به‌کارگیری مجدد ماشین امضا؛

اموال فوتبال ایران در فیفا به فنا رفت/ فرار تاج از «ویلموتس‌گیت» بدون مصوبه هیأت‌رئیسه فدراسیون؟!

کد خبر: 309168
|
17:24 - 1401/09/21
نسخه چاپی
اموال فوتبال ایران در فیفا به فنا رفت/ فرار تاج از «ویلموتس‌گیت» بدون مصوبه هیأت‌رئیسه فدراسیون؟!
فدراسیون فوتبال درصدد پرداخت معوقات مارک ویلموتس بلژیکی از طریق دارایی‌های فوتبال ایران در حساب بلوکه شده فیفاست.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ پس از بارها به تعویق افتادن و کشمکش‌های حقوقی بی‌پایان، بالاخره در تابستان امسال و با عبور از نزدیک به ۲ سال از صدور حکم اولیه توسط کمیته انضباطی فیفا، دادگاه داوری ورزش (CAS) محکومیت سنگین و تاریخی فدراسیون فوتبال ایران را شکست و مبلغ غرامت بر اساس این حکم تا حدی کاهش یافت.

طبق رأی داوران CAS، مبلغ کل قرارداد مارک ویلموتس بلژیکی برای ۳ سال هدایت تیم ملی، ۷ میلیون و ۸۷۵ هزار یورو بوده که پیش از این، فدراسیون فوتبال ایران در حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار یورو را به این سرمربی بلژیکی پرداخت کرده بود. با رأی نهایی دادگاه عالی ورزش، فدراسیون فوتبال باید ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار یورو دیگر را نیز به ویلموتس پرداخت کند که این حکم در مجموع، رقم دریافتی وی از فدراسیون را به عدد ۵ میلیون و ۲۵ هزار یورو خواهد رساند.

بدین ترتیب فدراسیون فوتبال ایران رقمی حدود ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار یورو نسبت به اصل قرارداد ویلموتس به وی پرداخت نخواهد کرد و این رقم، سود فدراسیون فوتبال پس از اعلام رای دادگاه عالی ورزش شمرده شده اما باید در نظر داشت که به این رقم ۵ درصد تاخیر تأدیه پرداخت تعلق خواهد گرفت؛ همچنین ۴۰۰ هزار دلار نیز باید به دستیاران مارک ویلموتس با ۵ درصد تأخیر تأدیه تعلق خواهد داشت.

نگاه حریصانه فدراسیون به دارایی‌های بلوکه‌شده در فیفا

از آن‌جایی که فدراسیون فوتبال مطابق همیشه آه در بساط نداشته و حساب‌های خود را خالی از پشتوانه مالی می‌بیند، تیم جدید مدیریتی فوتبال ایران که از ۸ شهریورماه بر مسند قدرت قرار گرفته، علی‌رغم وعده‌های پرطمطراق پیشین مبنی بر تسویه با سرمربی بلژیکی سابق تیم ملی، باز هم نگاه به دارایی‌های کلی فوتبال ایران در فیفا دوخته و از فیفا انتظار ساپورت مالی خواهد داشت.

با وجود این که فدراسیون بین‌المللی فوتبال برای پرداخت دارایی‌های فدراسیون‌های ملی پروتکل‌های خاص خود را دارد و مصارفی مانند توسعه زیرساخت‌ها، توسعه فوتبال، فوتبال بانوان و ... برای اختصاص دادن پاداش‌ها درنظر گرفته، باز هم طی روزهای گذشته خبری منتشر شد که مهدی تاج با جانی اینفانتینو و مسئولان فیفا برای پرداخت مطالبات ویلموتس از محل دارایی‌های فوتبال ایران به توافق رسیده است.

فدراسیون فوتبال در روزهای آغازین جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با ارسال نامه‌ای به فیفا از این نهاد خواستار کمک شده و تاکید کرده با توجه به تحریم‌ها و این که فدراسیون فوتبال ایران حتی نمی‌تواند از پول‌های بلوکه شده خود در فیفا استفاده کند؛ آن ها چه راهکاری را برای پرداخت مطالبات این مربی پیشنهاد می‌دهند. در واقع فدراسیون فوتبال از فیفا راهنمایی خواسته تا در این شرایط سخت چگونه مطالبات مرد بلژیکی را پرداخت کند.

موافقت فیفا با درخواستی که مصوبه هیأت رئیسه نداشت

طبق شایعاتی که هنوز به واکنش رسمی مسئولان فدراسیون منجر نشده، علی‌رغم همه شرایط و پروتکل‌ها گویا فیفا با برداشت مطالبات نزدیک به ۴ میلیون یورویی پرونده ویلموتس و دستیارانش از محل دارایی‌های فوتبال ایرا موافقت کرده؛ در حالی که شنیده شده درخواست رسمی فدراسیون ایران به فیفا حتی مصوبه و امضای اعضای هیأت رئیسه را هم نداشته است.

اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال که پس از انتخاب تاج به ریاست فوتبال ایران با وی به مشکل و اختلاف‌نظر در بسیاری از مسائل خورده‌اند، با اتفاقات اخیر به نظر تبدیل به ماشین‌های امضایی شده‌اند که تنها اوامر و نظرات تیم ریاست فدراسیون را اجرایی کرده و فقط به پاداش‌های ارزی و ریالی می‌اندیشند؛ نه چیزی بیش‌تر یا کم‌تر.

از این رو نامه تاج به اینفانتینو بدون مصوبه اعضای هیأت رئیسه به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در فدراسیون به مقر فیفا ارسال شده؛ چرا که احتمالاً رئیس فدراسیون فوتبال مطمئن بوده در صورت جلب نظر مساعد فیفا و اینفانتینو، مشکلی برای اخذ مصوبه و امضای اعضای هیأت رئیسه نخواهد داشت و این ضرر و خسران عظیم به بیت‌المال با دارایی‌های فوتبال ایران تسویه خواهد شد.

نکته جالب در این اتفاق، آن جاست که تاکنون اعضای هیأت رئیسه هیچ مخالفت یا موافقتی را از خود در این رابطه ابراز نداشته‌اند. در نهایت همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد؛ با این دست فرمان مسببان قرارداد ننگین ویلموتس نه تنها از جبران خسارت قسر در رفته‌اند؛ بلکه هیچ پاسخی هم به افکار عمومی نداده و به راحتی بر مسند قدرت نشسته و در حال تقویت نیروهای خود هستند.

بیشتر بخوانید؛

کلاف سردرگم سرنوشت کی‌روش روی نیمکت تیم ملی/ همه در انتظار خداحافظی با پیرمرد پرتغالی؛ به‌جز تاج و دوستان!

 

تاج: با خطر تعلیق فدراسیون فوتبال مواجه شده‌ایم/ عدم پرداخت مطالبات ویلموتس به‌دلیل تحریم‌هاست