با گذشت اولیای دم از قصاص قاتل صورت گرفت؛

برگزاری آیین خون صلح در اسلام آبادغرب+تصاویر

کد خبر: 307757
|
22:46 - 1400/11/09
نسخه چاپی
برگزاری آیین خون صلح در اسلام آبادغرب+تصاویر
مراسم صلح و سازش (خون صلح) بین دو خانواده‌ از طایفه علیرضاوندی ایل کلهر(گیلانغرب) در شهرستان اسلام آبادغرب با حضور مسئولین استان و شهرستان، بزرگان و ریش سفیدان منطقه برگزار شد.

به گزارش اسلام آباد خبر ، مراسم خون صلح  طایفه علیرضاوندی ایل کلهر با حضور مسئولین قضات و شورای حل اختلاف استان، سردار جاویدان فرمانده انتظامی استان کرمانشاه، حجت الاسلام زمانی موسوی امام جمعه، جهانبخش حیدری فرماندار، سید سجاد ملایری دادستان ، سرهنگ سلطانقلی فرمانده سپاه، سرهنگ مبارکی فرمانده انتظامی و رؤسای ادارات شهرستان،دکتر صفری ریاست دادگستری گیلانغرب ،خسروی نماینده موسسه سفیران صلح، بزرگان ایلات و طوایف منطقه عصر جمعه 8 بهمن 1400 در مسجد امام خمینی(ره) اسلام آبادغرب برگزارشد.

با گذشت اولیای دم مقتول زنده یاد “مهرعلی پرنیان” از قصاص قاتل پدرشان، بار دیگر گذشت و  بزرگ منشی مردمان غرب کشور به ویژه ایل بزرگ کلهر در استان کرمانشاه را به منصه ظهور رساندند. 

اختلاف بر سر املاک و زمین در سال ۱۳۹۶ عامل نزاع خونین در بین طایفه علیرضاوندی شد که در این نزاع مقتول بعلت اصابت گلوله‌ای دار فانی را وداع گفت و ضارب به قصاص محکوم شد که با وساطت و پادرمیانی بزرگان، ایلات و طوایف شهرستان اسلام آبادغرب و گیلانغرب و پیگیری مسئولین دادگستری و شورای حل اختلاف این شهرستان ها و استان کرمانشاه محکوم به قصاص از چوبه‌دار رهایی یافت و اولیای دم مقتول با گذشت و بخشش قاتل پدر خویش در آیین و سنت خداپسندانه “خون‌صلح” به وی زندگی دوباره بخشیدند.

 

در این مراسم حجت الاسلام سید روح الله زمانی موسوی امام جمعه اسلام آبادغرب ضمن تقدیر از مردم بزرگوار و بانیان این مراسم علی الخصوص ایل بزرگ کلهر با اشاره به اصل و بنیاد و ریشه خانواده در اسلام  و ارزش خون یک انسان در جامعه و خانواده گفت: خون و جان انسان‌ها در اسلام اهمیت زیادی دارد و نباید به جان انسانها تعرض شود و همگی باید در یک جامعه از امنیت کامل برخوردار باشند و در کنار این قضیه اگر به کسی صدمه ای وارد شود اسلام سختگیرانه برخورد خواهد کرد.

 

وی افزود: در اینجا برای داشتن دین کاملی چون دین اسلام به خود می بالیم که اگر کسی جان انسانی را بگیرد گویا جان همه انسانها را گرفته و اگر به انسانی حیات بخشیده شود گویا به همه انسان ها حیات بخشیده شده و اسلام در کنار همه این تعاریف بحث عفو و گذشت را مطرح کرده و حقوق همه افراد را به یک اندازه مشخص کرده است.

 

 

وی در پایان از اولیای دم که حق مسلم خودشان را در برابر دستور خداوند بخشیدند و گذشت کردند، ایلات، طوایف، نیروهای انتظامی و نظامی استانی و شهرستانی دادستان، ریش سفیدان طوایف که در این امر بزرگ دخیل بودند تشکر و قدردانی کرد.

 

در ادامه مراسم حاج داریوش کیانی از مصلحین ایل خالدی کلهر ضمن تشکر از سران ایلات و طوایف از بزرگان و دست‌اندرکاران این کار خداپسندانه و خانواده اولیای دم (پرنیان)که به همگان نشان دادند گذشت و عفو بسیار کار بزرگیست و هر کسی می تواند صاحب گذشت باشد که دلی قوی و سنگ صبور خود و حلقه اولیه برای اقوام و فامیل خود باشد و دلی چون کوه می خواهد که امروز شاهد چنین مراسم بزرگی در شهرستان و میان ایلات بزرگ کلهر باشیم.

 

کیانی گفت: در طول تاریخ "کلهر" در بسیاری از اتفاقات تاریخی اثرگذار بوده که همه عزیزان ایلات مختلف بسیار خوب عمل کرده اند و بزرگان ما سنگ تمام گذاشته و نام نیکی از خود به جای گذاشته اند امروزه که بارصلح و سازش بر دوش این خانواده بزرگ افتاد و اتحاد قومی و قبیله ای و مردم داری به این عمل بزرگ و خداپسندانه به صلح انجامید دست خانواده بزرگ مرحوم  پرنیان را می‌بوسم و از خداوند می‌خواهم بتوانیم جبران خوبی های این عزیزان باشیم که حرف شنوی از بزرگان داشتند و کرامت و بخشودگی این خانواده زبانزد خاص و عام خواهد بودکه با نثار گذشت بدون هیچ چشمداشتی از حق خود گذشت کردند.

 

وی در پایان از دادستان شهرستان فرمانده نیروی انتظامی استان رئیس دادگستری استان کرمانشاه امام جمعه فرماندار، ایلات، طوایف و ریش‌سفیدان تقدیر و تشکر کرد.

 

 

در ادامه این مراسم استاد مهرداد سهامی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: به نیابت از خانواده علیرضاوندی از همه بزرگان و ریش سفیدان و شیوخ قبیله تقدیر و تشکر می کنم.

 

سهامی با اشاره به ارزشمند بودن صلح و سازش درمنطقه گفت :کسی که از خون عزیزش می گذرد کار بسیار بزرگی انجام داده است همانگونه که در قرآن کریم آمده  است( العفو تاج المکارم)عفوتاج همه خوبی‌ها و نیکی‌ها است بخشش ازخون  یک انسان تاج سر همه خوبی هاست

 

 

 

سهامی در ادامه افزود: همین که امروز با تلاش و بزرگواری و وساطت  شما ریش‌سفیدان و مدیران و مسئولان استانی و شهرستان که این محفل نورانی را به وجود آورده‌اند جای بسی تقدیر و تشکر دارد.

 

سهامی با اشاره به اهمیت موضوع انسانیت گفت: ارزش و مقام من و شما همان انسانیت ماست عفو که  کردید سبک و آرام می‌شوید و کینه را از دل های تان که جایگاه خداوند است بیرون می کنید.

 

وی در پایان از فرزندان آن مرحوم که تاریخ رسول خدا را زنده کردند و صلح و سازش را در منطقه بخصوص منطقه علیرضاوندی به وجود آوردند تقدیر و تشکر کرد.

 

 

 

در پایان این مراسم دکتر صفری ریاست دادگستری گیلانغرب  ضمن سلام و درود به روح پرفتوح  امام راحل و شهدای صدر اسلام مدافع وطن، جنگ تحمیلی و آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب و خیرمقدم به مسئولین، مدعوین، بزرگان ریش سفیدان، مسئولین قضات و شورای حل اختلاف استان، فرماندار، امام جمعه اسلام آبادغرب دادستان، شهردار ،شورای شهر و حاضرین در جلسه گفت :حضرت علی علیه السلام می فرماید اصلاح و صلح و سازش دادن بین مسلمانان از تمام نمازها و روزه های مستحب بالاتر است در قرآن ۸۰ مرتبه خداوند در خصوص صلح و سازش سخن به میان آورده است.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد