معرفی اماکن گردشگری؛

جاذبه‌های زیارتی و بقاع متبرکه شهرستان اسلام‌آبادغرب+ تصاویر

کد خبر: 309587
|
16:11 - 1402/01/08
نسخه چاپی
جاذبه‌های زیارتی و بقاع متبرکه شهرستان اسلام‌آبادغرب+ تصاویر
شهرستان اسلام آبادغرب دارای جاذبه های زیارتی-گردشگری درخور توجهی می باشد که 3 بقعه متبرکه شهرستان از این اماکن مذهبی می باشند.

به گزارش اسلام آباد خبر ، جاذبه های زیارتی و بقاع متبرکه فراوانی در شهرستان اسلام آباد وجود دارد که 3 بقعه در بین این جاذبه‌های زیارتی شاخص می‌باشند.

 

  • بقعه امام‌زاده حسن(ع)  واقع در بخش حمیل

 

بقعه امام‌زاده حسن(ع) در جوار روستای روتوند واقع در منطقه‎ هرسم بخش حمیل در فاصله‌ی 40 کیلومتری اسلام آباد غرب و 11 کیلومتری شهر حمیل بر ‏بالای تپه ای قرار دارد که حدود 275 متر از سطح جاده آسفالته ارتفاع دارد و از چشم اندازی بی نظیری برخوردار است.

نسب شریف ایشان؛ حمزه ابوالقاسم بن علی طعنه بن حمزه بن محمد بن عبدالرحمان الشجری ابن القاسم بن حمزه البطحانی، که از اولاد حسن ‏بن زید بن امام حسن مجتبی (علیه السلام) است  که شهرت ایشان به امام‌زاده حسن(ع) در بین اهالی منطقه به ‏دلیل نسب شریف ایشان است.

در جوار حرم زائرسرا و  امکانات رفاهی برای زوار وجود دارد‏. در دامنه تپه امامزاده یک گورستان قدیمی است که مردم ‏منطقه به ویژه ایلات کلهر و زنگنه اموات خود را در این گورستان به خاک می سپارند.‏

این بنای مذهبی از قدیم مورد تکریم و احترام زائران و مردم منطقه قرار گرفته و بنا بر روایات بزرگان منطقه، در گذشته اگر کسی قصد داشت به زیارت امام رضا (ع) برود، ابتدا  به زیارت برادر کوچکتر یعنی امام زاده حسن ( شاهزاده حسن) سپس با توجه به اینکه گفته می شود امام زاده محمد ( شاهزاده محمد واقع در سیمره) معروف به برادر امام رضا(ع) است، به زیارت امام زاده محمد می رفتند و در نهایت به خدمت امام رضا (ع) در مشهد شرفیاب می شدند.

 

 

 

  • امامزاده قاضی الکیا(ع) یا (قاضیوند)

امامزاده قاضی الکیا(ع) یا (قاضیوند) در 12 کیلومتری اسلام آبادغرب به سمت حمیل در حدفاصل روستای کله‌جوب و چقاکبود بر بر فراز تپه‌ای نه چندان مرتفع واقع شده و از نقطه جنوبی بقعه سرسبزی کشتزار و دشت‌های اطراف مناظر چشم نوازی در فصل بهار به چشم می‌خورد.

در عرف محلی این امام‌زاده؛ «قاضی وند » و در مکاتبات اداری (قاضی الکیا) نوشته می‌شود و با توجه به باورها و اعتقادات عموم مردم استان و استانهای همجوار کراماتی از صاحب بقعه دیده شده و با توجه به قرار گرفتن در جوار جاده اصلی اسلام‌آبادغرب به لرستان و خوزستان، علاوه بر مردم شهرستان، زائران در تمام فصول سال به زیارت این بقعه می‌شتابند.

در اسناد تاریخی و دینی نسب "قاضی وند"؛ "القاضی الکیا ابوعبدالله الحسین امیرکل الخشاب ابن علی ابن عبدالرحمن شجری ابن قاسم ابن حمزه ابن محمد بطحایی که از اولاد حسن ابن زید ابن امام حسن(ع) ذکر شده است.

 

 

  • امامزاده علی اکبر(ع) 

امامزاده علی اکبر(ع) در روستای بدره ای حاشیه شرقی شهر اسلام آبادغرب واقع شده است و گنبد و گلدسته های این بقعه مطهر از سمت راست جاده ورودی شهر اسلام آبادغرب چشم نواز است.

نسب شریف امام زاده سید علی اکبر روستای بدره ای اسلام آباد غرب با هفت واسطه به امام حسن مجتبی (علیه السلام) منتهی می شود.

تاريخ اين بقعه متبركه به پيش از سكونت مردم اين روستا بر می گردد، زيرا در زمان تركان «شاهسوند»،كه در اينجا زندگی می كرده‌اند، بقعه به صورت خاك و سنگ چين وجود داشته و پس از كوچ آن ها از اين محل، مردم حاضر بدره ای در چند نسل حدود ۴۵۰ سال است كه در اين روستا ساكن می‌باشند و از آن زمان تا به امروز، سنگ چين بقعه چندين بار تغيير كرده است.

 

 

 

انتهای پیام/

 

 

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد