جهاد تبیین یعنی نگارشی که دشمن را افشا کند

کد خبر: 307948
|
14:50 - 1400/12/24
نسخه چاپی
جهاد تبیین یعنی نگارشی که دشمن را افشا کند
جهاد تبیین یعنی نگارشی که دشمن را افشا کند : رئیس جمهور گفت: جهاد تبیین یعنی آن نوع نگارش و پژوهشی که دشمن را مقابل خود ببیند. نویسندگان باید با کسانی که روایت جمهوری اسلامی و روایت مجاهدانش را مکتوم می‌خواهند، مقابله کنند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل از راه دانا؛ آئین پایانی سی‌ونهمین جایزه کتاب سال و بیست‌ونهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران صبح امروز سه‌شنبه ۲۴ اسفند با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا دبیر علمی سی‌ونهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و حضور محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، احمدعلی حیدری، دبیر علمی بیست و نهمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اعضای هیأت علمی، داوران، برگزیدگان و ناشران آثار برگزیده این دوره از جایزه کتاب سال، مدیران و مسئولان فرهنگی کشور، در تالار وحدت برگزار شد.

جایزه کتاب سال رویدادی برای کشف استعدادهای برتر

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در این آئین گفت: رویداد کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بجز ایجاد ارتباطات علمی، فرهنگی و اجتماعی می‌تواند محملی برای کشف استعدادهای برتر و در نتیجه میدان دادن به آنها نیز باشد، تا هرچه بیشتر شاهد رشد فرهیختگان در کشور باشیم.

وی افزود: علیرغم پیشرفت‌هایی که در فضای سایبر و دیجیتال صورت گرفته، کتاب همچنان جایگاه خودش را حفظ کرده است و این فضا در اصل بدل به محلی شده برای انتقال مضمون کتاب‌ها تا مخاطبان بیشتر با منابع آشنایی پیدا کنند. بنابراین کتاب به عنوان پل ارتباطی بین تمدن‌ها و فرهنگ‌هاست و بهترین راه برای شناخت شخصیت‌ها. اگر کتاب بوعلی نبود آیا ممکن بود امروزه ما با بوعلی سینا آشنا شویم؟ شناخت حافظ، سعدی، آخوند خراسانی و… با کتاب آنها ممکن است.

رئیسی ادامه داد: کتاب و کتابخوانی نقش مهمی در تحلیل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دارد و نقشش در شناخت نظریات علمی مهم است. هم امام راحل و هم مقام معظم رهبری با تشویق محققان و حضور در نمایشگاه‌های کتاب و سیره عملی‌شان در کتابخوانی باعث دلگرمی اهالی قلم شده‌اند.

کتاب از جلوه‌های مهم جهاد تببین است

رئیس دولت سیزدهم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد و ابداع مفهوم «جهاد تبیین» توسط مقام معظم رهبری، گفت: یکی از جلوه‌های موضوع مهم جهاد تبیین کتاب است. کتاب نقش مهمی در روشنگری برای نسل‌ها نسبت به رویدادها دارد. آزادی بیان همواره در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مورد تاکید بوده است، اما در کنار آن عدالت در بیان نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

رئیسی اضافه کرد: در آیه شریفه «ن وَالْقَلَمِ وَ مَا یَسْطُرُونَ» باید دقت کرد که هر مستوری مورد قسم خداوند متعال نیست. آن مستوری مورد قسم است که بیان نجات انسان و بیان معارف الهی باشد. هر بیانی قطعاً مورد قسم حضرت حق تبارک و تعالی نیست. بیانی که عدالت، معنویت و اخلاق را را در جامعه احیا کند مهم است و باید به آن پرداخته شود. اگر بیانی زمینه‌های بی اخلاقی را در جامعه فراهم کرد، مورد قسم نیست. بیان باید از دریچه دانش باشد.

رئیس جمهور در توضیح بیشتر مسئله عدالت در بیان گفت: در روزگار مدرن حق مالکیت فکری موضوع مهمی در علم حقوق است. حق التالیف و حق الترجمه باید محفوظ باشد، اما فراموش نکنیم که کسی که کتاب را می‌خواند، نیز حقی دارد که متأسفانه کمتر از این حق صحبت می‌شود. نباید حق کودکان، نوجوانان و همه جامعه کتابخوان کشور را زیرپا گذاشت. و این حق با سخن محققانه اعمال می‌شود.

وی همچنین با بیان این نکته که در هرجایی نمی‌شود قلم فرسایی کرد، ادامه داد: سخن باید محققانه و بر اساس مبنا باشد. آنچه رهبر معظم انقلاب درباره کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی فرمودند باعث افتخار ما در دانشگاه‌هاست. مباحث علمی در دانشگاه‌ها باید روز به روز توسعه پیدا کند، اما اگر قصد تسری دادن این مباحث به جامعه وجود دارد، باید محققانه صورت گیرد. در میان مردم باید با زبانی مردمی صحبت کرد. پیامبران نیز با زبان مردم صحبت می‌کردند. شیوه امام و رهبری هم همین گونه بوده است. رهبر معظم انقلاب که از جمله شخصیت‌های علمی مطرح هستند، مسائل پیچیده را به زبانی ساده بیان می‌کنند.

عدالت در بیان باید همواره مورد توجه قرار گیرد

حجت‌الاسلام رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره دوباره به اهمیت عدالت در بیان گفت: مسئله عدالت در بیان همواره مورد تاکید اندیشمندان و همچنین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و هست. امیدوارم این مسئله در چنین آئین‌ها و نشست‌هایی مورد توجه و ترویج قرار بگیرد. همچنین امیدوارم کتاب‌ها و آثاری که در این محفل‌ها معرفی می‌شود، باعث رونق کتابخوانی در کشور شود. یکی از راه‌های پاس داشتن کتاب و فرهیختگان، برگزاری آیین‌هایی مثل کتاب سال است.

وی گفت: در امتداد مسئله عدالت در بیان، باید به سراغ نگارشی رفت که دشمنان اسلام و ایران آن را نمی‌پسندند. نگارشی که در بیان حقیقت چهره دشمن باشد، همان چیزی است که دشمن به آن حساسیت نشان می‌دهد. همین نگارش در حوزه جهاد تبیین قرار می‌گیرد. همه ما در جریان هستیم که امروزه عده‌ای می‌خواهند پلشتی‌های دوره قاجار و پهلوی را تطهیر کنند و بر بسیاری از حقایقی که توسط نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مجاهدان ایران ایجاد شده سرپوش بگذارند. اینجا وظیفه محققان بسیار سنگین است و باید مدام بنویسند تا حقایق هم به آحاد جامعه و هم جهانیان منتقل شود.

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین با اشاره به این نکته که هر نگارشی جهاد تلقی نمی‌شود گفت: آن نگارشی جهاد است که دشمن را جلوی خود ببیند. نگارشی جهاد است که مقابل آن جریانی باشد که می‌خواهد عمل مجاهدان دفاع مقدس، مجاهدت‌های مدافعان حرم، مجاهدت‌های برادر شهید سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی، مکتوم بماند. صاحبان قلم و بیان باید در بیان این مجاهدت‌ها جهاد کنند و پیشتاز این عرصه باشند.

رئیس جمهور در پایان گفت: روشنفکر حقیقی کسی است که بیش و پیش از همه جامعه را ببیند و احساس خطر کند و به جامعه هشدار دهد. روشنفکران حقیقی همیشه در حال رصد جامعه هستند و در جایگاه دیده بانی به آحاد جامعه و هم وطنانشان هشدار می‌دهند. دولت‌ها، جمعیت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد باید از جوانان فرهیخته و نویسندگانی که مضامین عالی را به جامعه منتقل می‌کنند، حمایت کرده و در جهت ترویج اندیشه‌های نیک بکوشند.

انتهای پیام/