شهریار حیدری در گفتگو با دانا؛

آمریکا به هر بهانه ای دنبال خدشه وارد کردن به برجام است/ ایران به دنبال شفاف سازی در قبال لغو تحریم هاست

کد خبر: 308825
|
13:25 - 1401/07/10
نسخه چاپی
آمریکا به هر بهانه ای دنبال خدشه وارد کردن به برجام است/ ایران به دنبال شفاف سازی در قبال لغو تحریم هاست
عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه آمریکا به هر بهانه ای دنبال خدشه وارد کردن به برجام است، گفت: چون خواسته های آمریکا در برجام تحقق پیدا نمی کند به هر بهانه ای یک خدشه ای به برجام وارد می کند.

به گزارش اسلام آباد خبر ، شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با بیان اینکه اگر برجام طولانی شده بخاطر تامین منافع ملت ایران است، اظهار داشت: مذاکره یک جریان دو طرفه است که یک طرف آن جمهوری اسلامی و طرف دوم کشورهای دیگر با محوریت آمریکا است. آمریکا به ظاهر در برجام اصول مستقلی نداشت و  واقعا طرف برجامی ما به معنای واقعی آمریکا است. بنابراین ما هم منافع ملی کشورمان در اولویت نخست قرار دارد و اگر برجام طولانی شده بخاطر این است که منافع ملت ایران تامین شود.

سر سوزنی از منافع کشور نمی گذریم و باج هم نخواهیم داد

وی با تأکید بر اینکه سر سوزنی از منافع کشور نمی گذریم و باج هم نخواهیم داد، تصریح کرد: چهل سال است که ما هزینه تحریم را پرداخت کرده ایم تا کشور به خودکفایی و قدرت برسد و از جهات مختلف در سایه همین تحریم ها رشد کرده ایم. بنابراین ما به یک توافقی که منافع کشور در آن در نظر گرفته نشده باشد راضی نیستیم تن دهیم.

حیدری با بیان اینکه آمریکا به هر بهانه ای دنبال خدشه وارد کردن به برجام است، خاطر نشان کرد: چون خواسته های آمریکا در برجام تحقق پیدا نمی کند به هر بهانه ای یک خدشه ای به برجام وارد می کند. در گذشته ترامپ از برجام خارج شد و بایدن هم به کنگره واگذار می کند که با توجه به اینکه جریان کنگره جریان مخالف و موافق است یک سری با مذاکرات موافق و یک سری دیگر مخالف هستند.

اگر برجام هرچند وقت یکبار به بن بست می رسد صرفا به خاطر کارشکنی های آمریکا است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: وقتی که رویکرد دولت آمریکا با نگاه مخالف است، طبیعتا کنگره هم مخالف است و در عین حال اگر برجام هرچند وقت یکبار به بن بست می رسد صرفا به خاطر کارشکنی های آمریکا است که این از نظر بین الملل محکوم است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران به دنبال شفاف سازی در قبال آزادسازی تحریم ها و لغو تحریم ها است، گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده و اکنون نیز اعلام می کند که حاضر به همکاری با نهادی های بین المللی آژانس، مشروط به پذیرفتن منافع ملی ایران و در عین حال شفاف سازی از طرف جمهوری اسلامی ایران است. 

حیدری یادآور شد: وقتی که آمریکا از نظر منطق حرفی برای گفتن ندارد، به بهانه های مختلف طفره می رود. بنابراین اگر حرف منطقی یا حرفی برای گفتن در مقابل منطق جمهوری اسلامی ایران داشت، قطع یقین در برجام می ماند و به مذاکرات ادامه میداد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اگر قرار باشد خواسته های به حق، قانونی و بین المللی جمهوری اسلامی تامین نشود و آمریکا هر اقدامی که می خواهد بکند، برای ما خارج شدن و یا نپذیرفتنش هیچ تفاوتی ندارد.

آمریکا دنبال منافعی است که در چارچوب جمهوری اسلامی نمی گنجد

وی با بیان اینکه منطق جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات همواره براساس چارچوب بین المللی بوده است، تصریح کرد: تا حالا از این نظر موفق بوده، اما آمریکا یک رویکرد دیگر دارد و دنبال منافعی است که در چارچوب جمهوری اسلامی نمی گنجد و ممکن است در برخی از کشورها به دلیل ضعف نظامی، دفاعی، سیاسی چنین خواسته ای را بپذیرند. البته آمریکا هم عادت دارد ، ولی جمهوری اسلامی این گونه نیست.

حیدری تاکید کرد: چنانچه آمریکا از برجام خارج شود از منظر بین المللی محکوم است و در عین حال نمی تواند اثری بر سیاست و رویکرد جمهوری اسلامی ایران بگذارد. منطق ما این است که منافع ملت ایران از جمله حق استفاده از انرژی صلح آمیز باید تامین شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: منطق جمهوری اسلامی همواره شفاف سازی در قبال لغو تمامی تحریم ها است و وقتی آمریکا به بن بست می رسد، بلافاصله با یک اقدام غیر متعارف یا از برجام خارج می شود یا از موقعیت کنگره که خود محل اختلاف است استفاده می کند اما جمهوری اسلامی رویکرد و منطق ثابت دارد که به آن ادامه خواهد داد چون خواست ملت است و منافع ملت و جمهوری اسلامی در همین منطق است.