درخواست 1000 استاد و فعال دانشجویی از شورای نگهبان:

صلاحیت نامزدها بدون ملاحظه و قانونی بررسی شود/تأکید بر اطلاع رسانی شفاف و منظم

کد خبر: 8454
|
19:47 - 1392/02/17
نسخه چاپی
صلاحیت نامزدها بدون ملاحظه و قانونی بررسی شود/تأکید بر اطلاع رسانی شفاف و منظم
هزار تن از اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای به مسئولان شورای نگهبان خواستار اطلاع‌رسانی منظم و شفاف این نهاد از کلیه مراحل انتخابات به‌منظور جلوگیری از بروز هرگونه شبهه‌‌ در این زمینه شدند.

به گزارش اسلام آباد خبر ، هزار تن از اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای با تأکید بر رد صلاحیت فتنه‌گران و وابستگان جریان انحراف، خواستار اطلاع‌رسانی منظم و شفاف شورای نگهبان از کلیه مراحل فرایند انتخابات به‌منظور جلوگیری از بروز هرگونه شبهه‌‌ در این زمینه شدند.

متن این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته، به شرح ذیل است:

دبیر محترم و فقها و حقوقدانان گرانقدر شورای نگهبان

سلامٌ علیکم؛

با احترام و آرزوی سربلندی و توفیق مستمر الهی برای شما عزیزان در سنگر حراست از آموزه‌های اسلام ناب و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران - ثمره گرانسگ مجاهدت‌های خالصانه اولیاء دین، فداکاری ملت رشید ایران و خون‌بهای شهیدان به حق پیوسته - از آنجا که انقلاب شکوهمند اسلامی در مسیر حرکت الهی خویش در آستانه آزمون بزرگ یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، یقیناً دشمنان کینه‌توز درصددند از این فرصت برای رخنه در نظام اسلامی و وارد ساختن ضربات شیطانی استفاده کنند.

امضاء‌کنندگان این نامه بر اساس وظیفه شرعی و انقلابی خویش نکاتی را حضور اعضای محترم آن شورا یادآوری می‌‌کنیم؛ باشد که با الطاف خداوند متعال، بصیرت امت بزرگ و وظیفه‌شناس و تلاش مسئولان، نظام اسلامی این آزمون بزرگ را همچون گذشته با سربلندی و پیروزی پشت‌سر گذاشته و حماسه دیگری را در تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی رقم بزند. ان‌شاءالله.

1- شورای محترم نگهبان در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی از جایگاه والا و منحصر به فردی برخوردار می‌باشد؛ رسالت حفاظت از قانون اساسی و احراز مطابقت کلیه قوانین نظام با اسلام ناب، در حقیقت همان رسالت نگهبانی از ثمره خون پاک هزاران شهید به حق پیوسته و حراست از شجره طیبه انقلاب اسلامی است که امت شریف ما برای غرس، رشد و به بار نشستن آن از تحمل هر نوع سختی و مرارتی دریغ نورزیده و از آغاز دهه 40 تا امروز همواره خود و دارایی‌های مادی و معنوی‌اش را نثار آن کرده است.

فلسفه اصلی حمایت‌های بی‌دریغ معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (قدس‌ سره) از شورای نگهبان به همین جایگاه والا و منحصر به فرد آن باز می‌گردد.

این رسالت بزرگ و جایگاه منحصر به فرد اقتضاء دارد که شورای محترم نگهبان در مرحله بررسی، احراز و اعلام صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری همه حساسیت‌های لازم و دقت‌های قانونی را اعمال و به مقتضای این امر خطیر که مقدمه انتخاب بالاترین مقام اجرایی کشور پس از مقام معظم رهبری است، از هر گونه مسامحه، ملاحظه،‌ حمل بر صحت نمودن و گذشتی که احتمال خطا را افزایش می‌دهد، پرهیز کند.

2- اعضای محترم شورای نگهبان و آحاد فرهیختگان و امت بزرگ اسلامی به روشنی واقفند که در همه نظام‌های سیاسی دنیا و از جمله نظام‌های دموکراتیک افرادی مجاز به کاندیداتوری برای ریاست جمهوری و یا سایر مناصب مهم حکومتی هستند که نسبت به اصل نظام سیاسی و قانون اساسی آن معتقد و متعهد باشند؛ بی‌گمان این اصل عقلایی در نظام اسلامی نیز امری پذیرفته است.

بر اساس همین اصل دو دسته مشخص از گروه‌های موجود در کشور فاقد صلاحیت‌های لازم برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری می‌باشند؛ نخست افراد منتسب به جریان فتنه که در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری آگاهانه یا ناآگاهانه خود را مقابل نظام قرار داده، ‌از قانون اساسی عدول کرده و با وقاحت آشکار چنگال بر چهره نظام اسلامی انداختند و دوم، افراد منتسب به جریان انحراف که آگاهانه یا ناآگاهانه در مواضع متعدد و مخدوش خود در چند سال گذشته مبانی نظام اسلامی را نادیده و با سوءاستفاده از باورهای متقن و مقدس و از جمله موضوع مهدویت و موعود جهانی اسلام در موضع نفی نظام اسلامی قرار گرفته‌اند.

انتظار عموم فرهیختگان و امت بزرگ اسلامی این است که شورای محترم نگهبان با تکیه بر جایگاه بی‌بدیل قانونی خود و حمایت‌های بی‌دریغ امام راحل، مقام معظم رهبری و ملت بزرگ ایران اسلامی از هرگونه اغماض و ملاحظه در خصوص این جریانات پرهیز و مُرِّ قانون را بدون هرگونه کاستی و فزونی در این امر خطیر اعمال نماید.

3- اعضای محترم شورای نگهبان مسلماً بر حسب وظیفه و تکلیف شرعی، همچون سایر شهروندان در قلمرو شخصی خود به جریان فکری و کاندیدای مشخصی تمایل داشته و به انتخاب خود رای خواهند داد.

با عنایت به سوءاستفاده و بهره‌گیری دسیسه‌بازان و شبهه‌سازان از هر فرصتی برای مخدوش نشان دادن روند انتخابات، زیبنده نیست که اعضای محترم شورا، به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم تمایل شخصی خویش را در تریبون‌های عمومی اظهار و ابراز نمایند.

بی‌گمان جایگاه رفیع فقاهت، تقوا و عدالت که اعضای محترم شورای نگهبان همواره متصف به آن بوده و هستند، هرگز اجازه نمی‌دهد که دیدگاه‌های شخصی در قلمرو انجام وظیفه قانونی ایشان راه یابد لکن پرهیز از قرار گرفتن در موضع اتهام و بهانه‌سازی برای سیاست‌بازان و فرصت‌طلبان یکی از ضرورت‌های امر خطیر انتخابات است.

4- مراحل مختلف انتخابات از آغاز تا انجام محتاج اطلاع‌رسانی شفاف و تبیین نقاط مبهمی است که می‌تواند زمینه‌ساز تردید دوستان یا دستمایه تخریب دشمنان باشد؛ این حقیقت اقتضاء دارد که شورای محترم نگهبان از هم‌اکنون تدبیری بیاندیشد تا به‌صورت منظم و با ادبیاتی قابل فهم برای عموم شهروندان، آگاهی های لازم را از همه مراحل انتخابات از جمله تائید صلاحیت‌ها، به اطلاع عموم برساند.

تردیدی نیست که بی توجهی به این امر مهم بستر لازم را برای تردید افکنی، تشکیک در روند انتخابات و یا مظلوم‌نمایی برخی افراد یا جریانات فراهم کرده و عملاً انتخابات که نماد مردم‌سالاری اسلامی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است و همواره در بالاترین تراز سلامت برگزار شده، در اذهان عده‌ای با علائم سوال مواجه خواهد کرد.

امضاءکنندگان این نامه ضمن تأکید بر مطالبات مذکور، خود را موظف به حمایت همه جانبه از شورای محترم نگهبان دانسته و در این خصوص از هیچ‌گونه کوششی دریغ نخواهیم کرد.

منبع : فارس

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد