشد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: وجود تیم اقتصادی از وزرا و مسئولین اقتصادی سلب مسئولیت نمیکند. همه دولت نسبت به سفره مردم مسئولیت دارند. همه وزرا در حوزه وظایف خود، اختیارات قانونی دارند.

رئیسی با اشاره به اصلاح نظام بانکی گفت: مساله بانک ها بسیار مهم، محوری و دغدغه است و ما برای موضوع بانک‌ها راهکارهایی را بررسی کردیم و وزیر مربوطه و رئیس بانک مرکزی هم برنامه‌هایی دارند. باید به یک نظر مشترک با مجلس برسیم تا در نهایت به اقدام و عمل منتهی شود.

وی ادامه داد: باید گام های موثری در اصلاح نظام بانکی برداریم. بانک مرکزی باید از حالت توصیه کننده به بانک ها خارج شود و جایگاه نظارتی پیدا کند. نظارت بانک مرکزی بر بانک ها نباید تنها توصیه باشد بلکه اقدام و عمل هم لازم است.

رئیس جمهور گفت: نسبت به شاخص های اقتصادی تردید و ابهام وجود دارد. شاخص‌های امروز را باید بازنگری کنیم. این شاخص ها را بعد از راستی‌آزمایی باید مورد استناد دولت و مجلس و سپس دانشگاه ها و مراکز پژوهشی قرار دهیم.

رئیسی با اشاره به ظرفیت بانوان گفت: دولت استفاده از ظرفیت بانوان را حتما مورد توجه قرار خواهد داد. از نقش آفرینی بانوان غفلت نخواهیم کرد. حضور بانوان خلاصه در وزرا و کابینه نخواهد شد. از ظرفیت بانوان در جای جای کشور استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت اقوام و مذاهب گوناگون گفت: برای کشور و استان‌ها ظرفیت های زیادی وجود دارد. ظرفیت قابل توجهی در میان اهل تسنن وجود دارد. ما نسبت به تمام اقوام کشور مسئول هستیم.

رئیس‌جمهور گفت: ایرانیان خارج از کشور هم از حقوقی برخوردار هستند و دولت نسبت به آنها تکلیف دارد. ما زمینه سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور را حتما فراهم خواهیم کرد.

رئیسی گفت: ما در سامانه‌ای[مردم یار] که فعال کردیم بسیاری از اسامی وزرای پیشنهادی تکرار  شده است. اما در مورد وزارت اطلاعات و وزارت دفاع پیشنهادی در این سامانه نداشتیم چراکه شاید مردم نسبت به این دو وزارتخانه تخصصی و آشنایی نداشته باشند اما برخی وزرا نام‌شان حدود ۶۰ بار در این سامانه تکرار شده است.

وی با اشاره به برنامه دولت سیزدهم گفت: برنامه ها هم کیفی و هم کمی و قابل پایش و اندازه گیری است. ما می‌خواهیم از سوی نمایندگان نسبت به این برنامه‌ها مطالبه صورت گیرد. به مسائل ملی و فرابخشی در برنامه های دولت اشاره شده است.

رئیس جمهور با اشاره به قانون شفافیت در اموال مسئولین گفت: من از مجلس می خواهم ابهامات این قانون را برطرف کند. من میزان اموال خودم را در دوره انتخابات اعلام کردم و در زمان قوه قضائیه نیز اموالم را به رهبر انقلاب اعلام کردم.

رئیسی با اشاره به مساله تولید واکسن تاکید کرد: تولید واکسن داخلی اولویت ماست اما همزمان با افزایش تولید واکسن داخلی، واکسن از خارج هم وارد کنیم. ما باید واکسیناسیون عموم مردم را ظرف مدت کوتاهی انجام دهیم.

وی ادامه داد: امیدواریم تا رسیدن فصل سرما واکسیناسیون را در کل کشور عملیاتی کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به متناسب سازی نظام پرداخت  حقوق گفت: عدالت در پرداخت حقوق برای ما مهم است. باید حقوق همه اقشار اصلاح شود. متناسب‌سازی حقوق دریافتی با تورم باید شامل همه دستگاه‌ها شود و این یکی از جلوه‌های عدالت است.

رئیسی با اشاره به سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: سیاست ما تعامل با همه کشورها بخصوص همسایگان است. کشور ما تولیدات و بازار خوبی در منطقه دارد و اگر دیپلماسی فعال اقتصادی داشته باشیم، می‌توانیم زمینه صادرات را فراهم کنیم.

وی افزود: ما باید ظرفیت غیرفعال تولید در کشور را فعال کنیم. ۴۰ درصد ظرفیت کارخانه‌های ما غیرفعال است. اگر ظرفیت‌های اقتصادی در کشور فعال شود اشتغال زیادی فراهم می‌کند.

رئیس‌جمهور گفت: مردم امید بسته‌اند که این دولت بتواند مشکلات را حل کند. امیدواریم این امیدها روز به روز افزایش پیدا کند. ما باید در عرصه عمل کاری کنیم که نشان دهیم می‌خواهیم به وعده ها عمل کنیم.

رئیسی گفت: برخی اقدامات ممکن است زمان‌بر باشد و اما برخی کارها باید زودهنگام صورت گیرد و این نیازمند این است که یک اصلاحیه‌ای نسبت به برنامه بودجه ۱۴۰۰ صورت گیرد. من برای این مساله یک تیمی را مامور کردم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه دولت در امور استان‌ها گفت: دادن اختیارات خاص به برخی استان‌ها و دعوت همیشگی استانداران برخی استانها به هیئت دولت از جمله برنامه های ماست.

رئیس‌جمهور گفت: دولتی که بر رأی بالای نمایندگان مبتنی باشد قطعا پشتوانه ارزشمندی برای کار دارد.

 

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

حاجی‌پور: از نظر کمیسیون آموزش باغگلی توانایی تصدی وزارت آموزش و پرورش را ندارد

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز، نظر کمیسیون متبوع خود درباره صلاحیت «حسین باغگلی» را مطرح کرد.

وی افزود: برنامه باغ گلی بسیار مختصر است و وی به جزئیات ورود پیدا نکرده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین باغگلی نظر و برنامه خاصی برای ارتقای منزلت اجتماعی و بهبود معیشت فرهنگیان ارائه نکرده است.

حاجی پور تأکید کرد: نظر کلی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس این است که باغگلی توانایی و تخصص لازم برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را ندارد و وی سابقه کافی در این زمینه را دارا نیست.

متن کامل گزارش بدین شرح است:

هیئت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛

مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای حسین باغگلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

 گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه های ارائه شده آقای حسین باغکلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش

مقدمه:

وزارت آموزش و پرورش از مهمترین وزارتخانه های کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهر ستان و منطقه (۹۳۰ مورد) و حجم بالای نیروی انسانی مشغول بکار و همچنین حساس ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده سازان کشور است. پر واضح است مدیریت مجموعه ای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می باشند، امری بسیار مهم و حساس است.

خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و در واقع ریل گذاری لازم برای ارتقاء آموزش و پرورش فراهم گردیده است. نیاز امروز اجرای سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است.

لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامه های اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد. از سوی دیگر، با توجه به آسیب های محیطی که ممکن است بر جسم و روح فرزندان این مملکت صدمه وارد نماید، وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد رسمی متولی آموزش و پرورش، موظف است نسبت به تعمیق تربیت صحیح و پرورش مناسب از سن خرد سالی تا سن جوانی، اهتمام جدی داشته باشد و این سنگینی وظیفه وزیر مربوطه را نشان می دهد.

با شیوع بیماری کرونا کودکان ما بدترین تاثیرات را بخاطر دوری از اجتماعات و تعطیلی بلند مدت مدارس متحمل شدند که جبران آن نیازمند چاره اندیشی عاجل است. محرومیت حدود سه میلیون دانش آموز از ابزار هوشمند ارتباطی، بار سنگینی بر تن رنجور آموزش و پرورش کشور می باشد.

با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و وسواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی نمود که نتیجه این بررسی، مطالعه و استعلام مدارک تحصیلی ایشان از وزارت عتف، به شرح زیر تقدیم می گردد:

بخش اول: انطباق مدارک و سوابق وزیر پیشنهادی

جناب آقای حسین باغگلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش مدرک دکتری خود را در رشته علوم تربیتی از دانشگاه فردوسی مشهد أخذ نموده اند. اگر چه تحصیلات دانشگاهی او مرتبط با وزارت آموزش و پرورش است ولی به دلیل فقدان سوابق اجرایی و مدیریتی در آموزش و پرورش رسمی کشور و عدم ارتباط استخدامی و کاری با آن و عدم آشنایی، توانایی و تخصص لازم را در مدیریت و راهبری وزارت آموزش و پرورش دارا نمی باشد.

در سوابق او تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش و پرورش وجود ندارد و فقط سه سال مدیر عامل بنیاد فرهنگی رضوی در مشهد مقدس بوده اند. دستاوردهای تحقیقاتی و اجرای طرح های پژوهشی که ایشان در برنامه ارائه شده خود به مجلس ذکر نموده است، محدود به بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس امام رضا می باشد. در حالی که این مدارس خاص بوده و به صورت هیات امنایی اداره شده و با توجه به حمایت و نگاه ویژه به این مدارس، نمی توانند نمونه جامعی برای پیاده سازی الگوهای تعلیم و تربیت در کل کشور باشند.

بخش دوم: شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

مباحث مطروحه ای شان در کمیسیون، ناظر به انتقاد از وضعیت موجود بوده و در مباحث مطروحه، تعهدات و راهکارهای اجرایی مناسب برای رفع این مشکلات ارائه نگردیده است. همچنین برای ارتقاء منزلت اجتماعی و بهبود معیشت معلمان بطوری که جوانان موفق فارغ التحصیل آموزش و پرورش، انگیزه داشته باشند که معلمی را با شوق و علاقه به عنوان شغل آینده خود انتخاب کنند، نظر و برنامه خاصی نداشتند.

بخش سوم: بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

انتظار می رفت برنامه وزیر پیشنهادی مفصل، دقیق و جامع باشد اما متاسفانه آنچه که بعنوان برنامه به مجلس ارائه شد، بسیار مختصر و بدون ورود به جزئیات است. از نقاط ضعف برنامه او می توان به موارد زیر اشاره کرد:

١- عدم سنجش پذیری و قابل رصد نبودن برنامه های اجرایی ارائه شده:

یکی از شاخص ها و مولفه های یک برنامه، قابلیت رصد و نظارت توسط نهادهای نظارتی به ویژه مجلس شورای اسلامی است و این امر مهم از مسیر ارایه اقدامات مبتنی بر شاخص های کمی و دقیق میسر می شود. اما متاسفانه هیچ اقدام و فعالیت دارای شاخص کمی و کیفی در برنامه آقای باغگلی وجود ندارد و اساسا از آمار و اطلاعات و عدد و رقمی استفاده نشده است.

۲- عدم توجه به تأمین نیروی انسانی:

مسئله کمبود شدید نیروی انسانی در مهر ماه ۱۹۰۰ و سالهای آتی یکی از مسائل نگران کننده آموزش و پرورش است که او با یک نگاه بسیار سطحی نسبت به آن، برنامه خود را این گونه اعلام داشته اند: «جبران کمبودهای فوری نیروی انسانی مورد نیاز از روش های تأمین زودبازده و کم آسیب کوتاه مدت».

از آنجا که مسئله کمبود نیروی انسانی و طراحی راهکارهای مناسب و بهینه علمی برای تأمین نیروی انسانی شایسته در طی چند سال آینده یکی از مسائل مهم و راهبردی است، عدم برنامه ریزی و چاره اندیشی این مسئله، آموزش و پرورش را با بحران های سخت تر و طولانی مدت، بیش از پیش گرفتار خواهد کرد.

۳- عدم آشنایی با نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش:

ساختار ناصحیح بودجه آموزش و پرورش که نتیجه هر ساله آن کسری بودجه و مطالبات معوق معلمان است یکی از مسائل مهم آموزش و پرورش است که باید اصلاح گردد و بدون اصلاح آن عم ارتقاء کیفی و کمی امور ناممکن خواهد بود.

این موضوع باعث تفاوت حقوق دریافتی فرهنگیان با سایر کارکنان و نارضایتی شدید معلمان از تبعیض موجود شده است. اما ایشان نسبت به این مسئله نیز برنامه ای ارائه ندادند که حکایت از عدم آشنایی کافی ایشان با ساختار و کلیات نظام بودجه ریزی در آموزش و پرورش دارد.

۴- عدم ارائه برنامه خاص برای مدیریت و هدایت استفاده از بستر فضای مجازی:

استفاده از بستر مجازی یک موضوع راهبردی و همچنین تکلیف قانونی برنامه ششم است. رفع تهدیدات فضای مجازی موضوع مهمی است که در مورد چگونگی مواجهه با آن بویژه در شرایط کرونایی کشور، مطلبی بیان نشده است.

بخش چهارم: انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی

بخش مهمی از مواردی که او از آنها به عنوان برنامه یاد کرده، در واقع برنامه نیستند، بلکه اهداف تعیین شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند که وی با همان ادبیات یا اندکی تغییر آنها را ذکر نموده اند. او در بسیاری از موارد تفاوت میان هدف، وظیفه و برنامه را نادیده گرفته و بسیاری از اهداف و وظایف ذکر شده در سند تحول را به همان صورت کلی به عنوان برنامه ذکر نموده اند.

بخش پنجم: بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

آنچه که می تواند برای آموزش و پرورش کشور مفید باشد، مدیری است که علاوه بر تسلط بر مفاهیم و مبانی نظری، با شناخت کافی از مسائل و چالشها، چگونگی عبور از بحران و تحقق اهداف و راهکارهای سند تحول را آگاهی داشته باشد. آموزش و پرورش امروز نیروی قوی میدانی می خواهد که چگونگی اجرای نظریات و راهکارها را تمرین کرده و تجربه داشته باشد که آقای باغگلی فاقد چنین ویژگی است.

او سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارند. حتی در دانشگاه فردوسی مشهد نیز عضو هیأت علمی آموزشی نبوده و عضو پژوهشی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی آن دانشگاه محسوب می شوند. به عبارتی او از میان جامعه بزرگ معلمان نبوده و صرفا به عنوان مدیر عامل در بنیاد فرهنگی رضوی و مدارس ذیل آن اشتغال داشته اند.

تغییر مکرر دیدگاه‌های او در روزهای اخیر در خصوص محورهای برنامه ها و اهداف نیز نگرانی زیادی در بین نمایندگان در کمیسیون و جلسات نموده است که فقدان یک منظومه فکری و اجرایی را تداعی می کند.

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت وزارت آموزش و پرورش و مسائل و چالش های اساسی که بعضا نیاز به اقدام فوری دارند، در برنامه آقای باغ گلی، پیشنهادهای مناسبی برای حل این چالش‌های اساسی دیده نشد. هر چند تحصیلات دانشگاهی ایشان با وزارت آموزش و پرورش مرتبط است و شناخت فلسفه تعلیم و تربیت از اندوخته های لازم برای معلمی می باشد اما او تجربه و شناخت کافی از وزارت آموزش و پرورش نداشته و توان اجرایی لازم را ندارند.

بنابر این ضمن احترام به شخصیت و سوابق علمی «باغگلی» و احترام به رئیس جمهور نسبت به معرفی او، با توجه به برنامه های ارائه شده و سوابق وزیر پیشنهادی، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی وی برای پست وزارت آموزش و پرورش، موافقت نکرده و او را فاقد صلاحیت لازم برای مدیریت در این وزارتخانه مهم می‌داند.

 

مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

رشیدی: باغگلی از بدنه آموزش و پرورش نیست

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس و در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، در مخالفت با وی اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش بزرگ‌ترین و یکی از کلیدی‌ترین وزارتخانه‌هاست و مشکلات آن نیز به اندازه خودش بزرگ، حساس و کلیدی است.

وی افزود: نیروهایی هم که در این دستگاه عظیم کار می‌کنند به همان اندازه بزرگ و فرهیخته هستند.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس، با اشاره به برخی مشکلات وزارت آموزش و پرورش از جمله کمبود بودجه، کمبود 300 هزار معلم در انتهای سال 1403، عدم استقلال دانشگاه فرهنگیان و تغییر نگاه از یک وزارتخانه انسان‌ساز به یک دستگاه مصرف‌گرا، تاکید کرد: انتظار این بود که برای حل این مشکلات بزرگ و گسترده، فردی بزرگ و صاحب تجربه و از بدنه آموزش و پرورش معرفی می‌شد که سلسله مراتب مدیریتی را طی کرده و به چالش‌های آموزش و پرورش تسلط کافی داشته باشد.

رشیدی کوچی با بیان اینکه امروز چشم صدها هزار فرهنگی فرهیخته و دانشمند به مجلس دوخته شده و همه معلمان از سلایق مختلف نگران هستند، گفت: آقای باغگلی جوانی انقلابی،‌ تحول‌خواه، دلسوز و خوش اخلاق است، اما این ویژگی‌ها برای اداره وزارتخانه‌ای مانند آموزش و پرورش کافی نیست.

وی تصریح کرد: ایشان یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی است به شرطی که در جای خودش و در جایگاه خودش به کار گرفته شود.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باغگلی تجربه و تخصص مدنظر مجلس انقلابی را برای اداره وزارت آموزش و پرورش ندارد، عنوان کرد: برنامه‌های ایشان منطبق بر واقعیت‌های آموزش و پرورش نیست و این عدم انطباق به آموزش و پرورش و دولت آقای رئیسی لطمه می‌زند.

رشیدی کوچی خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: انتظار این بود که شما خودت کناره‌گیری می‌کردی و کار به اینجا نمی‌رسید.

وی در پایان تأکید کرد: مجلس در راستای کمک به رئیس جمهور محترم و نیز جوان انقلابی آقای دکتر باغگلی و نیز در راستای کمک به جامعه فرهنگیان، به ایشان رأی اعتماد نخواهد داد تا وی در مسئولیت‌های دیگر مراتب کاری را طی کند.

 

بدری: کوچک‌ترین اخلال در آموزش و پرورش بزرگ‌ترین آسیب‌ها را متوجه کشور می‌کند

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در جلسه علنی امروز عصر مجلس و در مخالفت با گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم، با بیان اینکه جامعه ما بی‌صبرانه چشم انتظار تغییرات سریع در حوزه‌های مختلف است، اظهار داشت: جایگاه آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی پرمخاطب و گسترده بر همه آشکار است.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش محل رشد و توسعه پایدار است و کوچک‌ترین اخلال در آن می‌تواند بزرگ‌ترین آسیب‌ها را متوجه کشور کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش در یک دهه اخیر با میانگین دو سال فعالیت برای هر وزیر به یک دستگاه بی‌ثبات تبدیل شده است، تصریح کرد: آقای باغگلی جوانی خوشفکر و دانشمند است، اما سابقه اجرایی در حد مدیریت خُرد دولتی هم ندارد و نباید آموزش و پرورش را به محلی برای آزمون و خطا تبدیل کرد.

بدری ادامه داد: برخی اظهارات ایشان در روزهای اخیر در خصوص حقوق معلمان و کیفیت کار آنان باعث آزردگی خاطر معلمانی شده است که در شرایط کرونایی ایثارگرانه مشغول کار هستند.

وی با بیان اینکه تحقق عدالت اجتماعی یکی از آرمان‌های جمهوری اسلامی است، به موضوع مدارس دولتی و غیردولتی و قبولی‌های کنکور اشاره کرد و افزود: باید به خانواده‌هایی که فرزندانشان در مدارس دولتی درس می‌خوانند پاسخ دهیم که چرا هیچ کدام از رتبه‌های برتر کنکور از مدارس دولتی نیستند؟

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تغییر و تحول در هر مجموعه‌ای از جمله آموزش و پرورش باید از درون باشد، اما آقای باغگلی بیرون از آموزش و پرورش است و هرگز نمی‌تواند منشأ تحول در این دستگاه شود.

بدری در پایان تصریح کرد: مجلس با رأی مخالف به ایشان، زمینه معرفی فردی مجرب و توانمند را فراهم کند.

 

قادری: وزارت آموزش و پرورش محل آزمون و خطا نیست/ باغگلی تجربه ندارد

 

 جعفر قادری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش درست است که یک وزارتخانه اقتصادی نیست اما گردش مالی در این وزارتخانه از بسیاری از وزارتخانه های دیگر بیشتر است و از طریق صندوق ذخیره فرهنگیان و کلاس های کنکور و تقویتی ظرفیت مالی زیادی در این وزارتخانه در حال گردش است و بر این اساس وزیر آموزش و پرورش باید تا حدی سابقه کار اقتصادی هم داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه ما باید از درون خود این وزارتخانه فردی را برای تصدی وزارت آموزش و پرورش انتخاب کنیم، گفت: باغگلی تجربه، تخصص و حرفی برای گفتن ندارد.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رتبه باغگلی در دانشگاه، استادیاری است و وی حتی نتوانسته پایه سنواتی خودش را هم بگیرد. همچنین در هیئت مدیره جامعه رضوی هم او را نپذیرفتند و وی با وتو توانست ادامه کار دهد.

 

قادری ادامه داد: برخی از افراد می گویند که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به رئیس جمهور نزدیک است که این مسئله شرط لازم و کافی نیست و باید فردی وزیر آموزش و پرورش شود که به حوزه کاری این وزارتخانه مشرف باشد، بتواند مشکلات معیشتی فرهنگیان را پیگیری کند.

 

وی با تاکید براینکه وزارت آموزش و پرورش نیاز به یک وزیر کارکشته دارد، گفت: وزارت آموزش و پرورش محل آزمون و خطا نیست و این وزارتخانه با معیشت بیش از ۵۰ میلیون نفر از افراد جامعه سر و کار دارد و بهتر است که ما با باغگلی. مخالفت کنیم تا وی در جایهای دیگر سلسله مراتب را طی کند.

 

موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

عنابستانی: به باغگلی فرصت دهیم

علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در موافقت با وزیر پیشنهادی خطاب به نمایندگان، گفت: چرا فراموش کردید ژنرال های تدبیر و امید چه بر سر ملت آوردند؟ وقت آن رسیده است که از زنجیره بسته مدیریتی که ۴۰ سال ما را فراخوانده، جدا شویم.

وی افزود: می گویند این روزها، روزهای سختی است و نمی توان مدیریت را به جوانان سپرد. بنده می گویم دوران انقلاب و دفاع مقدس نیز روزهای سختی بود اما به جوانان سپرده شد. در روزهای سخت باید کارها را به جوانان سپرد. انقلاب را سربازان جوان به پیروزی رساندند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس تصریح کرد: ایده های نسل جوان، ۴۰ سال است مثل بغض در گلوهایشان مانده است. از اصحاب صندلی، خون دل خوردند. ژنرال هایی که جوانان را به خامی متهم می کنند.

عنابستانی ادامه داد: این مجلس، انقلابی است. زخم خورده های جنگ را در آغوش دارد. به نسلی که ایده دارند، فرصت دهید. به فردا فرصت دهید.

وی گفت: من ۱۶ سال قبل در شهرداری مشهد به باغگلی که دانشجو بود فرصت داده و نتیجه گرفتم. رئیسی به باغگلی فرصت داد و نتیجه گرفت و به این جوان فرصت بدهید.

نماینده مردم سبزوار در مجلس خاطرنشان کرد: برای مظلومیت باغگلی همین بس که هنوز کسی او را ندیده بود و حرف هایش را نشنیده بود که تخریبش آغاز شد. نوبت مجلس است که اولین دولت گام دوم را تبدیل به دولتی جوان و انقلابی کند.

عنابستانی تأکید کرد: کمیسیون آموزش بر مبنای ۲۰ دقیقه اظهارات باغگلی تصمیم گرفت و باید وقت بیشتری می گذاشت.

 

راستی: امتیاز کابینه رئیسی جوانگرایی وانقلابی بودن است

جعفر راستی نماینده مردم شبستر در موافقت با وزیر پیشنهادی، گفت: حضور افراد جدید برای جوانان امیدآفرین است. این جابجایی برای صاحبان فکر و اندیشه فرصتی است که خطاهای گذشته را اصلاح کرده و راه حل ارائه کنند.

وی اظهار داشت: در هیچ دوره ای فرزندان راستین انقلاب این گونه در سه قوه حضور نداشته اند.

نماینده مردم شبستر در مجلس با بیان اینکه مجلس انقلابی نباید به دروازه خودی گل بزند، اظهار داشت: امتیاز کابینه رئیسی جوانگرایی وانقلابی بودن است. آنهایی که می گویند جوان بودن باغ گلی مشکل ایجاد می کند بدانند که پیامبر هم در ۴۰ سالگی مبعوث شد. عمده مسئولان منصوب شده توسط امام خمینی، جوان بودند.

راستی افزود: رهبری نیز وقتی که رئیس جمهور شدند ۴۲ سال داشتند، تجربه قبلی هم نداشتند، فرماندهان جنگ همگی کمتر از ۲۶ سال داشتند و نان، صداقت خود را خوردند. فرماندهان جبهه مقاومت نیز همگی جوان هستند.

وی گفت: از زمانی که باغگلی معرفی شده است شبکه های معاند شروع به مخالفت کردند. این در حالی است که انقلاب نیاز به افکار نو و جوانان دارد. نسلی که زیر بیرق سند ۲۰۳۰ پرورش یابند نمی توانند مثل جوانان ۸ سال دفاع مقدس، مبارزه کرده و هزاران کیلومتر دورتر روزگار اسرائیل را سیاه کنند.

نماینده مردم شبستر در مجلس با تاکید بر اینکه جوانی مثل باغگلی می تواند تحولی باورنکردنی ایجاد کند، گفت: ضمن اینکه با غیرت از دولت سیزدهم حمایت می کنیم از جایگاه مجلس نیز دفاع خواهیم کرد. مجلس هر وقت یقین پیدا کند که دولت رئیسی از محور خدمت خارج شده است با آن برخورد خواهد کرد.

نوباوه: عملیات روانی و رسانه‌ای علیه «باغگلی» صورت گرفته است

 

 در ادامه جلسه علنی نوبت عصر روز شنبه ۳۰ مرداد و در جریان بررسی رای اعتماد به «حسین باغگلی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، بیژن نوباوه وطن نماینده تهران در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی، گفت: وضعیت وزارت آموزش و پرورش ناخوشیاندو نابسامان است. آموزش و پرروش دچار چه نقصی است که برنامه های تحولی در این وزارتخانه اجرایی نشده است؟

 

وی افزود: بعد از انقلاب ۱۵ وزیر و ۵ سرپرست اداره این وزارتخانه را برعهده داشته اند. نجفی با ۹ سال سابقه بیشترین حضور را در وزارت آموزش و پرورش داشته و بقیه وزرا هر کدام حدود ۲سال در این وزارتخانه حضور داشته اند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که ۷۰۰ درصد بودجه این وزارتخانه ارتقا یافته اما مشکلات معیشتی فرهنگیان حل نشده است گفت: مشکل آموزش و پرروش، مشکل معیشتی صرف نیست، مشکل عدم تحول است. ۸۰ میلیون جمعیت کشور با این وزارتخانه سروکار دارند.

 

نوباوه ادامه داد: میانگین سن وزرای این دولت ۵۲ سال است در حالی که میانگین سن هیئت دولت در اروپا و آمریکا ۳۲ سال است. در سند گام دوم، رهبری بر ضرورت استفاده از نسل چهارم تاکید می کنند.

 

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد حاضر در این وزارتخانه بر «اداره پنداری» آموزش و پرورش اعتقاد دارند و به دنبال «تحول محوری» نیستند. با این فرمان نمی توان به جایی رسید.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اظهارات دلخوش، گفت: آقای دلخوش هم شوخی کردند. بنده هم مهد کودک داشتم اما همسرم آن را اداره می کردند.

 

نوباوه گفت: چرا به فردی که برنامه تحولی دارد اعتماد نمی کنید؟ آیا سند ۲۰۳۰ در این وزارتخانه اجرا نشد؟ آیا سند تحول در این وزارتخانه روی زمین نمانده است؟ آیا صندوق فرهنگیان در این وزارتخانه زمین نخورد و دارایی فرهنگیان بر باد نرفت.

 

وی افزود: فرماندهان جنگ، جوانان بودند، شهید دیالمه در این همین مجلس در کنار شهید آیت و شهید بهشتی نشت.

 

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: از باغگلی سوال کردم که چگونه در کمیسیون آموزش و پرورش صحبت کرده اید که موجب مخالفت اعضای کمیسیون با حضور شما در وزارت آموزش و پرورش شدند؟

 

نوباوه گفت: یک ساعت و ۴۰ دقیقه نمایندگان در کمیسیون آموزش صحبت کردند و ۲۰ دقیقه به من وقت صحبت دادند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: عملیات رسانه ای و روانی علیه این وزیر پیشنهادی انجام شده است و از طرف برخی رسانه ها هدایت شد. هیچ اعتراضی به برنامه تحولی باغگلی انجام نگرفت و این برنامه مطرح نشد.

 

ایری:جوان بودن «باغگلی» فرصت است/ لزوم تحول اساسی در آموزش و پرورش

 

در جریان بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، عبدالجلال ایری نماینده مردم کردکوی در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: در حال حاضر فرهنگیان و دانش آموزان از وضعیت آموزش و پرورش ناراضی هستند لذا ضروری است رویکردی توام با تغییر و تحول در این وزارتخانه حاکم شود.

 

وی با تأکید بر اینکه تغییرات اساسی به دست جوانان قابل تحقق است، اظهار داشت: در حال حاضر ۹۵ درصد منابع آموزش و پرورش متعلق به فرهنگیان و ۵ درصد متعلق به دانش آموزان است که باید این وضعیت اصلاح شود.

 

نماینده مردم کردکوی با اشاره به دفاع رئیس جمهور از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: زمانی که مظلومیت باغگلی در تقطیع فیلم ها در فضای مجازی دیدم تصمیم گرفتم در موافقت با وی صحبت کنم.

 

ایری با بیان اینکه نباید مدیریت فضای رأی اعتماد را به کانال ها و فضای مجازی بسپاریم، گفت: جوان بودن باغگلی امتیاز است. دولت سیزدهم نیازمند فرصتی برای اجرای نظریات و برنامه های خود است.

 

 

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش: جرئت مطالبه گری از بخش های مختلف را دارم

 

حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دفاع از خود بیان کرد: بر خودم لازم می دانم قبل از هر چیز از اعتماد ایشان تشکر کنم و انتخاب ایشان نشان داد که ایشان به صورت جدی دنبال تحول هستند. مشخصاً مسیری که آموزش و پرورش را نجات می دهد مسیر تحولی است که خواهم گفت.

 

وی با تشکر از موافقان و مخالفان نیز گفت: باور دارم تمام نکاتی که در کمیسیون ها گفته شد و امروز در صحن برای کمک به آموزش و پرورش است. امیدوارم توضیحاتم برای کمک کردن ذهن شما موثر باشد.

 

وی اظهار کرد: در پیش دبستانی مدلی دارم که درباره اش ادعا دارم. من یک مدلی در پیش دبستانی امام رضا اجرایی کردم که در دو سال آینده قابل ارائه به آموزش و پرورش است ولی از آن عبور می کنم.

 

وی بیان کرد: پدران، مادران عزیز و والدین و فرهنگیان نیازمند کاری هستیم که جنس تعلیم و تربیتی پیدا کند. انقلاب اسلامی ایران حاصل پرورش یافتگان نهضت امام خمینی بود و گام دوم انقلاب رخ نمی دهد مگر روی نسل کودک و نوجوان کار ویژه بکنیم و برای آن باید تمام ظرفیت دولت و نظام باید پای کار بیاید. روز گذشته در جلسه‌ای با علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفتم در قانون سهمی وجود دارد که شهرداری ها باید از عوارض، مبلغی را به آموزش و پرورش بپردازند و از شما قول می گیرم حداقل در شهر تهران این سهم را بپردازید. من جرئت مطالبه گری از بخش های مختلف را دارم. من قول می دهم این مطالبه گری را رها نکنم.

 

باغگلی گفت: اگر بتوانم اعتماد شما را جلب کنم اصلی ترین کارم این است که سند تحول را اجرا کنم. همه حرف مخالفان این بود که باغگلی جوان است و کم تجربه و ناتوان است این کار را بکنم. قرار نیست وزیر یک تنه این کارها را بکنم. وزیر در تیمش آدم های جسور و قدرتمند می خواهد و باید حلقه بسته مدیریت طولانی را بشکند.

 

وی با اشاره به شرایط پیچیده در آموزش و پرورش گفت: اگر قرار است این شرایط را حل کنیم باید این پیچیدگی را حل کنیم. تکرار تجربه‌های گذشته بازتولید اقدامات گذشته است.

 

وی اظهار کرد: ما معلمان تازه واردی در آموزش و پرورش داریم که نفسشان در سینه حبس و سیستم محافظه کاران اجازه کار نمی دهد. باید به جوانان فرصت داد تا ابتکارهای خود را نشان دهند. ما در آموزش و پرورش دوگانه های متناقضی داریم که یکجا جسورانه ایستاد و روشن کرد که ما طرفدار کدام بخش هستیم. یکی از این تعارض ها گروهی هستند که فکر می کنند آموزش و پرورش با اعداد و ارقام اداره می شود و گروه دیگر که بنده جزو آنها هستم نگاهشان به آموزش و پرورش نگاهی تربیتی است.

 

وی گفت: در جمع شما دانش آموختگان مدیریت هستند و می دانند که در جریان مدیریت اجرایی در سطوح پایین نیازمند مهارت بیشتری در حوزه اجرا هستیم و هرچه مدیریت بالاتر می آید ما به ادراک مدیر نیاز داریم. وزیر آموزش و پرورش نباید نگاهش صرفاً به حقوق معلمان، ساخت مدرسه یا چاپ کتاب باشد؛ اینها نیز مسائل مهمی هستند اما باید جهت اصلی ما تربیت فرزندان کشور باشد.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: دوگانه دیگر در خصوص حفظ وضعیت موجود و محافظه کاری و یا کنار زدن آن و ایجاد تحول است. ما در موقعیتی نیستیم که فرصت ادامه دادن محافظه کاری را داشته باشیم باید یک فردی به میدان آمده و وضعیت را تغییر دهد.

 

وی در ادامه گفت: از یک طرف می گویند باغ گلی را کسی نمی شناسد و از طرف دیگر از جای جای کشور به ما پیامک آمده تا به ایشان رای ندهیم. گویا عده‌ای محافظه کار که بنایشان حفظ وضع موجود است نگران شدند.

 

وی تاکید کرد: بنده با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم چرا که زمینه ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی می شود اما علت روی آوردن اولیا به این مدارس پایین بودن کیفیت آموزش در مدارس دولتی است. آیا غیر از این است که اولیایی هستند که کیفیت مطلوب را در مدرسه دولتی نمی‌بینند و فرزندشان را در مدرسه غیر دولتی ثبت نام می‌کنند؟ نگاه بنده افزایش کیفیت آموزش در مدارس دولتی است که خود به خود منجر به حذف رقیب غیردولتی خواهد شد. امروز ما صرفاً با مافیای کنکور مواجه نیستیم بلکه ما به عده‌ای مواجه هستیم که با تنبلی و کار نکردن به دنبال جذب شاگرد هستند. متاسفانه نوع مدیریت انگیزه و خلاقیت از معلمان گرفته و به آنها آزادی عمل نمی دهد.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: مبنایی ترین مسئله و چالش امروز ما عقب‌ماندگی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این سند ده سال است که تصویب شده و فکر می‌کنم جزو پر تکرارترین موضوعاتی است که در حوزه تعلیم و تربیت توسط حضرت آقا بارها و بارها مطرح شده است.

 

وی افزود: آموزش و پرورش ما حکم بیماری را دارد که نیازمند عمل جراحی است، بیماری که همزمان ناگهان قلب او دچار مشکل می‌شود و کاری که ما سریعاً باید انجام دهیم این است که اول به وضعیت قلب او رسیدگی کنیم و سپس جراحی‌اش را انجام دهیم. بنابراین فعالیت‌های ما در آموزش و پرورش باید گام به گام باشد. همه فعالیت‌ها در این وزارتخانه باید بر اساس سند راهبردی مورد نظر که بومی است انجام بگیرد.

 

باغگلی گفت: در دولت قبل ما وظیفه داشتیم که برای ریل‌گذاری‌های تحولی مجموعه‌ای از پیشنهادها را برای مجلس بیاوریم ولی تا الان نیاوردیم. من اینجا به شما قول می‌دهم که اصلاح قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش مصوب سال ۶۷، اصلاح قانون مرتبط با بازگشایی مدارس و تقویم آموزشی با اقلیم‌های چندگانه کشور، قوانین مرتبط با جذب و به کارگیری بازنشستگان ویژه فرهنگیان، اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان و موارد دیگر را در چند ماه آینده تقدیم شما کنم.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: ما امروز افرادی در کشور داریم که راه می‌افتند تا سند ۲۰۳۰ را اجرا کنند. انشالله به یاری خدا و با اعتماد شما به بنده، یکی از قول‌های اساسی ام این است که سند تحول خودمان را به گونه خوب اجرا کنیم و با کمک معلمان در دهان کسانی بزنیم که فکر می‌کنند سند تحول ما کاربردی ندارد و پس باید دنبال ۲۰۳۰ باشیم.

 

باغگلی گفت: رویکرد من تربیت اسلامی و تربیت معنوی است. من با تمام وجود به جامعه خودم و به مبنای تربیتی دینی عشق می‌ورزم و بزرگترین آرزویم زمینه‌سازی برای اجرای این رویکرد است.

 

وی افزود: چالش امروز اما این است که کیفیت آموزش در جامعه ما پایین آمده است. اکثر شماها فرزند دانش آموز دارید. من خودم دو فرزند دانش‌آموز دارم، یک از مزایای وزیر جوان در آموزش و پرورش داشتن این است که خودش هم دانش آموز دارد و درگیر وزارت آموزش و پرورش و مدارس می‌شود پس ارتباط بهتری می‌تواند برقرار کند.

 

او در خصوص وظیفه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید تعداد سرفصل‌های کتاب‌های درسی را با نیازهای امروز متناسب کند و شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی را اصلاح نماید. همچنین بسته‌های متنوع، غنی و حساس به جنسیت دختران و پسران تنظیم کند.

 

باغگلی گفت: البته همه اینها تکلیف سند تحول است. امروز جامعه ما تربیت لازم برای دختران را انجام نمی‌دهد ما امروز به شدت نیازمند تربیت دخترانه هستیم و باید در این زمینه فعال‌تر باشیم تا بتوانیم دنیای دختران را بفهمیم اما امروز در آموزش و پرورش بیشتر جنس مردانه داریم در حالی که جمعیت قابل توجهی از دانش‌آموزان ما خانم هستند و دانش‌آموزان با مادران‌شان ارتباط بیشتری دارند که از جنس زنان هستند. ما ساختار جامعی نداریم که نبض کیفیت آموزش را بگیرد و سنجش و کیفیت خدمات آموزش و تربیت را اندازه‌گیری کند.

 

وی در خصوص تامین نیروی انسانی گفت: اگر کسی را در راس بگذارید که این دغدغه‌ها را دارد با ۲ معاونت هم مسائل نیروی انسانی را می‌تواند حل کند.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: معلم ستون خیمه آموزش و پرورش و قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت است. اگر تربیت را تخصص بدانیم معلمان ما متخصص هستند و باید به این متخصصان احترام گذاشت. باید توجه داشته باشیم اگر قرار است اتفاقی بیفتد. باید ابتدا در روح و جان معلم تصویب شود، معلم خوب کمبودها را می‌تواند تا حد زیادی حل کند.

 

وی ادامه داد: رتبه‌بندی معلمان باید به صورتی باشد که هم به معیشت معلمان کمک کند و هم به کیفیت آموزش و پرورش. به گفته رهبر انقلاب دانشگاه فرهگیان باید تنها درگاه ورودی نیروی انسانی آموزش و پرورش باشد. اما این دانشگاه ۸۵۰ عضو هیات علمی دارد که توانایی مدیریت ۱۳۰ هزار دانشجو معلم را در قریب به ۱۰۰ مرکز آموزشی ندارد باید کمک کنیم به مدرسان این دانشگاه تا موقعیت مطلوب داشته باشیم تا معلمانی که از این دانشگاه فارغ التحصیل می شوند دستشان پر باشد علاوه بر جذب و گزینش بهترین معلمان باید برای نگهداشت معلمان تدبیر مناسب داشته باشیم بسیاری از معلمانی که جذب شده‌اند را می‌شناسم با افق‌ها و آرمان‌های خوب آمده‌اند اما باید برای نگه‌داشت آن‌ها نیز فکری شود.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: با اجرای مطلوب رتبه‌بندی و افزایش اختیارات منطقه و مدرسه می‌توانیم به نگهداشت معلمان کمک کنیم.

 

وی با اشاره به صندوق ذخیره معلمان گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان قرار بود معیشت را بهبود ببخشد اما سوءاستفاده و بی‌تدبیر در آن دردآور است بازنگری در این صندوق الزامی است و فرهنگیان باید از سود این صندوق بهره ببرند نه اینکه اختلاس گران از این صندوق بهره‌مند شوند. در سال گذشته صندوقی با اعتبار ۵۵ هزار میلیارد تومانی حتی نتوانست به اندازه نرخ تورم به جامعه خود سود دهد.

 

باغگلی تصریح کرد: ما تا پایان دولت سیزدهم با موج بازنشستگی ۲۷۰ هزار نفری فرهنگیان مواجه هستیم که این موضوع هم یک فرصت است برای ما و هم تهدید. هر کسی صلاحیت نشستن بر کرسی تعلیم و تربیت فرزندان ما را ندارد. در حال حاضر تمرکزگرایی در آموزش و پرورش شدید و مزمن است و باید به سمت کاهش تمرکز ببریم و وضعیت مطلوب را در سطح پایین جامعه آموزشی ایجاد کنیم.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: این‌ها خیالبافی یک پژوهشگر آموزش و پرورش نیست من این‌ها را تجربه کرده‌ام ما برای شرایط کرونا و پساکرونا برنامه ویژه داریم مفهوم ویژه‌ای از مدرسه در پسا کرونا در حال شکل‌گیری است، آیا محتوای لازم مانند سواد رسانه‌ای، تفکر و فضای مجازی و … برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها وجود دارد ما اگر به این ها ورود نکنیم می‌تواند برای ما آسیب شود علاوه بر آموزش برخط باید فرصت‌های دیگری نیز برای آموزش فراهم شود تا همه از آموزش بهره‌مند شوند.

 

وی با اشاره به بودجه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: بودجه وزارت آموزش و پرورش در این سال‌ها بین ۹ تا ۱۲ درصد بودجه بوده است اگرچه این بودجه باید زیاد شود اما آیا بهره وری لازم از داشته‌های موجود را داشتیم. در حوزه عدالت آموزشی تبعیض مثبت را پیشنهاد می‌دهم و ما موظف هستیم به تمام ایران خدمت مطلوب ارائه کنیم.

 

باغگلی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما در معرض یک انتخاب سخت هستید اما مراقب باشید و یک انتخاب سازنده بکنید من برای خودم نمی‌گویم مباحثی که عرض کردم باید در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد حتی اگر به من رای ندادید به کسی از این جنس رای دهید اگرچه می‌دانم تمام انتخاب‌های آقای رییسی از همین جنس است.

 

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات؛

قول «زارع‌پور» برای اجرایی کردن شبکه ملی اطلاعات ظرف ۴ سال

 روح‌الله عباس‌پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز، نظر کمیسیون متبوع خود درباره صلاحیت «عیسی زارع پور» را قرائت کرد.

 

هیئت‌رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛

 

مستند به ماده (۲۰۲) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای عیسی زارع‌پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می شود.

 

شرح استعلامات، مدرک و سابقه ایثارگری

 

در راستای صحت مدرک تحصیلی آقای عیسی زارع‌پور وزیر محترم پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به استناد نامه شماره ۴۳۵۱۰ مورخ ۲۳/۵/۱۴۰۰ از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید در پاسخ به نامه فوق‌الذکر وزارت مربوطه نامه شماره ۷/۱۱۳/۱۹۶ مورخ ۲۵/۵/۱۴۰۰ مراتب فارغ‌التحصیلی نامبرده در مقطع دکتری مهندسی کامپیوتر از دانشگاه نیوساوت ولز را مورد تأیید قرار گرفت.

 

بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی

 

برنامه‌های ارائه شده با مسائل و مشکلات و واقعیت‌های موجود متناسب و واقع‌گرایی لازم را دارا است، همچنین شفافیت و انسجام لازم برای هماهنگی و همراستای مسئولیت و آینده‌نگری برای افق زمانی ۴ ساله را دارا است.

 

انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی

 

تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۵۴ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق‌الذکر منطبق و ۳۴ درصد موارد نیز همسو است، نتایج حاصله نشان می‌دهد ۱۲ درصد به احکام اشاره‌ای نشده است.

 

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی

 

سوابق اجرایی و تجربیات عملی وزیر پیشنهادی در حوزه ارتباطات قابل قبول و قابل اتکاء است، در زمینه زیرساخت‌ها و شبکه‌های ارتباطی و توسعه فناوری‌ها و کاربردهای خدمات فضایی لازم است از قابلیت‌ها و توانمندی‌های افراد با تجربه و متخصصان و مدیران باسابقه استفاده شود، تعهد به ایجاد و تکمیل شبکه ملی اطلاعات برابر مصوبات شورای عالی فضای مجازی شرط لازم جهت تصدی وزارتخانه لازم است که باید به آن توجه شود.

 

نتیجه‌گیری و نظر نهایی کمیسیون

 

در مجموع وزیر پیشنهادی دارای نگاه جامع و همه‌جانبه به موضوعات مختلف و متنوع در حوزه مأموریت‌های وزارتخانه بوده و ایشان فردی جوان، متخصص، باتجربه، شناخته شده و دارای حُسن سابقه در حوزه کاری است و اشراف کامل به چالش‌ها و مشکلات این حوزه دارد و برای حل آنها دارای برنامه‌های راهبردی و کاربردی است. کمیسیون ایشان را برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مناسب تشخیص داد.

 

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پس از پایان قرائت گزارش کمیسیون متبوعش تصریح کرد: در مجموع کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با توجه به ظرفیت‌های علمی ایشان و نخبه بودن در این رشته و با توجه به دانش‌آموخته در این حوزه و همچنین با عنایت به شناخت از مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به احسن وجه و آشنایی با چالش‌های پیش رو، مطالبات رهبر انقلاب در حوزه اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات ، وزیر پیشنهادی تأکید کرده است ظرف مدت ۴ سال شبکه ملی اطلاعات را اجرایی کند و از آنجایی که در هر موقعیتی که قرار گرفته، چه در قوه‌قضائیه و چه در وزارت ارشاد و همچنین در موقعیت‌های دیگر تحول‌گرا و تحول‌خواه بوده، موقعیت‌های بسیار خوب و مناسبی را در مسئولیت‌هایش ایجاد کرده است.

 

مخالفان  وزیر پیشنهادی ارتباطات؛

 

عنابستانی:«زارع‌پور» راهکار عملیاتی برای شبکه ملی اطلاعات ندارد

 

علی‌اصغر عنابستانی در جلسه علنی عصر امروز (شنبه ۳۰ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: باید وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اهداف شبکه ملی اطلاعات را مشخص کند و سال به سال برای تحقق آن باید هدفگذاری شود تا براساس آن اهداف پیش برویم.

 

وی بیان کرد: متأسفانه ما هیچ سرمایه‌ای در اختیار کارآفرینان عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات نگذاشته‌ایم و حتماً باید از آنان حمایت اساسی شود.

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس تصریح کرد: در برنامه پیشنهادی عیسی زارع‌پور به حوزه نظارت و تنظیم مقررات آنطور که باید و شاید پرداخته نشده است. علاوه بر این، بنده برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه سازمان فضایی را مشاهده کردم که کافی نیست و باید توجه بیشتری به این عرصه شود.

 

عنابستانی افزود: متأسفانه بسیاری از افتخارات کشور ما در حوزه فضایی در سال‌های گذشته مخدوش شده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم باید در جهت تقویت سازمان فضایی اقدام کند.

 

وی با تأکید بر ضرورت نظارت کامل بر مخابرات گفت: تلفن ثابت روستاها کاملاً رها شده، باید مشخص شود که چه زمانی قرار است به این بهم‌ریختگی رسیدگی شود و اوضاع سامان پیدا کند.

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت: وضعیت اینترنت پرسرعت در روستاها هم باید مشخص شود و وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت دقیق بگوید که در چه زمانی این مسئله محقق می‌شود.

 

این نماینده مخالف برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات، خاطرنشان کرد: اشکال اساسی به برنامه آقای زارع‌پور درباره شبکه ملی اطلاعات این است که وی تنها به چالش‌های این حوزه اقدام کرده است و راهکاری عملیاتی برای آن ندارد.

 

حاتمی: برنامه «زارع‌پور» برای برخورد با پلتفرم‌های متخلف خارجی مشخص نیست

 

 در ادامه جلسه علنی نوبت عصر و در جریان بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات حسین حاتمی نماینده مردم کلیبر در مخالفت با وزیر پیشنهادی، گفت: در حالی که فضای مجازی به بخشی از زندگی مردم تبدیل شده، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اعتقادی به پلتفرم‌های موجود ندارد و در شبکه‌های اجتماعی نیز حضور ندارد.

 

وی ادامه داد: برنامه‌های زارع پور پژوهشی و کلی است و وی از فضای واقعی کسب و کار در فضای مجازی اطلاعی ندارد.

 

نماینده مردم کلیبر در مجلس، برنامه های زارع پور را کیفی خواند و گفت: وزیر پیشنهادی ارتباطات برنامه‌ای برای حل مشکلات جاری کارکنان این وزارتخانه و همچنین کارکنان مخابرات روستایی ارائه نداده است.

 

حاتمی، خطاب به زارع پور گفت: نگاه شما به وزارتخانه نرم‌افزاری است، نگاه توسعه‌ای به زیرساخت‌های این وزارتخانه ندارید، جایگاه دفاتر پیشخوان در برنامه‌های شما چیست.

 

نماینده مردم کلیبر در مجلس ادامه داد: تصمیم‌گیری در حوزه ICT در برنامه وزیر پیشنهادی مسکوت است چه برنامه‌ای برای رفع این ابهامات دارید. برنامه‌های زارع‌پور در حوزه اقتصاد دیجیتال تشریح نشده، اقتصاد دیجیتال در کدام پلتفرم مورد نظر اجرایی می‌شود.

 

حاتمی همچنین تصریح کرد: برنامه‌های آقای زارع‌پور در ارتباط با پلتفرم‌های متخلف خارجی مشخص نیست.

 

 

موافقان وزیر پیشنهادی ارتباطات؛

حکمرانی دیجیتال با حضور زارع‌پور در وزارت ارتباطات محقق می‌شود 

 

در جریان بررسی رأی اعتماد به «عیسی زارع‌پور» وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، مصطفی طاهری نماینده زنجان در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: تحصیلات وزیر پیشنهادی ارتباطات در همه مقاطع مرتبط با حوزه این وزارتخانه است. وی هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت بوده و ارتباطش با نخبگان ادامه دارد.

 

وی با اشاره به اقدامات زارع پور برای الکترونیکی شدن خدمات قضایی اظهار داشت: حکمرانی دیجیتال و حکمرانی داده‌ها با حضور زارع‌پور در وزارت ارتباطات رشد خواهد کرد که این امر موجب شفافیت در اقتصاد کشور می شود.

 

نماینده زنجان گفت: دو و نیم میلیارد گوشی هوشمند وارد کرده ایم. یکی از اقدامات رشد متوازن دیجیتال در کشورمان تولید تجهیزات مخابراتی است که کشور ما در زمینه صنعت این تجهیزات ضعیف است. زارع پور قول داده در این زمینه اقدامات مهمی انجام شود.

 

وی با تأکید بر لزوم ارتقاء شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار زیرساخت ها تصریح کرد: رشد نامتوازن در این بخش موجب شده است مصوبات شورای عالی فناوری اطلاعات روی زمین بماند که وزیر پیشنهادی برنامه های خود در این بخش را به مجلس ارائه داده است.

 

طاهری همچنین از برنامه های وزیر پیشنهادی برای امنیت فضای مجازی، تولید محتوا و حل دغدغه خانواده ها از جمله کودکان و نوجوانان در فضای مجازی خبر داد.

 

 

شریعتی: وزیر پیشنهادی ارتباطات نماد دولت جوان حزب‌اللهی است

 

در ادامه جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، مالک شریعتی نماینده تهران در موافقت با رأی اعتماد به عیسی زارع پور گفت: قدرت در دنیای سنتی بر ۴ ستون اقتصاد، فرهنگ، سیاست و امنیت استوار بود، اما قدرت مدرن امروز بر دو مؤلفه اساسی «اطلاعات» و «انرژی» بنا شده است. لذا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز مسئول ارتقاء و تعالی یکی از دو پایه اساسی اقتدار نظام مقدس ماست که متولی تامین سخت افزار و زیرساخت و مهمتر از آن نرم افزار و محتواست.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: مایه خوشحالی و مباهات است که گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، جوانی متخصص، انقلابی، متعهد و دغدغه مند از خطه مقاوم و شهیدپرور کرمانشاه است که از کودکی و نوجوانی تاکنون همواره به نخبگی و هوشمندی شناخته شده و مراحل رشد حرفه ای خود را منطقی و البته پرافتخار طی کرده است و علیرغم جوان بودن، دارای کارنامه بوده و کاملا عملگراست.

 

شریعتی اظهارداشت: با علم و آگاهی عمیق به توانمندی ها و شایستگی های زارع پور، نقاط قوت و صلاحیت همراه با مطالبات مجلس شورای اسلامی به شرح زیر بیان می شود:

 

وی با تاکید بر لزوم ارتباط گسترده با شبکه حرفه ای فناوری اطلاعات و بدنه اپراتورهای مخابراتی در راستای توسعه زیرساخت های سخت و نرم در حوزه فناوری اطلاعات و تلکام کشور گفت: به اذعان خبرگان صنعت ارتباطات کشور، موفقیت در توسعه شبکه ملی اطلاعات - که وظیفه مغفول مانده دو دولت گذشته بوده است - در گرو ایجاد کیفیت برای مشتریان این شبکه یعنی آحاد مردم ایران است. در سند معماری شبکه ملی اطلاعات، برای دسترسی عموم مردم به خدمات ICT در شبکه ملی، اهدافی با دو شاخص رسیدن به پوشش ۱۰۰% و رسیدن به پهنای باند ۲۵ مگابیت بر ثانیه تعیین شده که با وضع موجود فاصله بسیار دارد و همین عدم تحقق پوشش و سرعت دسترسی مردم، باعث کاهش کیفیت مورد انتظار شده است که بالتبع عدم اقبال مردم به شبکه ملی اطلاعات را رقم خواهد زد و این مهم نیز جز با تمرکز بر "توسعه زیرساخت های نرم و سخت حوزه تلکام" از جمله ایجاد دیتاسنترهای بزرگ و فراگیر برای توسعه خدمات میزبانی در کشور، تکمیل شبکه فیبر نوری کشور جهت ارتقاء اتصال کاربران (Conectivity) و توسعه سرویس های پایه نظیر موتور جستجوی بومی رقم نخواهد خورد.

 

شریعتی با اشاره به تجربه موفق در توسعه خدمات دولت الکترونیک اظهار داشت: مفهوم دولت الکترونیک یکی از ابعاد هوشمندسازی است که کشور لاجرم باید به سمت آن با شتاب بیشتری حرکت کند و بروز همه گیری کرونا بر اهمیت و فوریت آن بیش از پیش افزوده و خلا و فقدان وجود زیرساختهای دولت الکترونیک در این بلیه طبیعی، خودنمایی کرده است. از سوی دیگر، شعار فسادستیزی دولت سیزدهم نیز جز با ایجاد شفافیت محقق نخواهد شد و شفافیت نیز در گرو ایجاد زیرساختهای دولت الکترونیک و دستیابی آزاد به اطلاعات ملی است. تجربه ارزنده آقای زارع پور در قوه قضائیه در راستای افزایش سطح رضایتمندی مردم با تکمیل خدمات قضایی الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری بویژه در شرایط کرونا نویدبخش تسلط ایشان بر مفاهیم و زیرساختهای دولت الکترونیک و نشانگر تجمیع سه مولفه "دانستن، خواستن و توانستن" در ایشان است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه تسلط بر فناوری های نوین حوزه IT و ICT و روندهای آینده صنعت در دنیا ضروری است گفت: همگان واقفیم که چالش امروز و فردای کشور چالش فناوری است و تفوق و سیطره آینده از آن ملت و کشوری است که دست برتر در فناوری داشته باشد. بدون بهره مندی از ظرفیت های تکنولوژی بومی، سایر اقدامات مثل ایجاد پیام رسان ملی و نظایر آن اگرچه مطلوب است اما روبنایی است. اگر در حوزه تکنولوژی اطلاعات و تلکام به سرعت خودمان را به قافله رشد عمومی دنیا نزدیک نکنیم محکوم به شکست هستیم. آقای زارع پور با بهره گیری از ظرفیت های دانشگاهی در دسترس و با عنایت به اینکه خود نیز از بدنه دانشگاهی کشور است، می تواند ظرفیت های دانشگاههای فنی کشور را برای تحقق این موضوع بسیج نماید.

 

وی با تاکید بر لزوم آشنایی و دغدغه مندی در حوزه تولید محتوای فاخر در شبکه ملی اطلاعات افزود: بی شک زمانی میتوانیم مردم کشورمان را به بهره مندی از شبکه ملی اطلاعات خرسند گردانیم که علاوه بر زیرساخت کافی، محتوای غنی در حوزه های مختلف نظیر محتوای دیجیتال، فیلم و بازی و سرگرمی داشته باشیم. وزارت ارتباطات در این حوزه و بسترسازی آن نقش کلیدی برعهده دارد. در این راستا تاسیس و راهبری "مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی"، اجرای "قانون حمایت از حقوق سازندگان نرم افزارهای رایانه ای"، شناسنامه دار شدن درگاههای اینترنتی، فعال کردن شرکتهای محتوای دیجیتال و مشاوره به چندین مرکز و دستگاه کشور در این حوزه از جمله سوابق پربار ایشان است.

 

وی با اشاره به تسلط به مفاهیم اقتصاد دیجیتال و اعتقاد زارع پوز به پرچم داری وزارت ارتباطات در این حوزه گفت: سهم اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵% بوده است در حالی که این سهم در ایران در حدود ۵%درصد از کل اقتصاد کشور است. بزرگ شدن سهم اقتصاد دیجیتال، آسیب پذیری جامعه را در بحرانکاهش داده و اقتصاد را مردمی تر میکند. لیکن اقتصاد دیجیتال، مفهومی فراتر از یک وزارتخانه است و بنابراین باید انسجامی بین چند دستگاه با محوریت وزارت ICT ایجاد شود. توانمندی آقای زارع پور ما را امیدوار کرده است تا افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از ۵ درصد GDP کشور به ۲.۵ برابر آن را مطالبه کنیم.

 

شریعتی به لزوم برنامه و نگاه منسجم در حوزه پیشبرد صنعت فضایی کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه یکی از اقدامات اسف بار دولت قبلی، تعطیل کردن صنعت فضایی کشور بوده است. سیطره کشورها در حوزه فضایی در دهه گذشته روندی فزاینده داشته و سرعتی چند برابر گرفته است و بدیهی است تلاش مضاعف برای جبران این عقب ماندگی و رسیدن به جایگاه در خور شان جمهوری اسلامی در منطقه در حوزه فناوری فضایی لازم است. آقای دکتر زارع پور با بهره مندی از ظرفیت های علمی و مراکز پژوهشی کشور میتواند این خلا را با اهتمام خود و تیم کاری آینده وزارت ارتباطات پوشش دهد که برنامه خوب ایشان در این حوزه نویدبخش تحولی جدی در حوزه فضایی خواهد بود.

 

وی ادامه داد: رهبر حکیم انقلاب در اهمیت فضای مجازی کشور تاکید فرمودند: «اگر من مسئولیت رهبری کشور را نداشتم حتما مسئول فضای مجازی کشور می شدم». متاسفانه تاکنون فضای مجازی کشور یله و رها بوده است و وزیر سابق که با تعهد و قول پیگیری این مهم از مجلس گذشته رای اعتماد گرفت، خلف وعده کرد و دغدغه رهبری و مصلحت عمومی را بر زمین گذاشت و به سیاسی کاری پرداخت.

 

نماینده مردم تهران افزود: فضای مجازی مانند هر پدیده ای دارای فرصت و تهدید است؛ فرصتهایی بی بدیل برای تمدن سازی، رشد اقتصادی، حل مشکل بیکاری و صدور فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی دارد و حاوی تهدیدهایی چون اقتصاد و فرهنگ وابسته، آسیبهای اجتماعی و امنیتی نیز هست.

 

شریعتی تصریح کرد: ضعف عملکرد گذشته و کنونی باعث شده، با قاطعیت بگوییم «امروز فضای مجازی کشور، صاحب و متولی ندارد» وزیر سابق صرفا خود را متولی زیرساختهای ارتباطی فضای مجازی دانسته، شانه از زیر بار مسوولیت سایر حوزه ها خالی میکرد. خوشبختانه، وزیر پیشنهادی در کمیسیون ها اظهار داشته که مسوولیت فضای مجازی کشور را هم در سخت افزار هم در نرم افزار بعنوان بازوی اجرایی نهادهای سیاستگذار مجلس شورای اسلامی و شورای عالی فضای مجازی پذیرفته است تا بطور همزمان اقتصاد و کسب و کار دیجیتال مردم رونق یابد و خدمات تخصصی پیشرفته مبتنی بر نیازهای اقشار مختلف مردم در سنین مختلف و با حفظ کامل امنیت اخلاقی و دینی تامین و ارائه شود.

 

وی گفت: زارع پور نماد دولت جوان حزب اللهی است؛ اما حمایت و اعتماد مجلس منوط به کارآمدی و حفظ سلامت اقتصادی مدیران ارشد دولت بویژه در وزارتخانه کلیدی و ثروتمند ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

 

انتهای پیام/

    پربازدیدترین ها