میزگرد:

نقش دانشجویان در تحولات جامعه

کد خبر: 307534
|
14:50 - 1400/09/16
نسخه چاپی
نقش دانشجویان در تحولات جامعه
میزگرد به مناسبت روز دانشجو و با حضور شخصیت های سیاسی، مذهب، علمی و فرهنگی در شهرستان اسلام آبادغرب با موضوع نقش دانشجویان در تحولات جامعه برگزار شد.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به مناسبت روز دانشجو، میزگرد نقش دانشجویان در تحولات جامعه  با حضور شخصیت های سیاسی، مذهبی، علمی و فرهنگی شهرستان در  تالار گفتگوی مجازی اسلام آبادخبر برگزار شد.

 

دانشجویان نقش اساسی و موثری در تحولات جامعه دارند

حجت‌الاسلام علیرضا رضایی؛ رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب در این میزگرد اظهار داشت: ۱۶ آذر روز دانشجو است و دانشجویان نقش اساسی و موثری در تحولات جامعه دارند و باید به مطالبه گری به حق آنها توجه شود همچنین باید دانشجویان را به گونه‌ای هدایت کنیم که امکان سوء استفاده بدخواهان فراهم نشود.بنده هم به نوبه خودم این روز را خدمت همه دانشجویان عزیز تبریک عرض می‌کنم و به عنوان طلبه و فردی که حدود پانزده سال ارتباط مستقیمی با دانشگاه و دانشجویان دارم نقش مشترک دانشجو وطلبه در جامعه را در سه مبحث با استفاده از سخنان مقام معظم رهبری خدمت شما عرض می‌کنم.

 

 

حجت الاسلام رضایی تصریح کرد: نخستین آن در تولید علم و جنبش نرم افزاری است در واقع جریان دانشجو و روحانی نقش مهمی در جنبش نرم‌افزاری و تولید علم دارد. آنها با حضور در عرصه های مختلف کرسی های نظریه پردازی ،تدریس ،تحقیق، همایش ها وگفتمان ها، در نهضت تولید علم و شناخت راه و روش و زمینه های آن ،چرخه های حرکت این نهضت را تسریع می بخشند و سپس آن را در جامعه نهادینه می کنند. 

 

وی افزود: بر مبنای فرمایشات رهبر انقلاب « دانشگاه که قوام اصلی آن به استاد و دانشجو است، حقیقتاً پایه ای برای آینده ی کشور محسوب می شود. در نظام جمهوری اسلامی، دانشجو باید بارزتر از دیگر دانشجویان دیگر نقاط دنیا، نقش داشته باشد... دانشجویان باید در سازندگی و ترسیم حرکت عمومی جامعه نقش داشته باشند...در این نظام مردمی، دانشجویان طبقه پیشرو و پیشاهنگ و زبده و بانشاط پیکره اجتماع هستند،هیچ چیز نباید موجب شود که در حرکت علمی آنها، اندک توقف و تعللی به وجود آید... باید حرکت علمی در کشور شکوفا و امیدبخش و آینده نگر باشد.»

 

حجت الاسلام رضایی گفت: همچنین باید به نقش مشترک دانشجو و طلبه در دفاع از اصول و آرمانهای مذهبی و ملی اصلی و اساسی انقلاب اشاره کرد، دانشجو و طلبه همانگونه که موتور محرکه بنیه علمی و فکری جامعه هستند باید بازوان حمایتی آرمانهای دینی وملی انقلاب باشند و نگذارند نااهلان آن را به تاراج ببرند.

 

وی افزود: مقام معظم رهبری در این مورد می فرمایند:« درجهت فکری و سیاسی و انقلابی دانشگاه ، آن چیزی که به علم هم جان و روح و جهت خواهد داد،دانشگاه لاابالی و بیگانه از ارزشهای دینی و بی‌تفاوت و خونسرد نسبت به مفاهیمگری و جهت گیریهای انقلابی نباشد،- نسبت به حرکت انقلابی ملت ایران و برای پیشاهنگی و پیش قراولی،آن احساس تکلیف کند و امیدبخش و تضمین کننده آینده و مورد نظر امام(ره) باشد.»

 

حجت الاسلام رضایی خاطرنشان کرد: به عنوان سومین نقش هم می توان به نقش مشترک دانشجو وطلبه درصحنه سیاسی اشاره کرد، در واقع نقش دانشجو و طلبه صرفا به حوزه علم و دانش محدود نمی شود بلکه در صحنه سیاست نیز آن دو نقش آفرینی می کنند،آنها می توانند برعملکرد دولت و دیگر مسئولان و حتی نحوه تعامل و موضع گیری اساتید در کلاسهای درس نقش نظارتی داشته باشند و بدین نحو آنها را از مواضع نادرست باز دارند.

 

وی عنوان کرد: علاوه برآن دو قشر دانشجو و طلبه می توانند با ارائه نظرات وپیشنهادات ابداعی خود در مدیریت کشور مشارکت داشته باشند.آنها همچنین حلقه رابط مابین مردم و مسئولان کشور هستند و می توانند در انتقال مطالبات واقعی مــردم و انـتـقـال و بیـان واقعیـات و مـشـکـلات جـامـعـه بـه مـجـموعه دسـت انـدرکـاران حـاکـمیت نقش بسزایی داشته باشند.

 

نقش دانشجویان در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ما انکار ناپذیر است

 

دکتر رحمت اله پرندین؛ رئیس دانشگاه پیام نور اسلام آبادغرب نیز ضمن  تبریک روز دانشجو و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو، اظهار داشت: نقش دانشجویان، دانشگاه و نخبگان علمی ما طی سال های گذشته در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ما انکار ناپذیر است.

 

 

وی عنوان کرد: دانشجویان ما از بدو تاسیس دانشگاه در دهه های 10 و 20 شمسی تاکنون در فراز و نشیبهای کشور پیشرو بوده و نقش موثری داشته و دارند، دانشجویان از همان ابتدا در صف اول نهضت آزادی خواهی و مبارزه با استبداد و استکبارستیزی حضور چشمگیر و پررنگی داشته اند و بویژه در سالهای  قبل از پیروزی شکوهمند اسلامی نقش مهمی را در کمک به پیروزی انقلاب ایفا کردند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم در استحکام و تداوم انقلاب تحت فرامین امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، تعامل بسیار سازنده ای داشتند.

 

دکتر پرندین گفت: دانشجویان پس از پیروزی انقلاب در برخی تحولات نقش ویژه ای داشتند من جمله؛ در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، در وقایع دفاع مقدس و در ایجاد نهضت علمی کشور همواره پیشگام بودند و نقش موثری داشتند، همچنین اکثر پیشرفت های علمی کشور در زمینه های هسته ای ، پزشکی، دارویی از دل همین دانشجویان نخبه های علمی کشور سربرآورده است

 

وی افزود: جنبش دانشجویی اثرگذاری مهمی در فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی وعلمی در ادوار مختلف کشور داشته و دانشگاه و دانشجویان این اثر بخشی را بارها به منصه ظهور رسانده و در حال حاضر انتظار می رود با افزایش راه های ارتباطی و تسهیل ارتباط بین دانشجویان و سایر اقشار و نهادهای کشور فرصت بیشتری در اختیار این قشر گذاشته شود تا بتوانند این اثرگذاری را به جامعه بیش از پیش انتقال دهند.

 

رئیس دانشگاه پیام نور اسلام آبادغرب بیان داشت: دانشجو قشر آینده ساز است که قرار است آینده کشور در دست ایشان باشد لذا حرکت وجهت گیری دانشجویان و نخبگان، تاثیر و نقش مثبتی در پیشرفت و توسعه آینده کشور بویژه در گام دوم انقلاب داشته و خواهد داشت.

 

باید دانشگاه ها نیز به سمت تحقق دانشگاه های نسل سوم و بالاتر پیش روند 

 

در این میزگرد محمدجواد مهرشاد تحلیل گر ارشد مسائل راهبردی و دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه نیز درخصوص نقش دانشجویان در تحولات جامعه اظهار کرد: برای روشن شدن بیشتر موضوع قبل از هر چیزی باید به اهمیت جامعه خاص و متفاوتی که در آن قرار داریم پرداخته شود.

 

 

 وی افزود: انسان یک موجود اجتماعی است و درقالب اجتماع توانایی رفع نیازهای متعدد خود را دارد در واقع رفع این نیازها به صورت فردی امکانپذیر نیست و خود به خود به سمت خلق اجتماع می رود و هر اجتماعی نیاز به مدیریت دارد که فرایند مدیریت و اداره کردن جامعه، "حکمرانی"  نامیده می شود. اگر حکمرانی خوب باشد نیازهای فرد و جامعه رفع می شود، و کشور به سمت توسعه، کمال و پیشرفت حرکت می کند اما اگر حمکرانی خوب نباشد نیاز ها  به طور مطلوب رفع نمی شود و امکان دارد نیاز ها پیچیده تر شوند.  

 

محمدجواد مهرشاد با اشاره به مدل های مختلف حکمرانی در جهان گفت: نارضایتی های اجتماعی در غرب وشرق، افول در روشهای حکمرانی کمونیستی و لیبرالی به وضوح قابل مشاهده بوده است با این وجود در سال 1357 شمسی امام خمینی(ره) یک روش حکمرانی جدید را با شعار نه شرقی و نه غربی به جهان ارائه داد که مبتنی بر معارف ناب اسلام قرار دارد.  

وی افزود: دانشجویان در نظام اسلامی پس از گذراندن سطوح و دوره های مختلف علمی وارد جایگاه های متعدد نظام می شوند و سیر جامعه سازی ، تمدن سازی، پیشرفت و ارتقاء حکمرانی را دنبال می کنند. دانشجو وظیفه دارد خودش را برای نقش آفرینی های آینده آماده کند وی می تواند در دوران دانشجویی خلاء آسیب شناسی حاکمیت را از بیرون رفع کند، دانشجویان در رشته های مختلف به دلیل داشتن پیش زمینه های علمی در خارج از ساختار بهترین مرجع برای کشف ضعف های آن ساختار هستند چون ساختار را با دید علمی و متعهدانه مورد تحلیل قرار می دهند . این تحلیل همچنین دانشجو را آماده می کند که اگر بعدا در ساختار قرار گرفت به نقاط ضعف، قوت و فرصت های سیستم آشنایی داشته و یک نگرش استراتژیک و آگاهانه به آن داشته باشد.

مهرشاد گفت: دانشجویان حوزه های مختلف اقتصادی، مهندسی، سلامت و ... با آسیب شناسی تخصصی این حوزه ها و شناسایی نواقص و طرح ریزی میتوانند بهترین مشاور برای مدیران باشند البته اگر مدیری سراغ دستاوردهای چنین دانشجویی نیامد تکلیف از دانشجو ساقط نیست بلکه دانشجو وظیفه دارد با مطالبه گری عالمانه ، انتقادات و پیشنهادات کلان خود را فریاد بزند و مسئولین را مجبور کند که با بهره گیری از راهبردها و راهکارهای او از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب حرکت کند. این رویکرد نقطه عطف جهش کشور است.

 

وی افزود: وظیفه سیاست گذارن آموزش عالی این است که دانشگاه ها را ارتقاء دهند و دانشگاهها نیزوظیفه دارند علاوه بر تربیت انسان خردمند و پژوهشگر که  در دانشگاه های نسل اول و دوم تعریف شده بود به سمت دانشگاه های کارآفرین و مسئله محور حرکت کنند که دانشگاه های نسل سوم نامیده می شوند.

این تحلیل گر مسائل راهبردی عنوان کرد: اگر ما خواهان دانشجوی تراز انقلاب اسلامی هستیم و از آنها در سطح تمدن سازی انتظار داریم باید دانشگاه ها نیز به سمت تحقق دانشگاه های نسل سوم و بالاتر بروند تا زیست بوم و بستر نسل چنین دانشجویانی فراهم شود.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها