گزارش کامل روز دوم ثبت نام داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری

کد خبر: 8747
|
19:31 - 1392/02/18
نسخه چاپی
گزارش کامل روز دوم ثبت نام داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری
بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مسئولان وزارت کشور، طی ۲ روزی که از ثبت نام داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری گذشته است، ۱۴۴ نفر ثبت نام کرده اند.

به گزارش اسلام آباد خبر، دومین روز ثبت‌نام از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد که در این خبر به صورت لحظه به لحظه اخبار آن تکمیل می‌شود.

*دومین روز ثبت‌نام از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد

ثبت‌نام از کاندیدای ریاست جمهوری از روز گذشته (سه‌شنبه) 17 اردیبهشت ماه آغاز شده و تا روز شنبه هفته آتی ادامه می‌یابد.

داوطلبان می‌توانند از ساعت 8:00 تا 18:00با در دست داشتن مدارک اعلام شده در اطلاعیه 9 وزارت کشور اقدام به ثبت‌نام برای نامزدی انتخابات کنند.

روز گذشته کامران باقری لنکرانی، حجت‌الاسلام حسن روحانی، محمد سعیدی‌کیا، مصطفی کواکبیان و واعظ‌زاده از جمله چهره‌های مطرحی بودند که با حضور در ستاد انتخابات کشور برای نامزدی در انتخابات ثبت‌نام کردند.

*نام ‌نویسی 75 نفر در اولین روز ثبت‌نام/ ارسال روزانه پرونده کاندیداها به شورای نگهبان

مصطفی محمدنجار وزیر کشور صبح امروز چهارشنبه همزمان با آغاز دومین روز از ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ضمن بازدید از بخش‌های مختلف ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت:همزمان با صدور آغاز ثبت‌نام، همکاران ما در این وزارتخانه کار ثبت‌نام از کاندیداها را آغاز کردند.

وی با اشاره به بازدید خود از وزارت کشور آمادگی افراد حاضر در این ستاد را مطلوب ارزیابی کرد.

نجار با بیان اینکه روز گذشته 75 نفر تا ساعت 18 برای نامزدی در انتخابات ثبت‌نام کردند اظهار داشت: ثبت‌نام‌ها در حداقل زمان ممکن انجام شد که از 75 نفر افراد ثبت‌نام کرده 5 نفر چهره مطرح و 70 نفر چهره غیرمطرح بودند.

وزیر کشور با بیان اینکه از نامزدها تقاضا داریم که در روزهای انتهایی برای ثبت‌نام مراجعه نکنند، خاطرنشان کرد:‌از نامزدها به دلیل همکاری خود برای اجرای بهتر روند ثبت‌نام تشکر می‌کنم و از آنها و هوادارانشان درخواست می‌کنم در برابر قانون التزام داشته و از انجام کاری که شائبه تبلیغات زودرس را در ذهن تداعی کند، خودداری کنند.

وی در پایان اعلام کرد که پرونده و اسامی کاندیداها در پایان هر روز به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

* ثبت‌نام اولین زن در انتخابات ریاست جمهوری/ «به سؤال سیاسی پاسخ نمی‌دهم»

«راضیه امیدوار» به عنوان اولین زن در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد.

وی که 46 سال سن داشت خدمت به مردم و تلاش برای بهبود اوضاع کشور را از جمله اهداف خود برای کاندیداتوری اعلام کرد.

امیدوار پس از انجام مراحل ثبت‌نام در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که آیا خود را رجل سیاسی مذهبی می‌دانید، ‌گفت که به سؤالات سیاسی پاسخ نمی‌دهم.

این فرد همچنین در پاسخ به این سؤال که چگونه بیان می‌کنید به سؤالات سیاسی پاسخ نمی‌دهید اما برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری به ستاد انتخابات کشور آمده‌اید، گفت: حرفی در این باره ندارم.

امیدوار همچنین اعلام کرد که برنامه‌هایی برای مهار گرانی‌ها دارد.

* رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ثبت نام کرد

محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات دقایقی پیش برای ثبت‌نام در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ستاد انتخابات وزارت کشور آمد.

*  محمود مظفر: هاشمی را در کابینه‌ام نمی گذارم/ جریان انحرافی وجود ندارد

مظفر رئیس سازمان امداد و نجات امروز (چهارشنبه) بعد از ثبت نام در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امروز روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر است و من به همین دلیل ثبت نام کردم.

وی با بیان اینکه شعارم صلح و دوستی برای همه و برای همیشه است، افزود: بنده 3 اصل صداقت، دیانت و کرامت را محور برنامه‌هایم قرار داده‌ام؛ استفاده از مجریان صالح، مؤمن و جوان از اولویت‌های کاری بنده است تا انشاءالله بتوانیم به سوی پیشرفت حرکت کنیم.

مظفر در پاسخ به سؤال در مورد گردهمایی 100 هزارنفری در استادیوم آزادی گفت: میزبان آن برنامه سازمان گردشگری بود و ما همه مهمان آنها بودیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری اضافه کرد: من با توکل به خدا و پشتیبانی مردم وارد عرصه شدم لذا به نفع هیچ ائتلاف و یا شخصی کنار نمی‌روم.

مظفر اظهار داشت: اگر فقط به فکر مشکلات اقتصادی مردم باشید شأن مردم را پائین آورده‌اید و اگر به افق‌های بلندتری بیندیشیم موفق‌تر خواهیم بود.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد استفاده از هاشمی رفسنجانی در کابینه‌اش، گفت: بنده از نیروهای جوان در کابینه استفاده می‌کنم لذا هاشمی را در کابینه نمی‌گذارم.

مظفر در مورد مشایی هم اظهار داشت: مشایی فردی است که در دولت تلاش می‌کند و تلاش‌های خوبی را هم انجام می‌دهد؛ جریان انحرافی در جامعه به اعتقاد من وجود ندارد و ساخته ذهن افراد است.

رئیس سازمان امداد و نجات، اضافه کرد: هدفمندی یارانه‌ها را هدفمند می‌‌کنم و به سمت گروه‌های ضعیف هدایتش می‌کنم.

مظفر افزود:‌غنی‌سازی اورانیوم هم حق مردم است و از آن حمایت می‌کنم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره گشت ارشاد گفت: من هیچ اعتقادی به برخوردهای زننده و تند به مردم ندارم و باید امر به معروف و نهی از منکر به زبان نرم باشد.

* حسن سبحانی ثبت نام کرد

«حسن سبحانی» استاد اقتصاد دانشگاه تهران با حضور در وزارت کشور رسما برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

سبحانی بزرگترین انگیزه اش برای ورود به انتخابات را اصلاح مسیر اجرایی کشور برای افزایش کارآمدی دولت و جلوگیری از  تعرض به مشروعیت نظام معرفی کرده است.

وی که با شعار انتخاباتی «دولت قانون» وارد رقابت با دیگر کاندیدا شده است، در سال 1332 در دامغان بدنیا آمد . او فرزند دوم یک خانواده مذهبی 4 نفره است بود. تحصیلات ابتدائی را در دبستان قائم مقام و دوره سه ساله اول متوسطه را در دبیرستان فردوسی زادگاه خود گذراند و سپس برای کمک به اقتصاد خانواده اش ، راهی دانشسرای مقدماتی دامغان شد که با هزینه دولت و بطور شبانه روزی اداره می شد.

سبحانی در پایان دوره دو ساله دانشسرای مقدماتی با توجه به اینکه در همه سال های تحصیل و از جمله در این دوره شاگرد اول بود بجای اینکه «معلم» روستا شود «معلم» شهر شد و در همان دبستانی که دوره ابتدائی خود را گذرانده بود آموزگار کلاس اول شد و این در حالی بود که 18 سال از عمرش می گذشت .

حسن سبحانی در همان سال اول تدریس ، سال ششم متوسطه را در رشته ریاضی به پایان برد و در فاصله سال های 1351 - 1353 دوره نظام وظیفه را به عنوان سپاهی دانش در گرگان و بیرجند گذرانید. سپس در بهمن 1353 تحصیل در دوره کارشناسی اقتصاد را در دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه ملی ایران ( دانشگاه شهید بهشتی فعلی ) آغاز کرد در حالی که ناگزیر بود شغل معلمی را هم داشته باشد این دوره در خرداد 1358 به پایان رسید.

وی که در حین تحصیل دبیر دبیرستان های دامغان شده بود به خاطر اقدامات و تلاش هایی که در سال های منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه مخالفت با رژیم حاکم داشت بلافاصله در فردای پیروزی انقلاب به عضویت کمیته انقلاب اسلامی دامغان که در واقع تمامی کارهای شهر را در وضعیت بهم ریخته نظام اداری آن ایام مدیریت می کرد درآمد .

سبحانی در سال 1358 با شرکت در انتخابات شورای شهر از طرف مردم به عنوان عضو شورای شهر انتخاب و سپس از طرف اعضای منتخب به ریاست شورای شهر دامغان برگزیده شد . وی در همین سال ازدواج کرد و دارای 3 فرزند است. در سال 1359 برای ارائه خدمات به وزارت ارشاد اسلامی دعوت شد و مسئولیت هایی همچون معاون دفتر وزارتی و روابط عمومی و مدیر کلی دفتر تبلیغات دولت را عهده دار گردید . سبحانی در سال 1361 در دوره مدرسی اقتصاد (کارشناسی ارشد) مدرسه تربیت مدرس ( دانشگاه تربیت مدرس فعلی ) پذیرفته شد و این دوره را در سال 1365 به پایان رسانید . سپس با انتقال از وزارت آموزش و پرورش به دانشگاه تهران ، تدریس را در این سال در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به عنوان مربی آغاز کرد.

وی در سال 1367 تحصیل در اولین دوره دکتری علوم اقتصادی دانشگاه تهران (پس از پیروزی انقلاب اسلامی) را شروع کرد و این دوره را هم در اسفند 1371 با دفاع از رساله دکتری خود تحت عنوان «نظام اقتصادی اسلام»به پایان رسانید . وی اولین فارغ التحصیل این دوره می باشد .

سبحانی در سال 1371 به مرتبه استادیاری و در سال 1382 به مرتبه دانشیاری و در سال 1391 به مرتبه استادی اقتصاد در دانشگاه تهران ارتقاء یافت و اینک به عنوان مدیر گروه اقتصاد اسلامی ، پولی و مالی این دانشگاه به خدمات خود ادامه می دهد.

وی در تمام دوره 34 ساله پس از پیروزی انقلاب دارای مسئولیت های سیاسی ، علمی ، اجرائی و پژوهشی بسیاری از جمله نماینده مجلس در دوره‌های پنجم، ششم و هفتم از طرف مردم دامغان. وی در سه دوره نمایندگی، از فعالترین نمایندگان ادوار مجلس بوده‌است.

سبحانی عنوان می‌کند که در دوره‌های نمایندگی، به هیچ یک از جناح‌ها تعلق خاطر نداشته‌است و بنا به گفته خودش، هزینه‌های انتخاباتی وی در چهار دوره کاندیداتوری مجلس، مجموعا چهار میلیون و دویست هزار تومان بوده‌است.

از دیگر مسئولیت های وی، معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است

عضو کمیته انقلاب اسلامی دامغان در سال های  1357 – 1358،رئیس شورای شهر دامغان در سال‌های 1358 – 1359، رئیس شورای اقتصادی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال‌های 1384 – 1385 و مدیر گروه آموزشی اقتصاد اسلامی، پولی و مالی دانشگاه تهران 1390 تاکنون.

* از سیستم نوبت‌دهی برای نامزدهای پاستور تا کاندیداهایی بدون کابینه و برنامه

دومین روز از ثبت نام نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت 8 صبح امروز آغاز شد، که تاکنون فقط حسن سبحانی‌نیا از چهره‌های مطرح برای نام نویسی در وزارت کشور حضور یافت.

نکته جالب توجه امروز ثبت نام‌ها، نام نویسی اولین زن برای کاندیداتوری در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. وی که خود را راضیه امیدوار 46 ساله معرفی کرد، گفت: لیسانس اقتصاد دارد، اولین زن ثبت نام کننده در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری  در پاسخ به این پرسش که آیا خود را رجل سیاسی و مذهبی می‌دانید، گفت:‌ به سؤال سیاسی پاسخ نمی‌دهم.

امیدوار همچنین در پاسخ به این سؤال که چگونه به پرسش‌های سیاسی پاسخ نمی‌دهید اما در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اید، گفت: برای حضور در صحنه آمده‌ام.

مرد دیگری که خود را امان‌الله محمدی بازنشسته نیروهای مسلح معرفی کرد، گفت: از ائمه و خدا خواستم که کمکم کنند و پس از آن استخاره گرفتم که خوب آمد.

وی افزود: من از خدا خواستم تا نشانه‌ای به من بدهد که همان شب خواب دیدم.

وی که اعلام کرد 66 سال سن دارد، ایجاد یک میلیون شغل در هر استان و ادامه یافتن قطع رابطه با آمریکا را از جمله برنامه‌های خود برشمرد.

روح‌الله اسلامی دیگر نامزدی بود که امروز برای ثبت‌نام در محل انتخابات ریاست جمهوری حضور یافت.

وی ایجاد شغل و اقتصاد اسلامی را از جمله برنامه‌های خود عنوان کرد و تاکید کرد: در دولت وی قدرت در دست مردم است.

همچنین امروز رضا طاهری یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در ستاد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد چون احساس تکلیف کرده‌ام به صحنه آمده‌ام.

طاهری خود را دارای شغل آزاد معرفی کرد و اعلام کرد که برنامه‌هایی برای بهبود اوضاع کشور دارد.

همچنین از نکات قابل توجه در این دوره ثبت نام سیستم نوبت‌دهی است که نامزدها در ابتدا با گرفتن شماره و بر اساس نوبت به بخش‌های مختلف ستاد انتخابات مراجعه کرده و مراحل ثبت نام را طی می‌کنند. این سیستم برای تسهیل در امر روند ثبت نام نامزدها در ستاد انتخابات ریاست جمهوری قرار داده شده است.

به گزارش فارس، ثبت نام از نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت 8 صبح دیروز (سه شنبه) 17 اردیبهشت‌ ماه آغاز شده و تا 21 اردیبهشت ماه در محل وزارت کشور ادامه می‌یابد.

* سبحانی: راه خود را ادامه می‌دهم و به نفع کسی کنار نخواهم رفت

‌حسن سبحانی نامزد ریاست جمهوری یازدهم صبح امروز پس از ثبت‌نام در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: بنده برنامه دولت قانون را با گفتمان اصولگرایی و بر مبنای قانون اساسی در اختیار ملت بزرگ ایران می‌گذارم. تا اقتصاد را که یکی از برنامه‌های دولت قانون است عاری از ربا کنم.

این نامزد ریاست جمهوری بر همین اساس به احیا کردن قانونگرایی اشاره و تصریح کرد: تلاش می کنم عدالت را از طریق رشد و آگاهی مردم تعمیق بخشیده و عبور کشور را با اخلاق‌مداری که جامعه به آن نیازمند است، به سامان برسانم.

وی در عین حال به ارائه برنامه دولت قانون ظرف چند روز آینده به افکار عمومی خبر داد.

سبحانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه صرف نماینده بودن برای رجل سیاسی را کافی می‌دانید و اینکه شما برای  تثبیت اقتصادی چه برنامه ای دارید ، گفت: بنده سابقه‌ای طولانی به عنوان معاون وزیر دارم و در واقع کار اجرایی کلان کرده‌ام. 12 سال نیز عضو مجلس شورای اسلامی بودم و مسئولیت‌های مهمی در مجلس داشتم و بر این اساس ثبت‌نام کردم.

این نامزد ریاست جمهوری در پاسخ به بخش دوم سؤال که به طرح تثبیت قیمت‌ها اختصاص داشت، گفت: باید هم سؤال کننده هم پاسخ دهنده کاملا به الفبای اقتصاد آشنا باشند؛ طرح تثبیت قیمت‌ها در راستای کمک به هزینه‌های زندگی مردم صورت گرفت و در جای خود طرح قابل دفاعی بود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه برنامه‌های سیاسی شما چه خواهد بود، اظهار داشت: آزاد بودن و عنایت به احزاب و تشکل‌ها یکی از موارد مهم است. کشوری که با انتخابات اداره می‌شود باید به تشکیلات حزبی البته در چارچوب قانون اهمیت بدهد.

سبحانی پاسخ به سؤالی را درباره هدفمندی یارانه‌ها اینگونه داد که دولت برای مدت قابل دفاعی باید یارانه را بدهد و البته سابقه بنده نشان می‌دهد بنده با این نوع یارانه دادن موافق نبودم.

نامزد ریاست جمهوری یازدهم درباره نوع حضورش در انتخابات نیز گفت: ‌مستقل به میدان می‌آیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا به نفع فرد دیگری کنار خواهید رفت، اظهار داشت: در این زمینه بحث امکان شباهت برنامه‌ها مهم است و در حال حاضر برنامه‌ای مبنی بر آنچه که تدوین کرده‌ام وجود ندارد. از این رو راه خود را ادامه می‌دهم.

سبحانی به پرسش خبرنگار دیگری که باز هم منوط به بحث یارانه‌ها می‌شد،اینگونه پاسخ داد که یارانه‌ها رد پای بسیاری بر مسائل خانوار و تولید کننده گذاشتند و باید به دور از احساسی بودن وضع موجود آسیب‌شناسی شود تا شرایط مناسب و راه خوبی برای اقتصادی که از این نظر لطمه دیده،‌مهیا شود.

نامزد ریاست جمهوری یازدهم درباره نقاط قوت دولت افزود: سادگی و مردمی بودن از نقاط قوت این دولت بود و سعی من این است، میزان بیشتری به آن ادامه دهم.

نقاط قوت و ضعف خود این نامزد ریاست جمهوری دیگر سؤالی بود که خبرنگاران داشتند و وی در جواب یادآور شد: شرایط ما در کشور و در واقع ویژگی‌هایی که الان از آن رنج می‌بریم آمیخته با مسائل اقتصادی است و بنده سالیان طولانی استاد اقتصاد بوده و هستم و آن را می‌شناسم. همچنین امیدوارم نقطه ضعفی که مانع خدمت باشد نداشته باشم.

وی در پاسخ به سؤالی راجع به افزایش ارز نیز گفت: افزایش قیمت ارز معلول هدفمند کردن یارانه‌ها به طور عمده و همچنین موثر از شرایط سنگین تحریم بود که البته سوء مدیریت در اداره وضعیت موجود به این مسئله دامن زد که باید نسبت به اصلاح آن قدم برداشت.

سبحانی در پاسخ به این سؤال که آیا کابینه خود را طراحی کرده‌اید، اظهار داشت: به کسانی فکر کرده‌ام اما هنوز به طور کامل طراحی نشده‌اند.

ارتباط با آمریکا و مسائل مربوط به خاورمیانه پرسش خبرنگار دیگری بود که سبحانی در جواب یادآور شد: منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان گسترده است و دلیلی ندارد با کشورهای دنیا به جز رژیم اشغالگر قدس روابطی به نفع روابط ملی خود نداشته باشیم. البته کشورهای اسلامی ومنطقه خاورمیانه در اولویت هستند.

خبرنگاری از این نامزد ریاست جمهوری پرسید شما تبلیغات خود را 37.5 میلیون تومان عنوان کرده‌اید. آیا این مقدار را کافی می‌دانید؟ که وی گفت: با این مقدار هزینه تبلیغات خود را پیش می‌برم و از رسانه‌ها نیز کمک خواهم گرفت و پیامم به مردم می‌رسد وبیش از این ضرورتی ندارد چرا که قائل به حاکمیت پول و ثروت برای خدمت به کشور نیستم.

سبحانی در پایان به سؤال خبرنگاری درباره اینکه شما استادتمام رشته اقتصاد هستید و مزیت خود را نسبت دیگران در چه می‌دانید، گفت: با توجه به شرایطی که وجود دارد اعلام آمادگی کردم و می‌خواهم تجربیاتم را در خدمت مردم بگذارم.

مرتضوی: تمهیدات لازم برای اخذ آراء خارج از کشور اندیشیده شد/ تشریح قوانین و ضوابط تبلیغات نامزدها

سیدصولت مرتضوی دبیر ستاد انتخابات کشور با حضور در جمع خبرنگاران گفت: زمانی که نتایج تائید صلاحیت‌ها از طریق شورای نگهبان به ما اعلام شد وزارت کشور اسامی داوطلبان تائید صلاحیت شده را از طریق رسانه‌های گروهی در اختیار مردم قرار می‌دهد.

وی افزود: بعد از انتشار اسامی داوطلبان تائید شده تبلیغات در چارچوب قانون آزاد است اما قبل از زمان تبلیغات هر گونه اقدام تبلیغی از سوی کاندیداها خلاف قانون به شمار می‌رود.

وی همچنین گفت: قانونگذار پیش‌بینی کرده تا به منظور جلوگیری از تخلفات انتخاباتی، دستگاه قضا ستاد پیشگیری از وقوع جرم تشکیل داده و قانون شعبی را مشخص کرده تا در بخش‌ها و شهرستان‌ها به جرائم انتخاباتی رسیدگی کنند.

مرتضوی در خصوص قوانین تبلیغات کاندیدا خاطرنشان کرد: تبلیغات انتخاباتی به سه دسته تقسیم می‌شود که یک نوع آن از امکانات عمومی و صدا و سیما انجام می‌گیرد که قانونگذار پیش‌بینی کرده تا شورای تبلیغات با ریاست وزیر، این مسئله را اجرایی کند. بخش دیگری از تبلیغات استفاده از سالن‌های دولتی و استادیوم‌های ورزشی است که چارچوب آن در آینده مشخص و ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از تبلیغات انتشار بروشور و زندگینامه کاندیداها و کار میدانی است، تصریح کرد: در قانون انتخابات به صورت دقیق این موضوعات مشخص شده است.

دبیر ستاد انتخابات کشور در خصوص تمهیدات فراهم شده برای رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور خاطرنشان کرد: وزارت کشور با هماهنگی وزارت خارجه اقدامات لازم را در این زمینه انجام دادند و در فرصت مقرر این موضوع انجام خواهد شد.

* مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور خبر داد: 75 نفر آمار قطعی ثبت‌نام روز اول/ ثبت نام 37 نفر تا ساعت 13

حسنعلی نوری مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور گفت: آمار قطعی ثبت‌نام‌کنندگان دیروز 75 نفر هستند.

وی اضافه کرد: تا ساعت 13 امروز نیز 37 نفر در انتخابات ثبت‌نام کردند که 2 نفر از آنها خانم هستند.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور همچنین از ثبت‌نام برخی از اقلیت‌های مذهبی در این دوره از انتخابات خبر داد.

* از حضور نامزدی که برای اغتشاش نیامده بود تا دریانوردی که چمران را معاون اول کرد

دومین روز ثبت نام انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری که از صبح امروز در محل ستاد انتخابات وزارت کشور آغاز شده طبق روال گذشته با حاشیه‌های فراوانی همراه بوده، یکی از نامزدها که برای ثبت نام در انتخابات به وزارت کشور آمده بود با ارائه کارت شناسایی خود را قاضی دادگستری معرفی کرد و گفت که من چندین رأی از جمله یک حکم اعدام صادر کرده‌ام.

وی با ارائه مدارکی مدعی شد که حکم صادره را خودش به عنوان قاضی امضا کرده و هم اکنون که حکم در حال طی مراحل قانونی است.

رضا محمدمنش دیگر کاندیدی بود که همزمان با روز تولدش به ستاد انتخابات وزارت کشور آمده بود تا مردم را خوشحال کند.

وی که 36 ساله و دارای لیسانس پرستاری هم بود می‌گفت که برای خودباوری جوانان پا در این عرصه گذاشته است.

رضامحمد منش گفت که از احمدی نژاد در کابینه‌اش استفاده نمی‌کند، چرا که احمدی نژاد خسته شده و باید استراحت کند البته این کاندید معاون اول خود را هم که از دوستان نزدیکش بود انتخاب کرده بود.

اسماعیل احمدی 47 ساله دیگر کاندیدی بود که امروز به ستاد انتخابات وزارت کشور آمد، به گفته احمدی وی تاکنون 6 بار در انتخابات ثبت نام کرده است.

احمدی خود را فردی ملی میهنی می‌دانست که از خط شهریار برای ثبت نام در وزارت کشور حضور یافته، این کاندید که دیپلمه و کارمند شهرداری هم بود گفت که من تحصیلاتم را مانند ملاصدرا شهر به شهر آموخته‌ام و یک سیر و سلوک عرفانی هم دارم.

احمدی که می‌گفت برای حل مشکلات اقتصادی مردم قصد رئیس جمهور شدن دارد، افزود: من بدنه اجتماعی هم دارم و در انتخابات‌های گذشته با اینکه تایید صلاحیت نشدم ولی به خودم رای دادم.

علیرضا شیرازی 49 ساله و دارای شغل دریانوردی دیگر نامزدی که امروز به وزارت کشور آمد. وی که خود را رجل سیاسی و مذهبی می‌دانست گفت: بنده آقای علی مطهری یا مهندس چمران را به عنوان معاون اولم انتخاب می‌کنم.

ستار قصاری جوان 29 ساله‌ای بود که با لهجه ترکی و شیرینش برای خبرنگاران سخن می‌گفت.

وی اظهار داشت: من از ریاکاری بدم می‌آید و همه ریاکاران را از دولتم اخراج می‌کنم، البته امیدوارم بزرگترها انتخاب شوند، چون تجربه آنها از من بیشتر است.

وی در پاسخ به سوالی گفت: اگر شورای نگهبان من را تایید نکند تمکین می‌کنم چراکه برای اغتشاش نیامدم.

بهمن شاه گشتاسبی متولد 1320 و دیپلمه هم امروز به وزارت کشور آمد، وی می‌گفت که در سن 13 سالگی در یزد مکانیکی می‌کرده و در این کار نابغه بود و بعد از آن هم بزرگترین بازرگان کشور است.

شاه گشتاسبی هدفش از ورود به عرصه انتخابات سر و سامان دادن به اوضاع اقتصادی عنوان کرد.

امیر محمدی 33 ساله دیگر کاندیدی بود که امروز به وزارت کشور امد، وی مدعی بود که از همه افرادی که در کشور هستند سیاسی‌تر و مذهبی‌تر است و همچنین می‌گفت که صدا و سیما سرمایه‌های ملی را هدر می‌دهد و باید آن را تغییر داد.

عبدالرحمان مناوی 65 ساله از خوزستان هم امروز به وزارت کشور آمده بود، مناوی دومین بار بود که شانس را در این عرصه آزمایش می‌کند و البته می‌گوید که من طوری نیست که شرایطم منفی باشد.

وی لیسانس حسابداری دارد و بازنشسته وزارت نفت است.

مناوی می‌گفت که اگر بتوانم خودم را معرفی کنم رای اول در خوزستان را خواهم داشت.

وی اضافه کرد: آقای محسن رضایی هم در دوران هنرستان با من همدوره بود و ما در آن زمان در هنرستان شرکت نفت درس می‌خواندیم.

سجاد اکبری متولد 1370 و دارای مدرک کاردانی امداد و سوانح هم امروز به وزارت کشور آمد. سجاد در پاسخ به خبرنگاران برای سخن گفتن در ابتدا گفت که آمادگی ندارم البته وی دقایقی بعد لب به سخن گشود و اظهار داشت: خیلی وقت است که قصد رئیس جمهور شدن دارم و به این موضوع فکر می‌کنم.

وی افزود: البته من قانون اساسی را حفظ نیستم و قصد دارم که بعدا آن را مطالعه کنم.

اکبری در پاسخ به سوالی گفت، ترجیح می‌ دهم که اصولگرا باشد، این نامزد انتخابات در پاسخ به سوال دیگری اظهار داشت: من در حد نیستم که بخواهم احمدی‌نژاد را نقد و بررسی کنم ولی در کل خوب عمل کرده است.

وی در پایان با ذکر این نکته که باید الان در کلاس حاضر شوم، وزارت کشور را ترک کرد.

آمی سما که خود را استاد ادبیات و هنر معرفی کرد با حضور در ستاد انتخابات کشور نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد.

وی حضور خود را برای کاهش برخی خشونت‌ها و زدودن تلخی‌ها توصیف کرد و گفت: امروز مردم برای دنیا به ما رای می‌دهند و طبیعی است که ما نیز باید برای رفاه دنیای آنان کار کنیم؛ البته دنیای آباد آخرت آباد می‌آورد.

این نامزد انتخابات با تاکید بر اینکه بایستی به رای اکثریت احترام گذاشت گفت: احتمال دارد که بنده تائید صلاحیت نشوم و در این صورت یا به نفع هاشمی و یا مشایی کنار خواهم رفت.

سما با بیان اینکه اگر به قدرت برسم ملت را نجات خواهم داد، بهبود اوضاع اقتصادی را از جمله اولویت‌های خود توصیف کرد.

وی با اعلام اینکه در سال 1341 متولد شده است تاکید کرد که ما امروز در کشور سیاست باز داریم اما سیاستمدار نداریم.

همچنین حمید مشتاقی یکی از افرادی بود که با حضور در ستاد انتخابات کشور نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد.

وی با بیان اینکه برای دومین بار است که برای کاندیداتوری در انتخابات ثبت‌نام می‌کند خود را متولد سال 1350 معرفی کرد و خدمت به مردم را یکی از اولویت‌های خود برشمرد.

مشتاقی همچنین اعلام کرد که اهل سیاست نیست و به جای حرف زدن عمل می‌کند.

این فرد تاکید کرد که در صورت رد صلاحیت بدون انجام اقدامی به زندگی خود ادامه خواهد داد.

ثریا ملک‌زاده دومین نامزد زنی بود که امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد.

وی هدف خود از حضور در صحنه انتخابات را نمایش توانایی بانوان برای اداره کشور عنوان کرد.

ملک‌زاده با بیان اینکه برای دومین بار است که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام می‌کند تاکید کرد که در صورت به قدرت رسیدن کابینه را به صورت مساوی با وزرای مرد و زن تشکیل خواهد داد.

ملک‌زاده همچنین خود را دانشجوی دکترا در مالزی معرفی و اعلام کرد که در صورت رای‌آوری به جامعه خدمت می‌کند.

* بازدید خجسته از ستاد انتخابات کشور 

امیر خجسته، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از ستاد انتخابات مستقر در وزارت کشور بازدید کرد.

وی در این بازدید از نزدیک در جریان فعالیت‌های این ستاد و نحوه ثبت‌نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت.

خجسته بعد از بازدید در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بنده امروز بدون اطلاع و از طرف مجلس بخصوص کمیسیون شوراها که یکی از وظایفش نظارت است، در ستاد حضور پیدا کردم.

وی افزود: بازدید امروز بازدید خوبی بود و طبق صحبت‌هایی که با نامزدها داشتیم وضع نسبت به گذشته بهتر شده و فرمت‌ها و جایگاه افراد خوب حفظ می‌شود.

خجسته در ادامه در خصوص تشکیل هیئت‌های اجرایی گفت:‌یکی از کارهای خوبی که مجلس بخصوص کمیسیون شوراها انجام داده بحث تشکیل هیئت‌های اجرایی است که این هیئت‌ها در تهران مشخص شده و در شهرستان‌ها هم شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: قصد ما در مجلس این است که نقش نظارتی را بیشتر و پررنگ‌تر کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی اضافه کرد: اگر آقای لاریجانی هم فرصت کند در ستاد انتخابات کشور حضور پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در پاسخ به این سؤال که آقای لاریجانی برای بازدید به ستاد انتخابات می‌آید یا ثبت‌نام،‌گفت: این موضوع را از خودشان سؤال کنید.

وی در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: در حال حاضر گزارشاتی از تخلفات و تبلیغات زودرس به کمیسیون شوراها رسیده که ما هم گفته‌ایم تا آنها را به صورت مستند به ما ارائه دهند.

خجسته ادامه داد: کمیسیون شوراها یکی از فعال‌ترین کمیسیون‌های مجلس است و در دوره‌های گذشته اینقدر فعال نبود و از جمله فعالیت‌های ما بحث اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بود که انجام دادیم.

وی اضافه کرد: اگر ماده 35 تصویب و تائید می‌شد امروز خیلی از مشکلات را نداشتیم؛‌بر اساس توافقی که با شورای نگهبان داشتیم قرار شد که مدیر و مدبر بودن و تشخیص رجل سیاسی و مذهبی بودن افراد به عهده شورای نگهبان باشند.

خجسته تاکید کرد: البته ما ماده 35 را در آینده قطعا عملی و اجرایی می‌کنیم؛ اگر مجمع تشخیص این موضوع را دنبال کند چه بهتر و اگر این کار را نکرد خودمان یک باردیگر این موضوع را به جریان می‌اندازیم.

*نوری: وظیفه برخورد با تبلیغات زودهنگام بر عهده قوه قضائیه است

حسنعلی نوری مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور در جمع خبرنگاران در رابطه با سوالی در خصوص نحوه برخورد با تبلیغات زودهنگام انتخاباتی گفت: در رابطه با تخلفات تبلیغات زودهنگام انتخاباتی برای ما به عنوان مجری وظیفه خاصی تعیین نشده است.

وی با اعلام اینکه از تمامی افرادی که تمایل به نامزدی دارند ثبت‌نام به عمل می‌آید خاطرنشان کرد: در این برهه، افراد نامزد احتمالی هستند و زمانی می‌توانیم آنها را نامزد تلقی کنیم که شورای نگهبان صلاحیت آنها را به تائید برساند.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور در خصوص اقداماتی که شائبه تبلیغاتی بودن متوجه آنهاست اظهار داشت: برخورد با این قبیل اقدامات از وظایف قوه قضائیه است که این دستگاه با تشکیل ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی این موضوع را پیگیری می‌کند.

نوری در پاسخ به سوالی در خصوص تعیین محل شعب و همچنین تعداد آنها گفت: تعیین محل شعب و تعداد آنها از وظایف هیئت‌های اجرایی است. از سویی دیگر بر اساس همزمانی دو انتخابات ملاک ما برای تعیین محل شعب و تعداد آنها هیئت‌های اجرایی ریاست جمهوری است.

وی اضافه کرد: هیئت‌های اجرایی همزمان با آغاز ثبت‌نام‌ها تشکیل و مباحث مربوط به خود را پیگیری می‌کنند.

نوری همچنین اعلام کرد که امروز بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا تمام می‌شود.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور همچنین خاطرنشان کرد که پرونده‌های مربوط به نامزدهایی که دیروز ثبت‌نام کردند به شورای نگهبان ارسال شده است.

با پایان ساعت کاری ستاد انتخابات کشور، دومین روز ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، با ثبت‌نام مجموعاً 144 داوطلب پایان یافت.

از این تعداد، 69 نفر امروز برای ورود به عرصه انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند.

 

امروز از میان چهره‌های مطرح داوطلب ریاست جمهوری، تنها «حسن سبحانی» برای ثبت‌نام به ساختمان فاطمی آمد.

 

پیش از این حجت‌الاسلام حسن روحانی، مصطفی کواکبیان، کامران باقری لنکرانی، محمد سعیدی‌کیا و صادق واعظ زاده با حضور در ستاد انتخابات کشور، برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند.

 

ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از روز گذشته آغاز شده و تا شنبه آینده ادامه خواهد داشت.

 

منبع : فارس

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد