تحکیم خانواده و تعالی جامعه تحت لوایِ حجاب زن و حیای مرد/ حجاب منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

کد خبر: 307770
|
17:55 - 1400/11/12
نسخه چاپی
تحکیم خانواده و تعالی جامعه تحت لوایِ حجاب زن و حیای مرد/ حجاب منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود
تحکیم خانواده و تعالی جامعه تحت لوایِ حجاب زن و حیای مرد/ حجاب منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود : کارشناسان معتقدند: اگر زن و مرد بـه منزلت خود واقف باشند و در پاسداری از آن بکوشند، فرآیند تربیتی و شخصیتی آنان بخوبی شکل می‌گیرد و اجتماع سالم می ماند. حجاب و عفاف موجب سلامت روان در مردان و زنان می شود. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل از مرصادنیوز، امنیت فردی و اجتماعی در جوامع غربی و شرقی و دینی و غیر دینی به میزانِ قابل‏ توجهی مرهون پاکدامنی زنان است و  بی‏ حجابی و عدم حفظ حریم‏ های جنسیتی سبب خدشه در آسایش فرد و جامعه می ‏شود. لذا یکی از فلسفه های حقیقی حیا و حجاب، حفظ آرامش زن، مصونیت جامعه از فساد و عمق و معنا بخشیدن به امنیت اجتماعی است.

اگر زن و مرد بـه منزلـت خود واقـف باشند و در پاسداری از آن بکوشند، فرآیند تربیتی و شخصیتی آنان و همه اجتماع سالم می ماند. اما اگر آن را رها سازند و سهل انگاری کنند، لطمه های جبران ناپذیری بر هویت و موجودیـت فـرد، خـانواده و اجتماع وارد می شود.

نهادینه سازی فرهنگ عفاف در جامعه تنها مختص زنان نیست

فرشته ایزدی در گفتگو با خبرنگارمرصادنیوز، اظهار داشت: در حال حاضر جامعه در شرایط سخت اجتماعی و اخلاقی به سر می برد و کسی نمی تواند به کتمان این مسئله بپردازد.

این کارشناس ارشد جامعه شناسی گفت: نهادینه سازی فرهنگ عفاف در جامعه تنها مختص زنان نیست بلکه هر دو گروه جنسی را در بر می گیرد و باعث ایجاد امنیت روانی، آسودگی، احساس آرامش در فرد و به تبع آن در جامعه خواهد شد. این مساله به عنوان یکی از ضرورت های باورهای انسانی در جامعه، مستلزم برنامه ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است.

وی افزود: نقش حکومت اسلامی در ایجاد و ترویج این باور انکارناپذیر بوده و در نگاهی عمیق تر، ضروری است. 

ایزدی خاطرنشان کرد: پیش از برنامه ریزی صحیح باید عناصر مفهومی چون فرد، خانواده و جامعه را در زمینه فعالیت علمی و فرهنگی به خوبی بشناسیم و جایگاه هر یک را بررسی کرد. سپس در سه مرحله نهادینه سازی (تعمیق)، گسترش فرهنگ (ترویج) و حفظ و پاس‌داری از باورهای ترویج شده (تحفیظ)، با استفاده از ابزار و شیوه های کاملاً مدرن و مؤثر به فعالیت پرداخت.

وی بیان کرد: امنیت، آرامش و پاس داشت مقدسات از نیازهای اولیه انسان به شمار می آید که در کنار نیازهای جسمانی و اجتماعی و شاید در رأس نیازها قرار گیرد و بخشی از نیازها را دولت باید برآورده سازد. نکته مهم در این زمینه، تعیین محدوده اختیارات و وظایف دولت نسبت به ملت و نهادینه سازی باورها در این زمینه است. 

این کارشناس ارشد جامعه شناسی گفت: جهت نهادینه سازی، گسترش و حفظ فرهنگ عفاف و ایجاد امنیت روانی باید از همه توانایی ها، اختیارات و امکانات موجود در کشور بهره گرفت و در این راستا آموزش و پرورش، حوزه ها، دانشگاه ها، نهادهای اقتصادی و فرهنگی و حتی بهداشتی کشور در رسیدن به هدف مورد نظر نقش بسزایی دارند. 

  وی گفت: ایراد کار ما آنجاست که همیشه بعد از ایجاد آسیب تازه می‌خواهیم برای برنامه‌ریزی درباره آن اقدام کنیم. باید قبول کنیم که اگر رویکردهای پیشگیرانه را تقویت کنیم بی‌شک بستر برای سلامت اجتماعی فراهم می‌شود.

ایزدی به بحث آثار بی عفتی اشاره کرد و گفت: یکی از عواقب بی‏ عفتی سست نمودن بنیان خانواده‏ هاست. کم رنگ شدن روابط خانوادگی میان زن و شوهر و دلسرد شدن آنها از یکدیگر و بروز اختلافات و به دنبال آن طلاق و جدایی، امنیت اجتماعی جامعه را در معرض آسیب قرار می‏ دهد.

یکی از مؤثرترین عوامل امنیت روانی مرد، پاکدامنی و عفت همسر است/ حجاب، منجر به کاهش آسیب های اجتماعی می شود

ثریا رضایی در گفتگو بامرصادنیوزاظهار داشت: زنان با حفظ حجاب خود را از نگاه های زهر آلود، سخنان آزار دهنده و بر خوردهای اراذل جامعه در امان نگه می دارند.

مسئول امور فرهنگی بسیج جامعه زنان استان کرمانشاه با اشاره به اینکه حجاب و پوشش تأثیر زیادی بر روح و روان زن دارد، افزود: دین اسلام با واجب کردن حجاب، می خواهد زن بازیچه دست شهوت پرستان نشود و از آسب های اجتماعی کاسته شود چرا که انحطاط جامعه از سقوط اعتقادی زنان آغاز می شود.

وی با تاکید بر اینکه حجاب نوعی احترام به زن است، گفت: زن عواطف و احساسات قوی تری نسبت به مرد دارد و از نظر روانی نفوذ پذیرتر از مرد است بنابراین وقتی بدون حجاب در اجتماع مردان نامحرم حاضر می شود، به آسانی تحت تأثیر روانی و عاطفی آنان قرار می گیرد و وحدت روانی او از بین می رود و با از بین رفتن وحدت روانی، دچار اضطراب و آشفتگی می شود.

رضایی به استناد آیات و روایاتی در خصوص حفظ عفاف گفت: ، اثر مهم حجاب برای زن، طهارت و پاکی قلب  است که مقدمه ای برای رسیدن به سلامت قلبی (قلب سلیم) است و از آن در روانشناسی به «سلامت روانی» تعبیر می شود.

وی با اشاره به سخنان یکی از زنان آمریکایی تازه مسلمان شده گفت: "سلامت روح مرد و جامعه با نوع و کیفیت پوشش زنان رابطه مستقیم و غیر قابل انکار دارد".

رضایی در ادامه با تعریف "عفت" گفت: عفت و پاکدامنی نیرویی است که انسان را قادر می ‏سازد تا در برابر گناهان و خطاها، خویشتندار باشد و با اراده ه‏ای قوی و راسخ به سوی رشد و تعالی و پاکی روح و روان و در نهایت، رضایت حق‏ تعالی گام بردارد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مؤثرترین عوامل امنیت روانی مرد، پاکدامنی و عفت همسر اوست، چنان‏که خداوند در سوره کریمه روم می‏فرماید: «یکی از آیات لطف الهی این است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید تا در بر او آرامش یافته و با هم انس گیرید...» و در حدیثی پیغمبر(ص) می فرمایند: بهترین زنان شما زنان پاکدامن و عفیف اند.

رضایی در بخش دیگری از موضوع فوق به پیامدهای بی عفتی اشاره کرد و گفت: احساس بی ‏هویتی، گرایش به نیهیلیسم و پوزیتیویسم، اضطراب درونی، بلوغ زودرس نوجوانان، خشونت‏های جنسی، بالا رفتن میزان طلاق، غفلت از یاد خدا از آثار بی عفتی است و در مقابل، افزایش اطمینان مرد به زن، جلوگیری از انحرافِ مرد و افزایش محبت در کانون خانواده از پیامدهای مثبت پاکدامنی زن به شمار می‏ روند.

حجاب و عفاف موجب سلامت روان در مردان و زنان می شود/ بی بند و باری از عواقب بی عفتی

رویا فرامرزی در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: بدون تردید هر یک از ما انسان ها در زندگی، به دنبال رسیدن به آرامش هستیم و تلاش می کنیم از هر راه ممکن به آن دست پیدا کنیم.

این کارشناس ارشد روانشناسی افزود: دین مبین اسلام بهترین وسیله برای رسیدن به آرامش است؛ دستورات قرآن کریم و آموزه های حیات آفرین اسلام، انسان را به بالاترین نقطه ی آرامش و سلامت روان میرساند.

وی گفت: حجاب زنان و مردان که اسلام به آن سفارش کرده است در سلامت روان آنان تاثیر بسزایی داشته و موجب می شود آنان را از مفاسد ناشی از عدم حجاب در امان نگهدارد.

این دانش آموخته روانشناسی خاطر نشان کرد: حجاب عامل بالابردن ارزش زن می شود و زن با رعایت حجاب خود مقام و موقعیت خود را در نزد مرد حفظ می کند و بر احترام او افزوده می شود.

فرامرزی خاطر نشان کرد: متأسفانه در جهان امروز، هویت ارزشمند زن دستخوش تقلّب و دگردیسی شده است و مفاهیم معنای خود را از دست داده‏ اند. اگر زنی ارزش را در تبرّج و تظاهرات جنسی دیده و با خودنمایی اندام خود را در معابر و محافل در معرض دید اجنبی قرار دهد، این مطلب به عنوان یک «خیانت» به امنیت روانی همسر او تلقّی خواهد شد.

وی به نقش عفاف و پوشش در زندگی زناشویی اشاره کرد و گفت: در خانواده نیز رعایت حجاب آثاری از جمله مستحکم شدن پیوند خانوادگی، تحکیم و حفظ بنیان خانواده و مایه ی تقویت علاقه ی مرد به همسرخود می باشد. باحجاب پیوند زناشویی زن محکم می شود و او احساس آرامش بیشتری در زندگی خواهد داشت که این آرامش فرد در خانواده متقابلا در جامعه نیز تاثیر خواهد داشت زیرا زن به عنوان همسر و مادر نقش مهمی در خانواده دارد.

این روانشناس گفت: اصولاً فرزندان از رفتار و کردار بزرگان خود درس می ‏گیرند و در بسیاری از کارها از آنان تقلید می‏ کنند. در جوامع که بی ‏عفتی رواج یافته باشد، کودکان ناخودآگاه از آن به عنوان الگو استفاده می ‏کنند و این‏گونه شخصیت‏شان شکل می ‏یابد و نسلی بی‏بند و بار در جامعه رشد پیدا می‏ کند.

 فرامرزی تاکید کرد: مسئولان فرهنگی جامعه وظیفه دارند درباره تاثیرات روانی حجاب بر سلامت زنان و دختران راهکارهایی متناسب با وضعیت موجود ارائه دهند چرا که آسیب‌های اجتماعی می‌توانند هزینه‌های هنگفت اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی برای کشورها داشته باشند.

به گزارشمرصاد، همان‏گونه که هویت ارزشی عفاف و حجاب در یک جامعه می‏ تواند زمینه‏ ساز سلامت فردی و اجتماعی آن جامعه شود، بی ‏هویتی در این مسئله پیامدها و آثار مخرّب فراوانی به دنبال دارد که ایجاد اختلال در شخصیت فردی یا اجتماعی مردان در گستره وسیعی از ساحتِ وجودی آنان از جمله آنها به شمار می‏ رود.

بنابراین، مردان ما باید غیرت و مردانگی را سرلوحه خویش قرار دهند و زنان ما با حیا و عفت در عرصه‏ های اجتماعی حاضر شوند؛ زیرا با این شیوه است که می‏ توانند با آسودگی خاطر و آرامش فکری و روحی به اهداف بلند انسانی دست یابند و الگویی برای رشد و پیشرفت و موفقیت مادی و معنوی دیگران شوند.

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد