آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار منابع بلوکه شده حاصل رویکرد دولت رئیسی است/ غربی‌ها هم محلی به دولت روحانی نمی‌گذاشتند

کد خبر: 307471
|
15:33 - 1400/08/24
نسخه چاپی
آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار منابع بلوکه شده حاصل رویکرد دولت رئیسی است/ غربی‌ها هم محلی به دولت روحانی نمی‌گذاشتند
آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار منابع بلوکه شده حاصل رویکرد دولت رئیسی است/ غربی‌ها هم محلی به دولت روحانی نمی‌گذاشتند : عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه رویکرد دولت رئیسی باعث ایجاد روزنه‌ها و ظرفیت‌هایی برای کشور و آزادسازی منابع ارزی شد، گفت: دولت نباید اقدام به ارز پاشی کند تا نرخ ارز به صورت تصنعی پایین بیاید و باید با برخورد معقول و منطقی، افق بلندمدتی برای کشور ترسیم کند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در مورد خبر آزاد شدن ۳.۵ میلیارد دلار منابع بلوکه شده ارز، اظهار کرد: این اتفاق به دلیل رویکرد دولت سیزدهم رقم خورده است؛ زیرا دولت رئیسی از روزنه‌ها استفاده کرده و می‌کند.

 

مرد دیپلماسی دولت روحانی حوصله و انگیزه‌ای تعامل با کشورهای همسایه را نداشت

 

وی در مورد اینکه چرا در دولت قبل شاهد این اتفاقات نبودیم؛ افزود: موضوع کاملا روشن است، در دولت روحانی و حتی خود شخص ظریف که به عنوان مرد دیپلماسی مطرح می‌شد، حال و حوصله و انگیزه‌ای برای سفر و تعامل با کشورهای همسایه و دوست نداشت. 

 

این نماینده مجلس با بیان اینکهدولت قبل تمام تخم مرغ‌هایش را در سبد غربی‌های گذاشته بود و غربی‌ها هم محلی به آقایان نمی‌گذاشتند، گفت: در دولت روحانی تاکید می‌شد که به جای رفتن دنبال غربی‌ها می‌توانید با ارتباط با کشورهای همسایه، یک توازن در جهت سیاست خارجی استفاده کنید، اما توجهی نمی‌کردند.

 

قادری افزود: بی توجهی دولت قبل به کشورهای همسایه‌ها و شرقی باعث شد که عملاً غربی‌ها هم به دولت روحانی اهمیت ندهند؛ زیرا به دلیل احساس وابستگی به برجام و نیاز به آن، باورشان شده بود که ما شدیداً به برجام نیاز داریم و هر کاری بخواهند می توانند انجام دهند.

 

 

دولت رئیسی هم مذاکره را دنبال می‌کند اما..

 

وی گفت: دولت رئیسی پس از روی کار آمدن به صورت جدی اعلام کرد که بدون توجه به نتایج مذاکرات و برجام، بایستی ظرفیت‌های داخلی را فعال کنیم و اهتمامی به تولید و صعنت‌گران دارد و نشست‌هایی که با متخصصین و استاتید در حوزه‌های مختلف برگزار کردند و سعی می‌کند با دنبال کردن مسائل، اقدامات را برای حل مشکلات انجام دهد.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: تعامل و ارتباط با شرقی‌ها و همسایه‌ها باعث شده که دولت بتواند از این ظرفیت‌ها استفاده و مسائل منطقه‌ای را مدیریت کند؛ مثلاًاگر دولت روحانی بود، بحران آذربایجان می‌توانست برای ما مشکل ایجاد کند؛ ولی دولت رئیسی به راحتی این موضوع را مدیریت و دیدگاه‌های خودمان را دنبال کرد که در مسائل و موضوعات اقتصادی هم به همین شکل عمل کردند.

 

قادری اضافه کرد: الان در حالی که ارتباط با غربی‌ها وجود دارد، اما اینگونه نیست که غرب بتواند اراده خودش را بر ما تحمیل کند. این اقدامات باعث شده دولت موفق باشد و هر چقدر بیشتر توان بگذارند، قطعا موفقیت‌های بیشتر خواهند داشت و می‌توانند مسائل کشور را حل کنند.

 

 

دولت رئیسی با حضور در میدان و دیپلماسی به دنبال تامین منافع کشور است

 

وی گفت: دولت رئیسی با مذاکره و دیپلماسی به دنبال تامین منافع کشور بخصوص در حوزه اقتصادی است. هم در بحث دیپلماسی و مذاکره حضور دارد و هم در میدانی و در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف پای کار هستند. اقدامات دولت باعث شده در صحنه دیپلماسی هم بتواند موفق شود. نباید دوگانگی بین دیپلماسی و عملیات میدانی قائل شویم و این دو مکمل هم هستند و نمی‌توان از هم تفکیک کرد.

 

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: حوزه دیپلماسی می‌تواند در حوزهای کاری و میدان تاثیر بگذارد و حضور در میدان هم می‌تواند روی دیپلماسی اثر گذار باشد.

 

قادری در مورد گشایش‌های اقتصادی، گفت: کشور ما ظرفیت‌های بسیاری دارد؛ مثلا به عناوین مختلف ارتباط‌مان را با ترکمنستان و کشور‌های مختلفت  قطع کردیم؛ به دلیل بی‌محلی به همسایگان و کشورهای متختلف، نتوانستیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. ما در عین حال که از مردم یمن حمایت می‌کنیم اما مذاکرات با عربستان را هم دنبال می‌کنیم.

 

وی تاکید کرد:این‌ها نشان می‌دهد در حالی که مواضع و دیدگاه‌های محکم سیاستی خودمان را باور داریم و دنبال می‌کنیم، اما از فرصت‌های دیگری هم که وجود دارد، در راستای پیش برد اهداف‌مان استفاده می‌کنیم.

 

 

در آینده شاهد خبرهای خوش بیشتری خواهیم بود

 

این نماینده مردم در خانه ملت اضافه کرد: با توجه به همت دولت رئیسی می توانیم در آینده شاهد خبرهای خوش بیشتری برای کشور باشیم؛ همین باز شدن روزنه ارتباط با کشورهای همسایه و بلوک شرق باعث شد حتی حامیان آمریکا در منطقه هم به این بارو برسند که نمی توانند  ارتباطشان را با ایران قطع کنند و نایده بگیرند. این موضوع به ایجاد روزنه‌های جدید کمک می‌کند.

 

قادری تصریح کرد: اقتداری که در برخورد با آمریکا در حوزه صادرات نفت نشان دادیم و تاکید کردیم که اگر بنا بر ناامنی دریای برای ایران باشد، برای آمریکا و حامیانشان نیز ناامن است. اگر متعرض به کشتی‌های ما که به سمت ونزوئلا می‌روند، شوند؛ ما هم متعرض به کشتی های آنها خواهیم شد.

 

 

رویکر دولت رئیسی باعث شد ظرفیت‌های جدیدی برای کشور ایجاد شود

 

وی گفت: وقتی این تابو شکنی را انجام دادیم، باعث شد کشتی‌های ما بدون هیچ مشکلی به ونزوئلا بروند و سبب حل مشکلات ما و همپیمانان شد. همین که با اقتدار به لبنان فرآورده نفتی صادر کردیم، قدرت عظمیت و ابهت کشور و نظام را نشان دادیم.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: طبیعی است که این اقدامات روی تعاملات با کشورهای همسایه و مختلف تاثیر می‌گذارد که ما تسلیم اراده غربی‌ها و آمریکا نیستیم و آنها در جایگاهی نیستند که بخواهند برای ما تعیین و تکلیف کنند. این رویکر دولت رئیسی باعث شد ظرفیت‌های جدیدی برای کشور ایجاد شود.

 

 

به اندازه کل سال گذشته ارز وارد کشور شد/ دولت نباید اقدام به ارز پاشی کند

 

قادری در خصوص آزادسازی منابع بلوکه شده گفت: در این چند ماهی که دولت رئیسی سرکار آمد، به اندازه کل سال گذشته ارز وارد کشور شده و این می‌تواند هم نرخ ارز را متعادل کند و هم اینکه بخشی از سرمایه گذاری‌های نیمه تمام، پروژه‌های کلیدی و موثر را تکمیل و به بهره برداری برسانیم.

 

وی توصیه کرد: دولت علاوه بر اینکه در کوتاه مدت، بخش‌های مختلف و معیشت مردم را هدف قرار می‌دهد، ولی نباید از  سرمایه گذاری‌های بلند مدت و کلان غفلت شود و باید هر دو را در کنار پیش ببریم.

 

این نماینده مجلس توضیح داد:دولت نباید اقدام به ارز پاشی کند و نباید منابع ارزی صرف کاری‌های روزمره و پایین آوردن تصنعی نرخ ارز شود؛ باید با این ارزها معقول و منطقی برخورد کنیم تا بتوانیم  افق بلند مدتی برای کشور ترسیم شود.

 

 

انتهای پیام/