زنگ دوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در بهارستان/ بحث‌های داغ درباره وزیر پیشنهادی اطلاعات/ آغاز بررسی نفر اول اقتصادی دولت

کد خبر: 307189
|
17:21 - 1400/05/31
نسخه چاپی
زنگ دوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در بهارستان/ بحث‌های داغ درباره وزیر پیشنهادی اطلاعات/ آغاز بررسی نفر اول اقتصادی دولت
زنگ دوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در بهارستان/ بحث‌های داغ درباره وزیر پیشنهادی اطلاعات/ آغاز بررسی نفر اول اقتصادی دولت : نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت صبح امروز سومین جلسه علنی مجلس را برگزار کردند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به گزارششبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جلسه علنی امروز (یکشنبه 31مرداد) مجلس شورای اسلامی دقایق قبل به ریاست محمد باقر قالیباف و با حضور 225 نماینده آغاز شد. 

ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه آیت الله رئیسی در دستور کار نمایندگان مجلس است. 

روز گذشته هم کلیات برنامه‌های پیشنهادی کابینه با حضور آیت الله رئیسی مورد بحث و بررسی نمایندگان قرار گرفت و رئیس جمهور 2.5 ساعت در این باره صحبت کرد و 5 نماینده موافق و مخالف هم در این باره به اظهار نظر پرداختند.

 

مخالفان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

عباس‌زاده مشکینی: زارع‌پور تخصص و تجربه مدیریت وزارت ارتباطات را ندارد

محمود عباس‌زاده مشکینی نماینده مردم مشکین شهر در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: جایگاه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت، کشور و توسعه آینده کجاست؟ در حالی که این وزارتخانه یک وزارتخانه زیربنایی است و شاهراهی را باز می‌کند که تمام وزارتخانه‌ها باید از آن مسیر عبور کنند و توسعه را در آن مسیر جستجو کنند، به همین دلیل آنها باید برنامه‌های خود را در این مسیر اعلام کرده و پیگیری کنند.

وی افزود: باید برای وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات از وزیری استفاده کنیم که واجد دو مولفه خواستن و توانستن باشد، در حالی که ما در مولفه خواستن و انگیزه وزیر پیشنهادی هیچ شکی نداریم، اما برای عنصر توانستن، سنجش وجود دارد و باید نیروی پیشنهادی تخصص و تجربه داشته باشد.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس تصریح کرد: متأسفانه آقای زارع‌پور برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تخصص ندارد؛ چراکه او تحصیل کرده آی تی است در حالی که موضوع ماموریت این وزارتخانه آی سی تی است که این موضوع همانند مقایسه مهندسی پزشکی با پزشکی است، یک پزشک بیماری‌های عفونی ممکن است از دستگاه سی.تی.اسکن و ام.آر.آی استفاده کند اما توانایی تعمیر و ساخت آن را ندارد.

وی افزود: وزیر پیشنهادی سابقه یک روز کار در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را ندارد در حالی که حدود 100 هزار کارمند، متخصص، مهندس و ... در این وزارتخانه مشغول هستند.

نماینده مشکین شهر در مجلس با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتورهایش بیش از 50 هزار میلیارد تومان درآمد دارند در حالی که وزیر پیشنهادی تاکنون مجموعه‌ای که یک صدم این گردش مالی را داشته اداره نکرده است، اضافه کرد: فردی که برای این وزارتخانه در نظر گرفته می‌شود باید متخصص میان رشته‌ای باشد.

وی با بیان اینکه ما به دنبال تحول هستیم و در صورتی که وزیر توانایی نداشته باشد نمی‌تواند این مهم را محقق کند، ادامه داد: این وزارتخانه حدود 20 میلیارد دلار تجهیزات زیربنایی دارد بنابراین نداشتن تجربه در اقتصاد کلان امکان اداره موفق این وزارتخانه را فراهم نمی‌کند.

مشکینی با تصریح بر اینکه نباید با سرنوشت کشور شوخی کرد، ادامه داد: هر چند ما به دنبال جوانگرایی هستیم اما آیا برای امور زیربنایی خانه خود تنها به موضوع جوانگرایی توجه می‌کنیم و بحث تخصص را در نظر نمی‌گیریم.

وی با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: وی رئیس مرکز دیجیتال در وزارت ارشاد بود که تنها کار کنترل، پایش، ثبت و ضبط وبلاگ‌ها و سایت‌های اینترنتی را انجام می‌داد که این کار اقدامی فرهنگی بود. همچنین در بازه زمانی مشاوره سازمان ساترا بود، 18 ماه نیز به عنوان مسئول رسیدگی به امور فناوری اطلاعات قوه قضائیه خدمت کرده است.

عباس زاده مشکینی تصریح کرد: شفافیت یکی از مولفه‌های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و این در حالی است که وزیر پیشنهادی به موافقان طرح صیانت از کاربران پیام‌رسان‌های اجتماعی گفته که با روح طرح موافق است و در جای دیگر به مخالفان گفته که با روح طرح مخالف است. بهتر است وزیر پیشنهادی پشت همین تریبون مطرح کند که با روح طرح صیانت موافق است یا مخالف.

 

نظری خانقاه: موضع زارع‌پور درباره طرح فضای مجازی شفاف نیست

سید غنی نظری خانقاه نماینده مردم خلخال در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: دلیل اصلی مخالفت من فقدان روحیه شفافیت در وجود آقای زارع پور به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی افزود:آقای زارع پور در یک کمیسیون با طرح مصونیت فضای مجازی مخالفت کرده و در کمیسیون که طراحان حضور دارند، قاطعانه می‌گوید؛ موافق است. بنابراین معتقدم روحیه وی با این وزارتخانه پرپول تناسب ندارد.

نماینده خلخال در مجلس یازدهم تصریح کرد: آقای زارع پور صرفاً مسئول آی تی هستند و لذا اداره وزارتخانه عریض و طویل ارتباطات در توان وی نیست.

نظری خانقاه گفت: زارع پور هنوز در شبکه‌های مجازی و خارجی عضو نیستند، یا با خط شخصی خود وارد این فضاها نشده و یا کلاً اعتقادی به این پلتفرم‌ها ندارد.

وی افزود: اکنون کارگزاران مخابرات روستایی دچار گرفتاری‌های بسیاری هستند، چرا که 20 سال است وضعیت استخدامی مشخصی ندارند، این در حالی است که در برنامه وزیر پیشنهادی چیزی از رسیدگی به وضعیت آنها ذکر نشده است، لذا مخالفت ما با برنامه‌های وی است. در واقع آقای زارع پور با برنامه‌هایی که دارد، نمی‌تواند این ارتباط گسترده را مدیریت کند.

نظری خانقاه خاطرنشان کرد: واقعیت این است که وزیر پیشنهادی وزارتخانه ارتباطات و فناوری با چالش‌های اساسی حوزه ارتباطات روبرو نشده است، بنابراین نمی‌تواند گزینه خوبی برای تکیه بر صندلی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد.

 

موافقان وزیر پیشنهادی ارتباطات

یوسفی: «زارع‌پور» شهامت ایجاد تحول در فضای مجازی را دارد

مجتبی یوسفی نماینده اهواز در موافقت با وزیر پیشنهادی، گفت: ایجاد کابینه توانمند، جوان، مؤمن و انقلابی به معنای معرفی کارآمدترین افراد در حوزه وزارتخانه‌های تخصصی است. کارآمدی از طریق ارائه برنامه و بررسی کارنامه وزرای پیشنهادی قابل احصاء است.

وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها، توسعه نرم‌افزاری و مدیریت منابع در حکمرانی فضای مجازی، سه موضوع مهم در وزارت ارتباطات است، افزود: معیشت و اقتصاد مردم به فضای مجازی گره خورده است؛ باید وزیر پیشنهادی شهامت ایجاد تحول را داشته باشد.

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: زارع‌پور در وزارت ارشاد و قوه قضائیه تحولات مهمی ایجاد کرد که نشان از شهامت وزیر پیشنهادی برای اصلاح امور دارد.

یوسفی ادامه داد: باید تکلیف نیروهای شرکتی در این وزارتخانه، روشن و برنامه مشخصی در این خصوص ارائه شود. حکمرانی دیجیتال و بازارهای بین‌المللی مهم است. در این راستا افزایش پهنای باند می‌تواند فضاهای جدیدی برای مردم باز کند.

وی گفت: طبق برنامه ششم توسعه، ۴۰ درصد مراجعات مردم به وزارتخانه‌ها باید از طریق شبکه ملی اطلاعات انجام شود که تا امروز این امر محقق نشده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس در خصوص اقتصاد دیجیتال،اظهار داشت: اقتصاد مردم برای ما مهم است، حق مالکیت مردم در پلتفرم‌های خارجی از بین می‌رود و زارع‌پور باید در این زمینه برنامه خود را ارائه دهد. حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه دیجیتال امری ضروری است. در صورت برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه می‌توان شاهد افزایش اشتغال ۱۰ درصدی در این بخش بود.

یوسفی گفت: سه و نیم میلیون دانش‌آموز در روستاها زندگی می‌کنند که در ایامکرونادسترسی به اینترنت ندارند؛ این دانش‌آموزان نادیده گرفته شده‌اند.

 

محفوظی: «زارع‌پور» توان تامین زیرساخت‌های فضای مجازی را دارد

مجتبی محفوظی در موافقت با وزیر پیشنهادی، گفت: یکی از وزرای جوان و با انگیزه کابینه زارع پور است که دارای تخصص و تجربه لازم می‌باشد.

وی با بیان اینکه جوانی گناه نیست، افزود: جوانان جنگ تحمیلی را به بهترین شکل اداره کردند. زارع پور دارای عالی ترین سطح تحصیلات در رشته کامپیوتر در دانشگاه های داخلی و خارجی است و تجربه وی در حوزه فناوری اطلاعات نشان از انتخاب درست حجت الاسلام رئیسی است.

نماینده مردم آبادان در مجلس تصریح کرد: وزارت ارتباطات ۱۰ هزار نیرو دارد و بقیه نیروها مربوط به بخش خصوصی مخابرات هستند. این وزارتخانه صرفا مخابرات نیست، این وزارتخانه باید زیرساخت‌های فضای مجازی را تامین کند و راهبر دولت هوشمند باشد که زارع‌پور در این زمینه تخصص دارد.

محفوظی با اشاره به سوابق زارع پور در وزارت ارشاد تأکید کرد: الکترونیکی کردن خدمات وزارت ارشاد، مدیریت فضای مجازی در این وزارتخانه برعهده زارع پور بوده است و وی برای اولین بار قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه‌ای را اجرا کرد. شناسنامه دار شدن سایت ها و ایجاد ۶۰۰ شرکت تولید محتوای فضای مجازی از خدمات مهم وزیر پیشنهادی بوده است.

وی ادامه داد: در سال ۸۹ زارع پور به عنوان مدیر برتر وزارت ارشاد انتخاب شد. جهش قوه قضائیه در الکترونیکی کردن خدمات قضایی با مدیریت زارع پور انجام شد که این امر موجب افزایش رضایت مردم از قوه قضائیه شد. ۸۰ پروژه فناوری اطلاعات با مدیریت زارع پور برای ایجاد شفافیت، مبارزه با فساد، ارائه خدمات قضایی و افزایش سرعت رسیدگی به پرونده های قضایی در قوه قضائیه انجام شد.

نماینده مردم آبادان در مجلس با تأکیدبر اینکه وزیر پیشنهادی ارتباطات به دنبال حل مشکلات مردم با ابزار فناوری است، گفت: راه اندازی سامانه خود کاربر وکلا و کارشناسان رسمی، استعلام های الکترونیکی مالی، سوءپیشینه، راه اندازی داده های آنلاین و لینک کردن سامانه های قوه قضائیه و نیروی انتظامی از خدمات مهم وزیر پیشنهادی در قوه قضائیه بوده است.

محفوظی در پایان از زارع پور خواست برنامه های خود جهت خارج کردن ایران از انحصار نرم افزارها، پلتفرم ها و اپلیکیشن های خارجی را ارائه دهد.

 

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات: از ظرفیت پلتفرم ها برای حکمرانی غفلت کردیم

عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلسی شورای اسلامی اظهار کرد: افتخار می‌کنم که دغدغه ساماندهی، حمایت و حضور پرقدرت در فضای مجازی را داشته‌ام.

وی در ادامه گفت: پیش از هر چیز بر خود می‌دانم که از هیئت رئیسه مجلس تشکر کنم که فرصت دادند و ما توانستیم نظرات خود را در کمیسیون‌های تخصصی مطرح کنیم.

زارع پور خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم نقد پذیرم و در هر موقعیتی نقطه‌ نظرات کارشناسان و نخبگان را روی سر می‌گذاریم و توجه خواهیم کرد. وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه صحبت‌هایم را در دو بخش شرح حال و برنامه‌ها برای وزارت ارتباطات اعلام می‌کنم، گفت: متولد سال ۱۳۵۹ در اسلام آباد غرب کرمانشاه هستم که تمام رشدم را در همین منطقه محروم داشتم. همچنین عضو هیئت علمی گروه شبکه‌های کامپیوتری دانشگاه علم و صنعت بودم که تمام مقاطع لیسانس، پسا لیسانس و دکترایم در همین رشته گذرانده ام و همچنین در دانشگاه نیو سالت ولز استرالیا تحصیل کردم و سابقه راه‌اندازی و تاسیس مرکز رسانه‌های دیجیتال را در کارنامه خود دارم.

وی افزود: افتخار می‌کنم در دوران مسئولیت در اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی صدها شرکت پا گرفتند.

زارع پور خاطرنشان کرد: در حوزه قوه قضائیه نیز در حوزه‌های مختلف با کار و مجاهدت شبانه روزی همکارانم مدیر مجموعه جوانان با پشتکار هستم و کار مراجعان و مردم را در قوه قضاییه تسهیل کردیم.

وی افزود: اینجانب به عنوان یکی از میلیون‌ها تربیت یافته مکتب امام خمینی و مقام معظم رهبری به عنوان جوان گام دومی آماده‌ام که تجربه ۱۵ ساله خودم را به کار گیرم و با کار و مجاهدت شبانه روزی همه ظرفیت‌های فناوری مهم را به کار گیریم تا جایگاه انقلاب اسلامی را ارتقا دهیم و ایرانی هوشمند را رقم بزنیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه اظهار کرد: امروز فناوری ارتباطات و اطلاعات تبدیل به بخش جدایی ناپذیر زندگی مردم شده و بیش از ۵۰ میلیون نفر از مردم کشور و  ۳۵ میلیون از جوانان در این عرصه حضور دارند. امروز فناوری اجتماعی شده و در اعماق زندگی مردم رسوخ کرده و اگر در این حوزه برنامه‌ریزی فعال نداشته باشیم قطعا به آسیب‌های آن دچار خواهیم شد.

وی افزود: این فناوری فرصت بی نظیری را برای ما فراهم کرده که باید از آن استفاده کنیم و جهش بی نظیری داشته باشیم و رهبری نیز تاکید داشته‌اند.

زارع‌پور بیان کرد: فناوری شمشیری دو لبه است و فرصت‌ها و تهدیداتی دارد. به عنوان کارشناس این حوزه می‌گویم که فرصت‌های آن بیشتر است و اگر برنامه‌ریزی برای آینده داشته باشیم می‌توانیم به خوبی از آن استفاده کنیم.

وی گفت: با بررسی اسناد بالادستی و مصوبات شورای عالی فضای مجازی برنامه‌ای را تدوین کرده‌ام و درباره مهمترین چالش‌ها و نگاه راهبردی راهکارهای اجرایی و عملیاتی مهمی را در نظر گرفته‌ام که اولین حوزه حوزه حکمرانی دیجیتال است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات خاطرنشان کرد: امروز این فناوری سبک حکمرانی در دنیا را تغییر داده و نحوه تعامل دولت با مردم و مردم با مردم را تغییر داده است. امروز عصر پلتفرم‌ و نفوذ آنهاست که عمق راهبردی کشورها را مشخص می‌کند.

وی افزود: عمق راهبردی کشورها را این پلتفرم‌ها تعیین می‌کنند و از ظرفیت‌های این فضا برای حکمرانی غفلت کردیم. الحمدلله پلتفرم‌هایی در سطح جهانی به دست جوانان ایرانی ساخته شده است مانند تاکسی‌های اینترنتی و باید بتوانیم این کار را برای کشورهای دیگر هم انجام دهیم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: تجربه یک دهه گذشته نشان داده که اگر ما در این حوزه فعال باشیم به این میزان تحت تاثیر پلت‌فرم‌های خارجی قرار نخواهیم گرفت. ما باید بر ظرفیت‌ جوانان خود تکیه کنیم. اگر ۱۰ سال قبل مسیری را که در حوزه فضایی طی می‌کردیم ادامه می‌دادیم امروز در این حوزه حرفی برای گفتن داشتیم. بنده نگاه راهبردی برای حکمرانی در فضای دیجیتال کشور دارم. البته این موضوع ملی بوده و صرفا به وزارت ارتباطات باز نمی‌گردد.

زارع‌پور در ادامه اظهار کرد: در خصوص شبکه ملی اطلاعات که بیش از ۲۰ سال است می‌خواهیم آن را اجرا کنیم اما به دلایل مختلفی هنوز محقق نشده است چندین نکته حائز اهمیت می‌باشد. متاسفانه به غلط عده‌ای فکر می‌کنند با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات دسترسی کاربران به شبکه جهانی اینترنت قطع می‌شود. بنده به عنوان یک متخصص عرض می‌کنم که شبکه ملی اطلاعات از افتخارات هر کشوری است و با راه‌اندازی آن دسترسی کاربران به شبکه جهانی قطع نخواهد شد. چرا باید وقتی یک پیغام را ارسال می‌کنیم بسته‌های اطلاعاتی ما از کشور خارج شود؟ از سوی دیگر هم باید هزینه‌ پهنای باند بین‌المللی را بپردازیم و هم امنیت ما به خطر می‌افتد. طبیعتا این امر منطقی نیست و بنده قول می‌دهم ظرف چهار سال آینده شبکه ملی اطلاعات را در طی زمانبندی معینی که از سوی شورای عالی فضای مجازی تعیین شده جهت پیشبرد امورات کشور راه‌اندازی کنم.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر دسترسی کلیه روستاها دارای جمعیت بالای ۲۰ هزار خانوار به شبکه پرسرعت اینترنت تا پایان سال ۱۴۰۱ محقق خواهد شد. این موضوع دغدغه اکثر نمایندگان است. بنده از هزاران دانش آموزی که به خاطر دسترسی نداشتن به اینترنت نتوانستند از آموزش مجازی استفاده کنند مطلع هستم و قول می‌دهم ظرف یک سال و نیم آینده این مشکل را حل کنم. از سوی دیگر ظرفیت شبکه انتقال داده داخلی در حال اشباع است و بنده قول می‌دهم ظرف مدت دو سال آینده ظرفیت آن را جهت برهم نخوردن تبادلات الکترونیکی افزایش دهم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه خاطر نشان کرد: تحقق دولت الکترونیکی از دیگر اولویت‌های بنده می‌باشد علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در طول سال‌های گذشته ما هنوز در این حوزه عقب هستیم و از لحاظ کمیت خدمات الکترونیکی در رتبه ۸۰ و از لحاظ کیفیت در رتبه ۱۱۸ از بین ۱۹۳ کشور در دنیا قرار داریم. ما باید این شاخص را ارتقاء دهیم .

زارع‌پور در ادامه گفت: بنده با سابقه یک دهه کار در الکترونیکی کردن خدمات عرض می‌کنم که ظرف چهار سال آینده با تعامل با بخش‌های مختلف در راستای الکترونیکی کردن خدمات پرکاربرد و ایجاد یک پنجره واحد برای ارائه‌ی خدمات الکترونیکی گام بردارم و ۳۰ پله جایگاه جمهوری اسلامی ایران را در شاخص‌های جهانی ارتقاء دهم. از سویی دیگر با همکاری با سازمان امور استخدامی به سمت استفاده از هوش مصنوعی به جای مداخلات انسانی در برخی از امور گام بردارم.

وی ادامه داد: اقتصاد دیجیتال از دیگر اولویت‌های بنده است در برخی از کشورهای دیگر نیروهای جوان آن درآمدی بیش از درآمد نفتی ما از حوزه برنامه‌نویسی دارند. بنده قول می‌دهم ظرف چهار سال آینده از ظرفیت این حوزه برای اشتغالزایی استفاده کنم. اخیرا شنیدیم که یکی از کشورهای همسایه ویزای طلایی برای جذب برنامه‌نویس در نظر گرفته است اگر ما ظرفیت‌های لازم در کشور را فراهم کنیم دیگر نخبگان ما برای کار در این حوزه به خارج از کشور نخواهند رفت.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به ضرورت حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی تصریح کرد: امروز خانواده‌های ما از حضور کودکان و فرزندان خود در فضای مجازی نگران هستند حتی کشورهایی که این فناوری را تولید کردند ابزارهایی برای خانواده‌ها جهت مدیریت کودکان خود در این فضا فراهم کرده‌اند. ما نیز وظیفه خود می‌دانیم که این نگرانی را برای خانواده‌ها برطرف کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر از نظرات و دغدغه‌های تمام کاربران استفاده خواهیم کرد. حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی مردم در این فضا وظیفه ماست. چرا یک پلت‌فرم خارجی باید به خود اجازه دهد تا اطلاعات میلیون‌ها کاربر ما را با مشکل روبه‌رو کند؟ در بحث صنعت فضایی نیز متاسفانه به دلیل نگاه سیاست زده در سالیان گذشته از ظرفیت‌ها غافل شدیم. مردم هنوز خاطرات خوش پرتاب‌های موفقیت‌آمیز ماهواره‌های ایرانی را در دهه ۸۰ فراموش نکرده‌اند. متاسفانه در سال‌های اخیر این روند رشد متوقف شده است. بنده قول می‌دهم از ظرفیت تمام جوانان و نخبگان برای بازگرداندن این صنعت به ریل شکوفایی خود استفاده کنم. بنده در حوزه خدمات پستی و مالی برنامه‌های متعددی دارم.

 

بررسی صلاحیت وزیر اطلاعات

موافقت کمیسیون امنیت ملی با وزیر پیشنهادی اطلاعات

محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس صبح امروز (یکشنبه) در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم، گزارش کمیسیون امنیت ملی در خصوص برنامه‌های حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات را قرائت کرد.

عباس زاده مشکینی گفت: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اکثریت آراء نظر مثبت نسبت به برنامه وزیر پیشنهادی اطلاعات دارند.

وی افزود: آقای خطیب تنها وزیر اطلاعاتی هستند که کار اطلاعاتی را از کف سیستم اطلاعاتی آغاز کردند و در سطح ملی نیز مسئولیت داشتند.

متن گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بدین شرح است:

براساس ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون امنیت ملی درخصوص بررسی صلاحیت و برنامه های سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات ارائه می شود.

کمیسیون امنیت ملی در جلسه ای با حضور اکثریت اعضا، سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی اطلاعات را بررسی نمود. در این جلسه وزیر پیشنهادی سوابق، برنامه ها و راهکارهای خود برای حُسن کارکرد وزارت اطلاعات را ارائه کرد.

آقای خطیب براساس استعلام های واصله در سال ۱۳۵۴ وارد حوزه علمیه قم و پس از طی مراحل مختلف دروس حوزوی، نزد اساتید برجسته و با شرکت در درس خارج فقه و اصول و اتمام آن نزد بزرگانی از جمله حضرت آیت الله خامنه ای و مرحوم حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی، دوره خارج فقه و اصول را به پایان می رساند و از سال ۵۸ و ۵۹ به کار تبلیغ مشغول می شود و با آغاز جنگ تحمیلی عازم جبهه های نبرد می شود.

سپس توسط سردار شهید حسن باقری وارد کار اطلاعات و عملیات می شوند. او در دوره جنگ به افتخار جانبازی نائل می آیند، وی برادر شهید و همسر مکرمه شان نیز خواهر شهید هستند.

او در سال ۱۳۹۱ مسئولیت حفاظت اطلاعات قوه قضائیه را برعهده می گیرند و در سال ۱۳۹۸ نیز در آستان قدس رضوی مشغول فعالیت می شوند.

کمیسیون پس از بررسی برنامه های وی و طرح سوالات و گرفتن پاسخ و استعلامات به توانمندی او برای اجرای این برنامه ها و تحقق برنامه هایشان نظر مثبت دارد و بر اساس قانون وزارت اطلاعات مصوب سال ۱۳۶۲، وزیر اطلاعات باید ۴ شرط داشته باشد، شرط حد اجتهاد، داشتن عدالت و تقوا، داشتن سابقه روشن از نظر سیاسی و مدیریتی، عدم عضویت در احزاب و سازمان ها و گروه های سیاسی که او هر ۴ شرط را دارند و شاید تنها وزیر اطلاعاتی باشند که بعد از انقلاب کار اطلاعاتی را از کف سیستم اطلاعاتی شروع کرده اند و در نهایت در سطح ملی هم مسئولیت داشته اند.

 

موافقت کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با وزیر پیشنهادی اطلاعات

در ادامه جلسه علنی نوبت صبح روز یکشنبه ( ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی روح الله نجابت سخنگوی کمیسیون شوراها و سیاست داخلی گزارش این کمیسیون در مورد بررسی رأی اعتماد به اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات را قرائت کرد.

وی گفت: طی استعلامات صورت گرفته، خطیب در سال ۵۴ وارد حوزه علمیه قم شده و در درس خارج بزرگانی مثل آیت الله خامنه ای، آیت الله فاضل لنکرانی، آیت الله مکارم شیرازی و حاج آقا مجتبی تهرانی حضور یافته است.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس افزود: خطیب در سال ۵۹ توسط سردار شهید حسن باقری وارد کار اطلاعاتی شده و در سال ۶۰ با مجروحیت شدید جانباز می شود. وی برادر شهید است و از سال ۹۱ تا ۹۸ مسئول حفاظت اطلاعات قوه قضائیه بوده است و از سال ۹۸ به بعد نیز در آستان قدس مشغول بوده است.

نجابت در تشریح رئوس برنامه‌ها و تعهدات خطیب به کمیسیون شوراها، گفت: مقابله هوشمندانه، قاطع و جدی با بنیان ها، روندها، بازیگران، گلوگاه ها و خاستگاه های شریان اصلی فساد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، استفاده حداکثری از نیروهای انقلابی در ساختار اداری و اجرایی وزارتخانه با اولویت جوانان انقلابی و حزب اللهی، فعال سازی دیپلماسی پنهان برای تبادلات اطلاعاتی مؤثر و افزایش نفوذ و عمق استراتژیک نظام با کشورهای هم پیمان منطقه و فرامنطقه، حمایت از نهضت های اسلامی، حزب الله و همکاری با نیروی قدس انقلاب اسلامی در ارتباط با جبهه مقاومت، مقابله پیشگیرانه هدفمند و هوشمندانه با جریان نفوذ در ساختار حاکمیتی به ویژه مراکز و کانون های حیاتی کشور از رئوس برنامه های وزیر پیشنهادی اطلاعات بود که در کمیسیون شوراها تشریح شد.

وی با اشاره به تطبیق برنامه های وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی، بیانیه گام دوم و قانون برنامه گفت: برنامه های وزیر پیشنهادی اطلاعات مطابق با قوانین بالادستی بود.

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس تأکید کرد: کمیسیون در پایان اعلام کرد با توجه به تحصیلات حوزوی و سوابق اطلاعاتی و امنیتی خطیب، مشروط به اجرای برنامه ها، وزیر پیشنهادی اطلاعات واجد شرایط احراز این پست است.

 

مخالفان وزیر پیشنهادی اطلاعات

رضوانی: عملکرد خطیب در حفاظت قوه قضائیه قابل قبول نیست

غلامحسین رضوانی در مخالفت با رأی‌اعتماد به خطیب گفت: برای بررسی سوابق و عملکرد وزیر پیشنهادی اطلاعات ۲۵ ساعت وقت صرف کردم، مبارزه با مفاسد اقتصادی، خنثی‌سازی توطئه‌های اسرائیل و امریکا، مقابله با نفوذ، عملیات ضد جاسوسی، مقابله با تروریست‌ها و آموزش مقامات نظام، همه از وظایف وزارت اطلاعات است.

وی ادامه داد: شخصیت خطیب حتی از نظر مخالفین، شخصیتی سالم، مجاهد و محترم است و هیچ کدام از مخالفین تعریضی به شخصیت وی نداشتند.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: خطیب همواره بر ضرورت انجام وظایف در ساختارهای قانونی تأکید کرده و وابستگی حزبی و گروهی ندارد. تلاش ناجوانمردانه نشریات رسوایی که در جریان برجام خباثت خود را نشان دادند، شاید موجب شائبه برای نمایندگان شده است.

رضوانی گفت: ورود برخی افراد فاسد به مفاسد بزرگ و تصدی برخی مشاغل توسط افراد ناصالح، سوال‌برانگیز است. اگر افرادی ناصالح علی‌رغم رفت‌وآمد دولت‌ها در پست خود حضور داشته باشند، جای تعجب دارد؛ این افراد چگونه نقش‌آفرینی می‌کنند؟

وی اظهار داشت: خطیب در کمیسیون اعلام کرد که در طول زندگی‌اش کار اطلاعاتی کرده و در حفاظت قوه‌قضائیه مسئول بوده اما اقدام مؤثری از وی مشاهده نشده است. آیا ترک فعل‌ها در زمان مسئولیت وی در قوه‌قضائیه قابل دفاع است؟ خطیب علی‌رغم توانایی بالا، به موقع وارد عمل نمی‌شود. پیشگیری و اقدام ضرورت دارد و تعلل جایز نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس از وزیر پیشنهادی اطلاعات خواست که به صورت شفاف موضع خود در قبال فتنه و فتنه‌گران را اعلام کند تا شبهات موجود برطرف شود.

 

میرزایی: رهبر انقلاب نظری درباره وزیر پیشنهادی اطلاعات نداشته‌اند

حجت اسلام حسین میرزایی نماینده اصفهان در مخالفت با رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: «حالم چون درختی است که یک شاخه نااهل بازیچه دست تبری داشته باشد، سخت است پیمبر شده باشی و ببینی فرزند تو دین دیگری داشته باشد».

وی افزود: آیا رهبر انقلاب از بین گزینه های پیشنهادی برای وزارت اطلاعات، خطیب را برگزیده است؟ مجلس انقلابی مطیع رهبری است، اگر ایشان فردی را تأیید کند مجلس یکپارچه تأیید خواهد کرد اما اگر کسانی به لطایف الحیل تأیید کسی را به حضرت آقا نسبت دهند، گرفتار «ذنب لایغفر» شده اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس اظهار داشت: در این روزها مطالبی درباره تأیید خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات از طرف رهبری مطرح می‌شود، برخی گفتند وقتی که رئیس جمهور لیست افراد پیشنهادی برای وزارت اطلاعات را به رهبری ارائه دادند، ایشان با وزارت خطیب موافقت کردند. برخی گفتند سیره رهبری تعیین وزرای کشور، دفاع، اطلاعات و خارجه است، برخی دیگر گفتند سیره رهبری این است که اگر با گزینه ای در وزارت خانه های یاد شده مخالف باشند، نهی می کنند.

میرزایی گفت: روز گذشته از رئیس جمهور در این باره سوال شد، اعلام کرد رهبری در مورد وزیر پیشنهادی اطلاعات نظر خاصی نداشته است. سردار کوثری نیز از کانال های خود این موضوع را بررسی کرده  و همین نقل را اعلام کرده است.

وی تصریح کرد: چرا برخی افراد و گروه ها از ارادت مجلس به رهبری سوءاستفاده می کنند و دیدگاه های خود را با نسبت ناصواب به رهبری، دنبال می کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: تصدی صندلی وزارت این قدر ارزش دارد که افرادی به ولی فقیه نسبت دروغ دهند و نمایندگان را دچار خطای محاسباتی کنند!

 

جلالی: خطیب نمی‌تواند انقلابی عمل کند

حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در جلسه علنی امروز (یکشنبه 31 مرداد ماه) و در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات، با اشاره به اظهارات رئیس مجلس در خصوص مشورت رئیس جمهور با رهبر معظم انقلاب برای معرفی وزرای مربوط به حوزه‌های دفاعی و امنیتی و تایید ایشان اظهار داشت: فهرست 19 نفره وزرای محترم خدمت مقام معظم رهبری ارائه شده و آقا هم مخالفتی نکرده‌اند؛ خوب است گفته شود که در این فهرست امثال آقایان باغگلی، زلفی گل و سجادی هم هستند.

وی در ادامه به تشریح دلایل مخالفت خود با وزیر پیشنهادی اطلاعات پرداخت و گفت: حوه علمیه قم کانون انقلاب اسلامی و قیام حضرت روح الله بوده و انقلاب از قم آغاز شده است. دشمن از سال 70 به فرمایش رهبر معظم انقلاب آنتی‌تز انقلاب را از قم کلید زده، در حالی که قم همان طور که نقطه شروع انقلاب بوده باید نقطه بقا و تداوم آن نیز باشد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس اظهار داشت: آقای خطیب از سال 1370 مدیرکل اطلاعات قم بوده و همزمان این توطئه‌ها شروع شد و مسائلی مانند حوزه غیرانقلابی و آنتی‌تز انقلاب پیش آمد. انتظار حوزه‌های علمیه از آقای خطیب این بود که پیش بینی و پیشگیری لازم صورت می‌گرفت تا این اتفاقات نیفتد.

جلالی در ادامه افزود: از سال 1370 آقای خطیب به مدت 12 سال مدیرکل اطلاعات قم بوده و این اداره کل موظف بوده جلوی شکل‌گیری این نطفه نامبارک را بگیرد.

وی با اشاره به ارتباط بخش سنتی و سکولار حوزه با غرب در قم، عنوان کرد: اداره کل اطلاعات نمی‌تواند نسبت به این مسأله پاسخگو نباشد؛ البته بدنه اطلاعات افراد انقلابی هستند و من از سربازان گمنام امام زمان(عج)‌ تشکر می‌کنم، اما مدیران و معاونان هم باید انقلابی باشند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: بعضی از گروه‌های سکولار در قم به مقابله با اصل نظام پرداخته‌اند و برخی‌ها در حوزه علمیه قم رسما با لباس دینی به ترویج نسبیت‌گرایی، هرمنوتیک و پلولاریزم دینی پرداخته‌اند؛ شما (خطیب) از آنها خوب مطلع بودید، چرا با آنها مقابله نشد؟

جلالی خطاب به وزیر پیشنهادی اطلاعات، خاطرنشان کرد: در نمایشگاهی که با موضوع عرفان‌های نوظهور برگزار کردید، یکی از علما به شما گفت چرا از این جریانات وابسته حوزوی هیچ خبر یا تابلویی منتشر نمی‌شود؟

وی ادامه داد: در خصوص برخی طلاب باسواد و انقلابی که در قم حضور دارند و داوطلب خبرگان بوده‌اند گزارش می‌دادید که اینها بی‌سواد هستند و برای انقلابی‌ها پرونده‌سازی شد.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس با اشاره به تحرکات جریان شیعه انگلیسی اظهار داشت: اخیرا کاردار سفارت انگلیس با یکی از این افراد ارتباط برقرار کرده و با فعالیت‌هایی زمینه را برای مرجعیت آن شخص فراهم کرده است.

جلالی در ادامه با اشاره به ماجرای فتنه 88 و با بیان اینکه فتنه 88 قصه پرغصه‌ای است، گفت: در این فتنه 2 رئیس جمهور یعنی آقایان هاشمی و خاتمی و 200 وزیر، استاندار و مدیر در متن فتنه حضور داشتند. وزیر اطلاعاتی مانند آقای یونسی میدان‌داری می‌کرد. چه کسی جلوی ماشین طلابی را گرفت که می‌خواستند از قم به تهران بیایند و در نماز جمعه 29 خرداد رهبر انقلاب شرکت کنند؟

وی افزود: چه کسی اجازه داد تا 17 خانم فتنه‌گر مانند امثال خانم کولایی به قم بیایند و در حرم مطهر علیه نظام عکس بگیرند؟ چه کسی نامه توهین‌آمیز علیه رهبری را امضاء کرد که ایشان را وادار کند علیه فتنه کوتاه بیایند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس عنوان کرد: آقای خطیب در آن زمان ترک فعل کرد یا قصور و تقصیر داشت که باید اینها پیگیری شود، اما جلوی ضرر از هر کجا گرفته شود منتفعت است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: آیا آقای خطیب با این کارنامه می‌تواند وظایفش را ایفا کند؟ دفاع برخی رسانه‌های مدعی اصلاح طلبی از ایشان چطور قابل توجیه است؟ یک عنصر غیرانقلابی چطور می‌تواند انقلابی عمل کند؟

 

موافقان وزیر پیشنهادی اطلاعات

جعفری: «خطیب» اولین وزیر از داخل مجموعه وزارت اطلاعات است

حجت الاسلام امیر قلی جعفری بروجنی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی و در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات، گفت: اصالت و جایگاه وزارت اطلاعات برای همه ما روشن است و برای آنکه هر فعالیتی در جغرافیای ایران شکل بگیرد، شرط اصلی آن وجود امنیت است و همه به خوبی به حساسیت این وزارتخانه اشراف دارند.

وی با اشاره به رسالت‌های وزارت اطلاعات، افزود: این وزارتخانه در تولید اطلاعات دقیق، ایجاد امنیت پایدار و اشراف امنیتی درون و بیرون مرزهای کشور نقش بسیار مهمی دارد.

نماینده مردم بروجن در مجلس تصریح کرد: کشورهای اطراف ایران، امن و آرام نیستند، بسیاری از آنان در شرایط متلاطم هستند و در این شرایط اشراف و رصد درست اطلاعاتی، یکی از ویژگی‌های اصلی وزارت اطلاعات باید باشد.

جعفری بروجنی با اشاره به رئوس برنامه‌های گزینه‌ پیشنهادی وزارت اطلاعات، گفت: مبارزه هوشمندانه، قاطع و جدی با بانیان و شریان‌های اصلی فساد، ارتقاء روش‌های تولید و جمع‌آوری هوشمندانه و لحظه‌ای اطلاعات، تقویت هدفمند عوامل پیشرفت و آبادانی در مناطق حساس کشور با توجه به ملاحظات امنیتی، صیانت از دارایی‌های ارزشمند و حیاتی کشورمان از جمله بنیان‌های نخبگی، جزو برنامه‌های حجت‌الاسلام خطیب است.

وی ادامه داد: کشف توطئه‌ها و فعالیت‌های براندازی و اغتشاش، توسعه و تعمیق فرهنگ خلاقیت و نوآوری در تمام ابعاد دفاعی و امنیتی، برقراری ارتباط و همکاری با دیگر کشورها در زمینه علمی برای دستیابی به امنیت پایدار، لزوم دفاع از نظریه انقلابی طبق گام دوم انقلاب، توجه به مدیریت جهادی و لزوم توجه به اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط با کشورهای دیگر، از مهمترین برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات است.

نماینده مردم بروجن در مجلس متذکر شد: حجت‌الاسلام خطیب از درون مجموعه وزارت اطلاعات است به گونه‌ای که از سال ۶۴ در این وزارتخانه بوده و اولین وزیر اطلاعاتی خواهد بود که از مجموعه وزارت اطلاعات انتخاب شده است.

جعفری بروجنی با بیان اینکه حجت‌الاسلام خطیب به مأموریت‌های این وزارتخانه اشراف کامل دارد، گفت: خواسته نمایندگان از وزیر پیشنهادی اطلاعات آن است که در صورت کسب رأی اعتماد در ساختار و معاونت‌های وزارت اطلاعات تحول ایجاد کند و همچنین به این مسئله واقف باشد که خط قرمز همه ما بحث فتنه، نفوذ و رخنه است و باید به صورت شفاف برنامه خود را در این زمینه ارائه دهد.

 

زنگنه: «خطیب» عملکرد خوبی در بحث‌های ضدجاسوسی دارد

محسن زنگنه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات، گفت: ما در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت باید شاخص هایی داشته باشیم و اگر معیارهای ما دقیق باشد، خروجی مجلس مطلوب و به نفع مردم خواهد شد، اما اگر معیارهای ما حرف های در گوشی، شنیده‌ها، پیامک و فضای مجازی باشد، نمی توان توقع داشت که خروجی مجلس در خور انقلاب باشد.

وی بیان کرد: یکی از شاخص های ما برای بررسی همه وزراء سابقه آن فرد در آن وزارتخانه است. حجت الاسلام خطیب یکی از افرادی است که سابقه اجرایی بسیار زیادی در وزارت اطلاعات داشته و وی از سال ۶۴ وارد این وزارتخانه شده که نقطه قوت برای وی محسوب می شود.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس متذکر شد: حجت الاسلام خطیب ۱۲ سال مدیر کل اطلاعات قم بود و پیش از آن کارشناس حوزه معاونت خارجی در قم بود و توانست آن شرایط حساس در قم را به خوبی مدیریت کند و این مسئله کارآمد بودن وی را به اثبات می رساند.

زنگنه تصریح کرد: حجت الاسلام خطیب بعد از اداره کل اطلاعات قم در حراست دفتر مقام معظم رهبری و سپس در حفاظت قوه قضائیه و آستان قدس رضوی فعالیت کرد و سابقه بسیار طولانی در بخش های اطلاعاتی و امنیتی در زمان های حساس دارد.

وی تأکید کرد: باید به این مسئله توجه داشته باشیم که شأن مدیر کل اطلاعات و مسئول امنیت کشور با شأن یک تشکل در مقابله با فتنه ها متفاوت است و باید این مسئله مورد توجه جدی قرار گیرد. نکته حائز اهمیت دیگر، آن که وزرایی که در سطوح امنیتی معرفی می شوند قطعاً نظر مثبت مقام معظم رهبری را اخذ می کنند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس اظهار داشت: برخی از افراد مباحثی را در مورد پرونده طبری مطرح کردند که براساس تصمیم دستگاه‌های عالی امنیتی این پرونده به اطلاعات سپاه سپرده شد و باید این مسئله هم مورد توجه دقیق قرار گیرد.

زنگنه تأکید کرد: وزارت اطلاعات از جمله وزارتخانه هایی است که نگاه بیرونی زیادی نسبت به آن وجود دارد و قطعاً رأی بالای ما به وزارت اطلاعات بسیار تأثیرگذار است.

وی یادآور شد: زمانی که حجت الاسلام خطیب در اداره کل اطلاعات قم فعالیت می کرد در بحث ضد جاسوسی در شهر قم اتفاقات خوبی رخ داد و وی مسئول پرونده مهدی هاشمی هم بود که این موضوع هم باید مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس گفت: رأی بالای ما به وزیر اطلاعات پیام مهمی به سرویس های جاسوسی دنیا و کسانی که امنیت ایران را تهدید می کنند، می رساند و ما وظیفه و تکلیف داریم که به درستی انتخاب کنیم و نباید به فضاسازی های نامعتبر در بررسی صلاحیت وزراء توجه شود.

 

ذوالنوری: عملکرد «خطیب» در زمینه انقلابی‌گری جلوتر از بقیه بوده است

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در موافقت با وزیر پیشنهادی، گفت: همه موافقان و مخالفان از دلسوزان نظام هستند اما برخی مطالب نیاز به تشریح و تبیین دارد چون عمده مطالب مربوط به خطیب، درباره قم است، بنده به عنوان نماینده مردم قم مطالبی را مطرح خواهم کرد.

وی با اشاره به آشنایی چندین ده‌ساله‌اش با خطیب، افزود: هیچ یک از مخالفان و موافقان آشنایی این‌گونه با وزیر پیشنهادی ندارند. خانواده وی ارزشی، انقلابی و ولایی هستند. خطیب اول جنگ کارش را از اطلاعات جنوب شروع کرد و در مأموریتی، جانباز شد. وقتی کمونیست‌ها و ضد انقلاب‌ها، مسجد سلیمان را محل تاخت و تاز قرار دادند، خطیب در مسجدسلیمان مستقر شد و شرایط را تغییر داد.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه قبل و بعد از حضور خطیب در اداره کل اطلاعات استان قم در شورای تأمین استان عضو بوده است، گفت: مهمترین حوادث و ناآرامی‌ها در دوران مسئولیت خطیب در قم رقم خورد. خاتمی رئیس‌جمهور شده بود، دیداری با منتظری داشت که وی، رئیس‌جمهور را تحریک به آشوب علیه نظام کرد.

ذوالنوری اظهار داشت: منتظری به خاتمی گفته بود «برو به رهبری بگو فلان اختیارات را می‌خواهد، اگر نداد به مردم اعلام کن»؛ این اقدامات موجب شد که قم یکپارچه هیجان شود. جمعیت قریب به ۴۰۰هزار نفری در اعتراض به این اقدام در قم جمع شدند. آیت‌الله جوادی آملی سخنران این جلسه بود. این حوادث منجر به حذف منتظری شد. شورای عالی امنیت ملی به ریاست خاتمی تصمیم به حصر منتظری گرفت.

وی این سوال را مطرح کرد که چه کسی بیشتر از بنده در این جلسه در جریان اتفاقات پشت پرده آن روز قم قرار دارد؟

جلالی نماینده مردم رفسنجان و مسئول دفتر آیت‌الله مصباح در آن دوره، در پاسخ به این سؤال اعلام کرد که بنده اطلاع دارم.

نماینده مردم قم در مجلس خطاب به وی گفت: شما در کدام جلسات شورای تأمین حضور داشتید؟ به عنوان یک شهروند در صحنه بودید، تناسب شغلی شما ایجاب نمی‌کرد که در جریان پشت پرده‌ها باشید.

ذوالنوری تصریح کرد: قسم جلاله می‌خورم که سر سوزنی در عملکرد خطیب، کاری که بوی انقلابی‌گری‌اش کم باشد، ندیده‌ام. در همه حوادث، وی جلوتر و انقلابی‌تر از همه عمل می‌کرد.

وی با اشاره به دیدارش با یونسی پس از رأی‌اعتماد از مجلس، گفت: به قصد ابقاء خطیب، به دیدار یونسی رفتیم. وزیر اطلاعات وقت گفت «این کار شدنی نیست، چون خاتمی به عنوان شرط ضمن عقد، از من تعهد گرفته که خطیب مدیرکل اطلاعات قم، شهیدی مدیرکل اطلاعات اصفهان و مدیرکل اطلاعات شیراز را در روز اول کاری حذف کنم».

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: خطیب دوبار عزل شد؛ یکبار مستقیماً با نظر شخص خاتمی و دومین‌بار با نظر شخص احمدی‌نژاد. چرا باید اصلاحات و انحراف به عنوان دو لبه قیچی برای حذف خطیب اقدام کنند؟

ذوالنوری گفت: بعد از حذف خطیب در دولت‌ احمدی‌نژاد، وی به عنوان مسئول حراست دفتر رهبری در قم منصوب شد.

وی با طرح این سوال که چرا وقتی همه بسیج شدند تا آنتی‌تز انقلاب از قم بیرون بیاید، موفق نشدند؟ چرا مردم قم همچنان پشتیبان رهبری هستند؟، گفت: اولاً طبیعتاً قم و حوزه‌های علمیه مانع موفقیت این توطئه شد و ثانیاً اقدامات وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان (عج)، مانع از موفقیت این توطئه شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: همه تعجب می‌کردند که خطیب سن و سالی ندارد اما از پختگی و تجربه بالایی برخوردار است.

ذوالنوری با اشاره به بر هم خوردن جلسه سخنرانی هاشمی رفسنجانی در خرداد ۸۵ در قم گفت: فشار سنگینی از سوی قوه قضائیه و شخص هاشمی برای محاکمه برهم‌زنندگان این جلسه وارد می‌شد. بارها در جلسات از خطیب شنیدم که تلاش می‌کرد به گونه‌ای عمل کند که به بچه‌ها آسیبی نرسد. سوال اینجاست که چرا حکم اعدام و شلاق این افراد اجرا نشد؟ دستگاه اطلاعاتی نمی‌تواند همه اقداماتش را جار بزند.

وی گفت: وقتی وزیری در جایگاهی با موافقت رهبری قرار می‌گیرد، اذن اجرا پیدا می‌کند. قانون اساسی در مورد وزیر اطلاعات اعلام کرده که باید حکم اجتهاد یا قریب به اجتهاد داشته باشد که خطیب دارد.

نماینده مردم قم در مجلس گفت: خطیب در کمیسیون امنیت تأکید کرد که در وزارت اطلاعات تحول ایجاد خواهد کرد؛ این عمل به معنای ناکارآمدی وضع موجود است. اگر این تحول ایجاد نشود، من اولین منتقد خطیب خواهم بود.

به گزارش مهر، پس از اظهارات ذوالنور، نمایندگان با فریادهای «احسنت احسنت»، مواضع وی در مورد وزیر پیشنهادی اطلاعات را تائید کردند.

 

وزیر پیشنهادی اطلاعات: شرایط امنیتی منطقه به طور شتابان در حال تغییر است

حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود، اظهار کرد: سربازخانه گمنام امام زمان تمام تلاش و زحمات خودشان را وقف امنیت کشور کرده‌اند و در مصاف با دشمنان، توطئه‌ها، فتنه‌ها، سرکردگان جبهه استکبار و گروهک‌های مسلح و مزدوران جاسوسی از جان خود مایه گذاشتند و آبرو و نفس خودشان را تقدیم کردند.

خطیب گفت: شهدای وزارت اطلاعات غریبانه به شهادت می‌رسند و نام مبارکشان غریبانه می‌ماند.

وی تاکید کرد: از رئیس‌جمهور که اعتماد کردند و بنده را از جمع سربازان گمنام انتخاب کردند تا بتوانم در کابینه مردمی در جهت ایران قوی قدم بردارم تشکر می‌کنم.

وزیر پیشنهادی اطلاعات تاکید کرد: شرایط کشور، شرایط امنیتی منطقه و مقوله امنیت ملی یک منظومه درهم تنیده‌ای است که به طور شتابان درحال تغییر در عرصه های متنوع و متکثر موضوعات راهبردی است.

خطیب گفت: وزارت اطلاعات باید با تولید اطلاعات و دقت نظر در تامین شئون امنیتی و هشیاری در دیده‌بانی و مرزبانی همه جانبه، ابعاد پیچیده و لایه های مختلف امنیتی را در مقیاس ملی، فراملی و منطقه‌ای شناسایی کند. لازمه این بالندگی، تحولی است که پویایی و هوشمندی مستمر در تشکیلات اطلاعات کشور را می‌طلبد.

وی گفت: وزارت اطلاعات یک نهاد حاکمیتی و است و باید در تراز انقلاب اسلامی ظهور و بروز کند.

وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: با امید به آینده روشن و توام با سرافرازی برای ملت، این نوید را می‌دهیم که امروز اگرچه نظام بین‌المللی و منطقه ای درحال پوست اندازی تمام عیار است و مولفه های پوشالی قدرت غرب در حال افول است. تسلسل شکست های اطلاعاتی شیطان بزرگ و اذناب منطقه‌ای آن بیانگر این است که این روند به یمن بیداری اسلامی در حال تداوم است.

 

بررسی صلاحیت وزیر اقتصاد

کمیسیون اقتصادی مجلس: «خاندوزی» گزینه مطلوبی برای وزارت اقتصاد است

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد) گزارش کمیسیون خود درباره صلاحیت و برنامه‌های سید احسان خاندوزی را قرائت کرد.

وی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، گفت: افزایش هماهنگی در تیم اقتصادی دولت، کمک به رفع کسری بودجه، ارتقای شاخص‌های محیط کسب و کار، شایسته‌گزینی در وزارتخانه مذکور، افزایش ارتباط مؤثر و مستمر با مجلس به ویژه برای تعیین تکلیف طرح‌هایی اعم از طرح اصلاح بازار سرمایه و طرح ساماندهی رمز ارزها، پیگیری قوانین مهم اقتصادی کشور و تقویت دیپلماسی اقتصادی، از مهمترین برنامه‌های خاندوزی است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی معتقد است که تداوم سیاست‌های گذشته در اقتصاد کشور تحولی را ایجاد نکرده بنابراین تغییرات بنیادین در این سیاست‌ها را ضامن ایجاد تحول در تولید و رشد اقتصادی کشور معرفی کرده است.

مرحبا بیان کرد: ما برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم که حاکی از انطباق آنها با اسناد بالادستی است و با توجه به برنامه‌های مکتوب، سوابق علمی و استماع توضیحات وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه ۲۳ مرداد سال جاری با اکثریت آرا، خاندوزی را به عنوان گزینه مطلوب این وزارتخانه پذیرفتند.

وی تأکید کرد: انتظار ما از وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان هماهنگ‌کننده ارشد تیم اقتصادی دولت آن است که وضعیت کسری بودجه را ساماندهی کند و بهبود معیشت اقشار کم‌درآمد جامعه را در دستور کار قرار دهد.

 

مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد

ویس‌کرمی: «خاندوزی» در حد معاون وزیر اقتصاد است

مهرداد ویس‌کرمی نماینده مردم خرم‌آباد در مخالفت با سید احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: مدتها بود که انتخابات ریاست جمهروی از اخلاق فاصله گرفته بود. رئیسی با ورود به انتخابات و معرفی کابینه، اخلاق را به انتخابات بازگرداند اگر ثمره حضور او اخلاق در سیاست باشد بسیار خوب است.

وی با اشاره به برخی اظهارات نمایندگان در طرح مطالبات قومی و قبیله‌ای در جریان رأی اعتماد، اظهار داشت: طبق قرآن، ملاک برتری انسان‌ها، تقواست. برای خدا دست از ملاک‌های منطقه‌ای و نژادی بردارید. ما در انتخاب مسئولان اشتباه می‌کنیم و بعد فکر می‌کنیم نژاد افراد اشکال دارد. وزیر با تقوا انتخاب کنید از هر نژادی باشد می‌تواند مشکلات را حل کند. دامن زدن به اختلافات قومی و قبیله‌ای برخلاف مصالح اسلامی و ملی است.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس تأکید کرد: جنگ امروز با نظام سلطه، جنگ اقتصادی است و سردار این میدان، فاتح جنگ نهایی ملت ایران با نظام سلطه است. وزیر جوانِ رئیسی برای وزارت اقتصاد، میانسال است. امروز مرزهای علم درنوردیده شده و جنگ اطلاعات و علوم است. وضعیت آشفته اقتصاد کشور را مدیری می‌تواند نجات دهد که در زمینه اقتصاد صاحب نظر و صاحب نظریه بومی سازی اقتصاد باشد.

ویس کرمی گفت: با چسباندن حدیث به اقتصاد لیبرال دموکراسی، کسی اقتصاددان اسلامی نمی‌شود. خاندوزی دارای نظریه اقتصادی نیست.

وی اظهار داشت: وزیر اقتصاد باید در زمینه‌های مختلف گمرکی، مالیاتی، بانک مرکزی صاحب تجربه باشد. زیرا اقتصاد امروز پاشنه آشیل انقلاب اسلامی است و لذا زمان آزمون و خطا نیست و بهتر بود آقای خاندوزی در ابتدا به عنوان معاون وزیر یا مدیر میانی وزارت اقتصاد انتخاب می‌شدند.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس افزود: در تصمیمات دشوار جایگاه علمی و کارشناسی و مدیریتی وزرا بسیار مهم است. باید وزیری انتخاب شود که جایگاه علمی و کارشناسی قابل اتکایی داشته باشد و مردم به آن اعتماد کنند.

ویس کرمی راه نجات کشور را اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواند و گفت: در تألیفات خاندوزی این شاه کلید کمرنگ است. خاندوزی اعلام کند آیا قبول دارد نسخه لیبرال دموکراسی برای اقتصاد کشور ما راهگشا نیست.

وی تأکید کرد: مجلس در آستانه آزمونی بزرگ است. باید با معیاری واحد درباره وزرای میانسال دولت تصمیم بگیریم. برنامه‌های خاندوزی ناظر به اصلاح وضع موجود است اما راه نجات اقتصاد کشور بومی سازی اقتصاد و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. اما در برنامه‌های دراز مدت وزیر پیشنهادی چنین برنامه‌ای دیده نمی‌شود.

 

موافقان وزیر پیشنهادی اقتصاد

پاشایی: بازار بورس به دست «خاندوزی» اصلاح می‌شود

معصومه پاشایی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی،گفت: سید احسان خاندوزی تجربه سیاست گذاری در مرکز پژوهش های مجلس دارد و ارتباط و تعامل وی با مجلس و جامعه دانشگاهی بسیار عمیق و مناسب است.

وی بیان کرد: وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی نیرویی جوان، با روحیه انقلابی و فسادستیز است و از لحاظ تخصصی نیز فعالیت‌های ارزشمندی درباره نیازهای اصلی اقتصادی و کنونی کشور داشته است.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس با اشاره به اینکه خاندوزی از اقتصاد ایران شناخت کافی دارد و اهل تعامل با کسب و کارها است، گفت: وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی روحیه کار گروهی دارد. اصلاح نظام مالیاتی و گمرک یکی از محورهای اصلی تحول کشور است و جزو برنامه های خاندوزی است.

پاشایی افزود: در گذشته ما شاهد به تاراج رفتن سرمایه مردم در بورس بودیم که نظریه های وزیر پیشنهادی اقتصاد، نوید اصلاح بازار سرمایه را می دهد و همچنین وی برنامه هایی برای پایدار کردن دارایی های دولت دارد.

وی تاکید کرد: وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی توجه زیادی به اقتصاد مقاومتی دارد و در بسیاری از مقاله‌ها و گزارش‌های خود در مرکز پژوهش های مجلس کاملا این مسئله مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده مردم مرند و جلفا خطاب به وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: آقای خاندوزی! انتظار ما از شما عملی کردن تمام برنامه هایی است که به مجلس ارائه کردید و از شما می خواهیم که وقتی وزیر اقتصاد شدید، دچار روزمرگی نشوید و روحیه تحولگرایی را ادامه دهید.

 

عزیزی: رویکرد «خاندوزی» مطالبه‌گری و فسادستیزی است

ابراهیم عزیزی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، تشویق سرمایه گذاری و توجه به تولید ملی مسئله‌ای بسیار مهم است.

وی متذکر شد: مجلس امسال در جریان بررسی بودجه اعتباراتی را برای بهبود وضعیت تولید و اشتغال در نظر گرفت به گونه‌ای که ۲۸ هزار میلیارد تومان برای اشتغال، ۲۷ هزار میلیارد تومان برای بخش کشاورزی و ۲۰ هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی در نظر گرفته شد.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس تصریح کرد: ساختار وزارت اقتصاد بسیار مهم است و به عنوان محور اصلی می‌تواند در تیم اقتصادی دولت قرار گیرد. بهبود وضعیت بورس، گمرک، بیمه، خصوصی سازی، سهام عدالت و مقابله با تورم و گرانی باید از سوی وزارت اقتصاد پیگیری شود.

عزیزی گفت: بنده معتقدم که وزیر اقتصاد در واقع رئیس کمیسیون اقتصادی دولت است و تمام مصوبات و آیین نامه‌های دولت از طریق وزیر اقتصاد ساماندهی می‌شود. وزیر اقتصاد با هماهنگی با مجلس شورای اسلامی می‌تواند این اقدامات را عملیاتی کند.

وی با اشاره به اینکه خاندوزی رویکرد مطالبه‌گری دارد که این روحیه مایه امید است، گفت: وی جوان انقلابی و ولایی است و روحیه فسادستیزی و عدالت خواهی دارد، از دانش کافی و تجربه لازم هم برخوردار است. همچنین خاندوزی تخصص و صلاحیت لازم برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی را دارد و فردی جهادی، مردمی و انقلابی است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس تأکید کرد: امیدوارم با وجود خاندوزی در وزارت اقتصاد به عنوان محور اصلی اقتصادی دولت و با همراهی مجلس مشکلات اقتصادی کشور مرتفع شود و بتوانیم گام‌های بلندی برای اصلاح نظام بانکی، مالیات و بیمه برداریم.

 

طغیانی: بهتر از خاندوزی کسی نمی تواند به اقتصاد اسلامی مسلط باشد

سید مهدی طغیانی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: خاندوزی فرزند مجلس است و از ۱۴ سال پیش تا به امروز شاهد تلاش های وی در مرکز پژوهش های مجلس هستیم.

وی بیان کرد: ۱۵۰ گزارش نظارتی مجلس با همراهی خاندوزی انجام شده و همکاری وی با مرکز پژوهش های مجلس بر هیچ فردی پوشیده نیست. خاندوزی از مدیران اجرایی دستگاه ها شناخت خوبی دارد که می تواند این مسئله به موفقیت وی در وزارت اقتصاد کمک کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: خاندوزی ۳۷ مقاله علمی و پژوهشی دارد که کلیدواژه همه این مقالات، اسلام، عدالت و اقتصاد اسلامی است و وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در حوزه اقتصاد اسلامی تجربه نیست و باید بگویم که ما هیچ فردی را از نظر میزان تسلط بر اقتصاد اسلامی در کشور بهتر از خاندوزی نداریم.

طغیانی گفت: وزارت اقتصاد با وزارتخانه های زیربنایی تفاوت دارد و نیازمند فردی است که بتواند به خوبی سیاستگذاری کند. وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی برنامه جدی برای بهبود فضای کسب و کار دارد. امانتدار، متعهد و متخصص است و شخصیت تحول گرا دارد و حامی وضع موجود نیست.

 

وزیر پیشنهاد اقتصادی: دولت سیزدهم با امید نبستن به کدخدا پیروز می‌شود

احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی عصر امروز (یکشنبه) در جلسه رای اعتماد اظهار داشت: سعی می کنم نماینده ای شایسته برای جریان گام دوم باشم و هزار جهد کردم که بار وزارت را به دوش نکشم اما بعد از نپذیرفتن مسئولیت در اولین جلسه در 9مردادماه، بعدها به دلایلی پذیرفتم بعد از توکل و توسل جامه رزم اقتصادی بر تن کنم و تجربه 17ساله اقتصادی ام را در خدمت دولت مردمی و ایران قوی دربیاورم.

وی افزود: در ایام نبرد اقتصادی خارج و البته تحریم داخلی علیه تولیدکنندگان اگر عافیت‌طلب بودم صندلی پاسخگویی را نمی‌پذیرفتم اما هیهات که از جهاد کبیر علیه دشمن اقتصادی شانه خالی کنیم.

خاندوزی ادامه داد: سختی کار و سنگینی بار را می دانم ولی به فضل خدا با ایده های تحولی و با تیم متخصصان سالم عازم جازم بنا داریم گذر کنیم و می‌دانیم چاره ای جز گذر کردن موفقیت آمیز از تنگه اقتصادی را نداریم و شرط این گذار مواجهه صادقانه با مردم و ترجیح رضای عمومی بر اقلیت های ذی نفع و رانت‌جو هست و مردم بوی رفتار صادقانه یا کاسب‌کارانه را خوب تشخیص می دهند.

وی با بیان اینکه در دهه اخیر دشمنان جمهوری اسلامی عرصه اقتصاد را میدان جنگ علیه ملت ایران تعبیه کرده اند و خیال دارند با تحریم وفشار ملت ایران را وادار به کرنش نمایند،‌ گفت: به فرموده رهبر انقلاب تنها راه غلبه بر مکر دشمنان تکیه بر موازین اقتصاد مقاومتی است و رجاء واثق دارم که دولت سیزدهم با استعانت از خدا و امید نبستن به کدخدا و به میدان آوردن مردم و رفع تعارض منافع مسئولان و گسترش شفافیت و فهم از اقتصاد به عنوان مسئله ای ملی و فراجناحی و بهره گیری از نخبگان در این تقابل بزرگ تاریخی پیروز خواهد شد.

وی افزود: دشمن اتاق جنگ خود را وزارت خزانه داری آمریکا قرار داده است بنابراین وزارت اقتصاد باید در خط مقدم خنثی سازی تحریم و آسیب ناپذیری در جنگ اقتصادی باشد و از این رو من به کمک صاحبان تجربه و بدنه وزارتخانه،‌ وزارت اقتصاد را با آرایش تحریم‌ناپذیری نوسازی خواهم کرد.

خاندوزی گفت: هرچند تیم دیپلماسی اقتصادی باید طبق منویات رهبر انقلاب به دنبال تحریم‌زدایی باشد،‌ اما چنانکه رئیس جمهور فرمود، اقتصاد و معیشت مردم را منتظر بیگانگان قرار نمی دهیم و غیر از تحریم‌های یکجانبه آمریکا مسیرهای جدیدی خواهیم گشود و علامت‌های سازگار و امیدبخشی را به هم پیمانان صادر خواهیم کرد و شرکای راهبردی دیگری را خواهیم افزود.

وی افزد: مگر برخی اقتصادهای آسیایی که تحریم هم نیستند، از پیام رسان‌ مالی غیر سوئیفتی و روش های تسویه ارزی غیر متعارف استفاده نمی کنند؟ همانطور که در برخی امور سخت افزاری مثل وابستگی به واردات بنزین که ده سال پیش تهدید بود و امروز فرصت، نمی توانیم در سیاست های نرم اقتصادی هم تهدیدها را تبدیل به فرصت بکنیم؟

خاندوزی با اشاره به شرح وظایف وزارت اقتصاد و دارایی تصریح کرد: اولویت کاهش هزینه تولید و مبادله با ارتقای نقش هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزها هست. این بندهایی که بر پای فعالان اقتصادی تنیده شده و چقدر مراجعه کنندگان هستند که ماه ها در پشت صف اعطای مجوزها باقی مانده اند و حتی از آنها مطالبه رشوه شده است و این اتفاقی هست که برای 176 مجوز وزارت جهاد، 166 مجوز خود وزارت اقتصاد،‌ 130 مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هست و بخش بزرگی از این مجوزها قابل مانع برداری از پیش پای تولیدکنندگان است و صاحبان کسب و کار در شهرها و روستاها منتظر خبرهای خوش باشند.

 

بررسی صلاحیت وزیر امور خارجه

موافقت کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه

محمود عباس زاده مشکینی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در باره حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه را قرائت کرد.

وی بیان کرد: کمیسیون امنیت ملی در تاریخ ۲۳ مردادماه جلسه ای با حضور اکثریت اعضای کمیسیون و به منظور اجتماع سوابق و برنامه های وزیر پیشنهادی امور خارجه برگزار کرد که امیرعبدالهیان برنامه ها و رویکردهای وزارت خارجه را تشریح کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: امیرعبدالهیان دارای مدرک تحصیلی دکترای روابط بین الملل از دانشگاه تهران است و در دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجه و در دانشگاه تهران تدریس می کند.

عباس زاده مشکینی خاطرنشان کرد: امیرعبدالهیان کار در وزارت خارجه را از سطح کارشناسی شروع کرده و در کارنامه وی سابقه همکاری با شهید حاج قاسم سلیمانی وجود دارد.

وی ادامه داد: سیاست خارجی متوازن، فعال و هوشمند، ارتقاء روابط با کشورهایی که منافع ایران را در نظر می گیرند، تقویت همکاری با کشورهای همسایه مسلمان و مستقل و تحقق سیاست آسیا محور از جمله برنامه های اصلی گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: تبدیل سیاست خارجی از حالت انفعالی به فعال از جمله برنامه های دیگر امیرعبدالهیان است. وی از سال ۹۵ دستیار رئیس مجلس در امور بین الملل بوده است که شاهد توسعه روابط پارلمانی در این دوران بودیم. همچنین وی بر فعال سازی بازارچه های مرزی تأکید دارد و گفته است بلافاصله بعد از استقرار در وزارت خارجه، ارتباط جدی و کارآمد جهت استفاده از ظرفیت های خارجی در واکسیناسیون کرونا در دستور کار قرار خواهد گرفت.

عباس زاده مشکینی گفت: برنامه های امیرعبدالهیان از نظر اکثر  اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس با اسناد بالادستی، سیاست های کلان نظام، بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز ۲۰ ساله، برنامه ششم توسعه و دیگر قوانین مجلس همخوانی دارد. کمیسیون امنیت ملی مجلس موافق حضور حسین امیرعبدالهیان در وزارت امور خارجه است.

 

مخالفان وزیر پیشنهادی امور خارجه

محمدیاری: برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه ابهام دارد

حسن محمد یاری نماینده مردم تالش در مخالفت با حسین امیر عبداللهیان وزیر پیشنهادی وزارت امورخارجه، گفت: اهمیت دستگاه دیپلماسی کشور بر کسی پوشیده نیست. اگر بنده به عنوان مخالف صحبت می کنم به خاطر این است که در برنامه های وزیر پیشنهادی ابهاماتی وجوددارد که باید تبیین شود.

وی با بیان اینکه وزارت خارجه محل کم کاری و سهم خواهی جناح های سیاسی نیست، افزود: اگر قرار است در دیپلماسی قوی باشیم باید وزیری را انتخاب کنیم که رای حداکثری مجلس را داشته باشد. امیرعبداللهیان پله های ترقی را طی کرده و بنده به شخصیت او ایرادی نمی‌بینم و معتقدم وی فردی فرهیخته و ملی است.

نماینده مردم تالش در مجلس خطاب به امیرعبداللهیان، گفت: صریحا اعلام کنید در قبال سیاست های دوگانه دولت گذشته در جداسازی دیپلماسی سیاسی از دیپلماسی مقاوم چه موضعی دارید. دولت گذشته معتقد بود که قادر به پرداخت هزینه های مقاومت نیست.

محمدیاری گفت: وزیرخارجه، سفیر نظام اسلامی است لذا باید فردی انقلابی و دارای دانش و امکان برقراری ارتباط مستقیم با رهبری انقلاب باشد.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی امور خارجه، گفت: مجلس از شما عقلانیت مبتنی بر خرد  جمعی را طلب می کند تا از حیثیت نظام دفاع کرده و مقابل تفکرات تروریست پرورغرب بایستید. در سیاست خارجی ابتکار عمل را در دست گرفته و سیاست منفعلانه در پیش نگیرید.

نماینده مردم تالش در مجلس از امیرعبداللهیان خواست برنامه اش برای دپیلماسی اقتصادی در استانهای مرزی را اعلام کند و گفت: شما همرزم شهید  رکن آبادی و شهید قاسم سلیمانی بوده اید. برنامه خود برای پیگیری حقوقی و قضایی اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی را به صورت صریح و شفاف اعلام کنید.

محمدیاری گفت: علاوه بر این برنامه خود برای روشن شدن سرنوشت شهید متوسلیان و همرانشان را نیز اعلام کنید.

وی افزود: اخیرا فعالیت دانشگاه وزارت خارجه به حاشیه کشیده شده است. برنامه شما برای تقویت این دانشکده چیست؟

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه سیاست خارجی نباید دوگانه و میدان سهم خواهی جریانات سیاسی باشد، گفت: امیرعبداللهیان به عنوان فردی متدین باید موضع خود را درقبال برجام اعلام کند. نتیجه برجام چه خواهد شد؟

محمدیاری افزود: با توجه به شیطنت های استکبارعلیه نظام اسلامی آیا روشی خاص برای ایجاد تحول در دیپلماسی کشور دارید؟ آیا می‌توانید برجام را از بن بست خارج کرده و گشایش اقتصادی ایجاد کنید؟  

وی گفت: اگر شاهد فساد بزرگی در وزارت خارجه بودید آیا از این اقتدار برخوردار می باشید که با فساد برخورد کنید؟ آیا پاسخگوی مجلس خواهید بود؟...........

 

ذاکر: عملکرد امیرعبداللهیان در دیپلماسی همسایگان مثبت نیست

سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه در مخالفت با وزیر پیشنهادی امورخارجه، گفت: ماده ۱۰۵ قانون برنامه، دیپلماسی اقتصادی، جذب سرمایه گذاری خارجی و تلاش برای حضور بخش غیر دولتی در کشورهای همسایه را از وظایف وزارت امور خارجه اعلام می کند.

وی خطاب به امیرعبدالهیان،  اظهار داشت: در زمان معاونت خاورمیانه وزارت امور خارجه، معاونت ویژه وزیر خارجه در عراق و دستیاری رئیس مجلس در امور بین الملل چه اقداماتی در این زمینه انجام داده اید؟ در راستای تقویت دیپلماسی اقتصادی چه کردید؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس اظهار داشت: اگر در طول این چند سال خوب عمل کرده بودید، غالب مناطق مرزنشین ماهیت توسعه یافتگی پیدا می‌کردند. شما نتوانستید روابط گروه‌های دوستی با کشورهای همسایه را تقویت کنید.

ذاکر افزود: امیرعبدالهیان به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تعهد شفاهی داده است که دیپلماسی اقتصادی و دفاعی را تقویت می کند. سوال اینجاست تا امروز در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است.

وی تأکید کرد: شهرهای مرزی ماهیت توسعه نیافتگی دارند. باید گروه های دوستی نمایندگان با کشورهای همسایه را تقویت می کردیم تا دیپلماسی اقتصادی در مرزها راه بیفتد. راه علاج مشکلات اقتصادی، دیپلماسی اقتصادی است.

 

عنابستانی: سابقه همکاری«امیرعبداللهیان»با ظریف و لاریجانی ما را نگران می‌کند

 

در جریان بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم، علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مخالفت با امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: امروز در مجلس گفته شد به دلیل وظایف رهبری در حوزه دفاعی، امنیتی و خارجه، وزرای مربوطه با رهبر انقلاب هماهنگ می شوند، اما این هماهنگی به معنای تعیین گزینه یا تعیُن گزینه در شخص خاص نیست و نافی مسئولیت رئیس جمهور در انتخاب وزیر کارآمد و نافی وظیفه مجلس در رأی اعتماد به وزیر شایسته نمی باشد.

 

وی افزود: امیرعبداللهیان به تفکر جبهه انقلاب نزدیک و وابسته است اما سابقه همکاری وی با ظریف و لاریجانی ما را نگران می کند.

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه سیاست خارجه کشور ما معطوف و مرعوب غرب بوده است، گفت: این غربگرایی در سیاست خارجی باعث بی اعتمادی همیشگی شرق شده است. وزیر پیشنهادی اعلام کند چه برنامه عملیاتی برای جلب اعتماد شرق دارد.

 

عنابستانی افزود: فرصت ارتباط با کشورهای همسایه در سال های گذشته از بین رفته است، کشورهای اسلامی همسایه را از دست داده ایم و برگ برنده خود در آمریکای لاتین را قربانی سیاست های غربگرایی کرده ایم. برای ارتباط با کشورهای آفریقایی نیز برنامه ای نداریم.

 

وی با بیان اینکه ظرفیت دستگاه دیپلماسی در خدمت توسعه کشور نیست، افزود: سیاست خارجی باید به بهبود وضعیت مردم منجر شود. پیشنهاد ما این بود که یک اقتصاددان به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شود زیرا باید دیپلماسی به خدمت اقتصاد درآید.

 

نماینده مردم سبزوار در مجلس اظهار داشت: در سال های گذشته ادعا کردیم زبان دنیا را می دانیم اما دیپلماسی آقایان منجر به حل مشکلات اقتصادی نشد. وزیر پیشنهادی باید برنامه های خود برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور را اعلام کند.

 

عنابستانی استفاده از بازارچه های مرزی را ضروری خواند و افزود: متأسفانه این امر رها شده است. در استان خراسان این گذرگاه ها بسته است.

 

وی گفت: دنیا بخش بزرگی از گفتمان خود را از طریق دیپلماسی عمومی پیاده می کند اما در کشور ما دیپلماسی عمومی رها شده است. وزیر پیشنهادی برنامه عملیاتی خود را برای ارتقای دیپلماسی عمومی ارائه کند.

این خبر تکمیل می شود...

    پربازدیدترین ها