با حضور مسئولین استان، شهرستان و بزرگان ایلات و طوایف منطقه

سنت حسنه خون‌صلح در اسلام‌آبادغرب برگزار شد+تصاویر

کد خبر: 309552
|
07:44 - 1401/12/28
نسخه چاپی
سنت حسنه خون‌صلح در اسلام‌آبادغرب برگزار شد+تصاویر
با حضور مسئولین شهرستان، استان و بزرگان ایلات و طوایف منطقه، چهارمین سنت حسنه خون‌صلح در سال 1401 در اسلام‌آبادغرب برگزار شد

به گزارش اسلام آباد خبر، سنت حسنه خون صلح برای بار دیگر در ایام پایانی سال عصر شنبه 27 اسفندماه ۱۴۰۱ با حضور سید روح الله زمانی موسوی امام جمعه،منوچهر فتاحی ریاست شوراهای حل اختلاف استان کرمانشاه، قاسم نظری ریاست دادگستری و سید سجاد ملایری دادستان شهرستان، بزرگان ایلات و طوایف مختلف شهرستان در مسجد امام رضا(ع) اسلام‌آبادغرب برگزار شد.

 

ظرفیت بسیار مناسبی در بین بزرگان ایلات و طوایف برای رفع مشکلات شهرستان وجود دارد

سید روح الله زمانی موسوی در این مراسم اظهار کرد: ظرفیت بسیار مناسبی در بین بزرگان این شهرستان داریم وهمین باعث مهر و عطوفت و مهربانی می شود و باید اینهارا گوشزد کرد و این امر را گسترش داد.

 وی عنوان کرد: در زمینه بروز چنین مشکلاتی در جامعه باید جلوگیری کرد که به وجود نیاید که شاهد هزینه‌های بعد از آن نباشیم.

امام جمعه شهرستان با اشاره به استفاده از ظرفیت بزرگان برای رفع مشکلات شهرستان، بیان داشت: ما اگر در ارتباط این مسائل که دچار بغرنج و بن بست است می توانیم ورود کنیم و کارهای بزرگ را رقم بزنیم پس در ارتباط با خیلی کارها می توانیم ورود کنیم و منشاء خیر و برکت و مهربانی و باشیم.

 

موسوی زمانی در پایان گفت: اگر می توانیم در مسائل اقتصادی و فرهنگی خون بس داشته باشیم، می توانیم در مسائل دیگر مانند طلاق بس هم داشته باشیم و مسائل اجتماعی را حل کنیم امروز این فرهنگ سازی اتفاق افتاده و زمینه هایی که در ارتباط با تلاش بزرگواران به وجود آمده کار را برای موارد مشابه راحت‌تر می کند و می توانیم برای سایر موارد و مصادیق ورود کنیم.

 

در سایه صلح و مدارا انسان به تکامل اجتماعی مطلوب می‌رسد

در ادامه مراسم منوچهر فتاحی ریاست شوراهای حل اختلاف استان کرمانشاه ضمن تقدیر و تشکر از بزرگان ریش سفیدان و ایلات و طوایف کلهر با استناد به آیات قرآنی در مورد عفو و بخشش گفت: صلح و سازش به عنوان یک فضیلت اخلاقی در آموزه های دینی ما معرفی شده به عنوان یک فضیلت اخلاقی در سایه صلح و مدارا انسان به تکامل اجتماعی مطلوب می‌رسد و موجب سرمایه اجتماعی در جامعه می‌شود و در جامعه ایجاد بستری برای شکوفایی استعدادها آرامش ذهن و کم کردن هزینه های زندگی خواهد بود.

 فتاحی عنوان داشت :خداوند در قرآن کریم ۸۰ بار در به مقوله صلح و سازش تاکید داشته و در قرآن کریم خداوند می فرماید: مؤمنان به اصلاح ذات‌البین اقدام کنند و در پاره‌ای از آیات قرآن فلسفه صلح بیان شده و در سوره بقره می فرماید ای کسانی که ایمان آورده اید قصاص بر شما واجب شده و در جایی دیگر می فرماید قصاص واجب است اگر یک شخصی نفس محترمی را به قتل برساند بر اساس فقه قرآن باید مجازات آن که قصاص است صورت گیرد اما خداوند می فرماید اگر عفو و گذشت کنید از یک سنت معروف تبعیت کرده‌اید.

 

 

صلح و سازش و اصلاح ذات البین در رأس برنامه‌های دستگاه قضایی است

در ادامه مراسم خون صلح که بین خانواده‌های سبزی و سلیمانی صورت گرفت سید سجاد ملایری دادستان اسلام آبادغرب ضمن تشکر از ریش‌سفیدان ایلات و طوایف شهرستان گفت: بنده با استناد به حرف ریاست کنونی دادگستری کل استان که پنج سال پیش به بنده فرمودند از ظرفیت بزرگان ایل کلهر و مردم شریف اسلام آباد جهت اصلاح ذات البین استفاده کن همان صحبت‌ها را آویزه گوشم کردم و از همان ابتدای کار صلح و سازش و اصلاح ذات البین را با همراهی ریاست دادگستری شهرستان آقای نظری این کار را شروع کردیم و نتایج مثبتی گرفتیم.

ملایری در پایان گفت: از گذشت اولیای سببی و نسبی اولیای‌ دم مرحوم قدرت الله سبزی که آمدند سازش و گذشتی را انجام دادند که به منزله آیات قرآنی به معنی زنده کردن همه جامعه بشریت است این خانواده بزرگ مصداق بارز گذشت که از بالاترین گذشت فقه در اسلام چه در تشیع یا تسنن که همان قصاص هست چشم پوشی کردند جای تشکروقدردانی دارد.

 

کارنامه ایل بزرگ کلهر مملو از گذشت و بخشش است

 

در پایان مراسم داریوش کیانی از بزرگان ایل کلهر ضمن تشکر از ریاست شوراهای حل اختلاف استان ،امام جمعه، ریاست دادگستری و دادستان شهرستان، ریش سفیدان ایلات و طوایف مختلف منطقه گفت: بنده از دادستان مردمی که در تمام مسائل اجتماعی نقش بسزایی دارند وظیفه خود می‌دانم تشکر کنم و انشالله بتوانیم جوابگوی زحمات تمامی شما بزرگواران باشیم.

 

کیانی با گریزی به خون بس مرحوم یحیی کاوسی گفت :خانواده کاوسی با گذشت خود افتخار منطقه کلهر هستند و باید در تمامی مراسمات خون بس از این به بعد این خانواده حضور داشته باشند و قضیه امروز نشأت گرفته از قضیه دیروز است.

وی افزود: کارنامه ایل بزرگ کلهر مملو از گذشت و بخشش است، هم اکنون در این مراسم خون صلح خانواده مرحوم فرجی و کاویسی هر دو در مجلس حضور دارند که باعث افتخار است کیانی در پایان گفت :خانواده سبزی به ما درس گذشت دادند و بدون دریافت وجه این خون را به تمام مردم کلهر گذشت کردند.

 تهیه و تنظیم خبر: میتراباباخانی

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها