میزگرد نقش هنر در جهاد تبیین؛

جشنواره ملی تئاتر مرصاد ظرفیتی برای تبیین جنایات منافقین

کد خبر: 309755
|
15:31 - 1402/02/30
نسخه چاپی
جشنواره ملی تئاتر مرصاد ظرفیتی برای تبیین جنایات منافقین
در میزگرد نقش هنر در جهاد تبیین به بررسی جشنواره ملی تئاتر مرصاد بعنوان ظرفیتی برای تبیین جنایات منافقین پرداخته می‌شود.

به گزارش اسلام آباد خبر ، روز گذشته اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد با مظلومیت تمام برگزار شد و جا داشت مدیران فرهنگی کشوری و استانی در تنها جشنواره ملی تئاتر استان کرمانشاه حضور داشته باشند، البته در افتتاحیه این جشنواره که با حضور استاندار کرمانشاه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شورای اداری شهرستان در محل یادمان شهدای مرصاد برگزار شد؛ هدف از اجرای این جشنواره، تببین جنایات منافقین و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت عنوان شد اما از شعار تا عمل فاصله زیاد است و امسال نیز جشنواره بدون ردیف اعتباری کشوری و با همت مسئولین استان کرمانشاه و شهرستان اسلام‌آبادغرب برگزار شد.

 

در این میزگرد به اهمیت جشنواره ملی تئاتر مرصاد بعنوان ظرفیتی برای تبیین جنایات منافقین و لزوم حمایت مادی و معنوی مسئولین کشوری و استانی برای این جهاد فرهنگی پرداخته می‌شود.

 

 

جشنواره تئاتر مرصاد پاسداشت یک اتفاق ویژه در شهرستان اسلام آبادغرب است/بخش نمایشنامه نویسی جشنواره باید رونق پیدا کند

 

محمد کاظم تبار عضو هیئت داوران سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد، معاونت تولید انجمن تئاتر دفاع مقدس، نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: جشنواره تئاتر مرصاد پاسداشت یک اتفاق ویژه در شهرستان اسلام آبادغرب است که ظرفیت آن بومی است و لحاظ سطح برنامه ریزی خیلی جای کار دارد که باید سطح آن بالاتر برود یکی از لازمه‌های آن بستر سازی در شهرستان اسلام آباد غرب است که این بستر در حال حاضر وجود ندارد و ارتباط مستقیم جشنواره و عامل برگزار کننده جشنواره شهرستان اسلام آباد باید ظرفیتش بالاتر برود از لحاظ جذب توریست که این کار اثرگذار است.

 

 

وی عنوان کرد:  سطح برگزاری و کیفیت آثار قابل قبول است بعضی از کارها از سطح توقع ما نسبت به جشنواره موضوعی شهرستان در دیگر شهرستان کشور بالاتر بوده و جای کار هم دارد این رویداد در ادوار بعدی ویژه‌تر اتفاق می‌افتد بزرگترین معضل جشنواره مرصاد که من سال پیش هم صحبت کردم موضوعی نبودن آثار حاضر در جشنواره است که باید برطرف شود. 

 

وی در ادامه سخنانش افزود: ۸ کار صحنه‌ای با موضوع منافقین در جشنواره مرصاد بود اما مرصاد جشنواره مقاومتی و جشنواره دفاع مقدس نیست که ما آثار دفاع مقدس یا آثار مرتبط با جنگ ببینیم ما باید آثار مرتبط با هر آنچه که در مرصاد یا کسانی که مرصاد را آفریدند و خلق کردند ببینیم اما این اتفاق در ادواری که در جشنواره مرصاد بودیم رخ داد و لازمه‌اش بخش نمایشنامه نویسی است که بخش نمایشنامه نویسی جشنواره رونق پیدا کند و باید با جدیت دنبال شود تا شاهد این اتفاق باشیم ولی کار سختی نیست واقعیت‌ها را نشان بدهیم. 

 

عضو هیئت داوران سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد گفت: مردم نسبت به نقش منافقین در سالهای اول انقلاب و بعد از آن کاملاً آگاه‌اند اما اینکه بخواهیم آن را نشان دهیم طبیعتاً کار سختی نیست چون فقط واقعیت را نشان بدهیم کسانی که نمی‌دانند متوجه می شوند و به آن آگاهی می رسند.

 

کاظم‌تبار بیان داشت: نکته ای که وجود دارد و ما باید در بحث پژوهشی یعنی قبل از نمایشنامه یک مرحله قبل از نمایشنامه پژوهش است که ما باید خوراک پژوهشی به نمایشنامه نویسان و هنرمندان بدهیم در اوایل انقلاب که یک اتفاق در خیابان های ایران رخ میداد در کردستان خیلی فعالیت های عجیبی کردند کردستان سنندج و شهرهای اطراف سنندج همین کارتر نگاری ها مستند زیادی است این امر اگر تولید شود می‌توان مستندات جمع‌آوری کند به هنرمندان تزریق کنند اطلاعات خیلی کار سختی نیست اگر بحث پژوهشی را درست هدایت کنیم قطعاً این اتفاق می افتد.

 

وی افزود : در خصوص حمایت ارشاد و سرفصل قرار گرفتن تئاتر مرصاد اگر ما قرار است روند را اصلاح کنیم و به این مطلوب برسیم باید برنامه ریزی داشته باشیم برنامه ریزی زمانی داریم که بودجه مشخص و سرفصل مشخص داشته باشد این جشنواره فقط روی کاغذ است در ادوار بعدی به این شکل تاریخ مشخص و تکلیف مشخص ندارد و دبیر جشنواره فقط ذهنش به این است که چه جوری جذب سرمایه کند و در صورتی که باید سرفصل بودجه مشخص شود و بودجه این اتفاقات بیفتد.

 

کاظم تبار در پایان گفت :لوگوی ادوارجشنوارره مرصاد را که می‌بینم یک پلاک آویزان است نام مرصاد که وسط آرم انجمن نمایش است، لزوم حضور انجمن نمایش کشور در مرکز هنرهای نمایشی به شدت احساس می‌شود و امیدوارم در ادوار آینده شاهد این اتفاق باشیم.

 

جشنواره مرصاد می‌تواند یکی از جاذبه های فرهنگی گردشگری منطقه باشد/ اعتبارات مالی تاثیر زیادی در سطح کمی و کیفی جشنواره‌ها دارد

 

 اصغر گروسی؛ عضو هیئت داوران سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: عملیات مرصاد یکی از عملیات‌هایی است که جمهوری اسلامی انجام داده و با گذشت چهار دهه که بعد از انقلاب می گذرد یکی از نقطه‌های عطف تاریخ انقلاب است. 

 

 

وی افزود: شرایطی که منافقین رقم زدند و جنایت هایی که مرتکب شدند به هیچ شکلی نمی‌شد شرح بی شرمی این قوم عقب افتاده را بازگو کرد، عملیات مرصاد یک مرکز سری برای نشان دادن افکار پلید این اقلیت عقب افتاده(منافقین) است، این که داعیه خدمت به مردم را دارند ولی در اصل جریان در کنار دشمن ما، در کنار صدام و رژیم بعث روبروی هموطنان خودشان ایستادند و در عملیات مرصاد با لباسهای سرباز های ایرانی و با استفاده از حب هموطنان کرد ما نسبت به رزمندگان ایرانی جنایت های بسیاری را مرتکب شدند و حتی زمانی که عرصه را تنگ دیدند با از بین بردن هم وطنان کردما لباس آنها را به تن می کردند و وارد روستاها می شدند و شرایط بغرنجی را برای مردم و اهالی آنجا به وجود می آوردند. 

 

این هنرمند عنوان کرد: در اصل عملیات مرصاد یک اتفاق بسیار مهم در تاریخ انقلاب اسلامی است که باید بیشتر روی آن کار شود و تمرکز بیشتری برای آشنایی نسل جوان بشود.

 

 وی در مورد اهمیت جشنواره مرصاد گفت: برای قرار گرفتن تئاتر مرصاد در سرفصل خود وزارت ارشاد دوستان وزارت ارشاد هم باید اهتمام ویژه و یک نگاه خاصی به این جشنواره داشته باشد، ما جشنواره های بسیاری داریم جشنواره های موضوعی که در جای خودش برگزار میشوند کم هستند جشنواره مرصاد در اسلام آباد غرب یکی از آن نقطه عطف هاست که وزارتخانه باید با بهترین روش تبلیغات بیشتری داشته باشد به واسطه حمایت از جشنواره شرایط تبلیغی را هم انجام بدهد شاید مانند جشنواره های دیگر هم هزینه هایی را متقبل کند و به همان اتفاق در همان اتمسفری که شده می‌تواند برای فرهنگ‌سازی کمک شایان توجهی کند.

 

 گروسی بیان داشت : راهها و نگاه با موضوع عملیات مرصاد می‌تواند اتفاق مهمی در تقویم تئاتر ما رقم بزند که امیدوارم مسئولین این اهتمام را داشته باشند و نگاه ویژه به این جشنواره داشته باشند. وی عنوان کرد: تنها پیشنهادی که می توانم بکنم این است؛ کسانی که در موقعیت های اداری هستند می‌توانند کمک بیشتری به جشنواره بکنند و اهتمام بورزند مانند؛ استانداری, فرمانداری و ادارات کل ارشاد استان نگاه ویژه به این جریان داشته باشد و مهم تر از این و شایسته تر از این با آن برخورد کنند. 

 

این هنرمند با اشاره به تلاش‌های دبیر جشنواره تئاتر مرصاد گفت:آقای نوروزی در دبیرخانه تمام تلاش خودرا می کنندولی تلاش بدون ردیف بودجه و بدون حمایت مالی آنچنان بردی ندارد و شایسته است مسئولین استانی و شهرستان برای اعتلای تاریخ و فرهنگ خود در جهت افزایش ردیف بودجه این جشنواره تلاش نمایند تا شاهد جشنواره بسیار باکیفیتی باشیم و سالن‌های بهتری در استان و شهرستان اسلام آبادغرب احداث گردد و میدان‌گاهی برای اجرای تئاتر های خیابانی و زیرساخت‌های اجرای بیش از پیش مهیا شود تا شاهد جشنواره ملی و بین المللی باشیم. 

 

وی با اشاره به سطح کمی و کیفی کارهای جشنواره مرصاد گفت: این یکی از جشنواره هایی است که سالیانی هست که برگزار می‌شود و بواسطه دبیری فردی که خودش سالها تجربه کار کردن در این زمینه را دارد شرایطی به وجود آمده که از ثبات هم برخوردار هست در حال مورد وفاق دوستان تئاتری نیز هست. 

 

گروسی تصریح کرد: کارهای خوبی از لحاظ کیفیتی و کمیتی به این جشنواره ارسال می‌شود و ما شاهد آثار خوب و درجه یکی در این جشنواره دربخش نمایشنامه نویسی هستیم که داوری آن برعهده دوستان و بنده می باشد.

 

وی افزود: بودجه جشنواره‌ها تاثیر زیادی در سطح کمی و کیفی جشنواره‌ها دارد که امیدوارم مسئولین شهرستان، استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد کرمانشاه و مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد پیگیری نمایند که ردیف بودجه مناسبی برای این جشنواره اختصاص یابد. 

 

 عضو هیئت داوران سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد خاطرنشان کرد: جشنواره مرصاد می‌تواند یکی از جاذبه های فرهنگی گردشگری منطقه باشد؛ چه برای آشنایی با وقایع تاریخی، چه برای نگاه فرهنگی و پر کردن سبد فرهنگی به لحاظ تأمین اجراهای جشنواره است که از سراسر کشور خود را به این جشنواره رسانده اند و با موضوعیت این جشنواره نمایش‌هایشان را به معرض دید عموم می‌گذارند .

 

سطح کیفی جشنواره بیش از حد انتظار بود/ همه استان باید از جشنواره مرصاد حمایت کنند

 

لیلی عاج؛ عضو هیئت داوران سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: سطح کیفی جشنواره بیش از حد انتظار من بود اما نکته مهم این است که هر کاری ایده‌ای دارد هرچند در اجرا موفق نباشد و انسان متوجه نقصان امکانات می شود. وی عنوان کرد: همین که در شهرستان اسلام‌آبادغرب تا این اندازه به هنر تئاتر اهمیت داده می شود یک امتیاز بزرگ است و حتی سطح جشنواره از انتظارات هم بالاتر بوده رعایت جزئیات خیلی کوچکی باعث بالاتر رفتن سطح بسیاری از کارها می شود که این نکته هم با یک تذکر ساده قابل رفع است. این هنرمند گفت: اینکه جشنواره ای به سیزدهمین دوره خود رسیده است یعنی در حال طی کردن دوران بلوغ است. 

 

 

لیلی عاج در ادامه سخنانش گفت: باید بیشتر به رشد و کیفیت جشنواره توجه شود مضاف بر اینکه جشنواره مرصاد تنها جشنواره تئاتر استان کرمانشاه که هر سال برگزار شد و همین موضوع می‌تواند این جشنواره را تبدیل به جشنواره محوری استان کرمانشاه کند که آثار برتر ابتدا در مرصاد ارزیابی شوند 

 

وی افزود : بخش نمایشنامه نویسی باعث بالاتر رفتن سطح محتوایی جشنواره مرصاد می‌شود و باید بیشتر به این بخش توجه کرد همه استان باید خیلی از این جشنواره حمایت کنند.

 

 

عضو هیئت داوران سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد خاطرنشان کرد: جای خالی بزرگان هنر کرمانشاه و کشور در این جشنواره احساس می‌شود و انتظار می‌رود که حضور یابند و یا از این بزرگان حمایت به خصوص حمایت مالی صورت گیرد تا کیفیت جشنواره را بیشتر کنند.

 

عاج در پایان گفت : ان شاءالله خداوند عشق تئاتر را در دل همه مسئولین قرار دارد تا حمایت ایشان از جشنواره صورت گیرد.

 

 

نگاه ما به جشنواره مرصاد باید خیلی پررنگ‌تر از گذشته باشد/ خیانت‌ وجنایت منافقین هیچ وقت از ذهن مردم پاک نمی‌شود

 

هاشم پورمحمدی عضو هیأت داوران هیأت داوران نهایی سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد در گفت‌گو با خبرنگار ما این‌گونه به معرفی خود پرداخت: هاشم پورمحمدی هستم متولد ۱۳۵۸ کرمانشاه، کارشناس ارشد کارگردانی نمایش، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر و در حال حاضر بازی در تلویزیون تئاتر و سینما دارم.

 

 

وی گفت : مقام های زیادی را درجشنواره های مختلف فیلم وتئاتروتلویزیون وسینما کسب کردم چه در بازیگری چه در کارگردانی و چه در نمایشنامه نویسی همچنین داور جشنواره های مختلف بودم که یکی از آنها بازبینی جشنواره تئاتر مرصاد بود.

 

پورمحمدی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص سطح کمی و کیفی آثار شرکت کننده در سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد اظهارداشت: استقبال خوبی در بخش خیابانی و بخش صحنه‌ای شده بود از این جشنواره طوری که به هر حال زمان برای دیدن فیلم ها با دقت دیدن این آثار و چون باید به هر حال این ها تجزیه و تحلیل می شدند و با دقت دیده می شدن زمان زیادی برای دیدن به دلیل داشتن چون که آثار زیادی رسیده بودو همین که کیفیت آثاری که رسیده بود و خیلی جاها نزدیک به هم و سطح بالایی داشت خصوصاً در بخش صحنه‌ای به حمدالله اتفاقات خوبی بود دردو بخش صحنه ای و خیابانی آثار خیلی خوبی داشتیم آثاری که در سطح کشور و در سطح جشنواره مثل جشنواره فجر حرف‌هایی برای گفتن داشتند و دارند آثاری که یقیناً اتفاقات خوبی را در زمان اجرا در جشنواره رقم خواهد زد.

 

وی گفت: در بخش خیابانی کیفیت آثار باید به سمتی برود که مقبول‌تر باشد و برای کار خیابانی هم باید زمان گذاشت و  کیفیت را بالا آورد البته کارهای خیابانی خوبی انشالله دراین جشنواره خواهیم داشت.

 

پورمحمدی درخصوص اهمیت عملیات مرصاد گفت: در خصوص عملیات مرصاد و جنایات منافقین چون خودم اهل کرمانشاه هستم به خوبی زمانی که منافقین حمله کردند مرصاد را بخاطردارم، من هیچ وقت خاطرات آن روزها را فراموش نمی‌کنم که چه اتفاقات  تلخی افتاد، پس از گذشت سال‌ها هنوز وقتی اسم این گروهک خائن می‌آید نه تنها من بلکه تمام مردم ایران از آنها احساس انزجار دارند و در طول تاریخ مشاهده می شود هر جایی که دشمن روبروی مردم ایران قرار گرفته شکست خورده‌اند.

 

پورمحمدی بیان داشت: در طول تاریخ یکی ازگروه‌هایی که خیانت‌ وجنایت‌شان هیچ وقت از ذهن مردم پاک نمی‌شود گروهک منافقین هستند که یک زمانی خیال خام داشتند که می توانند چند روزه به تهران برسند ولی به لطف خدا با ایستادگی مردم  و با نثارخون شهدا باعث شد که درخت تنومند این انقلاب استوار باشد و این خیال را با خودشان به گوربردند.

 

وی افزود: عملیات غرور آفرین مرصاد یک نقطه عطف و یک نگین درخشانی در تارک سرزمین همیشه قهرمان کرمانشاه است  لذا باید نگاه ما به جشنواره مرصاد خیلی پررنگ‌تر از گذشته باشد چرا که این اتفاق کمی نیست؛ جریانی که که خودشان را ناجی این مردم می‌دانستند زمین گیر شوند و حق مردم دانستن این جنایت های منافقین است که اکنون در زمان حاضر خیلی بایدبه آن پرداخت.

 

پورمحمدی گفت: این رسالت عظیم در مرحله اول برعهده مسئولین فرهنگی جمهوری اسلامی است که باید دل بسوزاند واین دینی بر گردن آنهاست که باید این جریان تئاتر مرصاد را تقویت کنند.

 

پورمحمدی خاطرنشان کرد: مگرمی‌شود با این اتفاق بی‌خیال از کنارش بگذریم  چرا که تئاتر مرصاد به رویدادهای تلخی اشاره دارد که در این سرزمین اتفاق افتاده که به قول رهبر انقلاب سینه ستبر جمهوری اسلامی است بنابراین مسئولین استانی  باید خیلی بیشتر از اینها به این جریان احترام بگذارند و تمام مسئولین ارشد استانی اعم از فرهنگی و غیرفرهنگی پای کار بیایندکه جشنواره مرصاد جشنواره مرصاد ثبت شودو جزو اتفاقات مهمی باشد که هرسال هنرمندان و خود مردم کرمانشاه منتظرش باشند این اتفاق باعث می شود که وزارت ارشاد هم تمهیدات بهتری را در نظر بگیرد.

 

پورمحمدی در ادامه گفت :وزارت ارشاد حتماً جشنواره مرصاد در فصل سرفصل اعتبارات سالانه خود قرار داده  که در این صورت یقیناً جشنواره مرصاد می‌تواندخیلی پر بار تر از این باشد.

 

هاشم پورمحمدی گفت: از لحاظ کمی و کیفی جشنواره آثار خوبی ارائه شده از لحاظ کیفی در بخش خیابانی و باکمیتهایی مواجهیم که باید بیشتر به آن پرداخته شود، باید امکانات فیزیکی و مکانیکی و محتوایی در اسلام‌آبادغرب محیا باشد استانداری وتمام ادارات باید پای کار بیایند، باید یک سالن مجهز در اسلام‌آباد تجهیز شود چون هنرمندان با آثار خوبی که دارند از سراسر کشور می‌آیندو

سالن‌هایی که در اسلام‌آباد هستند می‌توانند کیفیت آثاررا تکمیل کنند وبعضی آثاربه دلیل محدودیت سالن ها از کیفیت‌شان کم می‌شود اینها حتماً باید از لحاظ بحث اسکان در اسلام‌آباد دربحث سالن ها باید ارتقا داده شوندوشک نکنید که می‌تواند این بودجه که صرف اینها میشود هزینه نیست و مسئولین باید این نگاه را داشته باشند این هزینه نیست این یک ذخیره و پس انداز است برای بحث فرهنگی که باید رعایت شود.

 

وی با اشاره به کمبود آثار ارسالی به این جشنواره از سوی هنرمندان بومی استان، بیان داشت: هنرمندان بومی استان کرمانشاه باید بیش از پیش در زمینه تئاتر مرصاد کار و فعالیت داشته باشند و این آثاری که ما دیدیم اتفاقات خیلی خوبی بود.

 

وی از حضور بانوان در جشنواره تئاتر مرصاد اظهار خرسندی کرد وگفت: یکی از چیزهایی که خیلی به چشم من آمد و به دبیر محترم جشنواره آقای نوروزی عرض کردم حضور چشمگیر و درخشان خانم ها و بانوان هنرمند در این جشنواره چه دربخش خیابانی و چه در بخش صحنه ای هم در مقام نویسنده هم در مقام کارگردان و هم در مقام بازیگر سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد است و درخشش بانوان هنرمند بی نهایت به چشم خواهد آمد و در مرحله اصلی اجرایی جشنواره یقیناً داوران کار سختی خواهند داشت در انتخاب بانوان هنرمند که فوق العاده بودند و این برای من افتخاری بود که بانوان هنرمند در این جشنواره سنگ تمام گذاشته بودند.

 

هاشم پورمحمدی درپایان گفت : انشالله که اتفاقات خوبی بیفتد و روز به روز جشنواره پربار تر باشدو از دبیر محترم جشنواره و دبیرخانه که خیلی سنگ تمام گذاشتند تشکر می‌کنم انشالله باقیات وصالحاتی برای این عزیزان باشد.

 

 

جشنواره ملی تئاتر مرصاد زنده‌ترین جشنواره هنری و نمایشی کشور/قرار بود جشنواره در سر فصل اعتبارات ملی قرار گیرد 

 

 

سعید نوروزی دبیر سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد در خصوص اهمیت جشنواره و لزوم حمایت مالی از آن گفت: جشنواره مرصاد با توجه به وجود و فعالیت ضد نظام جمهوری اسلامی ایران و بازماندگان گروهک خائن به وطن (منافقین) در خارج از کشور تاکنون می‌توان آن را به روز و زنده‌ترین جشنواره هنری و نمایشی کشور قلمداد کرد جشنواره‌ای که ماهیت محتوایی آن هر ساله بر اساس خرابکاری‌ها و جنایات جدید منافقین در حال تغییر و تحول است.

 

وی عنوان کرد: اصلی ترین مشکل جشنواره که بیش از ۷۰ درصد توان اعضای دبیرخانه و نیروهای اجرایی صرف آن می‌شود تأمین هزینه‌های جشنواره است که اگر تلاش‌های عده‌ای از مسئولین شهرستان نبود سیزدهمین دوره جشنواره ملی مرصاد هم‌اکنون برگزار نمی‌شد و قرار بود جشنواره در سر فصل اعتبارات ملی قرار گیرد اما در دوره سیزدهم هم این اتفاق نیفتاد.

 

هنر بهترین ابزار برای نشان دادن جنایات منافقین است

 

حمیدرضا کرمی فرماندار اسلام آبادغرب در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد، اظهار کرد: اسلام آبادغرب سعی کرده با حداقل امکانات میزبان خوبی برای هنرمندان مهمان باشد و جشنواره را به نحو احسن برگزار کند.

 

وی افزود: منافقین و دشمنان مردم ایران در اسلام آبادغرب و مرصاد جنایات وحشتناکی را رقم زدند و حتی بیمارستان شهر را با بچه‌ها به آتش کشیدند.

 

فرماندار اسلام آبادغرب تصریح کرد: هنرمندانی که با هنر خود مرصاد را گرامی می‌دارند بسیار قابل احترام هستند و ارزش زیادی برای آنان قائل هستیم.

 

کرمی گفت: هنرمندان صحنه‌های بسیار زیبایی را خلق کردند و ان‌شاءالله کسانی که مهمان اسلام آباد غرب بودند سفیران خوبی برای شهدا باشند.

 

امیدواریم چهاردهمین دوره جشنواره در تقویم اجرایی وزارت ارشاد قرار گیرد

 

جمال برفی در مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره ملی تئاتر مرصاد که در اسلام آبادغرب برگزار شد، اظهار کرد: مرصاد نقطه عطفی است و نظام را از یک آزمون بزرگ بیرون آورد و خون‌ها ریخته شد تا کشور دچار بحران نشود و با خونی که در دروازه ایثار و شهادت ریخته شد اجازه داده نشد که قدم‌های ناپاک به آن سوی چهارزبر باز شود.

 

 

وی افزود: کاری که در سیزده دوره مرصاد انجام شده یک کار مقدس است و تمام کسانی که در مقابل این اتفاق بزرگ احساس وظیفه می‌کنند قطعاً در حال مجاهدت هستند.

 

معاون امور هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه تصریح کرد: ان‌شاءالله برای برگزاری باشکوه جشنواره در سال آینده مسئولین برنامه‌ریزی کنند و هنرمندان هم برای شرکت هر چه بهتر در جشنواره برنامه‌ریزی کنند.

 

برفی گفت: با پیگیری‌های که توسط استاندار کرمانشاه انجام شده و ارتباطاتی که برقرار شده امیدواریم چهاردهمین دوره جشنواره در تقویم اجرایی وزارت ارشاد قرار گیرد.

 

 

جشنواره تئاتر ملی مرصاد ظرفیتی بسیار خوبی برای تبیین جنایات منافقین در قالب هنر نمایش است

 

مهدی بساطی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به سابقه جنایات منافقین، افتخار میزبانی اسلام آباد غرب را در رویداد عظیم سیزدهمین جشنواره تئاتر ملی مرصاد و حضور 14 گروه نمایشی و بیش از 120 نفر از هنرمندان ارزشی نقاط مختلف کشور دانست.

 

وی گفت: جریان منافقین فقط مختص سال 67 نیست و هر چه بیشتر باید چهره نفاق و دشمنان ایران اسلامی مشخص و آشکارتر گردد.

 

بساطی ضمن دعوت از عموم مردم و مسئولین برای حضور در این رویداد ملی، بیان داشت: افتتاحیه روز چهارشنبه 27 اردیبهشت ماه رأس ساعت 8 و 30 صبح در یادمان شهدای مرصاد(تنگه چهار زیر) برگزار می گردد و پس از آن گروههای نمایش در مجتمع غدیر حضور به هم خواهند رساند و روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ساعت ۱۶ نیز اختتامیه در تالار شهرداری برگزار می گردد.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان،  “مرصاد” را رسوا کننده جریان منافقین دانست و شکست منافقین را افتخاری ارزشمند برای مردم شهید پرور و ایثارگر این خطه از ایران اسلامی بیان کرد.

 

وی ضمن اشاره به تعدادی از سلبریتی هایی که به برکت نظام اسلامی به نام و نانی رسیدند و در جریانات اخیر چهره واقعی خویش را نشان دادند و علیه نظام اسلامی به پا خواستند، گفت: که توطئه استکبار و دشمنان ایران اسلامی تمام ناشدنی است و ما باید علیه این جریانات روشنگری نماییم و جشنواره تئاتر ملی مرصاد ظرفیتی بسیار خوبی برای تبیین جنایات منافقین و شناخت بیش از پیش منافقین در قالب هنر نمایش است.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلام آباد غرب در پایان گفت: خاکریز ما ذهن و فکر ماست و سلاح ما قلم ماست، امروز هنرمندان می توانند همچون شهید آوینی راوی روایت های ماندگار از سلحشوری و دلاوری مردم عزیز ایران در جنگ های نابرابر ملت ایران در برابر دشمنانی قسم خورده باشند.

 

 

“عملیات مرصاد” یک حرکت ملی باعظمت بود/جشنواره ملی تئاتر مرصاد در شأن آن باید هر سال باشکوه‌تر برگزار شود

 

محمدرضا زندی عضو هیأت داوران ارزیابی و انتخاب آثار مسابقه‌های نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی‌ سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد در گفتگو با خبرنگار ما اینگونه به معرفی خود پرداخت؛ محمدرضا زندی هستم متولد 1331 کرمانشاه نویسنده، کارگردان و بازیگر عرصه ی تئاتر، تلویزیون و رادیو هستم. 

 

عضو هیأت داوران سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد افزود: در سال 1352 جسارت به خرج دادم و نمایشنامه نویسی را تجربه کردم، نمایشنامه دهکده طلایی، قربانی، قوزی، حاصل آن سال شد. 

 

عضو هیأت داوران مسابقه‌های نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی‌ جشنواره در خصوص آثار راه یافته به مرحله نهایی سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد اظهارداشت: ؛ تعداد 21 نمایش جهت مسابقه نمایشنامه نویسی ارسال شده بود که مورد خوانش تحلیل و تبادل نظر قرار گرفتند که در نتیجه سه اثر برای چاپ انتخاب گردید.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد اهمیت جشنواره تئاتر ملی مرصاد در اسلام‌آبادغرب گفت: “عملیات مرصاد” مبدأ پیدایش و پیشرفت جشنواره تئاتر مرصاد، خود یک حرکت ملی باعظمت بود که اتفاق افتاد و باید تلاش شود “جشنواره ملی تئاتر مرصاد” در شأن آن هر سال باشکوه‌تر، غنی‌تر و پربارتر از سال گذشته برگزار شود چراکه شهرستان اسلام‌آبادغرب بعنوان قدمگاه شهدای مرصاد به حق سزاوار آن است که با این چنین جشنواره‌هایی در سطح کشور بدرخشد. 

 

 

خیانت دردناک منافقین به سادگی فراموش نمی شود و هنر برای بیان دردها زبان کاراتری دارد/تئاتر هنوز به یارانه های مهم دولتی وابسته است و بدون‌ آن آسیب می بیند

 

رضا گشتاسب عضو هیأت داوران ارزیابی و انتخاب آثار مسابقه های تئاتر صحنه ای و‌ خیابانی سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد؛ متولد ۱۳۶۰ یاسوج، کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی،‌نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر نظرخودرا در  گفتگو با خبرنگار ما، سطح کمی و کیفی آثارشرکت کننده در سیزدهمین جشنواره ملی تئاترمرصاد را این‌گونه بیان کرد: به نظرم آثار انتخاب شده در بخش صحنه ای آثار خوب و با کیفتی هستند و اگر امکانات اجازه می داد می شد ۴ یا پنج کار دیگر هم حضور داشته باشند. در بخش خیابانی انتظار بیشتری داشتم و دو سه کار فاصله ی بیشتری با دیگر کارها داشتند اما‌ این که در نهایت جشنواره در چه سطح و با چه کیفیتی برگزار می شود تنها به آثار راه یافته به جشنواره مربوط و خلاصه نمی شود، باید دید چه امکاناتی در اختیار برگزار کننده ها هست، سالن ها چه شرایطی دارند و امکانات رفاهی در طول برگزاری جشنواره در چه سطحی هستند و سایر موارد این چنینی.

 

 

وی عنوان کرد: باید دید آیا جشنواره می‌تواند بستر مناسبی برای شکل گیری گفتگو بین گروه‌ها را فراهم کند یا نه و اگر این رویداد بتواند محل مناسبی برای به اشتراک‎گذاری دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و سایر مناسبات مربوط به تولید تئاتر از سوی شرکت کنندگان باشد فکر می کنم جشنواره قدم مهمی برداشته که نتیجه اش را به زودی و در دوره های بعد خواهیم دید.

 

 وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما راجع به عملیات مرصاد و جنایات منافقین اظهار داشت: این که کسانی باشند و بخواهند به خاک خودشان‌خیانت بکنند همیشه دردناک هست و جایی که درد وجود دارد هنر و بیانگری زبان کاراتری دارد. مساله ی خیانت مساله ی مهمی در مناسبات انسانی است و مربوط به یک برهه ی خاص و یک مکان مشخص نیست و این ازلی ابدی بودن آن، باعث می شود تولید کننده و دریافت کننده، پیام را با زبانی مشترک و قابل فهم تبادل کنند و این خصوصیت همواره برای هنرمند جذاب است. کسانی که در ظاهر از ما هستند اما آن جا که نباید دروازهای شهر را باز می کنند و آن جا که باید باز نمی کنند و ما چون این میزان از پلیدی را باور نداریم در واکنش نشان دادن یا دچار‌تردید می‌شویم یا سرعت عمل لازم را نداریم. روزهای سختی را در این واقعه مردم صبور کشورمان از سر گذراندند، چیزی که به سادگی نمی شود فراموش کرد. 

 

گشتاسب پیشنهاد و نظرخود را درخصوص قرار گرفتن جشنواره ملی تئاتر مرصاد در سرفصل اعتبارات وزارت ارشاد، این گونه بیان کرد: حتماً کسانی که می توانند در این‌خصوص موثر باشند تلاش‌شان را کرده اند. تئاتر اگر بتواند کارکردهای درست خودش را داشته باشد، به زبانی تاثیرگذار حرف‌هایش را می‌زند و جشنواره ها اگر در شکل و شمایل راستین‌شان ظاهر شوند و مسیر بی‌راهه را نروند، پاسداشتی برای مشارکت کنندگانی هستند که برای تولید بهتر همواره تلاش می کنند. تولید کننده سعی می کند کار بهتر‌ تولید کند و تماشاگر سعی می کند کار‌ بهتر ببیند، در اجبار نبودن ها و" همین که هست" نماند. برای این مهم باید امکانات در اختیار برگزار‌کنندگان‌ باشد، سیاست های کلی برگزاری جشنواره مشخص باشد و با کمبودها دچار آسیب و تغییرات بنیادین‌ فروکاهنده نشود. یک دوره خوب و یک دوره بد نباشد. برای این به نظرم باید اعتبارات به صورت رسمی مشخص باشند و این که راههای تأمین آن به چه صورت باشد هم به طور مشخص بیان شده باشد؛ تئاتر هنوز به یارانه های مهم دولتی وابسته است و بدون‌آن آسیب می بیند. 

 

وی درخصوص مقایسه کمی و کیفی جشنواره با دیگر جشنواره های کشور نظیر جشنواره مریوان و فتح خرمشهر و ... گفت: هر جشنواره خصلت و خاصیت‌خودش و همینطور آسیب‌های خودش را دارد، جشنواره‌هایی که سراغ داریم همیشه در حال آزمون و خطا هستند. یک دوره یک سیاست‌گذاری را دارد و دوره بعد چیز دیگری است. خیلی از جشنواره ها را وقتی شرکت می کنی می بینی خاصیت و زبان مختص خودش را ندارد. شبیه به بقیه است هرچند در ادعا قرار بود چیز دیگری بشود. امیدوارم جشنواره ی تئاتر مرصاد چیزی باشد که دوست دارند باشد و کمبودها کیفیتش را تقلیل ندهد. امکانات لازم در اختیار این‌جشنواره باشد و تولیداتی داشته باشد که خروجی‌اش هر جا به صورت مستقل اجرا رفت دوست داشتنی باشد. 

 

عضو هیأت داوران ارزیابی و انتخاب آثار مسابقه های تئاتر صحنه ای و‌ خیابانی سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد یادآور شد: این که سیزده دوره این‌جشنواره برگزار شده یعنی با تمام سختی ها هنوز امیدوار و پرتلاش به آینده نگاه می کند. 

گشتاسب پیشنهاد خود را برای بهتر برگزار شدن جشنواره تئاترملی مرصاد اینگونه عنوان کرد: این جشنواره اگر امکانات و بودجه لازم‌ را در اختیار داشته باشد خوب است که در کنار بخش عمومی، بخش ویژه مرصاد را داشته باشد که تولیداتش نمی‌خواهند شعار زده باشند. تولیداتی باشند که در فرم و چگونگی بیان محتوا حرف های مهمی داشته باشند. در بخش عمومی می‌شود پذیرای آثار بیشتری بود که مساله شان جنگ و مسائل مربوط به آن باشد. با تنوع در دیدگاه و زبان و شکل اجرا، شاید بستری باشد برای پذیرایی از آثار برگزیده سالانه ی کشور. همچنین بستر مناسبی را برای گفتگو شکل دهد و به بحث پژوهش نگاه تازه‌ای داشته باشد، پژوهشی که معطوف به نتیجه باشد واین لازمه اش پیگیری است بسیاری از جشنواره ها پژوهش را صرفا برای اینکه داشته باشند دارند برگزیدگان مشخص شود واثر به آموزش هم باید توجه کرد. آموزش هایی که صرف برگزار شدن و از سر باز کردن نباشد. بتواند به دانش تئاتری ما بیفزاید. 

 

این هنرمند و کارگردان تئاتر با اشاره به نقش رسانه ابراز داشت: جریان نقد و رسانه نیز باید مشارکت فعالی داشته باشند تا به دور از وابستگی‌ها به معرفی بهتر آثار بپردازند و نقاط ضعف و قدرت بیان شود. در کنار همه ی این‌ها نیاز هست به امکانات سخت افزاری توجه ویژه ای کرد. سالن ها و امکاناتشان باید مناسب تولید امروز باشد. نمی شود فقط دوست داشت جشنواره ی خوبی داشت اما به این مسائل به هر دلیل نپرداخت. 

 

وی انتظار خود را از مسئولان، هنرمندان و رسانه‌ها اینگونه مطرح کرد: از مسئولان انتظار می رود اگر مسئولیتی در تئاتر می پذیرند به دانش‌شان از تئاتر بیفزایند، آگاهی جلوی بسیاری از سوء تفاهمات را می گیرد.، مسئول آگاه به اندازه آگاهی اش در قدم های رو به جلوی تئاتر موثر است، از هنرمندان انتظار می رود کاری را که دوست دارند تولیدکنند، کاری که از روی اجبار و یا سفارش صرف برای تولید یک محتوای مشخص و پیشنهاد شده باشد معمولاً دوست داشتنی نخواهد بود؛ اثردست ما را رو می کند، دانستن و تلاش برای رسیدن به آن همیشه باید جدی گرفته شود، شکل‌های تازه برقراری ارتباط را بشناسیم و از کلیشه های بارها تکرار شده دوری کنیم. 

 

رضا گشتاسب گفت: از رسانه ها انتظار می رود با شناخت جهان تئاتر، ضرورت تئاتر و اثر بخشی آن را مورد توجه قرار داده و بین جهان تولید کننده و جهان دریافت کننده ارتباط برقرار کنند و در جهت شناساندن زوایای پنهان اثر بکوشند و آن را با مخاطب خود به اشتراک‌ بگذارند تا سلیقه‌ها با جهان تازه‌تری آشنا شوند و زیباشناسی جمعی به سطح بالاتری برسد. این که هنوز ابتذال مخاطب بیشتری دارد تنها به دلیل کم‌کاری هنرمند و عدم‌ توجه به راه‌های برقراری ارتباط با مخاطب برنمی‌گردد، قسمی‌ از آن حاصل کم کاری جمعی منتقد، رسانه، مسئول و حتی مخاطب هم هست.‌این‌جا کار رسانه و رسالتش آغاز می شود.

 

 

ازنکات قابل توجه این جشنواره برگزاری آیین افتتاحیه این جشنواره در یادمان مرصاد بود که مسئولین، دبیر، داوران و هنرمندان سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد به مقام شامخ شهدای یادمان عملیات مرصاد ادای احترام نمودند. و از نکات مثبت این جشنواره با تمام کمبودها و کاستی و حواشی محدودی که داشت می توان به این نکته اشاره کرد که جمعی از هنرمندان برگزیده این جشنواره، جوایز خود را به شهدای مرصاد و شهدای شهر و دیار خود تقدیم نمودند.

 

 

انتهای پیام/

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها