شیوه در مسیر تحول صداوسیما جلو می‌رود/ تحمل شنیدن صدای مخالف

کد خبر: 308950
|
15:51 - 1401/08/09
نسخه چاپی
شیوه در مسیر تحول صداوسیما جلو می‌رود/ تحمل شنیدن صدای مخالف
شیوه در مسیر تحول صداوسیما جلو می‌رود/ تحمل شنیدن صدای مخالف : برنامه مناظره محور «شیوه» شبکه چهار سیما با اجرای کارشناسی عطاالله بیگدلی، در کمتر از یک ماه توانسته در بین سایر برنامه های رسانه ملی به دلیل شیوه اجرا و جنس حرف هایی که در آن زده می شود، بیشتر دیده شود. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل ازراه دانا؛ یکی از انتقادات جدی به برنامه هایرسانه ملیاز طرف طیف دانشگاهی، فعالین رسانه و روشنفکران جامعه این است که در سال های گذشتهتلویزیوندر یک مسیر تک صدایی، صرفا دریچه و بلندگویی برای بازتاب دیدگاه ها و نظرات عده ای خاص و جریانی مشخص بوده و کمتر به منتقدان خود اجازه حضور و یا حتی بیان نظرات مخالف را داده است.

با آمدن پیمان جبلی در راس ریاست این سازمان، در همان روزهای نخست شعارتحولگرایی سرلوحه دستور کار رئیس جدید قرار گرفت؛ هرچند بسیاری این شعارهای دهن پرکن را صرفا شو و نمایشی جدید برای خوشامد عده ای قلمداد می کردند اما با گذشت یک سال از حضور آقای رئیس اندک اندک این نگاه و شعار در حال عملیاتی شدن است؛ هرچند تا بازگشت اعتماد از دست رفته مخاطبانتلویزیونزمان زیادی نیاز است.

چابکی بیشتر بخش های خبری تلویزیون یکی از همین نمونه های عملیاتی شدن این شعار است؛ حضور به موقع در اتفاقات روز اجتماعی، سیاسی و تهیه گزارشاتی هرچند جهت دار نشانه رشد بخش های خبری رسانه ملی است چون در گذشته بارها و بارها در پی اتفاقات اینچنینی، عکس المعل صدا و سیما در بخش های خبری معمولا سکوت و سکوت بوده است و همین به مرور زمان باعث شد تا مرجعیت خبری تلویزیون در نزد مخاطبان کاهش پیدا کند.

شیوه در مسیر تحول صداوسیما جلو می‌رود

حالا علاوه بر مرور اتفاقات مهم و بروز اجتماعی و سیاسی، در برنامه ای گفت و گو محور و به نسبت جنجالی، میز نقدی شکل گرفته تا در بیانی تخصصی تر این موضوعات آسیب شناسی شوند و مهم تر اینکه در این برنامه که از شبکه چهار سیما و به صورت زنده به روی آنتن می رود، برخلاف برنامه ها و تریبون های گذشته تلویزیون، این بار محفلی فراهم شده تا صدای مخالفانی که در گذشته ورودشان به رسانه ملی ممنوع بوده، شنیده شود.

برنامه مناظره محور «شیوه» شبکه چهار سیما با اجرای کارشناسی عطاالله بیگدلی، در کمتر از یک ماه توانسته در بین سایر برنامه های رسانه ملی به دلیل شیوه اجرا و جنس حرف هایی که در آن زده می شود، بیشتر دیده شده و گزیده های کوتاه آن در شبکه های اجتماعی اصطلاحا وایرال شود؛ برنامه ای که به بهانه مرگ غم انگیز مهسا امینی و ماجرای گشت ارشاد به آنتن آمد اما در ادامه سعی کرده با ورود به کلان مسائل اجتماعی،‌فرهنگی و سیاسی، نگاهی آسیب شناسانه به این وقایع داشته باشد و با حضور کارشناسان موافق و مخالف موضوع برنامه، به گفته اکثر فعالین رسانه، برنامه ای به نسبت موفق بوده است.

حضور فعالین سیاسی و دانشگاهی شاخص در این برنامه که معمولا در این سال ها با نظرات خارج از کادر خود در مطبوعات، برای حضور در رسانه ملی، با تابلوی ورود ممنوع مواجه بوده اند، از جذابیت های روایی این برنامه است که البته برخی منتقدان رسانه، حضور این صداهای مخالف را معمولا مقطعی و موقتی می دانند و معتقداند که پس از آرام شدن این ناآرامی ها دوباره پاشنه رسانه ملی به همان روال سابق خواهد چرخید.

تحمل شنیدن صدای مخالف

عطالله بیگدلی مجری کارشناس این برنامه نیز معتقد است که رسانه ملی باید خیلی زودتر از اینها درهای خود رابر روی صداهای مخالف باز می کرد و در این باره می گوید:« این تغییر سیاست در صداوسیما خیلی خوب اما دیرهنگام است. به نظرم صداوسیما به ویژه در حوزه فکر و مباحث فکری خیلی زودتر از اینها باید سیاست درهای باز را انتخاب می‌کرد. تقریبا بدون هیچ چهارچوبی با در نظر گرفتن اینکه توهینی به کسی نشود و درباره‌ مسلّمات و شریعت مردم صحبت نشود، برنامه را شروع شد و چه خوب بود که صداوسیما با قرار دادن این چهارچوب‌ها خیلی زودتر این گفت‌وگوها را شروع کند. هنوز هم به نظر من سطح گفت‌وگوها پایین است.»

رئیس سازمان صدا و سیما نیز در خصوص این برنامه که در مسیر همان تحول گرایی پیش می رود، گفت:« همیشه گفتم رسانه ملی اگر در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد برای بسیاری از مشکلات می‌تواند راه حل ارائه دهد. برنامه شیوه یکی از این تدابیر است که می‌تواند با باز کردن فضای گفت‌وگوی آرام، سالم و عالمانه، به برخی از شبهات جامعه در زمینه‌های مختلف پاسخ دهد که روز به روز دارد به بلوغ خودش نزدیک‌تر می‌شود. امیدواریم الگویی باشد که هم بالغ‌تر شود هم مسیر مستمری برای فضای تبادل افراد فراهم کند.»

بیشتر بخوانید؛

«تحول» در صدا و سیما به مدیران تلویزیون رسید

    پربازدیدترین ها