محمدرضا زندی؛ عضو هیأت داوران سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد:

“عملیات مرصاد” یک حرکت ملی باعظمت بود/جشنواره ملی تئاتر مرصاد در شأن آن باید هر سال باشکوه‌تر برگزار شود

کد خبر: 309483
|
19:01 - 1401/12/04
نسخه چاپی
“عملیات مرصاد” یک حرکت ملی باعظمت بود/جشنواره ملی تئاتر مرصاد در شأن آن باید هر سال باشکوه‌تر برگزار شود
محمدرضا زندی؛ عضو هیأت داوران مسابقه‌های نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی‌ سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد گفت: “عملیات مرصاد” مبدأ پیدایش و پیشرفت جشنواره تئاتر مرصاد، خود یک حرکت ملی باعظمت بود که اتفاق افتاد.

به گزارش اسلام آباد خبر ، محمدرضا زندی عضو هیأت داوران ارزیابی و انتخاب آثار مسابقه‌های نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی‌ سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد در گفتگو با خبرنگار ما اینگونه به معرفی خود پرداخت؛ محمدرضا زندی هستم متولد 1331 کرمانشاه نویسنده، کارگردان و بازیگر عرصه ی تئاتر، تلویزیون و رادیو هستم. 

 

وی عنوان کرد: آغاز فعالیت خود را شرکت در یک دوره آموزش 6 ماهه در مرکز آموزشی هنرهای دراماتیک که به همت اداره کل فرهنگ و هنر در سال 1349 دایر شده بود زیر نظر استاد آتش تقی‌پور گذراندم و دوره فشرده کارگردانی و بازیگری در کنار عزیزان هواس پلوک، مجتبی قلندرلکی ،خسروخندان، تبادل اندیشه کردیم و با همیاری و همکاری مستمر آثاری را به صحنه بردیم. 

 

زندی با اشاره به فعالیتهای گسترده خود گفت: بنده مدت ۲۴ سال با واحد نمایش رادیویی کرمانشاه به عنوان نویسنده و بازیگر فعالیت مستمر داشتم همچنین با تلویزیون هم به عنوان نویسنده و بازیگر همکاری داشته‌ام و (ریل - جوانمردان - افعی طلایی - آ سید کاظم) را ازجمله آثار خود نام برد. 

 

زندی گفت: بعضی از متون را دو و سه بار مورد بازخوانی قرار گرفتن که نهایتا" به ترتیب نمایشنامه های هیروشیما - واتر ویل - دیده بان انتخاب و به دبیرخانه جشنواره مرصاد معرفی شدند و امیدوارم حقی از کسی ضایع نشده باشد و داوری ما سه نفر (اصغر گروسی - محمدرضا زندی - یوسف میرزایی) خالصانه و صادقانه قضاوت شود.

 

وی خاطرنشان کرد: لازم است نکته ای را به عزیزان نویسنده یادآور شوم که اقتباس با کپی‌کاری بسیار تفاوت دارد و عزیزان به این مقوله توجه داشته باشند. متاسفانه یکی دو مورد مشاهده گردید؛که امیدوارم نویسنده‌های جوان توجه داشته باشند اقتباس به خودی خود حرکت بدی نیست سابقه هم دارد اما رونویسی اثر دیگران زشت است و دوستان باید امانتدار باشند.

 

عضو هیأت داوران سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد افزود: در سال 1352 جسارت به خرج دادم و نمایشنامه نویسی را تجربه کردم، نمایشنامه دهکده طلایی، قربانی، قوزی، حاصل آن سال شد. 

 

محمدرضا زندی بیان داشت : در کنار کار کارگردانی و بازیگری، نوشتن را نیز ادامه دادم و پس از آن حسین در سرخی شفق، صبح ظفر ،جنگ زمین رجال، آوخ، پرواز به سوی ملکوت، خون صلح، مرثیه تخیل، جستجو خیال، عالیجناب حباب ،وارث پلنگ و ماه شب آخر از آثار اینجانب می‌باشد، در جشنواره مراکز صدا و سیما چندین بار جایزه نویسندگی و بازیگری دریافت کرده ام که از آن جمله نمایش رادیو جوان خانواده، کرده‌مالان و... نوشته ام.

 

عضو هیأت داوران مسابقه‌های نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی‌ جشنواره در خصوص آثار راه یافته به مرحله نهایی سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد اظهارداشت: ؛ تعداد 21 نمایش جهت مسابقه نمایشنامه نویسی ارسال شده بود که مورد خوانش تحلیل و تبادل نظر قرار گرفتند که در نتیجه سه اثر برای چاپ انتخاب گردید.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد اهمیت جشنواره تئاتر ملی مرصاد در اسلام‌آبادغرب گفت: “عملیات مرصاد” مبدأ پیدایش و پیشرفت جشنواره تئاتر مرصاد، خود یک حرکت ملی باعظمت بود که اتفاق افتاد و باید تلاش شود “جشنواره ملی تئاتر مرصاد” در شأن آن هر سال باشکوه‌تر، غنی‌تر و پربارتر از سال گذشته برگزار شود چراکه شهرستان اسلام‌آبادغرب بعنوان قدمگاه شهدای مرصاد به حق سزاوار آن است که با این چنین جشنواره‌هایی در سطح کشور بدرخشد. 

 

گفتگو نگار :میترا باباخانی/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد