لاریجانی در جمع معلمان نمونه کشور:

كارهای اساسی حاجی بابایی در آموزش وپرورش یك سرمایه برای كشور است

کد خبر: 8490
|
22:14 - 1392/02/17
نسخه چاپی
كارهای اساسی حاجی بابایی در آموزش وپرورش یك سرمایه برای كشور است
رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینكه اشاره وزیر آموزش و پرورش به تغییر رویکرد وزارتخانه در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اقدامی اساسی است، اظهار كرد: کارهای اساسی صورت‌گرفته در زمینه تعلیم و تعلم و تدوین اسناد مهم در زمان آقای حاجی بابایی یک سرمایه برای حوزه آموزش و پرورش در کشور تلقی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اسلام آباد به نقل از خبرگزاری پانا، علی لاریجانی عصر امروز در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت مقام معلم در جمع معلمان نمونه سراسر کشور در محل تالار مدرس ، گفت: معلمان برگزیدگان امت هستند و شما هم برگزیدگان جمع معلمان کشور هستید؛ برای ما افتخار بزرگی است که امروز چنین میهمانان شریف و بانجابتی داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارشی که وزیر آموزش و پرورش در این جمع ارائه کرده بود، افزود: آقای حاجی‌بابایی درخصوص کارهای اساسی صورت‌گرفته در زمینه تعلیم و تعلم و تدوین اسناد مهم گزارش‌های امیدوارکننده‌ای مطرح کرد که یک سرمایه برای حوزه آموزش و پرورش در کشور تلقی می‌شود.

نماینده مردم قم در مجلس نهم تصریح کرد: اشاره وزیر آموزش و پرورش به تغییر رویکرد وزارتخانه در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اقدامی اساسی است، زیرا مشکل فعلی کشور وارونگی هرم نیروی انسانی است.

لاریجانی توضیح داد: فضیلت حکومت به این است که فضائل پرورش‌یافته در جامعه را به نحوی سامان دهد که همه کار پیدا کنند و شکل‌گیری آموزش در کشور به صورت منظمی انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افرادی زیادی در کشور تحصیل می‌کنند ولی برای داشتن شغل دچار مشکل هستند که این تغییر رویکرد در وزارت آموزش و پرورش به حل شدن این مسئله کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: در سندهایی که نوشته شده، بسیاری از کارها باید اجرایی شود و نویدی که وزیر آموزش و پرورش مبنی بر شروع چنین برنامه‌هایی داد جای امیدواری دارد تا شاهد شکل‌گیری منظومه‌ای از تعلیم و تربیت در کشور باشیم و مقدمات اجرای آن در زمینه‌های مختلف فراهم شود.

لاریجانی با بیان اینکه توجه به آموزش و پرورش در دنیا مورد توجه است، به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و توضیح داد: براساس این حدیث اطاعت از فرمان الهی بر اثر علم است؛ یکی از ویژگی‌هایی که اسلام و به‌خصوص تشیع دارد این است که راه یافتن به مقام ربوبی را از راه علم می‌داند و مسیر ورود به معرفت‌الله از طریق علم و تعقل است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور این امر را یکی از نکات برجسته مکتب تشیع دانست و تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های شهید مطهری این خصوصیت بود و آثار متنوعی که وی دارد نشانگر ورود وی به کاوش‌های دینی از طریق عقلانیت است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تمام موضوعات کلامی آثار شهید مطهری صبغه عقلانی دارد و این سنت علمای ما است که در رویکرد خواجه نصرالدین طوسی و علامه طباطبائی نیز دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علما و مراجع تشیع این سبک را دارند، تصریح کرد: فقه شیعه بر مبنای اصول شکل گرفته و این صبغه عقلانی در کاوش‌های فقهی دیده می‌شود.

لاریجانی گفت: پیامبر اکرم (ص) در ادامه این حدیث می‌فرماید خیر دنیا و آخرت در پرتو علم است و این موضوع نشان می‌دهد که پیشرفت دنیا و به‌دست آوردن سعادت آخرت از طریق علم میسر است و کسانی که خود را از علم محروم می‌کنند، نه دنیا دارند و نه آخرت.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شر دنیا و آخرت از جهل و نادانی است، ادامه داد: وضعی که امروزه نسبت به جامعه اسلامی به‌وجود آمده است و کارهایی که درباره مزارع حجر بن عدی در سوریه انجام دادند نهایت جهل ایشان را می‌رساند، زیرا چه ستمی نسبت به عالم اسلام بالاتر از این رفتارها می‌تواند باشد.

لاریجانی افزود: کل این جریان‌های افراطی که در عالم اسلام به‌وجود آمده کمک‌کننده به آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و آخوندهای درباری که اخیراً فتوا صادر کرده‌اند مرقد سایر بزرگان اسلامی را نیز تخریب خواهند کرد، موید جهل آنها است؛ آیا تمام مشکل عالم اسلام مرقد بزرگان دینی است؟

وی چنین رفتارهایی را ناشی از نفهمی دشمنان دانست و تصریح کرد: اطلاع دقیق داریم در حوادثی که اخیراً در سوریه رخ داده و بمباران‌های برخی از مناطق این کشور، آمریکا از قبل مطلع بوده و برخی کشورهای عربی نیز در جریان قرار داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آیا این جریانات افراطی در سوریه که مدعی می‌شوند چنین کارهایی را برای ایجاد دموکراسی در این کشور انجام می‌دهند، گمان می‌کنند با یک رفتار آلوده می‌توان دموکراسی را در یک کشور ایجاد کرد؟

نماینده مردم قم در مجلس نهم ادامه داد: فرضاً در سوریه مشکلاتی از نظر دموکراسی وجود داشته باشد- که ما معتقدیم چنین شرایطی هست و دولت سوریه باید آن را اصلاح کند- اما آیا با این کارها می‌شود وضعیت را درست کرد؟ و کشورهایی که به تروریست‌ها پول و اسلحه می‌دهند، آیا از روی معرفت چنین کاری می‌کنند؟

وی چنین رفتارهایی را ناشی از عدم آموزش درست دانست و گفت: عقل اینها رشد نکرده و به همین دلیل عالم اسلام گرفتار شده است؛ شر عالم اسلام مربوط به جهل و نادانی است و ما این مسئله را به عینه مشاهده می‌کنیم.

لاریجانی افزود: در این ۶۰ سالی که امت اسلامی گرفتار غده سرطانی رژیم صهیونیستی در منطقه شده، بارها دیده‌ایم که کشورهای اسلامی سروصدایی می‌کردند اما کاری پیش نمی‌بردند، زیرا رفتارهای آنها براساس معرفت نبود، اما یک گروه بامعرفت همچون حزب‌الله لبنان توانست وارد صحنه شود و کمر این رژیم را بشکند.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: یکی از خصوصیاتی که رهبر معظم انقلاب اخیراً بر آن تاکید داشتند مسئله سبک زندگی است و این امر براساس آموزش‌هایی که معلمان به دانش‌آموزان می‌دهند، در نهاد آنها شکل می‌گیرد.

وی به نظریه فطرت در آثار شهید مطهری اشاره کرد و افزود: براساس این نظریه انسان‌ها یک ظرف توخالی نیستند و فرد هنگامی که به دنیا می‌آید سرشت او دارای استعدادهای متنوعی برای رشد است؛ این سرشت باید بالفعل شود و کار معلمان بالفعل کردن این استعدادهاست.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی گفت: علم‌آموزی به معنای درست کردن انباری از اطلاعات مختلف در حافظه نیست، بلکه بالفعل کردن این استعدادها مدنظر است و یکی از خصوصیات شهید مطهری این بود که در تربیت افراد، ابتدا آنها را سوال‌مند می‌کرد و سپس تلاش داشت که به پاسخ برسند.

لاریجانی حقیقت تعلیم را در شکوفا کردن استعدادها دانست و افزود: در کلام رسو‌ل‌الله (ص) آمده که خیر دنیا از این طریق است و به همین جهت اگر استعداد انسان‌ها شکوفا شود، حرکت، زنده بودن و حیات در جامعه محقق می‌شود و بنابراین در نظام ما جایگاه آموزش و پرورش باید رفیع و مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که دغدغه مقام معظم رهبری بوده، موضوع آموزش و پرورش است، ولی خوشبختانه در این سال‌ها تلاش‌هایی صورت گرفته که نظام آموزش و پرورش در کشور شکل گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس، لاریجانی خطاب به معلمان نمونه سراسر کشور گفت: شما در مجلس طرفداران زیادی دارید زیرا یکی از فراکسیون‌های پرجمعیت قوه مقننه فراکسیون فرهنگیان است و نمایندگان مجلس علاقه‌مند به این موضوع هستند؛ لذا از یک پشتوانه خوب در مجلس برخوردار هستید و تلاش ما در این جایگاه آن است که مسیر را برای شما هموار کنیم.

نماینده مردم قم در مجلس نهم با اشاره به وضعیت گرانی‌ها در کشور گفت: با این وضعیت اقتصادی در جامعه و تورم و جهش گرانی، زندگی برای حقوق‌بگیران کار شاقی شده است و سرعت این مشکلات طوری شده که مشکل روی مشکل می‌آید و راه‌حل آن نیز کنترل تورم است.

وی با اشاره به جلسه صبح امروز نمایندگان مجلس با تیم اقتصادی دولت درباره مسئله گرانی‌های اخیر گفت: موضوع قیمت‌های ناهنجار کالاها و چگونگی کنترل آن دغدغه مجلس است و به نظر می‌رسد یک اشتباه مهم در این زمینه، رشد نقدینگی در جامعه است و تا زمانی که این سرمایه به سمت تولید نرود، معضل جامعه حل نخواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید ابتدا درد را شناخت و سپس نسبت به درمان اقدام کرد.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها